kinderen coachen in growth-mindset?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

kinderen coachen in growth-mindset?

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 okt 2017 14:15

Ik heb het de laatste tijd herhaaldelijk langs zien komen: het belang van volharding ('grit') om in het leven je eigen doelen te kunnen nastreven. En het belang van dat aan je kinderen leren/voorleven/meegeven. Maar hoe doe je dat? Die vraag houdt me bezig, ook omdat mijn oudste juist heel snel opgeeft en ik niet weet hoe ik hem hier goed in kan begeleiden. Zijn er mensen die hier over hebben nagedacht?

Ik heb nu omdat ik dit post ook even gegoogled en vond dit, maar heb het zelf nog niet gelezen.
Laatst gewijzigd door Femtaine op 11 okt 2017 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door Nacho » 09 okt 2017 14:21

Ik denk dan meteen aan wat zijn de doelen van de ouders en hoe kunnen de kinderen zien in hoeverre de ouders hun best doen om die doelen te bereiken. Ik kan me niet echt herinneren dat ik daarbij werd betrokken door mijn ouders. Misschien kan je als ouder een moodboard maken om je kinderen deelgenoot te maken van jouw doelen, of juist met je kinderen samen doelen stellen en visualiseren. Ik zie wel gelijk een rood vlaggetje bij volhouden voor het volhouden, terwijl misschien afhaken beter was geweest.

Waar deze vraag me ook aan doet denken is het experiment met de snoepjes. Kinderen krijgen een snoepje en als ze hem een bepaalde tijd laten liggen krijgen ze er nog een. Sommige kinderen eten het snoepje op en anderen kunnen wel hun behoeften uitstellen voor dat extra snoepje. Ik dacht dat de conclusie was dat de laatste groep achteraf een hoger iq bleek te hebben, dus dat doet mij ook wel vermoeden dat het kunnen uitstellen van je behoeften misschien niet (volledig) aan te leren is, maar ook iets is dat in je kind zit. Het werken aan doelen is natuurlijk ook het uitstellen van je korte termijn behoeften ten gunste van je lange termijn behoefte, vandaar de vergelijking.


Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door bigou » 09 okt 2017 17:00

Femtaine schreef: het belang van volharding ('grit') om in het leven je eigen doelen te kunnen nastreven. En het belang van dat aan je kinderen leren/voorleven/meegeven. Maar hoe doe je dat?
Ik ben er niet expliciet mee bezig eigenlijk, maar maak de kinderen wel als vanzelfsprekend deelgenoot van zaken die ik onderneem en het 'proces' dat daarbij komt kijken. Een nieuw recept kan bijv. weleens mislukken [cool] en dan probeer ik te kijken hoe dat komt en hoe we dat de volgende keer beter/lekkerder maken. Voor klussen in huis geldt hetzelfde. En zo zijn er wel andere situaties waarin je kunt voorleven hoe je omgaat met dingen die lastig zijn ('van proberen kun je leren')/omdenken/ inventief-volhardend zijn etc.
Het is denk ik sowieso een punt waarop iedereen net anders in elkaar zit, van perfectionistisch tot gemakzuchtig en alles ertussenin, en deels is het ook aan te leren denk ik. Volhardend zijn is voor mij geen doel op zich, maar iets dat op bepaalde momenten van nut is. Maar kunnen stoppen als iets niet werkt of omdenken kunnen ook goede opties zijn soms. [smile]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 09 okt 2017 17:01

https://s.vk.nl/e-a4517781/


Goed voorbeeld doet goed volgen volgens dit artikel.

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 okt 2017 21:52

Dank, die onderste ken ik, die die ik zelf postte heb ik intussen gelezen en die van Alfie Kohn ook, waarvoor dank, Lindar. Dat gaf mooie inzichten.
Ik denk dat ik te makkelijk van een specifiek probleem bij ons thuis ben gesprongen naar theorievorming die erbij aansluit. Dus dat het niet zozeer gaat om het centraal stellen van doorzettingsvermogen, maar om het gebrek daaraan in een hele specifieke situatie (zwemles). Maar dan moet ik mijn probleem misschien niet hier in de Verdieping zetten maar elders.
Dank voor het meedenken, en praat hier vooral door als het interessant is, dan zal ik zeker meelezen...


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door Nacho » 10 okt 2017 06:36

Bij mij zou zwemles niet vallen in de categorie doel (in de zin van wens of passie) maar gewoon in de categorie veiligheid anders kan en mag je niet zwemmen zonder bandjes. Ik vond zwemles verschrikkelijk en het argument als je iets wil bereiken moet je er voor gaan was volledig langs mij heen gegaan.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door bigou » 10 okt 2017 09:02

Nacho schreef:Bij mij zou zwemles niet vallen in de categorie doel (in de zin van wens of passie) maar gewoon in de categorie veiligheid anders kan en mag je niet zwemmen zonder bandjes.
WSS
Het vooruitzicht van vrij kunnen spelen/zwemmen in leuke zwembaden-glijbanen etc. hielp hier wel wat, maar verder beschouwden we de zwemlessen als iets dat erbij hoort als je 5 wordt (of welke leeftijd je ook start), vergelijkbaar met school.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door Femtaine » 10 okt 2017 12:49

Maar bij ons loopt de zwemles dus volledig vast omdat hij gewoon niet meedoet, of alleen als de juf rechtstreeks met hem bezig is. Tijdens de les dus, het is niet zo dat we thuis discussies hebben, hij vindt het prima om te gaan. Voert te ver om dat hier uit de doeken te doen denk ik. De juf heeft intussen ook door dat het niet gaat dus we zijn samen op zoek naar een oplossing. Ik kwam op dit topic omdat ik merk dat het idee dat je dingen moet oefenen als je ze nog niet kunt. En inderdaad, niet leren zwemmen is simpelweg geen optie - daarom zit ik er juist zo mee. Als dit een hobby was zou ik zeggen, stop er lekker mee als het niet leuk is. Maar goed, ik geloof dat het op deze manier zoals gezegd niet helemaal in de verdieping thuishoort, sorry.


Acro

Berichten: 1270
Lid geworden op: 19 okt 2012 12:50
Hobbies: piano spelen

Re: kinderen coachen in volharding?

Ongelezen bericht door Acro » 11 okt 2017 04:02

Femtaine, ik zou eerder kijken naar growth-mindset, want ik denk dat dat meer helpt dan 'grit'.


Fagmar

Berichten: 352
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:32
Locatie: Eindhoven

Re: kinderen coachen in growth-mindset?

Ongelezen bericht door Fagmar » 07 nov 2018 10:34

Ik ben in dit boek bezig: Carol S. Dweck: Mindset. 't Is wel Amerikaans, dus daar moet je wel een beetje doorheen prikken. Maar goed leesbaar en wat mij betreft goed toepasbaar. Een van de kinderen staat op de wachtlijst voor therapie en wij als ouders hadden o.a. dit boek meegekregen als achtergrond informatie. Ik ben het boek nu een maand aan het lezen (duurt vooral lang, omdat ik er ook nog wel eens over nadenk enzo en het soms confronterend is). En inmiddels beginnen wij al een verandering te zien. En dat ligt dus aan ons als ouders, want verder is er nog niets gebeurd. Misschien kun je daar wat mee.
Moeder van twee meiden (december 2006 en maart 2009) en twee zonen (mei 2011 en augustus 2013)

Gebruikersavatar

linda1979

Berichten: 3248
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:49
Hobbies: aanmoederen

Re: kinderen coachen in growth-mindset?

Ongelezen bericht door linda1979 » 12 apr 2019 19:18

Ik gooi dit draadje even omhoog, want ik loop hier met zoonlief ook tegenaan. Hij roept vrij snel "dat kan ik toch niet" en "dat is te moeilijk". Hij begint gewoon niet aan dingen, terwijl een klein zetje soms nodig is om hem te laten ervaren dat hij iets best kan leren, en vallen niet erg is. Helaas laat school hem vrij hierin, en ik twijfel of dat handig is. Hij doet zelden mee aan activiteiten, terwijl die perfect bij hem passen en hij bij mij een gat in de lucht staat te springen als ik het voor zou stellen.

Het lastige is dat hij ook vaak niet weet wat hij wil, en als hij iets doet, heel weinig risico neemt (faalangst). Zelf ziet hij het niet als probleem, dus ideeën zijn welkom. Ik laat hem regelmatig zien dat ik nieuwe dingen probeer, en leg steeds maar weer uit dat ik fouten maak en dan kijk wat ik ervan kan opsteken. Helpt niet, er zit blijkbaar een angst en overtuiging achter, waar niet aan valt te tornen.
DS uit 2010
en DS heeft 3 jaar en 5 dagen BV gekregen

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: kinderen coachen in growth-mindset?

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 15 apr 2019 20:28

ik volg ook maar even, driejarige zoon heeft een maand niet getekend. Tot ik er bij toeval achterkwam waarom. Hij moest op het consultatiebureau een rondje tekenen en moest dat overdoen. Dus "ik kan niet tekenen"
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

janine0468

Berichten: 4657
Lid geworden op: 24 sep 2008 17:27
Hobbies: lezen, naaien, moestuinieren
Locatie: USA
Contacteer:

Re: kinderen coachen in growth-mindset?

Ongelezen bericht door janine0468 » 15 apr 2019 22:15

linda1979 schreef:
12 apr 2019 19:18
Ik gooi dit draadje even omhoog, want ik loop hier met zoonlief ook tegenaan. Hij roept vrij snel "dat kan ik toch niet" en "dat is te moeilijk". Hij begint gewoon niet aan dingen, terwijl een klein zetje soms nodig is om hem te laten ervaren dat hij iets best kan leren, en vallen niet erg is. Helaas laat school hem vrij hierin, en ik twijfel of dat handig is. Hij doet zelden mee aan activiteiten, terwijl die perfect bij hem passen en hij bij mij een gat in de lucht staat te springen als ik het voor zou stellen.

Het lastige is dat hij ook vaak niet weet wat hij wil, en als hij iets doet, heel weinig risico neemt (faalangst). Zelf ziet hij het niet als probleem, dus ideeën zijn welkom. Ik laat hem regelmatig zien dat ik nieuwe dingen probeer, en leg steeds maar weer uit dat ik fouten maak en dan kijk wat ik ervan kan opsteken. Helpt niet, er zit blijkbaar een angst en overtuiging achter, waar niet aan valt te tornen.
Dit herken ik wel van mijn zoon, uiteindelijk zijn we een therapie begonnen om hem te helpen met zijn (sociale) faalangst. Dit is laagdrempelig opgezet (1x/maand) en werkt erg goed. Hij krijgt kleine, behapbare 'opdrachten' en de therapeut kan hem dingen uitleggen op een manier die ik niet kan. Hij begrijpt zichzelf beter en dat geeft hem wat meer vertrouwen. Zeggen tegen iemand met faalangst dat het OK is om fouten te maken is hetzelfde als iemand met hoogtevrees vertellen dat hij heus niet van de berg gaat vallen. Zo werkt het gewoon niet.
Zl heeft dus ook een fixed mindset waar je U tegen zegt [headbang] [headbang]
Janine, Mama van Thomas (30-06-2008) en Saskia (04-10-2012)

Gebruikersavatar

linda1979

Berichten: 3248
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:49
Hobbies: aanmoederen

Re: kinderen coachen in growth-mindset?

Ongelezen bericht door linda1979 » 18 apr 2019 18:50

Nee, precies.... Sowieso ziet zl het probleem niet, dus waarom zou hij dan nog luisteren naar iemand die vertelt over 'fixed mindset'?!

Therapie hebben we gedaan, maar de therapeute benaderde hem ook veel te direct hierin. Gevolg: een mokkende zoon die er nooit meer heen wil (traject met haar is nu afgesloten). Het klikte in ieder geval voor geen meter, ondanks mijn waarschuwingen naar de therapeute toe.
We gaan nu kijken hoe we dit met school verder op kunnen pakken, en evt. andere therapie.

Andere kinderen hebben vaak nog de beste uitwerking op zl: dan durft hij ineens wel dingen te proberen. Juist de kinderen die ruiger en roekelozer zijn, maken dat hij balans vindt. Ik zou het hem zo gunnen dat hij dat in zichzelf ook vindt.
DS uit 2010
en DS heeft 3 jaar en 5 dagen BV gekregen

Plaats reactie