Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 26 apr 2018 14:04

Als je een groente zoekt voor de schaduw: zevenblad doet het daar bij ons uitstekend. T is een best makkelijk plantje eigenlijk. Als je een stukje wilt, kan je het zo komen halen hoor. En je hebt maar een klein stukje nodig, het vermeerdert zich heel snel.

Ik woonde ooit vlak bij een parkje in de stad en dacht dat er lelietjes in dat park groeiden. Inderdaad tot ze gingen bloeien en met name ruiken.


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 26 apr 2018 15:26

Klein Meisje schreef:
26 apr 2018 14:04
Als je een groente zoekt voor de schaduw: zevenblad doet het daar bij ons uitstekend. T is een best makkelijk plantje eigenlijk. Als je een stukje wilt, kan je het zo komen halen hoor. En je hebt maar een klein stukje nodig, het vermeerdert zich heel snel.

Ja verschrikkelijk! Doorwortelt je hele tuin, perfecte broedplek voor slakken en laat geen ruimte voor welke andere plant dan ook. Nooit uitplanten dus!

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 apr 2018 15:35

Klein Meisje schreef:
26 apr 2018 14:04
Als je een groente zoekt voor de schaduw: zevenblad doet het daar bij ons uitstekend. T is een best makkelijk plantje eigenlijk. Als je een stukje wilt, kan je het zo komen halen hoor. En je hebt maar een klein stukje nodig, het vermeerdert zich heel snel
[lol]
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Wichie » 26 apr 2018 16:01

Liever slakken in mijn zevenblad dan in mijn aardbeien [whistle]
mamma van een wicht en een batteraaf


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 26 apr 2018 21:21

Wichie schreef:
26 apr 2018 16:01
Liever slakken in mijn zevenblad dan in mijn aardbeien [whistle]
Ik heb zevenblad in mijn aardbeien, dus geboren onder het zevenblad met verse aardbeien op grijphoogte is er geen beter buffet voor die pasgeboren slakjes...

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Wichie » 26 apr 2018 21:35

Blijven ze dan wel van de rest van de tuin af?

Hier was het van de zomer een slakkensnelweg... dus sta wel open voor het opofferen van een plantje hier of daar 😁 maar nou wonen we hier nog geen jaar dus eerst maar eens afwachten.

Mijn aardbeien heb ik in ieder geval al uit de grond gehaald en aan de schutting gehangen
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Smaragdgroen

Berichten: 1240
Lid geworden op: 30 aug 2015 16:09
Hobbies: yoga, lezen, dansen
Locatie: Duitsland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Smaragdgroen » 27 apr 2018 08:36

Oh bah, slakken wil ik niet. Van zevenblad weet ik ook niet wat ik daar verder mee zou kunnen.
Maar ik zal het onkruid wat er staat eerst goed bekijken, misschien zit er iets leuks bij.

Gisteren in de supermarkt al spinaziezaad en een soort sla gekocht, volgende week ben ik op vakantie daarna ga ik zaaien. En langs het tuincentrum voor nog wat kleine plantjes of zaden. Hopelijk morgen vast wat tijd om ruimte in de tuin te maken, als het niet regent.
Of als het regent, lees ik hier wat meer! Leuk draadje :-)
DL1 ~ 2015, DL2 ~ 2018

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Marjan » 04 mei 2018 21:11

Haha, zevenblad zou ik niet vrijwillig mijn tuin in halen! Beter in het wild plukken!

Hier doet de daslook het ook goed. 2 plantjes van Vreeken geven dit jaar inmiddels 18 bloemen en véél jonge planten uit zaad. Dit jaar wil ik nog wat zaad in het wild oogsten, want ik weet een plekje in Utrecht stad waar het staat :) Dan mag het daarna onderbegroeiing onder mijn struikjes worden samen met de bosaardbei en munt.

Mijn kiwibes doet het super dit jaar! Honderden bloemknopjes, heel veelbelovend!
Ik mis de volkstuin wel een beetje, maar ben blij dat veel nu hier staat. De bessenstruiken slaan goed aan. Helaas dáchten we de rode kruisbes meegenomen te hebben, maar dat blijkt nu toch een gewone rode bes te zijn. Dat is wel jammer. De honingbes en bosbes doen het nog niet zo goed: weinig bloemen. Maar het lijkt er op dat ze wel goed groeien. Ook de pruimenboom lijkt goed aangeslagen, maar ik denk dat ik dat pas aan het eind van de zomer echt zeker kan weten. En het allerleukst: mijn zelfgezaaide vijg uit Zuid-Frankrijk heeft drie minivijgjes. Spannend of het gaat lukken!

Tante Toos: in mijn volkstuin from hell haalde het lavameel niet heel veel uit vrees ik. Oh, en daarover gesproken... met de struikjes blijken we (niet over nagedacht) ook heermoes, haagwinde en brandnetel meegenomen te hebben... ik ben het nu elke keer heel consequent aan het vermoorden zodra het de kop opsteekt!

En twee jaar te laat hebben we eindelijk de framboos ingeperkt met tegels. Ik denk dat ik ook nog wel de rest van het jaar frambozen aan het verwijderen ben waar we ze niet willen hebben... Idem met de aardpeer. Nou ja, genoeg te doen ook al is het nu nog maar een minituintje i.p.v. 200m2!
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 05 mei 2018 16:50

Bepaalde delen van het voorgaande bericht ga ik volledig negeren.. :mrgreen:

Fijn dat alles het redelijk tot goed doet Marjan.

Ik heb net op de markt preitjes en bleekselderij gekocht..
En liep tegen flower sprouts aan! Zocht ik al sinds de winter zaad van en had ik vorige week maar opgegeven.
Zo blij! Ik ben beniewd.

Wil komende week de tomaten en paprika's gaan planten. Blijft altijd een spannend moment nadat ze zo lang binnen staan te groeien.

Voor de tuinders in utrecht zaterdag is er ruil je groen in nieuw rotsoord!
Zl 12-2012


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 06 mei 2018 23:50

Hier komt eindelijk de pastinaak op, dus kan ik het onkruid eromheen gaan weghalen (voor zo ver dat nog lukt met hoogzwangere buik). Ook de bietjes zijn opgekomen. De courgettes en pompoenen staan al tijden "af te harden" (met 20+ graden...) en hun bed is klaar, maar ik durf ze nog niet in de volle grond te zetten. Wachten jullie ook netjes tot na ijsheiligen?
De aardbeien geven weer enorm veel bloemen, dus we hopen weer op een goede oogst. Mesten als de eerste vruchtbeginselen eraan zitten toch?
De voorgezaaide peultjes gaan nu niet heel erg hard de lucht in. Misschien moet ik ze meer water geven.
Rabarber is ook lekker aan het groeien, misschien van de week er het eerste taartje mee maken.

Vandaag hebben we voor het eerst omelet met zevenblad gegeten. Smaak was niet slecht, al moest ml wel even wennen aan het idee onkruid te eten. Maar nogmaals, no way dat ik het vrijwillig in mijn tuin zou zetten. Hoe veelzijdig is daslook? En zou dat het zevenblad kunnen overgroeien?

Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Ankje » 07 mei 2018 07:00

Klein Meisje schreef:
26 apr 2018 14:04
Als je een groente zoekt voor de schaduw: zevenblad doet het daar bij ons uitstekend. T is een best makkelijk plantje eigenlijk. Als je een stukje wilt, kan je het zo komen halen hoor. En je hebt maar een klein stukje nodig, het vermeerdert zich heel snel.

Ik woonde ooit vlak bij een parkje in de stad en dacht dat er lelietjes in dat park groeiden. Inderdaad tot ze gingen bloeien en met name ruiken.
Zevenblad vrijwillig in en tuin? Dit is vast een grapje. 😀 Zevenblad all over hier. Dat krijg ik van zijn levensdagen niet geëlimineerd. Gelukkig een grote tuin in totaal (2500 m2 dacht ik) en in het kleine moestuin stukje geen zevenblad.
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 07 mei 2018 07:05

Ik heb mijn courgettes dit weekend in de grond gezet, ze werden erg groot en moest en nodig opgebonden worden (klim variant). De kas staat ook vol met bloemen en daar wilde ik wel mee wachten maar geloof niet dat ik dat geduld nog kan opbrengen, ik heb ruimte nodig!
Tussen mijn bietjes groeit onkruid wat teveel lijk ip bietjes, waardeloos want man voorlopig dus niet wieden en vind dit er vreselijk uitzien nu.
En ik had per ongeluk zaai uien gekocht maar dat lijkt geen succes :(


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 07 mei 2018 07:19

Ijsheiligen wacht ik niet per se af maar ik houd wel de weersverwachting in de gaten. Er kwam volgens mij nog een koude nacht deze week.

Gisteren heb ik wel kardoen uitgeplant en van het tuincentrum wat munt en kruiptijm. Ik heb bonen voorgezaaid (veel!) En de voorgezaaide bloemen staan nu af te harden: ik heb voor de lkids een wigwam van tonkin stokken gemaakt die ik laat begroeien met winde lathyrus en oi kers.
De tomaten etc en allerlei komkommerfamilieleden zijn verhuisd naar kas en bak om te wennen aan buiten. In de kas komt één kant met vaste planten, kasdruiven moet Vreeken mee gaan opschieten, de plantgaten zijn klaar en ik heb daar gisteren wat doordragende aardbeien en lavendel bij gezet. Iemand nog een leuke suggestie wat hier nog bij kan?

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 07 mei 2018 07:53

Warmteminnende kruiden zoals basilicum?

Wat wordt er hier hard gewerkt!

Ik begin achter te lopen.. zo in de vakantie kan ik bijna niets doen.. hoe ik dat 4 jaar met kind heb gedaan is me een raadsel...
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Rosalinde » 07 mei 2018 09:41

Leuk! Afgelopen weekend ben ik eindelijk ook weer begonnen in/met de groetentuin. Vanwege vakantie in april had ik nog niets gezaaid en ik had er geen spijt van, gezien de staat van de kamerplanten (waar de oppas ook voor zou zorgen). Wij hebben maar weinig ruimte, dus ook veel in bakken. Het stuk dat bedacht was als groentetuin is intussen helemaal 'overwoekerd' door aardbeienplanten (en zevenblad ertussen), dus ik moest weer wat andere plek zoeken. Afgelopen woensdag hebben we trouwens wel voor het eerst uit eigen tuin gegeten: zevenblad [lol]
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Plaats reactie