Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 07 jan 2018 15:32

Zelf ben ik ook een tijdje gedwongen te eten... Met bord in de schuur en als puber dreigementen dat ze me op lieten nemen en ik dan een sonde zou krijgen. Ik wist daarmee ook wel hoe ik ze op de kast kon krijgen en om te kijken wanneer ze de dreigementen zouden uitvoeren (nooit)

Zelf ben ik pas weer dingen gaan eten die ik eerder wel at toen ik uit huis ging en echt nieuwe dingen kost me veel moeite om te proberen. Voor de kinderen wil ik het goede voorbeeld kunnen geven. Ik durfde thuis niks meer te proeven ik moest echt een drempel over ervoor.

Als ik heel moe ben trouwens dan is proberen of dingen eten die me minder liggen ook lastiger. Ik kan me voorstellen dat het met kinderen ook zo kan zijn. Dat ze meer open staan als ze niet zo moe zijn.

Met uit eten kies ik eigenlijk alleen dingen die ik al ken.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 07 jan 2018 18:54

Bedankt appelgebakje. Ik vind het heel waardevol om de andere kant te horen.

Wij hebben de hoop dat hij langzaamaan om school dingen gaat eten, als wij er niet zo naast en bovenop zitten... Dan heeft hij er misschien meer controle over.

Op school proeft hij soms wel (ook omdat het moet om dessert te krijgen). Niet vaak, maar toch af en toe wat...
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Appelsientje » 07 jan 2018 22:08

Goed om allemaal te lezen, hier ook een slechte eter (dochter, 4 geworden in november). Bijna alsof ik je post had kunnen schrijven Mienos. Blijf je bij wat je nu doet, of ga je toch voor andere aanpak?

Soms word ik er zo moedeloos van en vind ik het zo'n gedoe en wil ik 'gewoon gezellig' aan tafel zonder allerlei pogingen om haar te laten eten. Ze eet in vergelijking met sommigen hier nog aardig wat, maar het wisselt ook wel. Nooit dingen gemixt, en zoals in de openingspost: een spatje saus en 'ik wil het niet meer' en proeven is meer likken dan wat anders.

Een poosje wou ze wel eten met wat gekkigheid en omgekeerde psychologie erbij, maar daar lijkt ze minder vatbaar voor te worden. Dat deden we bij dingen waarvan we weten dat ze het wel lust. 'Zo'n groot stuk past toch niet in jouw mond', 'ik wil eigenlijk die bloemkool, daar ga jij toch niet van snoepen?', allebei eten en kijken wie het als eerste op heeft. Ze mag ook meestal op schoot, dat wil nog wel helpen, of soms gewoon vragen: hoeveel happen ga je eten? Dat zijn er soms meer en soms minder. En haar begeleiden in het afwisselen: hapje appelmoes, boontje, lepeltje pasta, etc.

Na al deze reacties maar weer eens met goede moed gezellig houden aan tafel, rest van de dag meer gezonde opties aanbieden en mijn vertrouwen hernieuwen dat ze vast niet altijd zo blijft eten.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door deeh » 07 jan 2018 22:29

Onze oudste heeft jaren aan tafel gezeten zonder ook maar een hap te eten, ook geen toetje. dat is, zeker de helft van de week. Nog nooit wakker geworden van de honger. Toen ze naar school ging is het langzaam maar zeker ‘vanzelf’ veranderd. Gewoon vanzelf. het is nog steeds een meisje met haar voorkeur (aardappels, vlees en bepaalde groentes), maar ze eet ook van pasta best redelijk en rijst lukt nu ook, idem bonen.... lasagne vindt ze nog steeds vreselijk en spinazie hoeft ze niet (ieder kind mag een ding op de nee lijst). Ze groeit goed, was en is nog wel vrij slank en doet het prima aan school.
T waren nooit drama’s eigenlijk, het is een rustig meisje en ze bleef wel aan tafel zitten.

Dus mijn tip; niet teveel zorgen maken, ik denk dat 5 meestal vanzelf goed komt.

Onze tweeling heeft altij gevarieerd en goed gegeten en dat doen ze nog, die eten nagenoeg alles en het meeste ook nog met smaak.
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


itisanna

Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2014 07:46
Hobbies: tuinieren, wandelen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door itisanna » 09 jan 2018 19:43

Heel herkenbaar! Had ook mijn post kunnen zijn :-) Dl is net 4, eet weinig en niet gevarieerd, en is qua lengte en gewicht helemaal onderin de groei curve sinds haar baby tijd (ze lustte ook niet echt bv totdat ze bijna 1 was en weigerde flesjes). Ze is gelukkig wel heel levenslustig en gezond. Ik maak me soms wel zorgen en doe moeite om haar beter te laten eten. Ik heb ook niet echt regels behalve geen zoetigheid voor het eten. Ik leg haar uit dat je ziek wordt als je niet goed eet of alleen maar zoete dingen. Dwingen lukt niet. Wel soms spelletjes om haar meer te laten eten zoals eerder genoemd.
Wat hier wel helpt om iets nieuws te proeven is:
1. laten helpen met koken; snijden, het knopje van de blender indrukken bij soepen, roeren, dingen bij elkaar doen. Ze is dan heel trots dat ze gekookt heeft en vertelt dan hoe lekker ze het gaat vinden, maar meestal lust ze het toch niet, haha!
2. Als er bezoek is nieuwe dingen maken waarvan ik denk dat ze het wel lekker vindt maar niet wilde proeven, dan voelt ze een soort groepsdruk en wil wel mee doen.
3. samen recepten / plaatjes op internet of kookboek zoeken die haar lekker lijken en die (samen) maken. (meestal lust ze het ook niet maar ze proeft dan wel iets nieuws met intentie het te lusten).
4. boekjes lezen over eten. Ze zegt dat ze brokkolie lekker vindt omdat Johnny Joker dat ook lust. Als ik het maak lust ze het niet, maar de intentie om het lekker te vinden en te proeven is er wel.
5. Soms wil ze de babyhapjes ook proeven omdat het er mooi uitziet. Zo heeft ze stampot leren eten, ik heel blij!

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Mienos » 12 jan 2018 11:22

Dank voor alle tips en ervaringen, zeer nuttig om te lezen ... ik ga zeker later nog antwoorden, ben druk bezig geweest, en plots kwamer er veel reacties en dan wil ik ook eens de tijd nemen om alles goed te kunnen lezen en beantwoorden enzo, iets wat ik tot nu toe nog niet heb kunnen doen ...
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Mienos » 14 jan 2018 20:47

Er kwamen veel reacties, waarvoor dank, ik ga proberen alles een beetje te beantwoorden in een lange post hieronder ipv alles te quoten enzo.

Ik kook sowieso altijd mijn rijst los in water met veel olie (en look) erbij, dus ik maak idd altijd alles nog wat vettiger als het kan ...

Rijst en pasta in het buitenland eten zal geen probleem zijn, bonen ook niet (is zowat de local dish, vandaar ook mijn man/onze gewoonte om dit vaak te eten), maar we gaan wel naar een regio waar men veel vaker bruine bonen klaar maakt en deze wil zl dus niet, juist ja omdat die dus bruin zijn en niet zwart, we hebben het thuis al geprobeerd. (Hij begint hier tegenwoordig trouwens bij de bonen ook alweer te weigeren terwijl hij die toch al heel lang gewoon eet bij zijn rijst). Zelf koken zal niet altijd lukken, je hebt voor die bonen bvb ook een pressure cooker nodig enzo en dat zullen ze niet overal waar we gaan ter beschikking hebben. De appels alginds zijn echt niet lekker, niet het klimaat voor. Bananen wel. Ze hebben daar dan ook nog honderden overheerlijke exotische vruchten, maar ik betwijfel of hij er zelf van gaat willen proeven en dit zou ik zo’n zonde vinden ... Ananas, papaja, passievrucht, mango, caju, acerola .... dat is daar allemaal zoooooooo lekker, niet te vergelijken met hier en oh wat zou ik het spijtig vinden als hij er al niet eens van wil proeven. Vanille yoghurt verkopen ze daar niet en dat kan ik ook niet meenemen. Brood verkopen ze natuurlijk wel, maar geen volkoren sneetjes zoals hier, veelal gewoon van die witte stokbrood achtige broodjes ... iets waar hij hier ook zelden beleg op eet. En ik vind wit brood alleen toch niet erg voedzaam.

Maw als ik er eens goed over nadenk denk ik dat hij ginder zal eten: droog wit brood, bananen, koekjes, witte rijst en pasta, vlees, havermout, hopelijk bonen. En ijsjes. Dat is het zowat. Ik voel mij al slap bij de gedachte alleen al dat ik daarop twee maanden zou moeten overleven. Misschien krijg ik er ergens nog wel iets nieuws tussen maar ik denk echt niet dat dit veel zal zijn, en wellicht zijn het alweer veelal saaie dingen zoals crackers, iets waar hij zeker niet veel extra uithaalt. Hij groeit wel goed en volgt zijn curve nu, maar het is nipt en het is ooit ook anders geweest ... hij heeft weinig reserve, iedere keer dat hij ziek wordt valt hij af en moet hij echt weer gaan inhalen of hij dreigt af de curve te vallen. Hij is niet bepaald constant ziek, maar door zijn huisstofmijt allergie is hij sowieso wel vatbaarder ad luchtwegen enzo. Hij heeft eind november een longontsteking gehad en zit nu nog steeds niet terug op zijn gewicht van voorheen. Het is toch mede hierdoor dat dit eten voor mij zo frustrerend is. Slecht eten = sneller ziek = weer gewicht kwijt = zwakker = sneller ziek etc. Dat is echt zo’n vermoeiende circel met ook nog eens slecht slapen erbij 70% van de tijd. Verder is het wel gewoon een vrolijk, energiek en ontzettend eigenwijs mannetje. (Het zal hem echt een worst wezen wat een ander doet, lang heb ik gedacht dat hij wat betreft eten misschien wel andere kindjes zou gaan nadoen op school en zijn nichtje en neefje enzo, maar hier werkt dat echt niet zo)

Wat koekjes en ijsjes betreft is hij trouwens ook redelijk kieskeurig, hij eet zeker niet zomaar alles gewoon omdat het een dessertje is.

Het is vaak ook de textuur die hij vreselijk vindt, en hij moet ook vaak kokhalzen (niet opzettelijk).

Wat mij vooral stoort is dat het echt iedere dag dezelfde flauwe boel is, en dat het bij hem echt al zo is sinds wij begonnen zijn met vv. Ik hoor idd heel vaak van peuters en kleuters dat ze kieskeurig eten en dat dit een fase is, helemaal abnormaal vind ik zijn gedrag zeker niet ... maar heel vaak gaat het ook over kinderen die als baby/dreumes wel goed aten en dus echt enkel een kieskeurige fase doormaken ... bij zl is dat anders, die is altijd zo geweest. Die heeft in zijn hele leven nog geen enkele tomaat, broccoli, wortel, stuk kaas, etc gegeten, zelfs als baby lukte het me niet dat erin te lepelen (wij zijn wel gestart met rapley maar omdat hij na maanden nog niets at ben ik wel gaan combineren met prakjes), en al helemaal niet om hem zelf te laten eten. Die vond alles vies en wilde steeds gewoon lekker borst. Of hij echt een trauma heeft weet ik niet ... ik denk het niet want hij lijkt helemaal niet angstig, maar hij heeft misschien wel een soort van wantrouwen (allergie die we lang niet kenden), en gewoon heel weinig honger en gevoeligheid voor textuur. Mijn ouders die begrijpen soms niet dat hij zo energiek is voor zo weinig te eten.

Wij eten ook al zijn hele leven met smaak dagelijks al onze groenten vlak voor zijn neus op. En wij zondigen heus wel eens graag maar doorgaans eten we wel echt gezond.

Verplicht proeven heb ik ook nooit wat voor gevoeld, zou ook niet weten hoe het werkt. Maar ik vind het ook zo frustrerend ... hij zet gewoon ergens zijn twee voorste tanden in, concludeert onmiddellijk dat hij het niet lust, en gedaan. Dus ik dacht dat ik misschien toch een soort van regel kon maken hieromtrent, ik weet het nog niet ... ik blijf gewoon proberen hem te overtuigen, niet dwingen, toch eens te proeven want alleen dan weet je of iets lekker is maar tot nu toe echt weinig succes gehad. Wat ik nu al een tijdje doe: ik heb hem verteld dat we ons lijfje altijd gezond moeten houden, want dan blijf je sterk en heb je veel meer zin om te spelen, en je wordt minder ziek. Er is voeding die goed is voor je lijfje, en voeding die niet zo goed is voor je lijfje. Het is ok om soms eens voeding te eten dat niet zo goed is voor je lijfje, maar alleen als je ook de dingen eet die wel goed zijn voor je lijfje. Klinkt ingewikkeld maar hij lijkt het wel te snappen. En zo hebben we dus wel de gewoonte gecreëerd om bij ieder eten dat ‘niet zo goed is voor je lijfje’ te overwegen of we die dag ook wel al veel goede dingen gegeten hebben. Enfin, zoiets. Maar zo gaat hij het dus niet echt zien als een voorwaarde maar eerder als logica. Zo zie ik het nl voor mezelf ook en hoop ik dat hij het ooit ook zo gaat zien, je kan best wel eens iets snoepen maar daarmee moet je niet overdrijven en het grootste deel voeding moet goede voeding zijn omdat je gewoon gezond en energiek wil blijven.

Ik vind het ook vervelend en kan beamen dat het een misverstand is dat het allemaal van de ouders afhangt. Ik ken echt mensen die daar heel stellig in zijn en meteen de verantwoordelijkheid doorschuiven naar je eigen houding tov voeding en dat als oorzaak aanduiden waarom je kind niet goed eet. Maar dat klopt echt niet. Wij eten heus wel eens iets ongezond, maar doorgaans eten wij echt wel gewoon gezond. Ik eet ook echt bijna alles en proef ook alles en geniet van eten. Manlief iets minder dan mij, maar ik heb er al veeeel erger gezien.

Wat bij ons wel werkt is als hij aan tafel niet gewoon moet zitten, maar ook een boekje of autootje mee ofzo. Ik vind dat niet leuk eigenlijk, zo die afleiding, maar als ik dat niet toelaat wordt het echt te streng en nog veel meer strijd dan het al is. Dus dat doen we wel soms. Ik laat hem ook soms voor de tv eten en dat gaat dan ook beter in die zin dat hij tenminste wel zijn “saaie” voedsel vrij vlot opeet. Ik vind dit allemaal niet echt geweldig en wilde het anders, maar het is zo gekomen doordat het echt heel erg moeilijk ging. Ik vind persoonlijk ook niets mis met eens een keertje iets voor de tv opknabbelen (wij kijken helemaal niet veel tv want we hebben geen kabel), het houdt de sfeer errond gewoon wat losser, idem boekje mee aan tafel nemen.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 14 jan 2018 21:11

Veel herkennen hier. En zeker geen veroordeling dus. Wat me extra lastig lijkt bij jullie, zijn de zorgen om groei en gewicht. Onze zl2 eet wel genoeg, tenminste wat calorieën betreft... Geef je een multivitamine? Dat doen wij wel. Beter dan niets, denk ik dan maar.

Avondeten was hier vis. Ik had speciaal zalmforel gekocht omdat de jongens dat graag eten meestal. Of beter gezegd, dat ze daar met geluk redelijk wat van eten. Ml had ze gekookt in zen heerlijke boterwijnsaus met nog allerlei groenten in. We hadden frietjes erbij en zl2 paratha want die eet geen aardappels. Resultaat: zl2 heeft enkel paratha gegeten. Er mocht nog vis op zijn bord, maar hij heeft hem niet aangeraakt. En zl1 was slechtgezind om iets doms (ipv aan tafel te gaan liep hij met blote bips onnozel doend naar het toilet en gaf toen commentaar van op de wc, waarop ml een opmerking gegeven had) en wou niet aan tafel komen. Nog ruim kans gegeven, ook na afruimen, maar nee, niet willen (en daarna zeuren over honger). Dl zou normaal wel goed gegeten hebben, maar had een half uur eerder al honger en al een avocado op. Niet erg.

Erg motiverend om voor de zonen te koken, is het niet. Sorry voor het gezeur.

Ml denkt dat zijn vader geen enkele groente at. Zou genetica een rol kunnen spelen?
Moeder van drie


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Leonike » 30 jan 2018 12:12

Hier begint er verbetering in te zitten.
DL1 heeft ondergewicht en eet heel langzaam en heel weinig.
Daarbij heeft ze een hardnekkige 'lust ik niet' fase (gehad).

Ik heb het in mijn bericht enkel over avondeten. DL1 at overdag ook bijna niets. 2 droge craccotte's (1 als ontbijt, 1 als lunch) en een half stuk fruit was in periodes meer regel dan uitzondering. Uiteraard was het aanbod groter [wink]

We hebben een aantal maanden terug een 'lekker' lijstje gemaakt.
Dingen die ze heel lekker vond en dingen die ze 'een klein beetje' lekker vond erop.
De lijst met lekker was heel klein, de lijst met 'een klein beetje' lekker was uitgebreider.
Bij elke maaltijd is iets wat op 1 van deze lijstjes staat (al is het maar komkommer of kroepoek ofzo).
Ervaring leert namelijk dat ze gemakkelijker proeft als ze er iets bekends/vertrouwds bij eet.

We hadden de afspraak dat proeven moest (hoewel dat natuurlijk niet te dwingen is). Na 1-2 successen ging dat beter.
Iets wat niet lekker bevonden werd was ook geen probleem (maar 'moest' de volgende keer wel weer geproefd worden).
Na een heel drama rondom perzik (ik wil niet proeven, ik lust dat niet) bleek het na toch proeven wel heel erg lekker. Sindsdien eet ze graag en veel perzik. We hebben haar er geregeld aan helpen herinneren als ze iets niet wilde proeven (misschien is het wel net zo lekker).

Verder eet ze wel graag vlees (zolang het gemakkelijk te kauwen is (worst, gehaktbal, slavink, cordon blue etc)).
Eerst een hapje vlees, dan een hapje groente, dan weer een hapje vlees (de om-en-om regel bij ons) werkt om haar iets meer te laten eten.
Dan eet ze zowaar wel 10 hapjes hutspot ofzo (terwijl dat normaal maar 1-2 hapjes is).

Ze begint nu actief dingen te proeven. Ze vraagt zelf om een hapje als er iets op mijn bord ligt wat ze niet kent.
Bij de groenteboer ziet ze soms ook iets wat haar lekker lijkt, dan gaat dat ook mee als het enigszins in de planning past.
En soms ziet ze op tv iets waar ze benieuwd naar is (kokosnoot laatst).
De ene keer blijkt ze het niet lekker te vinden (de kokosnoot), de andere keer is het wel lekker.

Ik zou het liever meer los hebben gelaten (en dat hebben we ook lang gedaan), maar met ondergewicht en afvallen was dat geen doen meer.
De cirkel doorbreken was moeilijk, maar ik ben er wel blij mee dat we dit zo gedaan hebben.
Ze zit veel lekkerder in haar vel en slaapt beter als ze beter eet.

Qua hoeveelheid is het nog steeds erg weinig hoor wat ze eet (1 opscheplepel maximaal), maar dat is blijkbaar voldoende.
Er is nu iig meer variatie en veel minder strijd rondom het eten.

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Lin-da » 30 jan 2018 12:57

Ik weet niet precies waar jullie naar toe gaan, maar klinkt als een tropisch oord, je zoontje zal dan ookcveel buiten zijn, active zijn , zonlicht , god voor zijn weerstand en misschien maakt dat ook dag hij beter gaat eten en wie weet zit er een lokaal gerecht tussen dat hij heerlijk vind.
Ik merk het ook wel met een buitenlandse vakantie als wij dan eens uiteten gaan at ze eens wat anders proeven en dit uiteindelijk erg lekker vinden.
Ik zou gewoon een goede multivitamine mee nemen.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 30 jan 2018 13:42

Wow, Leonike!

Hier nog steeds geen vooruitgang jammer genoeg.
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Suuz » 30 jan 2018 16:04

Hoe is het met de tongriem van je zoon? Is daar eens naar gekeken? Met een te korte tongriem kun je namelijk meer moeite hebben met verschillende structuren. Dat heeft bij mij en ZL1 een rol gespeeld.

Je zorgen m.b.t te korten zou je met een kinderdiëtist kunnen bespreken: wanneer kun je het meer los laten, wanneer wordt het echt een probleem. Ik weet dat Stefan Kleintjes ook meedenkt over manieren om je kind op een fijne manier meer te laten eten. Dat zullen vast meer diëtisten doen.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.



leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 30 jan 2018 18:58

We hebben de tongriem van de oudste laten knippen vorig jaar. Bij zoonlief 2 speelt het denk ik niet. Hij kan veel meer kunstjes doen met zijn tong en ze goed uitsteken en zo. Al is het wel zo dat hij nog regelmatig zevert (vroeger altijd) en dat hij nogal binnensmonds praat en heel slecht articuleert. Dus misschien is er toch iets met die mond....
Moeder van drie


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 30 jan 2018 19:40

Een goede kinderdietist zou wel fijn zijn inderdaad. Ik heb alleen het gevoel dat hij eerst nog wat mentaal moet groeien daarvoor. Hij wil nu echt NIET proeven. En dit is hetzelfde kind dat twee jaar geleden GEEN paracetamol en AB wou nemen en als hij niet wil, dan wil hij niet.

Ik neem wel aan dat hij bij een diëtist wat meer zijn best zal doen, maar toch. Zijn geest is aan het rijpen en hij beseft steeds meer dat het ooit anders moet en hij dingen moet leren eten. Hopelijk kunnen we over een jaar of zo echt aan de slag.

Misschien moeten we hem daar al maar op voorbereiden: dat iemand hem gaat helpen om dingen te eten als hij zes is of zo. Moet ik hier wel een kindvriendelijk iemand vinden (omkopen en dwang werken allebei niet bij zl).

Bedankt, Suuz. Je zet me aan het denken.
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Mienos » 19 mar 2018 21:36

Graag nog even jullie advies: Voor mijn slecht etende zoon, gelieve voorgaande verhaal over hem in gedachten te houden: het uur is gekomen dat hij iets moet eten (en hij heeft ook honger). Hij weigert de banaan die ik hem voorschotel, terwijl ik weet dat hij het wel lust. Wat doe ik? We blijven zitten tot de banaan op is en gaan pas daarna door met de activiteit? Goed, je wil niet eten, dan skippen we de maaltijd en moet hij wachten tot de volgende maaltijd zonder ondertussen iets anders te eten? Of, ik laat hem een alternatief kiezen, iets wat hij wel wil eten?
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Plaats reactie