Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 16 mei 2018 22:30

Ik strooi al een tijdje met eco slakkenkorrels met veel ijzer waar de slakken niet tegen kunnen. We hebben nu echt bijna geen slakken


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 16 mei 2018 23:19

Nematoden vorig jaar eens gedaan ( je kunt ze zelf kweken door gewoon wat slakken in een dichte emmer met een laagje water te doen met wat groenvoer.nematoden leven al op de slakken, zij overleven de emmer met water wel, slakken gaan dood. Dan water verspreiden over je land, verdund, desondanks dit jaar ook veel slakken. )
Dit jaar een keer slakken gevangen op mijn composthoop ( halve emmer vol) ze kozen dat plekje omdat dat vol vers groen spul lag. Was handig! Desondanks toch weinig zaaigoed teruggevonden...


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 17 mei 2018 08:43

Wij hebben de enige groene tuin tussen een zee van zwarte gefreesde landjes. De slakken weten ons dus ook wel te vinden ;) ik ben toch maar weer gezwicht voor slakkenkorrels (van ecostyle) in één keer heel flink de hele tuin behandeld en na een paar dagen alleen nog waar slakkensporen te zien waren. Twee weken terug werd mijn hele erwtenvak leeggegeten en zelfs de poters en aardperen. Nu koolplantjes tussen de mulch met nauwelijks vraat.
Ik maak mezelf maar wijs dat ik hiermee de natuurlijke balans heb teruggebracht....

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 17 mei 2018 09:04

Ik heb gelukkig tot nu toe weinig slakken in de moestuin (afkloppen). Ik heb bewust de moestuin "vrij" liggen in de tuin. Gras er omheen wat ik goed kort houdt en dan een randje aarde wat onkruidvrij blijft. Met nat weer komen ze wel, maar zoals nu blijven ze toch liever onder de planten elders in de tuin. Ze eten wel de stokrozen op die in de schaduw staan.
Anyway, ik las nog ergens dat je planken rondom de favo groente kunt leggen, die planken kun je evt ook als looppad gebruiken. 's Ochtends draai je ze om en je hebt meteen alle slakken. Eigenlijk maak je dus een fijne plek voor ze zodat je ze makkelijk kunt vangen. Geen idee of dat zou werken, want ze zullen daar dan misschien ook hun eitjes gaan leggen?
Wat ik zelf bedacht, zorg dat je tuin heel aantrekkelijk is voor slakken-etende dieren zoals lijsters en egels. En, als je dat leuk vindt, kan je ook loopeenden of muskuseenden nemen: https://www.startpagina.nl/v/huisdieren ... ktslakken/
(ik persoonlijk vind loopeenden zulke leuke dieren! Die zou ik nog wel eens willen [biggrin] )

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 17 mei 2018 18:08

Ik ga consequent elke avond de tuin in en knip iedere slak door.
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 17 mei 2018 19:22

Ik was vandaag even bij mijn moeder op de tuin en dan ligt het er bij ons toch wel goed bij. Er is daar ontzettend veel opgegeten helaas. Gelukkig kan ik haar nog wat van mijn reserves geven. Doordat ik vroeg begonnen ben met bestrijden nu echt maar weinig slakken.

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Rosalinde » 17 mei 2018 19:27

Slakken bestrijden moet hier ook. Vorig jaar was echt een drama, hopelijk kunnen we het voor zijn.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Wichie » 17 mei 2018 20:40

Ik gooi ze in een potje met azijn voordat ze de kliko in gaan want anders klimmen ze er gewoon weer uit. [whistle]

En echt goed slakvrij zal wel nooit lukken want buren waar ze natuurlijk ook zitten. Maar die hebben geen moestuin en dus minder last er van. 😏

En één zo'n mormel legt per jaar wel 400 eieren... Dus
Blijkbaar bestaan er ook albino naaktslakken want ik kom regelmatig witte exemplaren tegen... who knew [dontknow]
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Irene » 17 mei 2018 21:00

Dank voor jullie reacties! Er is beslist geen slakvriendelijke manier om ze tegen te houden, dat begrijp ik nu wel (als in: zorgen dat ze gewoon helemaal niet meer willen komen omdat ze onze tuin niet leuk vinden). Die eenden zijn wel te gek! Maar dat doe ik als ik later groot ben en een grote moestuin heb bij mijn boerderijtje, nu gaat het maar om een paar vierkante meter en wat bakken in een stadstuin, en trouwens een paar mooie sierplanten die ze ook lekker vinden [evil] . Egels en lijsters heb ik hier tegen het centrum aan helaas niet. En de eksters en kauwtjes die ik wel heb, eten ze volgens mij niet op. Ik ga de slakken in ieder geval na het plukken veel verder weg zetten. En misschien toch die nematoden. Ik ben benieuwd of dat structureel kan helpen, als in: minder slakken is minder eitjes is weer minder slakken etc.... Een wat langere termijn-effect.

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 22 mei 2018 11:17

Willen jullie eens met me meerekenen?
School wil een schoolmoestuin opzetten. Ik ben de enige ouder die zich daar wel mee wil bemoeien.
Ze hebben een strook van 15x0.75 vrijgemaakt. Dit is erg arme zandgrond. Dus mijn idee was om daar een flinke laag zand uit te scheppen en er vruchtbare aarde (van bio-kultura? of hebben jullie daar nog een andere tip voor?) in te doen. Een laag van zo'n beetje 25 cm minimaal.
Ik kom dan op minimaal 3 kuub, heb ik dat goed berekend?
En wat voor grond zou dan geschikt zijn, de tuinaarde of bijv 2 kuub tuinaarde en 1 kuub mestcompost oid?


Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Miek84 » 22 mei 2018 13:32

Ik neem aan 15 meter bij 0,75 meter?
15x0,75x0,25 = 2,8125m³
Dus 3 kuub is voldoende.

Verder kruip ik nu weer weg als medelezer die ooit een moestuin in de achtertuin wil, maar nu nog niet verder komt dan zonnenbloem en radijs.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 22 mei 2018 13:47

Heb je budget gekregen?


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 22 mei 2018 15:13

Wat leuk sara, kon dat hier maar! Mij lijkt 1/3 mestcompost vrij veel maar ik ben ook niet van veel bijmesten. Wat jammer overigens dat er niet meer ouders enthousiast zijn.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Wichie » 22 mei 2018 17:18

Kun je niet met moestuinmix of zo af?
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 22 mei 2018 18:08

Ik zou iets nemen zonder turf. Ivm de vernieling van natuurgebieden. Dus aarde ergens uit een tuin scheppen en bemesten met koemest oid.
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Plaats reactie