Snoepbeleid

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Olivia3 » 28 feb 2019 13:02

Mijn broer had als puber ook zo'n fase. Mijn ouders werden er gek van, ook omdat de kosten van de boodschappen toch wel flink omhoog gingen.
Ze hebben toen ingevoerd dat ze geen snoep meer kochten en wij dat als pubers zelf konden kopen. Kregen we allemaal wat extra zakgeld voor maar dat was in totaal minder dan wat mijn broer op at als mijn ouders hem zijn gang lieten gaan.
Dat hielp erg goed voor mijn broer (en ik was blij want ik spaarde liever voor waar anders). Misschien is zo iets nog een idee?

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 28 feb 2019 13:07

Ja wij kregen rond de puberleeftijd ook wat extra zakgeld voor snoep/koek en dat haalde mijn moeder dan niet meer.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Lin-da » 28 feb 2019 14:06

Dat ben ik ook al gaan doen. Boven op haar wekelijkse zakgeld krijgt ze de 1e v/d maand 5euro cash zodat ze ook eens een broodje uit de kantine kan gaan halen , ijsje ect. Maar het is blijkbaar niet genoeg. Ik probeer er ook niet al teveel aandacht aan te besteden maar ik wil ook wel eens wat lekkers in huis hebben, ook voor dl2 maar dat is dan zo weer op. En verstoppen die ik al. En snoepen op zich oke, maar ik kan mij niet heugen wanneer ze eens een normale bruine boterham op heeft☹️
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Olivia3 » 28 feb 2019 14:26

Lin-da schreef:
28 feb 2019 14:06
Dat ben ik ook al gaan doen. Boven op haar wekelijkse zakgeld krijgt ze de 1e v/d maand 5euro cash zodat ze ook eens een broodje uit de kantine kan gaan halen , ijsje ect. Maar het is blijkbaar niet genoeg. Ik probeer er ook niet al teveel aandacht aan te besteden maar ik wil ook wel eens wat lekkers in huis hebben, ook voor dl2 maar dat is dan zo weer op. En verstoppen die ik al. En snoepen op zich oke, maar ik kan mij niet heugen wanneer ze eens een normale bruine boterham op heeft☹️
Heb je al een gesprekje gehad over puberteit, hormonen en de behoefte aan zoetigheid? Ik hoor heel veel puberende meiden die helemaal met hun veranderende lijf in de knoop zitten en echt gaan snoepen uit een soort oerbehoefte aan vet en zoet eten.

Ik weet niet of je alleen wilde gillen of ook zocht naar ideeën...


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door mamaMarije » 28 feb 2019 14:59

Nou echt....ik hoef geen beleid te hebben voor de jongsten.
Alles wordt gevonden en opgevreten door we oudste.

Zelfs de dingen die ik verstop.
Tony reep gun ik mezelf nooit.
1x wel.
Weggelegd voor later.
Pleite.
En er dan over liegen ook nog.

Keer bijzonder snoepje uit willen delen.
Oh sorry jongens, toch weer een stuk fruit want dat is blijkbaar ook op.

Momenteel worden we er echt schijtziek van hier in huis... En het is niet dat ze anders nooit wat krijgen, wij enorm strikt zijn en het compensatie gedrag is....

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Lin-da » 28 feb 2019 15:52

@mamamarijke precies hoe mijn oudste ook is, inclusief er schijtziek van worden. En dat liegen kom op zeg ik kom er toch wel achter😬. Ik vind het waardevol dat je meedenkt @Olivia een gesprek hebben we uiteraard gehad maar moeten we maar weer eens doen.
Maar ik zal dit topic niet verder vervuilen met mijn puber en haar snaai gedrag..
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Zonne » 01 mar 2019 00:52

Misschien moeten we een apart puberdraadje openen. Ik vind het ''fijn'' om te lezen dat mijn puber de enige niet is.. Ik vind het echt best extreem gedrag, net als wat mamamarije zegt er over liegen, het moeten verstoppen en dan zelfs uit mijn kledingkast toch verdwenen.. En ook hier al een aantal jaar veel soepeler qua snoep en wat er in huis is, in overleg, juist omdat we compensatiegedrag wilden voorkomen. Ze krijgen hier extra zakgeld sinds middelbare school wat ze mogen besteden aan lunch halen op school (of lekkers dus). Maar de andere twee besteden dat juist aan een smoothie of een gezond belegd broodje/wrap en er is nog een jonger broertje dat ook weleens wat lekkers lust, dus helemaal niets meer halen is geen optie. Ik haal wel echt wat die dag op mag/gaat.


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door deeh » 01 mar 2019 23:11

Wij hebben een la (90x70 cm ofzo) vol met koek, chips en snoep. Tot mijn grote verbazing intussen blijven de kids er gewoon af. Ik denk wel dat dat niet lang meer duurt, dan hebben we een lege la :-)

Ik vrat vroeger dagelijks 2 of 3 plakken cake..... daar gooide ik ook nog kaas of pindakaas op. Ok, toen was ik wel 13/14.....
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door deeh » 01 mar 2019 23:12

Dus tja, ik ga er vanuit dat de kids dat ooit ook gaan doen.

Ik eet dat uiteraard stiekem, maar t moet zijn opgevallen.
Ik vrat verder geen extra snoep/ koek
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door pompedom11 » 02 mar 2019 11:35

Ik had de chips van gister niet opgeruimd en nu heeft zl1 ze gevonden. Hij neemt 5 chiphes en deelt ook nog met mij. Daarna had hij er genoeg van.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


ElisHug

Berichten: 1600
Lid geworden op: 31 mei 2010 16:38
Hobbies: -

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door ElisHug » 07 mar 2019 09:33

Luna schreef:
25 feb 2019 14:07
3 kids hier, 9, 5 en bijna 3. Wij hanteren geen vaste snoep of ongezond eten dagen. Zo krijgen ze door de weeks wel eens chips en dan in het weekend niet. Ook eten we regelmatig gezond in het weekend en een dag door de weeks weer eens ongezond.

Snoep krijgen ze als ze er om vragen, dat doen ze soms dagen niet. Maar dan weer niet een half uur voor het eten. Dl2 is bij ons de grootste snoeppert, maar is ook dol op groente en fruit, dus 'neem maar een appel' werkt ook. Dl3 vraagt om snoep als ze hangry is en wil dan net zo lief een boterham.

We hebben altijd alleen maar volkorenbrood, maar daarop mag wel hagelslag of vleeswaren ofzo. Ook geen regels van eerst gezond, ze mogen wel 2 broodjes zoet, een andere dag eten ze weer alleen maar kaas of pindakaas. Eigenlijk reguleert dat hier heel prima.

1 of 2 x per week eten wij makkelijk, pizza, patat, tosties ofzo. Maar wel altijd met veel verse paprika en tomaat enzo erbij. Op de pizza gooi ik altijd extra spinazie.

Wij zullen niet extreem gezond eten denk ik, maar zeker ook niet ongezond. Elke dag groente en fruit, volkoren producten en matig met suiker. Maar niet met strakke regels, gewoon komt zoals het komt en we praten vaak over of iets gezond is of niet (maar wel heel lekker).
Dit is precies hoe het bij ons ook gaat. Snoep koop ik nooit omdat we dat al genoeg krijgen via traktaties en dergelijke. Met een bus limonadesiroop doe ik heeeeeeeel lang, de oudste twee drinken liever water, de jongste wil alleen siroop als er een vriendinnetje speelt. De oudste twee delen in het weekend een 0,5 liter flesje fanta. Verder gaan er bij ons veel volkoren crackers doorheen en heel veel rauwkost. Vooral de jongste snaait komkommers, rauwe wortels en tomaatjes. Ons eetpatroon zou gezonder kunnen (minder suiker, geen hagelslag ed op brood), maar ik vind het prima. 1 of 2 keer per week eten we 's avonds iets makkelijks vanwege weinig tijd ivm sporten of omdat ik gewoon geen zin heb om te koken. Dat kan ook verse soep zijn die ik een dag van tevoren maak. Voor vanavond heb ik al besloten dat ik friet ga halen. ML is vanavond niet thuis, ik werk en vervolgens zwemles tot 18:00 uur en hockeytraining tot 18:30 uur. Voor wie wil is er nog bloemkool/kerriesoep van gisteren, dat eet DL1 sowieso voor haar hockeytraining.
Mama van E.lise (nov 2007), H.ugo (maart 2010) en L.ara (okt 2013)


ElisHug

Berichten: 1600
Lid geworden op: 31 mei 2010 16:38
Hobbies: -

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door ElisHug » 07 mar 2019 10:11

Als ik terug kijk op mijn jeugd aten wij vrij ongezond. Of, wat ik nu ongezond vind. Tarwebrood ipv volkoren, elke vrijdag bij de lunch kibbeling (lekker!), vrijdagavond zelfgemaakte friet en een gebakje bij de koffie. Op zaterdag ging mijn moeder naar de bakker en mochten we een saucijzen/ragoutbroodje of iets dergelijks kiezen, op zondagochtend ontbijten met eierkoeken met hagelslag. Veel frisdrank, op de middelbare school nam ik kleine blikjes cola mee voor in de pauze. Voor de pauze op de basisschool evergreens. In het eten 's avonds zat veel zout, bijvoorbeeld macaroni met smac en saus uit zo'n zakje. Of AGV met veel zout door de groenten. Vla of yoghurt als toetje.

Op mijn 18e ben ik op kamers gegaan en eigenlijk ben ik vrij snel zelf geswitched naar gezonder leven. Sinds DL1 is geboren ben ik nog wat bewuster geworden, vooral ten aanzien van vezels en zout.
Mama van E.lise (nov 2007), H.ugo (maart 2010) en L.ara (okt 2013)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Luna » 07 mar 2019 11:45

Hier vroeger ook altijd veel zout over de aardappels en suiker over de wortels [dontknow] sausen werden gemaakt met kant en klare zakjes. Daar ben ik mee gestopt toen ik op mezelf ging, maar ook vooral omdat zelf maken goedkoper is dan met een zakje. Wij eten heel weinig zout en tegenwoordig gebruik ik grijs zout.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Rijtjes

Berichten: 2271
Lid geworden op: 04 mei 2012 09:19
Hobbies: lezen en muziek maken

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Rijtjes » 07 mar 2019 16:05

Mijn dochters bleven maar zeuren om snoep. Toen zijn we naar de supermarkt gereden en hebben we heel slechte snoepjes gekocht echt haribo kikkertjes, perzikjes en weet ik wat. Daar hebben we een pot mee gevuld en iedere dag uit school mogen ze daar een snoepje uit en in het weekend ook om 15 uur. Sindsdien is er echt rust. Ze eten veel fruit, veel rauwkost en ook best ok avond eten. Wat ook niet altijd heel gezond is. Zoetigheid op brood mag ook en ook bewerkte vleeswaren, wel bio. We zijn niet zo heel streng eigenlijk. Koekjes hebben we ook soms en daar mogen ze ook van, soms wel 2.
Mama van N. 06-03-2012, A. 06-12-2014, L 15-07-2017 en bib begin 2021 [smile]

Opvoeden is zelf je best doen om een goed mens te zijn.

Gebruikersavatar

Colorado

Berichten: 1548
Lid geworden op: 19 apr 2013 19:22
Hobbies: Lezen, koken, internet
Locatie: Nederland

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Colorado » 07 mar 2019 18:29

Leuk om te lezen hoe anderen dit doen.
Hier thuis hebben we niet echt regels over snoepen, maar ik merk wel dat er bepaalde gewoontes zijn.

-Bij het ontbijt drinken we water. Wat er op brood gaat is helaas veel zoetigheid, wel biologisch, maar hartig eten ze (bijna) niet...
-Pauzehapje op school is altijd fruit met een beker water.
-Lunch is brood/wrap met rauwkost erbij en een beker suikervrije dun aangelengde limo.
-Uit school mogen ze een koekje uit de kindertrommel kiezen en krijgen ze een beker suikervrije limo.
-Als ze voor het avondeten nog trek hebben zet ik wat rauwkost/soepstengels oid voor ze neer.
-Bij het avondeten drinken we water.
-Soms mogen ze na het avondeten een waterijsje pakken.
-In het weekend merk ik dat er vaak nog wel een extra koek ronde bij zit. Daarnaast hebben wij een vrij druk sociaal leven, bijna elk weekend hebben we wel visite thuis of een verjaardag elders. Bij visite thuis haal ik ook voor de kinderen lekker chips oid in huis. Bij een verjaardag laat ik het los. Ze eten dan echt wel teveel chips en suiker maar ik heb er dan echt weinig zicht/grip op.

Wij hebben overigens nooit snoep in huis. Ze vragen er niet om (ze zijn 6 en 4) en zijn tevreden met de koekjes die ik koop. De koekjes variëren van superslecht tot wat verantwoorder spul van Ekoplaza.

Ik wil er niet te streng in zijn. We eten bijna alles biologisch en bewust, maar ik ben ook dol op M&M’s. Het moet wel leuk blijven. Soms ga ik met ze naar de winkel en mogen ze allebei 1 ding uitzoeken waar ze heeeeeel veel zin in hebben. Dan kiest dl meestal een croissantje en zl iets van naturelchips. Voor nu werkt het prima zo. :)

Plaats reactie