Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 11 feb 2018 22:05

Hier ook gewoon wat wij eten. De lijst van Kleintjes hooguit omdat wij toch niets alles in een week willen introduceren.
Vandaag dus banaan en pruim als ontbijt, brood met roomboter tussen de middag en erwtensoep met cracker van kikkererwten bij avondeten.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 12 feb 2018 07:36

Wat trouwens wel een enorme opsteker is; kinderloze vrienden vinden het heel interessant en zijn er heel positief over. Die zien in hun omgeving vooral prakjes en ik heb al een aantal keer gehoord "dat het ook zo kan". Bij een aantal zie ik over een paar jaar nog wel kinderen komen en ik denk dat ze dan ook aan de Rapley gaan.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Boukje » 13 feb 2018 18:47

Ik lees over op de grond gooien: hier gaat ook structureel alles op de grond. Maar vervolgens wordt tijdens het rondkrijgen alles lekker van de grond gegeten, niet te snel opruimen zorgt er dus voor dat er significant meer naar binnen gaat. Bord geven we meestal niet, gewoon stukjes direct op het blad. Met 10 maanden gaat hier al aardig wat naar binnen: halve boterham, hele manderijn of kiwi, paar eetlepels avondeten. Kleine hapklare stukken werken veel beter dan vuistgrote, bij die laatste snapt ze niet dat er iets af moet ofzo. Vandaag vond ze een kaaskorstje, toen ik die probeerde te ruilen voor sinaasappel werd ze boos! Toen maar een plekje kaas gegeven en dat was duidelijk de bedoeling. Vlees, vis en ei vindt ze ook heerlijk. Zo leuk om die eigen voorkeuren te ontdekken.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 13 feb 2018 20:45

Wij hebben een hond dus laten liggen is geen optie, ha ha. De hond wordt tijdens het eten al verbannen naar zijn mand want niets is leuker dan de hond voeren. Oeps!

Het lijkt wel wat beter te gaan. Vanavond wat andijviestamppot en daar heeft ze toch wel wat lepeltjes van op.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 14 feb 2018 08:02

Haha, hier staan er 3 katten klaar om alles wat gemorst wordt op te vangen. Zeker sinds we yoghurt geprobeerd hebben weten ze waar iets te halen valt. Maar fijn Hope, dat het iets beter gaat.

Gisteravond had ze rijst met groenten. De rijst gaat er met handen tegelijk in en ze lijkt wat verbaasd dat maar een paar korreltjes het daadwerkelijk tot in haar mond halen.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 14 feb 2018 13:43

Schattige verhalen allemaal :). Het is genieten om een kindje eten te zien ontdekken.
dochter 2014 en zoon 2017


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Aysie » 14 feb 2018 20:14

Zl wil sinds kort iedere maaltijd mama voeren :p een hapje voor hem en een voor mij. Hij straalt helemaal als ik een hapje neem.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 14 feb 2018 20:34

Wat lief Aysie! Hoe oud is hij? Zie dat hier nog niet gebeuren.

Vanochtend hadden we wel confettipoep. Courgette, paprika, tomaat geeft mooie kleurtjes.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Aysie » 14 feb 2018 22:28

Hahaha confettipoep!
Hij is 11 maanden en doet het pas een paar daagjes :) hij deed al weer eerder voor de grap iets richting mijn mond brengen, dat deed ik ook altijd bij hem omdat het dan grappig was en hij het eten wel wou


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 15 feb 2018 12:00

Wat doen jullie met drinken? Mijn dochter is tien maanden en weigert regelmatig de borst. Ik zit overdag nu op vijf voedingen ongeveer.
Ik biedt nog geen ander vocht aan. Doen jullie dat wel?

Gebruikersavatar

Izzie

Berichten: 1461
Lid geworden op: 25 nov 2013 14:53
Hobbies: Crossfit!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Izzie » 15 feb 2018 12:31

Wat een mooie verhalen om te lezen! Herkenbaar ook wat Boukje schrijft, dl gooit op de grond wat ze niet wil en heeft duidelijk voorkeur voor vlees, ei en kaas. Nieuwe dingen zijn wel veel interessanter dan dingen die ze al kent, die laatsten gaan dan ook vaak al snel over de rand van de kinderstoel...

Wij geven sinds dl zo slecht drinkt overdag dat ze er last van heeft met poepen (heel hard en droog) en weinig plast een klein glaasje water tijdens de lunch en het avondeten. Ze drinkt dat heel gretig. Ik heb zelfs het vermoeden dat ze meer drinkt (afgekolfde melk) als ik er niet ben overdag [rolleyes]. De laatste tijd lijkt het echter wel weer beter te gaan gelukkig, dan drinkt ze wel weer wat langer dan twee keer zuigen [drink]
Trotse moeder van zl september '14 en dl maart '17


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 15 feb 2018 12:59

Hier juist een sterke voorkeur voor koolhydraten. Van pasta beland bijna niks op de grond. De groente wordt niet aangeraakt dan wel op de grond gegooid tot alle pasta op is. Ook mie, rijst ed wordt echt op aangevallen.
We dachten een tijdje "he, maar dat vond hij toch lekker" over sommige groenten. Nu blijkt dat hij ze wel eet als we alleen groente geven. Dus als ik wil dat hij gevarieerd eet moet ik juist niet meerdere dingen tegelijk aanbieden, haha.

Ik biedt af en toe water aan bij de lunch. Dat vind hij wel interessant, maar meer dan een paar slokjes is het niet. En meestal loopt het weer terug uit zijn mond.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 29 mar 2018 21:58

Zo langzamerhand slikt ZL af en toe wat door - maar verreweg het meeste komt er weer uit of ligt in de slab/op de stoel/op de grond. Hij heeft al wel wat voorkeuren. Appel lekkerder dan banaan - is natuurlijk ook makkelijker vastpakken en lekker bijten en schrapen. Verder geef ik hem meestal van wat wij eten maar ook wat losse stukjes, als het even kan van dezelfde groente.

Vanavond aten we tomaten-groentesoep. Voor ik de blender erop zette (en voordat er zout kn ging, ik heb bouillonpoeder met alleen maar kruiden), schepte ik wat groente eruit, voor ZL daarvan iets dikkere soep gemaakt. We gaven hem 2 lepeltjes, maar hebben m niet zelf t bakje gegeven - daar gaat ie mee zwaaien en slaan en gooien. Telkens kreeg hij 1 lepeltje vol. Dat ging zo leuk, vaak stak hij het meteen in zijn mond. Hij proeft alles, opvang zei dat hij daar vandaag broodkorst ook echt opgegeten heeft.

Hoewel ik dus vaak wel wat extra stukjes groente maak, vind ik t wel makkelijk dat t verder gewoon mee-eten is.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 29 mar 2018 23:18

Leuk Appelsientje! Hier ook alles stukje voor stukje. Teveel en het wordt speelgoed. Bordjes gaan linea recta over de schouder.

Wat doen jullie met drinken?
Mijn dl is nu elf maanden en iets anders dan bv krijg ik er niet in. Ik wil geen ranja en zo gaan geven. Zolang ze goed de borst drinkt, goed plast en poept is alles oké? Tot wanneer mag ze enkel bv drinken als vocht?


morri

Berichten: 286
Lid geworden op: 15 dec 2014 09:19
Hobbies: paardrijden,lezen, moestuin
Locatie: Scheemda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door morri » 30 mar 2018 07:00

hier ook een beetje begonnen, komkommer vond ze heel leuk en gat ook echt in de mond en word druk gesabbelt.

bij zoon ben ik met 14mnd begonnen bij het eten een bekertje water te geven. later begon hij daar ook echt te drinken, maar denk echt dat het wel 6 week heeft geduurd. tot die tot was borst het drinken
Dochter Eva geboren op 7 september 2017 met 35.4week en was 3105gram en 46cm. drinkt nog.
Zoon Jakob geboren op 19 juni 2014 met 30.6week en was 1800gram en 41cm. 6,5 jaar bv.
Gastouder in natuurlijk ouderschap.

Plaats reactie