De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 16 jun 2017 11:31

Deze reis, met dit kleine ukkie, is zó mooi. Maar ook zo'n enórme emotionele rollercoaster.
Mensen zeggen dat ik haar zoveel geef, maar zij geeft mij zoveel meer. Ik heb het idee dat we iedere dag weer wat van onszelf ontdekken, wie we zijn en hoe we de dingen willen doen.

Ik moet stoppen met me zorgen maken omdat anderen dat zeggen, of omdat mensen me nu een rare snuiter lijken te vinden. Ik herken heel veel van wat jullie zeggen. Ik ben gewoon zo'n moeder niet, die een baby in een ritme wil proppen, wil laten huilen en weet ik veel wat. Ik vind het prima als een ander dat wel doet met zijn kind maar ik doe het niet. En ik ben moe, dat vergroot de dingen ook natuurlijk. Wat ik nu opneem als kritiek is wellicht puur als goedbedoelde bezorgdheid bedoeld. Ik ga ook echt geen discussie aan, het is vooral mijn eigen onzekerheid die me in de weg zit. De twijfel die steeds opkomt als een ander zegt dat er later vreselijke dingen gaan gebeuren.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 16 jun 2017 11:43

[edit] ik lees nu je post Hope, prachtig. Ik laat mijn lap tekst toch nog even staan, maar volgens mij heb je het al niet meer nodig.
[/edit]
Eens met Sjoba, en wat velen al schreven.

Nog even inhakend op je eigen twijfel: Het werkt zo echt niet hoor, als 'men' veelal denkt. Kinderen zijn mensen, met gevoelens, eigen karakters, behoeftes die verder gaan dan eten alleen. Training doet niet zo vreselijk veel. Bij slaaptraining bijv blijkt dat op langere termijn flink tegen te vallen. Een veel gemaakte denkfout is dat je emotie-regulatie kunt trainen door kinderen alleen te laten. Want dat is wat je nodig hebt bij tot rust komen na stress. En dat leren kinderen toch echt door het eerst samen met iemand te doen. Kinderen slapen nauwelijks langer na slaaptraining (kwartier gemiddeld), en in de kindertijd is dat effect weer weg. Meestal zelfs al bij de eerstvolgende nieuwe fase. Tandjes, ziekte, ontwikkelingsfase.

Een andere veel gemaakte denkfout is dat alle kinderen hetzelfde zijn en hetzelfde reageren, en zo niet: dan ligt het dus aan de aanpak van de ouders (want hee, black box! Behaviorisme tiert nog welig helaas). En dat is niet zo. Kalme kinderen reageren veel minder op de aanpak van ouders, intense kinderen veel meer. En dan in positieve zin bij responsiviteit, in negatieve zin bij negeer-tactieken. Of, simpeler: het ene kind raakt al niet erg overstuur van een wieg alleen, als het overstuur raakt niet zo heftig, en stopt snel met huilen bij huiltraining. Het andere kind accepteert de wieg sowieso al niet, als het overstuur is duurt het langer tot het weer kalm is, en bij slaaptraining zijn dit de kinderen die je wekenlang elke avond een paar uur hoort huilen tot ze het opgeven. Deze kinderen hebben ook vaker bij-effecten, zoals de ouder niet meer vertrouwen, overdag van kleinere triggers overstuur raken dan voor de slaaptraining, en na de slaaptraining een sterkere negatieve associatie hebben met bedje (eerst lukte het overdag nog wel, daarna niet meer). En dat is niet omdat ze 'stuk' zijn, het zijn beide gewoon variaties. Bij een onderzoek van De Vries bleken zijn Masai onderzoekssubjecten na een hongersnood nogal uitgedund, van de makkelijke baby's waren er 6 overleden, van de 'moeilijke' 1.


Heeeeeeeel verhaal. Ik ben er nogal mee bezig, vandaar. Zou eigenlijk aan het werk moeten zijn [whistle]

Ik wil er nog wel één ding over zeggen: die lap tekst is niet bedoeld om je weer in de verdediging te laten gaan als mensen jouw aanpak in vraag stellen. Wel om je even een hart onder de riem te steken, weer even de andere kant te laten horen. Om je innerlijke twijfelduiveltje het zwijgen mee op te leggen.

En, zo bedenk ik me, misschien heb je daarvoor nog wel het meest aan je voor te stellen dat je op hun manier doet. Je laat je kleine huilen, 3x per dag in de wipper, schema, ik weet niet wat ze nog meer vinden. Hoe voelt dat? Hoe voelt het om te doen? Je weet ook bij die aanpak de uitkomst niet, hoe voelt het als het wel/niet de beloofde resultaten geeft?

Je hebt een mens onder je hoede, die je watert en voedt, in vruchtbare aarde wil zetten, licht geven. Je kan omstandigheden maken, maar niet een kind kneden naar een bepaald beeld. Een andere aanpak geeft net zo goed geen garanties, dus kies ik ervoor te investeren in een liefdevolle relatie, te kijken wat nu voor ons werkt en er op te vertrouwen dat we problemen in de toekomst oplossen als ze zich aandienen. Niet nu al een fictief probleem te lijf gaan.

o en liefst in elk geval 1 vriendin die het snapt op whatsapp zetten. Ze zijn oa te vinden op een bepaald paars forum.

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Marthe » 16 jun 2017 13:40

Mooie post Lindar! [applaus]
mv4

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door elize80 » 16 jun 2017 13:48

En misschien een moedergroep zoeken. Kijk eens in het meetings gedeelte op dit forum of er bij jou in de buurt een groepje is. Of zoek eens op fb.
-- Tapatalk --
Laatst gewijzigd door elize80 op 16 jan 2019 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


UniqueJewel

Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2017 18:04
Hobbies: dragen, naaien, scrapbooking

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door UniqueJewel » 16 jun 2017 18:16

Ik kreeg laatst van mijn huisarts te horen dat er iemand een anonieme melding had gedaan bij hem over dat onze zoon bij ons in bed slaapt en overdag in de doek slaapt.
Hij vond dat niet zo spannend. Maar wilde het wel even melden.
Ook werden er nog andere persoonlijke dingen gemeld bij hem door die ene persoon. Ik zat er echt wel even van in de rats... vooral omdat ik draagconsulente ben...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 16 jun 2017 18:31

UniqueJewel schreef:Ik kreeg laatst van mijn huisarts te horen dat er iemand een anonieme melding had gedaan bij hem over dat onze zoon bij ons in bed slaapt en overdag in de doek slaapt.
Hij vond dat niet zo spannend. Maar wilde het wel even melden.
Ook werden er nog andere persoonlijke dingen gemeld bij hem door die ene persoon. Ik zat er echt wel even van in de rats... vooral omdat ik draagconsulente ben...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Tjonge, dat vind ik echt ver gaan!


UniqueJewel

Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2017 18:04
Hobbies: dragen, naaien, scrapbooking

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door UniqueJewel » 16 jun 2017 18:49

Hope schreef:
UniqueJewel schreef:Ik kreeg laatst van mijn huisarts te horen dat er iemand een anonieme melding had gedaan bij hem over dat onze zoon bij ons in bed slaapt en overdag in de doek slaapt.
Hij vond dat niet zo spannend. Maar wilde het wel even melden.
Ook werden er nog andere persoonlijke dingen gemeld bij hem door die ene persoon. Ik zat er echt wel even van in de rats... vooral omdat ik draagconsulente ben...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Tjonge, dat vind ik echt ver gaan!
Ja ik ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Boukje » 16 jun 2017 18:56

Hope schreef: Want ja, wat nu als ik haar inderdaad leer dat ze alleen kan slapen met beweging en/of lichamelijk contact. Hoe werkt dat eigenlijk?
Even hierop inhakend: dit heeft ze al lang geleerd. Ze heeft namelijk al 9 maanden geslapen in je buik met fulltime lichaamscontact en beweging. En ja, da zal ze een keer afleren. Maar moet dat gelijk vanaf dag of maand 1, als er al zoveel meer is om aan te wennen buiten te buik? Of mag ze dat ook leren na een jaar, of misschien 2 jaar?

Echt, het enige wat je haar nu hoeft te leren is vertrouwen dat als ze huilt, ze getroost wordt. De rest komt allemaal langzamerhand. Als ze 18 zijn slapen ze allemaal in hun eigen bed en willen ze echt geen BV meer, en in de tussentijd verandert er al heel meer.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Boukje » 16 jun 2017 19:00

Hope schreef:.
Soms vraag ik me echt af hoe anderen dat dan dóen. Gaan die dan echt onbezorgd voor de tv zitten terwijl hun kind boven in een bedje ligt te krijsen? Voeden die wel keurig op de klok? Hóe dan? Ik zou het echt totaal niet weten.
Sommige mensen doen dat helaas. Bij sommige kinderen werkt het ook, mijn zl1 dronk min of meer a 3 uur, die had het prima gedaan op een schema. Maar wat Lindar al ze: kinderen zijn echt niet allemaal gelijk, en als er ook nog allergieën en reflux meespeelt is het niet zo gek dat een heleboel adviezen ineens niet werken. Volg je gevoel want dat moedergevoel van jou zit echt wel goed.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 16 jun 2017 21:00

Boukje schreef:
Hope schreef: Want ja, wat nu als ik haar inderdaad leer dat ze alleen kan slapen met beweging en/of lichamelijk contact. Hoe werkt dat eigenlijk?
Even hierop inhakend: dit heeft ze al lang geleerd. Ze heeft namelijk al 9 maanden geslapen in je buik met fulltime lichaamscontact en beweging. En ja, da zal ze een keer afleren. Maar moet dat gelijk vanaf dag of maand 1, als er al zoveel meer is om aan te wennen buiten te buik? Of mag ze dat ook leren na een jaar, of misschien 2 jaar?

Echt, het enige wat je haar nu hoeft te leren is vertrouwen dat als ze huilt, ze getroost wordt. De rest komt allemaal langzamerhand. Als ze 18 zijn slapen ze allemaal in hun eigen bed en willen ze echt geen BV meer, en in de tussentijd verandert er al heel meer.
Ik vind dit echt een supergoede voor als ik het weer om mijn oren krijg.
Van mij mag ze wennen aan het leven hier op haar eigen tijd en haar eigen tempo. Ik denk dat daar het euvel ook zit, ik voel me niet goed bij de adviezen, ik voel me niet goed bij de bangmakerij voor later en het aan haar lot overlaten van dl nú.
Ik voel me alleen soms wel een rare vogel, met mijn wasbare luiers en draagdoek [lol]

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7128
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Petra1985 » 16 jun 2017 21:19

Volgens mij voeden veel mensen op uit angst. Angst dat het kind nooit alleen leert slapen als je het altijd bij je houdt, angst dat het altijd brutaal zal zijn als je het niet stevig corrigeert etc. Bij de eerste had ik dat ook nog maar gelukkig is mijn oudste een kind met een ijzeren wil en heeft hij mij geleerd om te gaan met de flow en te leren vertrouwen op hem en mezelf. En het komt écht allemaal goed. Mijn kinderen slapen alledrie in hun eigen bed, zonder een traan te hebben gelaten.

Het moederschap is voor mij één grote leerschool. Ik leer geen opvoedtrucjes maar ik leer wat écht belangrijk is en ik heb echt heel veel over mezelf geleerd de afgelopen 9,5 jaar.
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Mama_D » 16 jun 2017 22:03

Nog even over die negen maanden: in die tijd kreeg ze dus ook 24 uur per dag voeding hè? Voor het geval je de vraag krijgt 'of ze al op 5 voedingen per dag zit' of iets dergelijks. Ik kreeg dat soort vragen ook zó vaak.
En dan zei ik altijd dat ik zelf nog altijd op 6 voedingen per dag zit (3 maaltijden, drie tussendoortjes met drinken erbij) en dat ik elke nacht een flesje water leegdrink dat naast mijn bed staat. Ja, óók nog een nachtvoeding dus, en ik ben al zoveel-en-dertig [emoji4]
Weet je, baby's zijn gewoon net échte mensen. Die de ene dag meer honger hebben dan de andere, graag getroost willen worden als ze verdrietig zijn, steun zoeken als ze pijn hebben. Natuurlijk komt er een moment dat je haar op een liefdevolle manier mag leren/voorleven dat er grenzen zijn. Maar dat moment, dat is nú nog niet.
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Verity

Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 jan 2011 00:56
Hobbies: crea
Locatie: Enschede ------ draagconsulent

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Verity » 17 jun 2017 09:21

Ik heb een keer in een gesprek met mijn moeder het argument gebruikt dat ik ook niet echt lekker kan slapen als ML niet naast me ligt.

Vond ze míj abnormaal en raar, en dat daar iets mis mee was [crazy] [flauwte]
Moeder van DL1 (06-2010) en DL2 (07-2012)

http://www.draagjeliefste.nl - Draagconsult Enschede en omgeving

Gebruikersavatar

Joyce1980

Berichten: 733
Lid geworden op: 08 okt 2009 23:11
Hobbies: ZL vermaken
Locatie: Uithoorn

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Joyce1980 » 17 jun 2017 09:52

Ik kreeg ook altijd te horen dat ik hem verwende en dat ik een strondverwend kind kreeg. Nu is hij 9, en hij is sociaal, empatisch en een echte knuffelkont. Het is heel lastig om tegen de stroom in te gaan maar gelukkig vond ik het forum en bleek dat ik niet gek was en er meer zijn die zo opvoeden.
Je doet het goed Hope.

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Nelster » 17 jun 2017 14:54

Je leert niet dat ze alleen wil slapen als ze gedragen wordt. Ze wordt geboren met de verwachting dat ze continu bij haar moeder/ouder/volwassenen mag zijn. In de loop van haar leven leert dat los van haar moeder zijn ook oké is. Maar eerst heeft ze nodig dat je aan die draag/nabijheidverwachting voldoet, daardoor ontspant ze en kan ze nieuwe dingen leren. Ze leert door te kijken hoe jij en andere mensen het doen en daarom is op je borst zo slimme plek want dan kan ze constant zien en leren. Zelfstandig zijn is pas handig om te leren als je al een beetje weet hoe de wereld werkt. Zelfstandig zijn gaan ze dus niet als eerste leren maar ze beginnen ze met contact maken en weten dat ze een veilige basis hebben en vanuit daar gaan ze de wereld ontdekken. Je doet het prachtig!
Leuke boek te lezen is 'samen slapen met je baby' van mckenna. Eenvoudig te lezen en het gaf mij het gevoel slim bezig te zijn door mijn kind te volgen. [biggrin]
Interssant om te lezen 'op zoek naar het verloren geluk' van Jean liedhoff, hierin wordt de babis van ap uitgelegd. Maar dit is niet zo makkelijk leesbaar en is niet iets om te lezen met een vermoeid hoofd.

Ik heb niet zoveel ervaring met weerstand in mijn omgeving maar ben zeker wel onzeker geweest. Deze boeken, dit forum en op zoek gaan reallive mede d&tv-sters hielpen mij om sterker in mijn schoenen te staan.
Succes! Volg je moederhart!
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Plaats reactie