Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 12 jan 2011 12:54

Als je een woord niet begrijpt kun je diegene ook altijd een PM sturen!
Ik begreep ook een keer iets niet, een uitspraak van She (volgens mij was het iets als 'waarvan acte' ofzo). Denk dus niet dat je de enige bent hoor.

En; wat een mooi beroep lijkt me dat; kraamhulp! inderdaad een prachtig beroep om het 'niet-laten-huilen-evangelie' te verspreiden! [cheesygrin]
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door annehoog » 12 jan 2011 13:21

en nog eentje totaal of topic:
Ik ben dus absoluut tegenstander van versimpeling van taal. Dat is nl. m.i. ook een verarming van de taal. Ik zoek woorden die ik niet begrijp dus ook liever op om mijn eigen vocabulaire mee te verrijken:
Nefast: verderfelijk, noodlottig, rampzalig
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 12 jan 2011 16:16

annehoog schreef:en nog eentje totaal of topic:
Ik ben dus absoluut tegenstander van versimpeling van taal. Dat is nl. m.i. ook een verarming van de taal. Ik zoek woorden die ik niet begrijp dus ook liever op om mijn eigen vocabulaire mee te verrijken:
Nefast: verderfelijk, noodlottig, rampzalig
Nou is dat off topic? Een visie die voor de meeste mensen goed te begrijpen is en waarmee ze zich kunnen identiviseren, daar zullen ze sneller wat mee doen. Het ene wat eigenlijk amper wetenschappelijk onderlegt is (dat las ik ergens, ik weet niet of het helemaal waar is), door een kraamvrouw opgesteld, wordt gegeten als zoete koek. Terwijl de andere visie een ondergeschikt kind is. Dat heeft er in mijn ogen echt niet alleen mee te maken dat Ap en Up niet concreet is, sommige punten zijn heel concreet.

Je noemt het verarming van taal, maar een groot deel van die mensen begrijpen die taal beter. Als je ze wil bereiken, moet je hun taal spreken. Of zie ik dat zo verkeerd?


Vanessa

Berichten: 791
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:45
Hobbies: kinderen

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Vanessa » 12 jan 2011 16:30

suenne schreef:Je noemt het verarming van taal, maar een groot deel van die mensen begrijpen die taal beter. Als je ze wil bereiken, moet je hun taal spreken. Of zie ik dat zo verkeerd?
Maar dit is een debat, geen cursusje, folder of ...
Als je de beginselen wil leren kennen kan je misschien beter de links gaan lezen die bovenaan in de opvoedingsonderdelen staan.

Gebruikersavatar

mirrie

Berichten: 1653
Lid geworden op: 04 okt 2009 17:27
Hobbies: *

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door mirrie » 12 jan 2011 16:38

suenne schreef:
annehoog schreef:en nog eentje totaal of topic:
Ik ben dus absoluut tegenstander van versimpeling van taal. Dat is nl. m.i. ook een verarming van de taal. Ik zoek woorden die ik niet begrijp dus ook liever op om mijn eigen vocabulaire mee te verrijken:
Nefast: verderfelijk, noodlottig, rampzalig
Nou is dat off topic? Een visie die voor de meeste mensen goed te begrijpen is en waarmee ze zich kunnen identiviseren, daar zullen ze sneller wat mee doen. Het ene wat eigenlijk amper wetenschappelijk onderlegt is (dat las ik ergens, ik weet niet of het helemaal waar is), door een kraamvrouw opgesteld, wordt gegeten als zoete koek. Terwijl de andere visie een ondergeschikt kind is. Dat heeft er in mijn ogen echt niet alleen mee te maken dat Ap en Up niet concreet is, sommige punten zijn heel concreet.

Je noemt het verarming van taal, maar een groot deel van die mensen begrijpen die taal beter. Als je ze wil bereiken, moet je hun taal spreken. Of zie ik dat zo verkeerd?
Het gaat er natuurlijk om welke doelgroep je wil bereiken. Als je doelgroep mensen uit de wetenschap is zul je andere taal gebruiken dan wanneer je doelgroep "de ouders van Nederland"is. Op een forum gaat dit niet zo op maar in officiele stukken wel. Zeker als het gaat om belangrijke informatie is het wel handig als de doelgroep snapt wat er staat. Ik merk in in mijn werk (maatschappelijk werk) vaak dat mensen formulieren, brochures of brieven niet snappen door de taalkeuzes die de desbetreffende instanties/bedrijven maken.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je als CB ouders wil bereiken, je rekening houdt met de verschillende achtergronden van ouders. Je wil tenslotte alle ouders bereiken, niet alleen de hoog opgeleide. Nu kun je in algemene stukken natuurlijk geen rekening houden met mensen die op een zeer laag niveau functioneren, het houdt een keer op [wink]

Maar goed, dit is toch wel erg OT.
mama van meisje M. mei '09 en meisje H. juni '11

"Je teveel aanpassen is jezelf mismaken om geaccepteerd te worden. Als het lukt ben je geaccepteerd... en stuk"

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 12 jan 2011 19:09

Vanessa schreef:
suenne schreef:Je noemt het verarming van taal, maar een groot deel van die mensen begrijpen die taal beter. Als je ze wil bereiken, moet je hun taal spreken. Of zie ik dat zo verkeerd?
Maar dit is een debat, geen cursusje, folder of ...
Als je de beginselen wil leren kennen kan je misschien beter de links gaan lezen die bovenaan in de opvoedingsonderdelen staan.
Hier zal het wel op neer komen denk ik, daarom zullen jullie mij ook wel off topic vinden. Dan houd het voor mij op om hier nog op welke manier dan ook mee te praten ben ik bang. Niet dat ik niet leren kan, maar ik mis al een enorme woordenschat, dat haal ik niet in.

En inderdaad, welke doelgroep wil je bereiken? Ik zou het fijn vinden als mijn 'gewone' collega's op de werkvloer dit ook begrijpelijk zouden vinden. Ze weten gewoon nergens van.

Ik zat net ongewild naar dr Phil te kijken, zelfs daar wordt het straffen, belonen en negeren verkondigd. Hij heeft het wel begrepen en vult er rijkelijk zijn zakken mee. Beetje jammer, het gaat over de hoofden van heel veel kinderen.

Ik denk dat hoger opgeleide mensen van nature al verstandiger op een kind reageren, misschien mijn vooroordeel, ik zou graag zien dat het verder ging dan alleen die doelgroep.

Ik zeg er verder niets meer over. Zoals ik het nu opvat ben ik de vervuiler hier [cheesygrin]

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door She » 12 jan 2011 21:13

suenne schreef:Ik denk dat hoger opgeleide mensen van nature al verstandiger op een kind reageren, misschien mijn vooroordeel, ik zou graag zien dat het verder ging dan alleen die doelgroep.

Ik zeg er verder niets meer over. Zoals ik het nu opvat ben ik de vervuiler hier [cheesygrin]
ik denk dat dat van die hoger opgeleiden helemaal niet per definitie waar is. Daar hadden we het elders over, dat IQ niets zegt over opvoedingscapaciteiten.
Wat betreft je laatste opmerking, die verbaast me. Verschillende mensen hebben aangegeven dat je altijd om nadere verduidelijking kan vragen als je iets niet kunt volgen. Daar zal niemand moeilijk over doen.
Maar wat Vanessa zegt is ook waar: dit is een hoekje waar discussies gevoerd worden, standpunten uitgewisseld. Het is geen hoekje dat als doel heeft uitleg te geven, maar om debat te voeren. Daarin ben je van harte welkom. Maar ik denk dat je mensen dan ook in hun waarde moet laten in hun taalgebruik. Nogmaals, dit is geen voorlichtingshoekje met een doelgroep die een boodschap moet begrijpen (die hoekjes hebben we hier ook [wink] ), maar een discussieplek voor ingewijden. En dat bedoel ik niet zo arrogant als het misschien klinkt...
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


Vanessa

Berichten: 791
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:45
Hobbies: kinderen

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Vanessa » 12 jan 2011 23:50

She schreef:ik denk dat dat van die hoger opgeleiden helemaal niet per definitie waar is. Daar hadden we het elders over, dat IQ niets zegt over opvoedingscapaciteiten.
Ik denk niet dat IQ wat dan ook zegt over opvoedingscapaciteiten.
IQ hangt wel nauw samen met taalgevoel en inzicht in eigen kunnen, wat het makkelijker maakt om een complexere theorie te lezen/begrijpen. Bij een IQ-test moet je bijvoorbeeld begrippen, (spreek)woorden,... kunnen uitleggen.
Bij UP is (voor zover ik het zelf begrepen heb) hoe je iets zegt van groot belang en dan kan taalgevoel maar helpen natuurlijk.

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 13 jan 2011 08:32

She schreef:
suenne schreef:Ik denk dat hoger opgeleide mensen van nature al verstandiger op een kind reageren, misschien mijn vooroordeel, ik zou graag zien dat het verder ging dan alleen die doelgroep.

Ik zeg er verder niets meer over. Zoals ik het nu opvat ben ik de vervuiler hier [cheesygrin]
ik denk dat dat van die hoger opgeleiden helemaal niet per definitie waar is. Daar hadden we het elders over, dat IQ niets zegt over opvoedingscapaciteiten.
Wat betreft je laatste opmerking, die verbaast me. Verschillende mensen hebben aangegeven dat je altijd om nadere verduidelijking kan vragen als je iets niet kunt volgen. Daar zal niemand moeilijk over doen.
Maar wat Vanessa zegt is ook waar: dit is een hoekje waar discussies gevoerd worden, standpunten uitgewisseld.
Ja nee, dat wil ik ook wel, alleen zoals ik een standpunt uit wissel is heel anders. Ik merk dat ik sneller afwijk van een onderwerp, ik vind het dan heel logisch, jullie niet. Snap heel goed dat dit topic er niet voor is om mij bij te scholen.

Het gaat me trouwens niet zozeer om het IQ, maar meer dat mensen die hoger opgeleid zijn, vaker op verschillende vlakken veel beter ontwikkeld zijn.

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 13 jan 2011 08:42

She schreef:Maar ik denk dat je mensen dan ook in hun waarde moet laten in hun taalgebruik.
Nou moet ik oppassen dat de kracht van reclame niet herhaling wordt, ik leg mezelf te vaak uit, maar ik kan het niet laten.

Alls jullie willen dat Up en Ap voor iedereen wordt. Dan blijf ik erbij dat je zult moeten zorgen dat je iemand bent voor iedereen en niet iemand voor je eigen kringen (want een betere wereld, begint bij jezelf). Die snappen toch wel wat je zegt. Dus het gaat mij er niet om dat ik jullie aanspreek op het taalgebruik omdat je míj er tekort mee zou doen. Ik trek me weinig daarvan aan en ik laat me er ook niet door imponeren. Ik vind het soms zelfs wel leuk, er zit ook wel een uitdaging in namelijk.

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 13 jan 2011 09:33

Het is al gezegd; pure informatie over AP staat niet hier, maar bij het topic 'baby, dreumes en peuter'. Hier worden de beginselen duidelijk uitgelegd. Als je dit zoekt zit je bij de 'debatclub' echt verkeerd.

Er is een hele duidelijke folder over het 'niet-laten-huilen' beschikbaar. Weet zo even niet waar, kan iemand mij even helpen met de link?

Misschien is dat iets wat je zoekt (en ook kunt delen met je collega's?)
Of bijv. dit stukje;
De methode die Sears hiervoor ontwikkelde heeft hij Attachment Parenting, Natuurlijk Ouderschap, genoemd. Natuurlijk Ouderschap geeft handen en voeten aan het ontwikkelen van een hechte band tussen ouders en kinderen waardoor affectie en empathie van de ouders op hun kind wordt overgedragen. Het geeft ouders de instrumenten in handen om maximale koestering en genegenheid te kunnen geven aan hun kind. Zo zal het kind deze kwaliteiten optimaal kunnen ontwikkelen en uitgroeien tot een empathisch mens en medemens.

Natuurlijk Ouderschap gaat uit van de volgende doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om deze doelen te kunnen bereiken zijn handvatten geformuleerd:

- Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan.
- Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen.
- Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
- Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt.
- Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan.
- Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken.
- Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding.
- Bewaar het evenwicht in je gezinsleven.
http://www.dragen-en-voeden.nl/forum/vi ... =5&t=32482" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk heb je hier iets aan! [thumbright]
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bigou » 13 jan 2011 12:12

suenne schreef:
She schreef:Alls jullie willen dat Up en Ap voor iedereen wordt. Dan blijf ik erbij dat je zult moeten zorgen dat je iemand bent voor iedereen en niet iemand voor je eigen kringen (want een betere wereld, begint bij jezelf). Die snappen toch wel wat je zegt. Dus het gaat mij er niet om dat ik jullie aanspreek op het taalgebruik omdat je míj er tekort mee zou doen. Ik trek me weinig daarvan aan en ik laat me er ook niet door imponeren. Ik vind het soms zelfs wel leuk, er zit ook wel een uitdaging in namelijk.
Ik denk ook niet dat hier mensen bepaalde taal gebruiken om te imponeren, kan me wél goed voorstellen dat sommige dingen niet door iedereen begrepen worden hier, zal vast te maken hebben met de verschillende achtergronden van forumsters en idd de belgische nationaliteit (woorden als nefast komen gewoon letterlijk uit het frans en zijn heel dagelijkse woorden in die taal [wink] ). Zelf heb ik wel een taal-achtergrond (letterenstudie) dus vind ik het spelen met taal en woorden juist leuk, maar ik vind het heel goed als mensen aangeven dat ze iets niet begrijpen, dat kan mij net zo goed gebeuren als iemand met een heel technische/medische verhandeling kom die mijn pet te boven gaat [wink]
Jouw taalgebruik/inhoudelijke kant komt op mij trouwens prima over, dus ik zou ook weer niet te bescheiden zijn hoor [biggrin]

Op dit forumonderdeel lijkt mij ook dat het taalgebruik geen probleem is (als iedereen zich maar vrij voelt om uitleg te vragen), maar ik vind het wel een nuttige opmerking dat het uitdragen van de principes van het natuurlijk ouderschap in het dagelijks leven niet elitair moeten zijn. Het is waar dat bv geven, niet laten huilen, democratische opvoedingsstijl enz frequenter zijn bij hoogopgeleiden, maar toegankelijke informatie hierover verstrekken aan alle ouders lijkt mij absoluut nuttig!
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 jan 2011 14:19

She schreef:
Mathilde-R schreef:Ik denk dat hoger opgeleide mensen van nature al verstandiger op een kind reageren, misschien mijn vooroordeel, ik zou graag zien dat het verder ging dan alleen die doelgroep.

Ik zeg er verder niets meer over. Zoals ik het nu opvat ben ik de vervuiler hier [cheesygrin]
ik denk dat dat van die hoger opgeleiden helemaal niet per definitie waar is.
Maar DAAR is een onderzoek naar geweest... bij moeders die snel stoppen met bv blijken hoogopgeleiden en moeders met een partner het duidelijk beter te doen op de test. (moeders moeten een opdracht doen met hun kind, en dan wordt er een puntenlijst gescoord). MAAR als er borstvoeding wordt gegeven, is er vrijwel geen verschil. Sterker nog, de groep laagopgeleiden die bv gaf, bleek het nog net wat beter te doen dan kv-hoogopgeleide moeders.

@Mathilde-R, ik ben met je eens dat de uitleg van AP naar alle moeders en professionals eenvoudig leesbaar moet zijn. Het is wel zo, dat dit een discussie is, informatie voor moeders is ergens anders te vinden. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet mee mag doen met discussie als je soms iets niet snapt, afwijkt van de rode draad, of iets anders. Discussiëren doen we samen, laten we de communicatie open houden.

Nog 1 ding over taalgebruik: 'moeilijk' taalgebruik heeft 2 functies. De eerste is: de communicatie makkelijker maken. 1 moeilijk woord kan een gesprek makkelijker maken, als je dat gebruikt in plaats van een reeks eenvoudige woorden. Bijv. timmerlui met hun eigen termen praten onderling een stuk makkelijker met die 'moeilijke' termen waar een leek niets van kan volgen. Maar ook: meer bloemrijk taalgebruik kan meer gevoelens en sfeer overbrengen. Termen en praten met symboliek helpen zo méér over te kunnen brengen in een zin.
De andere functie kan idd zijn het vormen van een groep, en buitensluiten van anderen. Denk aan straattaal, aan mensen die hun beroep willen upgraden [lol] (sorry, stom woord maar ik vind het wel passend in deze context). Ik denk niet dat dit laatste hier aan de hand is; ik denk wel dat discussie op zichzelf al zo lastig is dat we al onze taal nodig hebben om goed over te brengen wat we bedoelen.

Gebruikersavatar

Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mochi » 13 jan 2011 14:28

Nou, moeilijk taalgebruik kan ook gewoon gebeuren doordat je genuanceerde, specifieke woorden gebruikt. Ik merk bij mezelf dat ik hoge en lage taal erg meng.

Interessant, dat onderzoek; heb je een link, Lindar?

En Mathilde-R: volgens mij kan jij hier anders prima "mee", hoor. Ik merk nikgeenverschil ;)
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 jan 2011 15:38

@Mochi: dat onderzoek moet ik ergens hebben, ik heb er iets over geschreven ooit. Daar zal een link bij staan, op mijn thuiscomputer.

Plaats reactie