Zelfvoorzienend leven

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Sananda

Berichten: 2498
Lid geworden op: 23 mar 2009 06:47
Hobbies: mn dochter, naaien&breien
Locatie: Heerhugowaard *Draagdoekconsulente*
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sananda » 25 aug 2009 07:45

Ik heb gewoond in een ecologische woongroep
een kleine gemeenschap van 27 mensen, niet volledig zelfvoorzienend.
wel grote moestuinen, voor het hele complex drie gezamelijke wasmachines, geen wasdroger maar "volendamse waslijnen" gezamelijk eten , vegetarisch, eieren van eigen kippen, een gedeelde auto voor vier bewoners. etc etc...
De dromen en idealen zijn naar mijn ervaring mooier dan de praktijk.
hoewel ik veel geleerd heb in de jaren dat ik er heb gewoond, zou ik er nooit meer voor kiezen [no]
Danielle 06-01-09 Evelien 29-07-2012

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 25 aug 2009 08:18

Groeneweg schreef:"de echte wereld" De hele wereld is toch echt :)

Er zijn zoveel "werelden"op deze wereld.

Over de hele aarde delen mensen hun leven anders in.

Ik denk dat juist de bubbel die gecreerd wordt door media en de westerse manier van leven niet de meest echte wereld is.
Precies, dit is ook ongeveer mijn mening! [wink]
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)


Amma

Berichten: 669
Lid geworden op: 26 okt 2008 21:59
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amma » 25 aug 2009 09:31

hoe graag ik ook echt buiten in veel meer groen zou wonen,
mijn droom is een eco/zelfvoorzienend huis in de stad of aan de rand van de stad.

Ik heb een eigen bedrijf in de stad, (helemaal ecologisch verbouwd!)
en ik wil nooit met de auto hoeven naar mijn werk.(ook dat hoort voor mij bij zelfvoorzienend leven)
Wij doen alles op de fiets, en dus is mijn criteria is (voorlopig dan tenminste) dat we op fietsafstand van ons werk leven.

Daarbij ben ik juist altijd erg op zoek naar mogelijkheden om meer ecologisch verantwoord en zelfvoorzienend te leven, midden in de maatschappij. (nadat ik lang het gevoel heb gehad dat ik me er maar beter uit kon terugtrekken, verlangen naar hutje op de hei gevoel)

We zijn nu bezig een kerngroepje op de te zetten met een aantal jonge mensen hier uit de stad waarmee we een eco woonwijk op willen zetten.
Ik ben helemaal geen groepsmens, tenminste niet van verplichte groepsactiviteiten of vaak samen eten.
Ik zou wel graag leven met gelijkgestemde mensen in de buurt, die zorg dragen voor de aarde waar we op wonen en daarvoor ook bereid zijn andere keuzes te maken.
Dus we gaan binnenkort heuse stappen ondernemen om de droom concreter te maken.

Overigens moet ik wel eerlijk zeggen dat ik ook een meisje ben dat van gemak en een beetje luxe houdt. [redface]
Dus daarmee worstel ik nog wel eens omdat ik besef dat sommige keuzes die ik maak in strijd zijn met mijn idealen.
Aan de andere kant vind ik ook dat dat moet mogen.
Mijn huis zal dan ook grotendeels zelfvoorzienend zijn, belangrijkste vind ik dat het helemaal ecologisch is en verantwoord gebouwd en met een gezond binnenklimaat.

Droom droom droom [biggrin]
maar weet zeker dat de droom op een dag waar zal zijn [wink]
Afbeelding

tricotslen/BB-sling/didy indio gletscher/beco butterfly grace

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Ongelezen bericht door Jessie824 » 25 aug 2009 10:15

wat een interessant topic!

ook wij hebben de droom om in een eco huis en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven. Zeker nu met een kind. maar daarvoor was ik er ook al mee bezig. Hoewel ik moet zeggen dat ik een tijdje van het "spoor" ben gedwaald en weer veel te veel dingen kocht etc... Ik heb al jaren dat ik me niet op m'n plek voel, dat ik niet "in de goede tijd geboren ben". Klinkt een beetje vreemd maar dat is het enige dat m'n gevoel omschrijven kan.

We wonen pas in Den Bosch en helaas is het geld er niet naar om ons huis eco op te knappen. Dat is ons grote probleem. het is allemaal zo duur... En Wij verdienen niet veel.

Onze tuin ligt brak (de vorige bewoners hadden er beton gestort [rolleyes] ) en in september wordt ie aangepakt. Het eerste dat er in komt is en moestuin. Wel op de manier van square foot gardening. http://www.makkelijkemoestuin.com/squar ... ening.html wegens plaats gebrek. Wil natuurlijk ook dat Finn met z'n 3 wieler kan rond fietsen...
We proberen zoveel mogelijk eco te leven, en ik zoek ook veel op internet omdat veel producten niet te vinden zijn in de winkel.

Het liefst zou ik ook weg gaan uit Nederland. Earthships vind ik prachtig en ik heb er een keer iets over gezien in Schotland. Was prachtig!
Helaas weet ik dat ik ook realistisch moet zijn, en dat het waarschijnlijk Nederland wordt. Hopelijk gaat het lukken in de toekomst!

@Amma: ik geloof dat jou ken via een ander forum! Ik heb heel veel interesse in de ecowijk waar je het over hebt. Ik woon ook in Den Bosch.

ook vind ik dat een ecowijk juist de ogen moet openen bij de mensen in een stad. Dat werkt denk ik beter dan een afgelegen dorp, waarbij mensen dus een sekte gevoel kijgen, en dat is nu juist niet de bedoeling.

ik heb in maastricht in een soort woonproject gewoond waar alles onder eigen leiding was. Helaas niet "groen" maar het ging wel om de gemeenschap. Erg leuk, maar als de "harde kern" verdwijnt blijft er niks van over. Ik zat in het bestuur. Na ons vertrek is er een ander bestuur gekomen en er is nog maar weinig over van het originele idee. erg jammer!

Gebruikersavatar

Groeneweg

Berichten: 235
Lid geworden op: 20 aug 2009 23:44

Ongelezen bericht door Groeneweg » 25 aug 2009 12:26

Sananda schreef:Ik heb gewoond in een ecologische woongroep
een kleine gemeenschap van 27 mensen, niet volledig zelfvoorzienend.
wel grote moestuinen, voor het hele complex drie gezamelijke wasmachines, geen wasdroger maar "volendamse waslijnen" gezamelijk eten , vegetarisch, eieren van eigen kippen, een gedeelde auto voor vier bewoners. etc etc...
De dromen en idealen zijn naar mijn ervaring mooier dan de praktijk.
hoewel ik veel geleerd heb in de jaren dat ik er heb gewoond, zou ik er nooit meer voor kiezen [no]

Het klinkt ook erg leuk, waarom zou je er toch nooit meer voor kiezen?
zoon mei 2009 en dochter januari 2012

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Ongelezen bericht door Jessie824 » 25 aug 2009 13:13

Sananda bedoel je dat het vooral leuk klinkt maar de praktijk dus erg tegenvalt? Wij hebben dat dus ook een beetje zo ervaren:

Naast het woonproject waar ik heb gewoond (zie vorige reactie) was een woonproject dat wat "alternatiever" was, om het maar zo te zeggen. M'n vader heeft daar een aantal jaren gewoond. Er woonde veel kunstenaars enzo (en dan m'n pa als liftmonteur [mrgreen] best grappig) Ze waren daar nog niet eens eco bezig maar wat snel te merken was dat als je een groep eigenzinnige kunstenaars bij elkaar zet, ze eigenzinnig blijven [lol] En dus werden er (toen weet niet hoe het nu is) niet echt veel knopen doorgehakt, veel vervelende discussies geweest. Voor zover ik meekreeg hoor ik was een jaar of 12 in het begin. Zo moest er ooit geschilderd worden en na heel veel discussie over de kleur van de rails langs de trap stond m'n pa in z'n eentje te schilderen...
Ik vond er als "kind" geweldig, hele leuke mensen ook. Maar net als in het project waar ik gewoond heb gingen de goede voornemens al snel voorbij en leefde iedereen weer naar z'n eigen ding...

Vond het echt jammer want het zo leuk kunnen zijn!

Gebruikersavatar

Topic starter
Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bellebeer » 25 aug 2009 15:59

Finneman schreef:Sananda bedoel je dat het vooral leuk klinkt maar de praktijk dus erg tegenvalt? Wij hebben dat dus ook een beetje zo ervaren:

Naast het woonproject waar ik heb gewoond (zie vorige reactie) was een woonproject dat wat "alternatiever" was, om het maar zo te zeggen. M'n vader heeft daar een aantal jaren gewoond. Er woonde veel kunstenaars enzo (en dan m'n pa als liftmonteur [mrgreen] best grappig) Ze waren daar nog niet eens eco bezig maar wat snel te merken was dat als je een groep eigenzinnige kunstenaars bij elkaar zet, ze eigenzinnig blijven [lol] En dus werden er (toen weet niet hoe het nu is) niet echt veel knopen doorgehakt, veel vervelende discussies geweest. Voor zover ik meekreeg hoor ik was een jaar of 12 in het begin. Zo moest er ooit geschilderd worden en na heel veel discussie over de kleur van de rails langs de trap stond m'n pa in z'n eentje te schilderen...
Ik vond er als "kind" geweldig, hele leuke mensen ook. Maar net als in het project waar ik gewoond heb gingen de goede voornemens al snel voorbij en leefde iedereen weer naar z'n eigen ding...

Vond het echt jammer want het zo leuk kunnen zijn!
Dit is wat wij ook hebben ervaren in de gemeenschap in Gelderland: hele leuke plannen, mooie kunst, fijne tuin met eigen oogst...en dan na een paar maanden: passief gehang en shaggie-gerook, kletsen over uitkeringen en hoe je dat het beste kunt regelen en llangzaam verval. Dat zien wij dus absoluut niet zitten. Sowieso wil ik de buitenwereld niet buiten sluiten.

De gemeenschap die ik op een eiland in Griekenland heb gezien was al zelfvoorzienend vanaf de jaren 70. Je ziet daar dat het wel kan werken en ook middenin 'de echte wereld' kan bestaan.

Ik ben ook wel benieuwd naar het strobalenhuis van Lievelien: kun je daar nog wat over vertellen?
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 25 aug 2009 17:07

Ik vind eco-huizen ook wel interessant en had al eens eerder gezien dat er veel filmpjes over ecologisch bouwen op youtube staan.
Hier eentje over strobalenhuizen [wink] ;

"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Ongelezen bericht door Jessie824 » 26 aug 2009 10:23

dat is een mooi filmpje! Heb ook even gauw naar de andere filmpjes gekeken die er naast staan. Zitten ook interessante dingen tussen!


sietske85

Ongelezen bericht door sietske85 » 04 sep 2009 21:51

Hai!

Mijn naam is Sietske. Ik ben opgegroeid in een kleine woongemeenschap, gestart door mijn vader. De boerderij waar wij woonden is verbouwd tot verschillende woongedeeltes, daarnaast hadden we een moestuin, fruitbomen en wat dieren. Ongeveer tot mijn 10de heb ik hier gewoond en ik heb het als een fijne plek ervaren.
Nu zit ik op de Koninklijke Academie vd Beeldende Kunsten in Den Haag (3de jaars fotografie) en ben ik bezig met een fotoserie over zelfvoorzienende leefgemeenschappen, als onderdeel van de zoektocht naar mijn eigen idealen.
Voor deze (documentaire) fotoserie wil ik een leefgemeenschap (of meerdere) fotograferen die zoveel mogelijk zelfvoorzienend leeft/leven.

Hiervoor ben ik op zoek naar mensen die mij verder kunnen helpen (met informatie over gemeenschappen en/of die gefotografeerd willen worden). Mijn e-mail adres is: sietskewouda@live.nl. De gemaakte foto’s mogen, in overleg, gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden.

Alvast vriendelijk bedankt en misschien tot ziens!
Groeten, Sietske

Plaats reactie