Week zonder vlees: wie doet mee?

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Boukje » 14 mar 2019 19:22

In de wraps:falafel! Mijn oudste zei gisteren op eigenwijs toontje: mám, het is toch 40dagentijd? Ja? Dan zouden we toch geen vlees eten? Ja? Waarom eten we dan falafel..?

Hahaha we eten het heel vaak maar hij wist dus echt niet dat er geen vlees in zit. Die van maza vinden wij het lekkerst trouwens, veel beter dan die van het standaard Vega AH merk.

Vandaag aten we curry met geroosterde bloemkool, pinda's en kikkererwten. Kinderen aten droge rijst met een minimale bloemkool en wat blokjes kaas.
Gisteren wraps met falafel, kidneybonen, champignons, hummus, rauwkost. Naar smaak te beleggen door iedereen.
Eergisteren spinazietaart met ei en yoghurt erdoor. Ik wilde eigenlijk een veganistische versie uitproberen met tofu erdoor maar was heel laat thuis en toen had ml al gekookt.

Ik vind het ook leuk om te zien hoeveel mensen mee doen voor wie vegetarisch echt een stap is. Ik was 9 jaar vegetariër, eet nu 1-2 X pw wel vlees of vis maar verder grotendeels vegetarisch en poog meer veganistisch te eten. Het is soms even anders denken maar dan echt goed te doen.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 14 mar 2019 19:39

Wij hadden vandaag AGVvervanger. Voor vl en mijzelf een toscaanse carre, wat eerder kaasschnitzel dan vlees is, maar wel lekker. Voor de kinderen Woezel en Pip nuggets. Oudste miepte over dat hij echt geen nepvlees durfde te eten, proefde uiteindelijk toch en at ze met smaak op. Jongste at gewoon, die eet alleen niet als hij het niet lekker vindt.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 14 mar 2019 19:46

Wij aten vandaag ratatouillesoep met knoflookbrood, super lekker!
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Friek » 14 mar 2019 20:05

De groenteballetjes van garden gourmet vond ik niet erg lekker, helaas. ZL2 wel, dus die heeft de meeste opgegeten
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Irene » 14 mar 2019 20:57

Kan ik hier een vraag stellen over supplementen? Er lezen vast vegetariërs mee.

Wij eten vegetarisch, of nou ja 'pescetarisch' heb ik hier geleerd, want wij eten wel vis. Dat heeft te maken met omega 3 vetzuren, ik weet niet goed hoe we die buiten vette vis binnen zouden kunnen krijgen. En ik heb kinderen in de groei, ik wil geen tekorten voor hen. Maar nu de kinderen ouder worden, willen ze ook geen vis meer eten. Welk supplement (en dus geen visolie) kan ik geven aan de kinderen zodat ze ook geen vis meer hoeven te eten?

Gebruikersavatar

Colorado

Berichten: 1548
Lid geworden op: 19 apr 2013 19:22
Hobbies: Lezen, koken, internet
Locatie: Nederland

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Colorado » 14 mar 2019 22:28

@Irene je kunt ook algenolie slikken, dat is ook Omega 3 en 100% vega en zelfs 100% vegan.

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Irene » 14 mar 2019 23:22

Dankje! Ik heb dat zelf inderdaad eens een blauwe maandag gebruikt, dat waren trouwens tabletten, maar daar heb ik niet meer aan gedacht. Vermoedelijk omdat ik zelf vis niet op wil geven en geen zin heb in twee keer koken geloof ik [think]
Maar het is wel zo eerlijk om hen deze optie te geven, dank!


lisamuis
Moderator
Moderator
Berichten: 19944
Lid geworden op: 19 mar 2008 21:14
Hobbies: DragenVoedenInternetLezen
Locatie: Draagdoekconsulent C *** Leidsche Rijn
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door lisamuis » 15 mar 2019 22:09

Wij doen vanaf dinsdag mee (omdat ml zondag al voor maandag had gekookt en ik er eigenlijk niet bij stil had gestaan). Hoewel ml en bl (broeflief, woont hier in huis) enigszins sceptisch waren en nogal vleeseters zijn, hebben we toch al vier dagen vegetarisch gegeten. Ml heeft dinsdag een kikkererwtencurry gemaakt, bl was woensdag voor burrito's en quesedilla's gegaan, met vleesvervanger en zonder vlees (weet niet meer welke wat was). Gisteren serveerde ik pasta met gehaktvervanger (zl vond het wat te zoet), dat doe ik al vaker om de heren voor de gek te houden hahaha... en vandaag suggereerde zl pizza want dat was zonder vlees. Voor ml en mij met een salade erbij.

(ik had alleen vanochtend 3 plakjes spek uitgebakken voor bij m'n gekookte eitjes, zat al in de pan toen ik het bedacht en weggooien vind ik dan zonde).

Ben benieuwd wat ml morgen gaat kiezen.
Afbeelding

Gecertificeerd draagconsulent Leidsche Rijn/Vleuterweide Draagkindje.nl

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 15 mar 2019 22:25

Ik had couscous salade met doperwten en spinazie.
Zl1: ieuw mama, wat is dat groene spul? En: ik wil er vlees bij, want dat ben ik gewend!
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Friek » 15 mar 2019 22:31

Vandaag bij schoonouders gegeten en de enige vleesloze optie was pompoensoep. Ook nog wat gegrilde groente gegeten, waar ik de gehaktballetjes tussenuit kon peuteren.
Ik voelde me even heel principieel haha
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door MamaRF » 16 mar 2019 07:50

Wij aten gisteren ook bij schoonouders, maar daar wel een worstje meegegeten bij de AGV. Vanavond staat er verse pasta met een groentesaus op het programma.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door texelonia » 16 mar 2019 16:21

Wij aten gisteren aardappels, bloemkool en verschillende vleesvervangers om te proberen. De meningen waren verdeeld [biggrin] We hadden Garden Gourmet burger deluxe. Die vond ik het lekkerst, maar VL juist het minst lekker. Garden Gourmet Toscaanse Carré, die vond DL1 heel lekker, de rest niet zo. Vegafit krokant schnitzel (op basis van tarwe eiwit ipv soja). Die was wel lekker knapperig, maar de smaak iets te neutraal, weeïg, ik weet het niet. De kinderen vonden die juist wel lekker.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Mijk » 16 mar 2019 17:12

Wij aten dinsdag pasta bolognese met gehackt van de vegetarische slager. Ik lust normaal alles, maar oh jongens, wat was dit vies! Man & jongens aten met smaak, dus het lag aan mij. Maar echt, brrr, dat nooit meer.

Vandaag eten we pannenkoeken met stroop!
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Geekess » 16 mar 2019 18:44

Vegetarische Slager vinden we hier ook vreselijk. De smaak is zo verschrikkelijk nep. Het is een beetje uncanny valley: de meeste vleesvervangers doen geen échte poging om op vlees te lijken dus dat is 'ok' (niet dat ik ze lekker vind, ze zijn meestal veel te zout of smaken naar soja). Vegetarische Slager probeert wel vlees te imiteren in textuur, en mist dan net aan, en dat valt daardoor veel meer op.

Hier vandaag wederom vleesloos. Ook pannenkoeken :-) Met bosbessen of kokosbloesemsuiker.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door pompedom11 » 16 mar 2019 18:48

Ik doe dan liever linzen door de pastasaus.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Plaats reactie