Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 03 sep 2017 12:02

Over een jaar of wat hopen we ergens te wonen met flink wat grond. De grond heeft een landbouw functie. We willen daar ook kippen houden. Een kippenhok wordt bij bebouwing gerekend en is daarom niet heel handig (van het kavel mag er maar weinig bebouwd worden, dat reserveer ik liever voor het huis). Ik vroeg me daarom af; kun je ook kippen houden zonder hok? In de natuur hadden ze immers ook geen hok. Wij willen een boomgaard op onze landbouwgrond en ik stel me zo voor dat de kippen in de boomgaard wonen.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 03 sep 2017 12:48

Kippen zonder hok kan, maar dan hebben vossen/marters/havikken/buizerds/etc vrij spel.
Maar het lijkt me dat als je daar eenmaal woont en ergens in je achtertuin een hokje maakt, dat daar niemand moeilijk over gaat doen. Een speelhuis voor de kinderen zal ook mogen toch? Een kippenhok hoeft niet veel groter dan dat te zijn...
Mijn ervaring is dat ze op het platteland niet zo moeilijk doen over schuurtjes/hokken etc.


Ik heb trouwens een gratis haan in de aanbieding, zie ook mp-draadje. Het is een Hollandse Kriel Citroenporselein van mei 2014.

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 03 sep 2017 15:08

Ik denk dat het prima kan als de bomen groot genoeg zijn voor ze om op de takken te zitten en als je genoeg rekening houdt met wat survival of the fittest/uitval door roofdieren. En dan zou ik een redelijk behendig, slim ras kiezen.

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 03 sep 2017 15:16

je zoekt je dan wel elke dag een bult naar de eieren, trouwens. Is een nestplek in de schuur misschien een optie? Als ze altijd los kunnen hebben ze niet meer nodig dan een stok en wat legnesten.

Maar zoals Sara11 al zegt: niemand gaat toch vallen over een simpel kippenhok in je boomgaard als jullie er eenmaal wonen?

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 03 sep 2017 16:35

Het is niet het platteland waar we gaan wonen. Ik weet niet hie streng er toegezien wordt op bouwsel op de grond. Het is een nieuw te ontwikkelen gebied. Ik weet niet hoe de handhaving gaat zijn. Ik zoek dus liever legale alternatieven. Dat is beter voor mijn nachtrust.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.



AvA

Berichten: 6349
Lid geworden op: 23 nov 2011 23:31
Hobbies: Internetten en whatnot
tag: Waarom niet?

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door AvA » 03 sep 2017 16:43

Suuz schreef:Het is niet het platteland waar we gaan wonen. Ik weet niet hie streng er toegezien wordt op bouwsel op de grond. Het is een nieuw te ontwikkelen gebied. Ik weet niet hoe de handhaving gaat zijn. Ik zoek dus liever legale alternatieven. Dat is beter voor mijn nachtrust.
Mag een speelhuisje/glijbaanconstructie wel? Want dan is dat misschien combineerbaar? Nachthok voor kippen, bovenop speelgelegenheid voor de kinderen overdag.
(Of zouden de kippen dan vervolgens overdag de glijbaan helemaal onder poepen omdat ze het als hun terrein zien?)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 03 sep 2017 19:40

Suuz, wat zijn de regels wb die bebouwing? Het is toch altijd zo dat een bouwwerk kleiner dan X bij X gewoon mag zonder vergunning/toestemming etc?
Kippen los is leuk, maar dan zou je inderdaad moeten kiezen voor een ras wat graag in bomen slaapt en wat ook wat zelfredzamer is. Dat zijn dan automatisch ook kippen die beter kunnen vliegen dan veel andere rassen. Die zullen de grens van jouw tuin niet zien als grens van hun territorium.
Ik vermoed dat een kippenhok a la schuur groter en hoger dan X bij X bij X niet mag, maar een kleiner hok lijkt me toch dat je daar vrij in bent.

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 03 sep 2017 19:44

AvA schreef:
Suuz schreef:Het is niet het platteland waar we gaan wonen. Ik weet niet hie streng er toegezien wordt op bouwsel op de grond. Het is een nieuw te ontwikkelen gebied. Ik weet niet hoe de handhaving gaat zijn. Ik zoek dus liever legale alternatieven. Dat is beter voor mijn nachtrust.
Mag een speelhuisje/glijbaanconstructie wel? Want dan is dat misschien combineerbaar? Nachthok voor kippen, bovenop speelgelegenheid voor de kinderen overdag.
(Of zouden de kippen dan vervolgens overdag de glijbaan helemaal onder poepen omdat ze het als hun terrein zien?)
Ik moet me nog verdiepen in de exacte regels, maar ik ga er van uit dat een speelhuisje e.d bij de tuin hoort. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe ze zoiets willen handhaven.
Er zijn misschien nog andere oplossingen. Iets op wielen geldt nl niet als bebouwing. Ik weet dat een kippenhok op wielen ook een optie is. Maar voor kippen lijkt de vrijheid me ook fijn.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 03 sep 2017 19:54

Daar waar wij gaan wonen zijn de regels anders. Er kan daardoor veel wat elders niet kan, maar bepaalde kaders zijn wel strak. Ik ga me nog verdiepen in de regels en mischien kan een hok gewoon. Maar ik vind het alternatief ook interessant.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 03 sep 2017 19:55

Wij halen morgen 3 kriel zijdehoenders op [cheer] hokje staat klaar en de kinderen (en ik ook) zijn helemaal enthousiast :)
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 04 sep 2017 15:45

Ik zou ook zeker even navragen wat men verstaat onder kippenhok. Zodra er ook maar iets van landbouw mee gemoeid is denkt men bij kippenhok meteen aan een fikse stal terwijl een hobbyhok natuurlijk niet groter is dan een speelhuisje of een kliko-ombouw.


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door ikbennellie » 04 sep 2017 17:20

Ik heb juist begrepen dat op grond met een agrarische bestemming meer gebouwd mag worden dan op grond met woonbestemming (als je boer bent en je stopt, moet je de bestemming laten wijzigen in wonen en meestal je stallen etc laten slopen)

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 04 sep 2017 17:37

Ik wil er niet te veel over uitwijden ivm privacy, maar hier is dst niet het geval.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 04 sep 2017 18:31

Bij onze kippen zit er een kleine fundering onder het hok. Ik zie ze ervoor aan om zich uit te graven als die er niet zou zijn. Hier zou iets op wielen dus niet heel goed werken (of het zou alleen het nacht/leghok zijn).


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door ikbennellie » 04 sep 2017 20:15

Dan zou ik op zoek gaan naar een bouwkeet/pipowagen en die inrichten als nacht- en leghok. Geen bouwwerk, wel stevig en beschut en aan de buitenkant ook nog leuk om te zien (vind ik [wink] )

Plaats reactie