Effecten samen slapen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 13 aug 2017 23:20

Er zijn trouwens nog meer voordelen van samenslapen behalve handig met nachtvoedingen. Als je spruit ziek/verkouden is, kan je er in de nacht ook beter op letten. Je voelt en hoort dan veel beter hoe de ademhaling is en of je kind onrustig slaapt.
Wij denken trouwens dat V van bijna 3,5 en geen bv meer doorslaapt. Maar of dat echt zo is, weten we niet zeker. Want als ze 's nachts wakker wordt (enge droom, gewoon zo, honger/dorst, etc) en ze ligt naast ons of 1 van ons, gaat ze er tegenaan liggen en slaapt weer gewoon verder. Als dat eerder op de avond is en wij er nog niet inliggen, mag er iemand namelijk naartoe.
V lijkt zich erg geborgen te voelen door samenslapen [smile]
Wij vinden samenslapen inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Ik heb meneer wel eens tegen sceptici horen zeggen dat een ander dier zn kroost ook niet op een andere tak legt om te slapen.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 14 aug 2017 07:56

Haha, dat is een goede, TdM! Ik heb inderdaad nog nooit ergens een aap in een bedje zien liggen.


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door suuske25 » 27 aug 2017 21:34

Is een 1 persoonsbed, met evt bedhekje, naast jou bed (als een soort cosleeper) een oplossing? Dan word het een 3persoons bed [smile]

Onze zl vroeg met 3 jr of hij bij zijn zus op de kamer mocht. Sindsdien sliep hij daar. Half jr geleden wou dl een eigen kamer en nu hebben ze ieder een eigen kamer. Ging vanzelf, hebben we niks voor hoeven doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 29 aug 2017 23:38

suuske25 schreef:Is een 1 persoonsbed, met evt bedhekje, naast jou bed (als een soort cosleeper) een oplossing? Dan word het een 3persoons bed [smile]

Onze zl vroeg met 3 jr of hij bij zijn zus op de kamer mocht. Sindsdien sliep hij daar. Half jr geleden wou dl een eigen kamer en nu hebben ze ieder een eigen kamer. Ging vanzelf, hebben we niks voor hoeven doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Ook al een goed idee!

Dl past nog makkelijk in de co-slaaper dus dat laten we nog even zo. Daarna eens kijken of het lukt met de ledikant.

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Marjan » 09 nov 2017 18:21

Hope, zou je vanaf de andere kant het bed in kunnen komen? Dat je niet langs de co-sleeper hoeft? Die kant er in klimmen en dan doorrollen naar je eigen plek. Of is dat ook lastig? De logische volgende stap is op zich wel een ledikant.
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 nov 2017 21:15

Update: dl ligt een ledikant als co-sleeper. Of nouja, soms ligt ze daar maar vaker ligt ze tegen me aan. Ik kan zelfs in en uit bed, ik ben er handiger in geworden. Ik krijg alleen de bedden amper verschoond, dat is nu echt een martelwerk, maar goed. We slapen goed zo.
Nu alleen de vraag: wat als ze gaat zitten/optrekken/kruipen. Dit werkt zo, nu, maar dat zal niet zo blijven.


Groentje

Berichten: 403
Lid geworden op: 30 jul 2014 12:28
Hobbies: duurzaam leven

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Groentje » 21 nov 2017 09:13

Fijn dat het werkt voor nu!
Ik voedde dl altijd in slaap, dus kruipen voor ze in slaap viel terwijl ik al weg was, kon niet. Als ze 's middags/'s avonds zonder mij in bed lag (nadat ik haar in slaap had gevoed en ik weggeslopen was dus), had ik de babyfoon aan en rende ik bij elke kik naar boven om te voorkomen dat ze uit bed kroop als ze wakker was. Toch 1x gevallen.. op een kussen gelukkig. Daarna vond ik het zelf niet meer zo'n fijn idee dat dat nog een keer kon gebeuren en voedde ik haar overdag in slaap op een matras op de grond van de logeerkamer. En op een gegeven moment ging ze niet meteen meer kruipen als ze wakker werd, maar riep ze gewoon 'mama' en bleef op het matras zitten tot ik kwam. Toen heb ik het matras weer opgeruimd en sindsdien slaapt ze overdag weer in de co-sleeper.
Telkens kijken wat in welke fase werkt dus en dan even omschakelen, zo ging het hier :-) en dat blijft ook nog wel even zo denk ik:-) Wij verwachten de tweede als N nog geen twee jaar is en ik ben heel benieuwd hoe het dan gaat. Want een baby in slaap voeden (duurde gerust een half uur) terwijl er een dreumes rondloopt, schiet natuurlijk niet op;-)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 21 nov 2017 10:30

Goede ideeën, dank je! Inderdaad maar loslaten en zien wat de tijd ons brengt. Ben benieuwd wie van ons de creatiefste zal zijn, dl of ik hahaha.

Gebruikersavatar

Inkie

Berichten: 1640
Lid geworden op: 12 jan 2017 10:50
Hobbies: fröbelen, spelen, zwemmen
Locatie: Wijchen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Inkie » 24 nov 2017 20:20

Hier staat het cosleepledikant tussen de muur en ons bed ingeklemd. Met verschonen verschuif ik ons bed, zodat ik overal goed bij kan.
Over beginnende kruipers kan ik je niks vertellen. Die van mij was erg laat en weinig mobiel. Kan nu met 2 jaar pas uit bed komen en snapt nu prima hoe dat (niet) moet.
Moeder van kruipend monstertje G (8-2015)


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Jvk » 24 nov 2017 21:23

Wat betreft kruipen en klimmen hebben wij het ledikant (dat wij als cosleeper gebruiken) op klossen gezet en de bodem op de laagste stand. Dit nadat onze zl2 uit de box viel (die nog niet laag stond) [redface]. Wij zetten de babyfoon voor de opening, zodat we snel horen dat hij gaat kruipen. Zowiezo is een babyfoon interessant speelgoed, dus zal hij daar eerder mee spelen ipv naar de andere kant van het bed kruipen. Wij hebben ook een bedguard aan die kant van het bed. Aan de andere kant staat een juniorbed van zijn grote broer. Ik klim dus in mijn bed.
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 nov 2017 19:53

Het blijft hier nu nog bij tijgeren maar ja, klimmen en klauteren gaat natuurlijk ook nog komen.
Nouja, wie dan leeft, wie dan zorgt denk ik nu maar. Nu eerst maar even genieten van deze tijd.

Plaats reactie