Zelfvoorzienend leven

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door hmje » 01 dec 2012 18:01

Moeilijk te realiseren eerlijk gezegd...


Ukke

Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2012 12:48
Hobbies: Moestuin(ieren)
Locatie: Driel

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Ukke » 01 dec 2012 18:11

hmje schreef:
Ukke schreef:
hmje schreef:Ohhh mijn ml en ik willen niets liever!! Als er een zelfvoorzienende gemeenschap word [cheesygrin] t opgericht haken ewe meteen aan! Alleen is het gewoon bijna niet te doen helaas...
Idem
[cheer]

Dan zijn we al met zn tweeen [dance]
Ja het moet ergens beginnen toch

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door hmje » 01 dec 2012 21:14

Je hebt helemaal gelijk! Ken alleen niemand in mn directe omgeving met seze droom. Was blij :)


Ukke

Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2012 12:48
Hobbies: Moestuin(ieren)
Locatie: Driel

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Ukke » 02 dec 2012 00:28

Nee wij ook niet. De vrienden die het gerealiseerd hebben zijn Zweeds en wonen op een grote zelfvoorzienende boerderij (helemaal zelf opgebouwd) in Zweden. (jaloers)
Mogen zo op hun grond een huis bouwen, maar ja...... Zit je dan met je koophuis

Gebruikersavatar

Violet

Berichten: 2283
Lid geworden op: 09 jun 2011 21:09
Hobbies: dragen, borduren,reizen,muziek
tag: geitenwollenmetalmama
Locatie: Arnhem

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Violet » 02 dec 2012 19:18

Hee Ukke, en wij met onze enorm goeie plannen voor een schapenboerderij en eigen weverij, ik zag het wel gebeuren hoor!
(lange en melige fb discussie, maar man, wat zou het gaat zijn he!)
tricot slen x 2,amazonas laguna mei-tai made by the amazing Noor, hopp la paz, didy tom,bondolino zwart-zand, cotonea,mr.mirko mei-tai, calin bleu summer sage
AKLV
trotse mama van Mart 06-02-11, een * en Luuk 02-10-2012


Ukke

Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2012 12:48
Hobbies: Moestuin(ieren)
Locatie: Driel

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Ukke » 02 dec 2012 21:01

Violet schreef:Hee Ukke, en wij met onze enorm goeie plannen voor een schapenboerderij en eigen weverij, ik zag het wel gebeuren hoor!
(lange en melige fb discussie, maar man, wat zou het gaat zijn he!)
Nou inderdaad, maar dat kan nog hé.... laten we die droom nog niet weggooien [wink]

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door hmje » 03 dec 2012 10:56

Ukke schreef:Nee wij ook niet. De vrienden die het gerealiseerd hebben zijn Zweeds en wonen op een grote zelfvoorzienende boerderij (helemaal zelf opgebouwd) in Zweden. (jaloers)
Mogen zo op hun grond een huis bouwen, maar ja...... Zit je dan met je koophuis
Ohhhh wat gaaf *zucht* ook n beetje jaloers nu [redface]


Ukke

Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2012 12:48
Hobbies: Moestuin(ieren)
Locatie: Driel

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Ukke » 03 dec 2012 13:47

hmje schreef:
Ukke schreef:Nee wij ook niet. De vrienden die het gerealiseerd hebben zijn Zweeds en wonen op een grote zelfvoorzienende boerderij (helemaal zelf opgebouwd) in Zweden. (jaloers)
Mogen zo op hun grond een huis bouwen, maar ja...... Zit je dan met je koophuis
Ohhhh wat gaaf *zucht* ook n beetje jaloers nu [redface]
Ja echt fantastisch! We zijn er elk jaar nog geweest en genieten zo toch een beetje mee. Moestuinnieren, dieren verzorgen, je melk scoren (nadat je de koe gevangen hebt) groentes schoonmaken en de mannen op jacht. Jagen om je eigen vlees op je bord te kunnen krijgen.
De wc is een hokje in de tuin met een gat in de grond en een douche is er niet, het meer is om de hoek! Voor de koudere (winter)dagen staat er een badkuip in de tuin die je heet kunt stoken met kolen....
tja... de één zal het verafschuwen, wij kunnen er alleen maar van dromen om ooit zo te mogen leven. Het is al wel prettig dat we ervan mee mogen genieten wanneer we maar willen.
Mocht de crisis echt doorzetten, wij onze baan verliezen en het huis gedwongen verkocht moet worden, dan weet ik wel waar we heen gaan.

Mocht er iets in NL komen.... dan houden wij ons aanbevolen, misschien heb je straks wel ergens leegstaande dorpen omdat al die huizen van die oudjes niet meer verkocht worden. Woont iedereen in de Randstad en is zoiets realiseerbaar in het oosten des lands... wie weet wie weet
Dromen mag...


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door WZK » 03 dec 2012 14:47

Klink mooi en romantisch, maar ook zwaar! Vooruitgang heeft zo ook zijn charme, al vind ik de hoeveelheid vooruitgang regelmatig meer op achteruitgang lijken: vervuiling, ontbossing, uitputting van de aarde, westerse ziekten, etc, etc.

Op onze manier nemen we heel klein stapjes. Door steeds meer lokaal te halen, zelf te maken, minder te consumeren (al wordt je soms verleid door een keukenmachine [verliefd]), minder energie te verbruiken, zelf wasmiddel te maken, etc. Babysteps zijn het ...
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Ukke

Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2012 12:48
Hobbies: Moestuin(ieren)
Locatie: Driel

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Ukke » 03 dec 2012 15:25

Het is zeker heel romantisch, zwaar en vooral heel idealistisch. Bijna niet haalbaar, wij doen het ook voornamelijk met de babysteps en voelen ons daar goed bij, alle beetjes....
Als iedereen al zo'n beetje zou doen dan zou dat oa al heel veel vervuiling schelen


MvL

Berichten: 1034
Lid geworden op: 25 nov 2012 19:59
Hobbies: lezen

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door MvL » 04 dec 2012 13:32

Lijkt me geweldig, maar met een man die zelfs kippen houden al te ver vind gaan, zal het wel bij een droom blijven denk ik... En als ik heel eerlijk ben is het denk ik vooral het idee dat me erg aanspreekt, want ik weet niet of ik echt al mijn dieren zelf zou kunnen slachten of de rest van mijn leven zonder echte wc zou kunnen....
L. sept 2012 & S. juni 2015

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 05 dec 2012 13:26

WZK schreef:Klink mooi en romantisch, maar ook zwaar! Vooruitgang heeft zo ook zijn charme
Zelfvoorzienend leven hoeft de vooruitgang toch niet helemaal buiten te sluiten?
Met een windmolen of zonnepanelen kun je ook zelfvoorzienend leven terwijl je toch nog bent voorzien van het gemak van elecktriciteit, ik denk dat zelfvoorzienend leven niet perse hoeft te betekenen dat je 'terug gaat naar de middeleeuwen' (al kan dat zeker zijn charme hebben naar mijn mening... maar vast niet voor iedereen [wink] ), het kan ook op een moderne manier!

Denk bijv. aan de filosofie achter Earthships; het heet zo omdat het huis hier gezien wordt als een onafhankelijk schip, dat kan voorzien in vrijwel alle moderne behoeften zonder dat het aangesloten hoeft te zijn aan het elecktriciteitsnet of waterleiding.
Zie voor meer info. o.a. deze docu.: " onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: hier een wat korter filmpje: " onclick="window.open(this.href);return false; en deze is ook interessant: " onclick="window.open(this.href);return false;
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)


bientje

Berichten: 51
Lid geworden op: 21 sep 2012 22:11
Hobbies: yoga

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door bientje » 13 dec 2012 22:20

oooh, wij willen ook !!!!

Gebruikersavatar

Mamamiekje

Berichten: 720
Lid geworden op: 07 mei 2012 22:15
Hobbies: Lezen en tuinieren
Locatie: Friesland

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Mamamiekje » 14 dec 2012 22:09

Ik zou ook wel in zo'n earthship willen wonen [chat] Wauw!
Mama van ZL 28-01-2012


hik

Berichten: 194
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:43
Hobbies: paardrijden

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door hik » 14 dec 2012 22:20

Waw, sommigen gaan echt ver.

Wij proberen een stukje zelfvoorzienend te leven door een grote moestuin te onderhouden. Vorige week hebben we vleeskonijnen geslacht ( volgende keer moet ik de pootjes vasthouden, brr, zal toch even moeten slikken).
In het voorjaar bouwen we een serre en komen er varkentjes die dan na 2 jaar ook geslacht zullen worden... Het doet raar vlees te eten met een 'gezicht' maar tegelijkertijd weet je wel dat ze een goed leven hebben gehad.

Soms vraag ik me af wat ze in onze buurtsuperette denken. Ik koop zelden of nooit groenten, enkel vlees, fruit (en voorlopig nog veel te veel) koekjes etc.

Plaats reactie