Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door mirte_g » 09 jun 2017 07:57

En bimi (van die dunne brocoli) dat was hier echt een groot succes. Door het dunne "handvat" goed vast te houden. Even kort koken. Ze at ze ook koud dus hoefde nniet voor elke keer apart te koken, gooide ze er gewoon bij als ik toch groente kookte.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 25 jun 2017 10:02

Mijn zl is 5,5 mnd en ik wil binnenkort beginnen met Rapely. Nu heb ik een vraag waar ik niet uit kom, qua informatie die ik vind. Ik lees altijd dat kindjes goed zelfstandig moeten kunnen zitten als je begint. Dat kan zl nog niet en ik lees ook dat dat vaak met tien maanden ofzo pas zo is. Hoe doe je dat dan?? Toch in een kinderstoel zetten, met ondersteuning?? Of op schoot? Of niet Rapelyen?
ZL jan 2017

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 25 jun 2017 10:40

Ze moeten stevig zelf kunnen zitten, ze hoeven niet zelf te gaan zitten.

In de kinderstoel of op schoot is prima.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 25 jun 2017 11:10

Appelgebakje schreef:Ze moeten stevig zelf kunnen zitten, ze hoeven niet zelf te gaan zitten.

In de kinderstoel of op schoot is prima.
Ok dat verduidelijkt. Maar ook dat kan zl nog niet (niet zonder ondersteuning) maar als op schoot kan, dan lukt het wel. Wordt dan alleen wsl wel aanbieden ipv zelf pakken - of zit je dan met hem op schoot aan een laag tafeltje ofzo?
ZL jan 2017

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 25 jun 2017 11:13

Ik zat gewoon aan de eettafel. Of hij zat bij ml op schoot die is wat hoger :)
Eerste tijd was ook maximaal 10 minuutjes oefenen denk ik. Ze zitten niet gelijk een hele mee te eten aan tafel.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 jun 2017 17:23

Hier ook tijdens het eten op schoot. Je merkt vanzelf wanneer ze er aan toe zijn om wat van je bord te jatten.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Jvk » 25 jun 2017 18:46

Onze beide zl's zaten in een bumbostoeltje op tafel tijdens het eten. Ze gingen al eerder in de kinderstoel dan dat ze goed konden zitten. Mijn zl2 is nu 9 maanden en vindt die stoel fantastisch. Hij kan redelijk zitten, maar zeker nog niet los zonder steun.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)


Hibbe

Berichten: 292
Lid geworden op: 25 aug 2016 16:01
Hobbies: Zingen; dromen; eten; groeien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Hibbe » 29 jun 2017 22:41

Ik liet zl ook veel op zijn buik eten.. Kon zichzelf wel opdrukken, maar nog niet zitten. Ging dan gewoon op een kleedje in de tuin stukjes eten.


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 30 jun 2017 09:11

Hibbe schreef:Ik liet zl ook veel op zijn buik eten.. Kon zichzelf wel opdrukken, maar nog niet zitten. Ging dan gewoon op een kleedje in de tuin stukjes eten.
Huh?? Ik lees altijd dat ze absoluut rechtop moeten zitten??

Ik heb gisteren geprobeerd zl op schoot aan tafel te zetten maar dat is nog geen groot succes. Hij komt met zijn kin net boven de tafel uit.

Die bumbo stoeltjes kende ik niet. Ik ga er eens over nadenken of dat iets voor ons is.

Grappig wel - ik vind zoveel over het eten zelf - wat wel/niet, wanneer, hoe klaargemaakt etc maar dus niet over de houding (behalve dan rechtop zitten maar ja hoe doe je dat met zes maanden...)
ZL jan 2017


Hibbe

Berichten: 292
Lid geworden op: 25 aug 2016 16:01
Hobbies: Zingen; dromen; eten; groeien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Hibbe » 30 jun 2017 20:34

Tja, bij mij kon hij dus ook nog niet zitten. Ik was er altijd bij, hij 'at' nog niet echt, vooral proeven. Dus ik vond het op de buik dan wel verantwoord.. We deden het ook wel op schoot, maar op buik ging eigenlijk net zo goed.


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 01 jul 2017 10:59

Hibbe schreef:Tja, bij mij kon hij dus ook nog niet zitten. Ik was er altijd bij, hij 'at' nog niet echt, vooral proeven. Dus ik vond het op de buik dan wel verantwoord.. We deden het ook wel op schoot, maar op buik ging eigenlijk net zo goed.
Hihi geen verwijt he! Kennelijk ging het goed. Ik was gewoon verrast, had daar helemaal niet aan gedacht.
ZL jan 2017


Hibbe

Berichten: 292
Lid geworden op: 25 aug 2016 16:01
Hobbies: Zingen; dromen; eten; groeien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Hibbe » 01 jul 2017 15:43

:) ik was me er toen ook niet zo bewust van dat ze moesten zitten. Ik wilde hem graag mee laten eten met de pot, en hij pakte stronkjes broccoli van t bord als we in de tuin zaten. Dus daar maar bij gelaten :).


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 02 aug 2017 18:27

Ik vind Rapley al lang interessant en nu ben ik dan sinds enkele weken ook zelf ermee begonnen met mijn zoontje (of in elk geval iets dat er op lijkt...). Wat een wondertje toch he, dat ze zo uit het niets opeens kunnen eten. Maar ja dat geldt natuurlijk voor meer dingen ;-)
Ik vroeg me af: zijn er meer beginnende Rapleyouders op het moment? Ik zou het wel leuk vinden om af en toe eens ervaringen uit te wisselen - dat is toch anders dan oude posts terug lezen. En er zijn toch wel dingen waar ik onzeker over ben.
ZL jan 2017


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Jvk » 02 aug 2017 21:36

Mijn zl2 is inmiddels 10 maanden en geniet erg van al het vaste voedsel. Onze oudste van nu 4 jaar had er toen beduidend minder plezier in. Dus niet net beginnend qua rapley, maar ook ik vind het leuk om ervaringen uit te wisselen. Onze kleine man eet al aardig wat op een dag en maakt er een enorme zooi van:

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Leonike » 03 aug 2017 10:44

@Jvk, ik ben al lang blij als mijn dochter het zo netjes houd

DL2 is 8,5 maanden en eet ook heerlijk mee. Perzik is favoriet qua fruit, peer is een goede 2e.
's morgens en tussen de middag eet ze vaak een hele boterham weg. Met (room)boter of roomkaas meestal.
Crackers (van die cracottes), soepstengels en rijstewafels zijn favoriete tussendoortjes.
Wortel, broccoli en bloemkool zijn favoriet qua groente. Boontjes zijn ook lekker maar wat moeilijker.
Spinazie (wel van een lepeltje, dus geen rapley) is het eerste wat niet in de smaak viel.
Verder snoept ze lekker mee van wat aardappeltjes (gekookt, gebakken (of als friet [redface] )). Pasta wordt wel geproefd maar krijgt ze niet/nauwelijks weg. Rijst idem.

Ik probeer om bij de eetmomenten wat water aan te bieden maar dat wil nog niet echt.

Ze geniet echt van het eten, heerlijk om te zien.

Plaats reactie