Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 11 jan 2011 11:15

Lindar76 schreef:Dat autoritief/democratisch algemeen geaccepteerd is, snap ik wel.
Oh, ik zie dat dat in mijn reactie niet helemaal duidelijk was, ik begrijp dat ook wel, ik snap alleen niet waarom dat niet meer gepropageerd wordt. Want het is dan wel een schema maar toch een stuk kindvriendelijker dan de andere schema's (schemata?) vind ik.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Caroline » 11 jan 2011 11:16

She schreef:Pardon, ik heb het niet over IQ gehad [dontknow]
Jij niet, maar andere mensen wel [wink]
She schreef:En dan kun je aankomen (al dan niet wetenschappelijk onderbouwd) met dat AP zo goed en gemakkelijk en fijn is, maar als ouders het gevoel hebben dat hun behoeften daarmee geschaad worden, dan zul je ze niet tot gedragsverandering aanzetten.
Dat klopt. Het wordt ook geregeld 'misbruikt' door deze en gene ("Je moet ook nog aan jezelf toekomen, blablabla.") maar het zit m.i. ook weer verweven in onze cultuur. Onze cultuur is niet alleen gebaseerd op voorwaardelijkheid, ze is ook nog eens gebaseerd op hiërarchie. En volwassenen zijn in die hiërarchie belangrijker dan een kind, waardoor ook de behoeften van volwassenen bij veel mensen automatisch voorgaan op die van een kind. Ook dat maakt AP (hoezo behoefte aan nabijheid, wij hebben behoefte aan slaap!) en UP (hoezo zijn ouders en kinderen gelijkwaardig, iemand moet toch de baas zijn?) lastig .
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door She » 11 jan 2011 12:08

Ik reageerde met die opmerking over IQ op de eerste die dat in reactie op mijn eerdere post benoemde. [wink] Maar mijn reactie ging verloren en toen ik weer keek, stonden er een X tal reacties bij.

Maar je slaat de spijker op z'n kop, Caroline. Het gaat over cultuur en hoe er gekeken wordt naar menselijke verhoudingen in het algemeen en verhoudingen met en tot kinderen in het bijzonder.
Wat ik het ergste vind van het ondergesneeuwd raken van AP achtige principes in de reguliere basiszorg, is dat er geen palet aan mogelijkheden geboden wordt. Het was een paar jaar geleden kookwekkers wat de klok sloeg, en nu is TripleP de oplossing voor alle opvoedproblemen lijkt het wel. En terwijl ouders in het onderwijs kunnen kiezen voor een stroming of type onderwijs dat bij hen en hun kinderen past, is dat conditioneren (vrijwel) het enige dat in de basiszorg aangeboden wordt.

En dan is het maar wat fijn dat er tegenwoordig internet is. [biggrin]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bigou » 11 jan 2011 12:11

Lindar76 schreef:Zelf vond ik AP een enorme versimpeling t.o.v. baby's in bed moeten leggen, maar UP blijft een worsteling)
Als dat zo is sta je er dan wel achter?
Ik ken de term AP pas relatief kort, maar het beschrijft prima de manier waarop ik instinctmatig met mijn kindjes omga sinds de geboorte.

Daarentegen: Ik heb niet ontzettend veel over UP gelezen, maar hetgeen ik ken heeft me niet speciaal overtuigd...mi is het goed om ouders bewust te maken dat je met een baby de behoeftes kunt volgen en geen slaaphandleiding à la Blom/stickermethodes om zindelijk te worden etc etc nodig hebt, maar ik vind UP ook teveel een concept waar je je als ouder in zou moeten "trainen"...het voelt mij iig niet als mijn natuurlijke gedrag/ reactie op kinderbehoeftes aan.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 jan 2011 12:41

Caroline schreef:
She schreef:En dan kun je aankomen (al dan niet wetenschappelijk onderbouwd) met dat AP zo goed en gemakkelijk en fijn is, maar als ouders het gevoel hebben dat hun behoeften daarmee geschaad worden, dan zul je ze niet tot gedragsverandering aanzetten.
Dat klopt. Het wordt ook geregeld 'misbruikt' door deze en gene ("Je moet ook nog aan jezelf toekomen, blablabla.") maar het zit m.i. ook weer verweven in onze cultuur. Onze cultuur is niet alleen gebaseerd op voorwaardelijkheid, ze is ook nog eens gebaseerd op hiërarchie. En volwassenen zijn in die hiërarchie belangrijker dan een kind, waardoor ook de behoeften van volwassenen bij veel mensen automatisch voorgaan op die van een kind. Ook dat maakt AP (hoezo behoefte aan nabijheid, wij hebben behoefte aan slaap!) en UP (hoezo zijn ouders en kinderen gelijkwaardig, iemand moet toch de baas zijn?) lastig .
En gebaseerd op het idee dat als je iemand iets geeft, het jou iets kost. Het idee dat ouders en baby's zijn aangepast op het geven/vragen van goede zorg, en daar beiden bij gebaat zijn, is echt een stretch voor veel mensen.
bigou schreef:
Lindar76 schreef:Zelf vond ik AP een enorme versimpeling t.o.v. baby's in bed moeten leggen, maar UP blijft een worsteling)
Als dat zo is sta je er dan wel achter?
Ik ken de term AP pas relatief kort, maar het beschrijft prima de manier waarop ik instinctmatig met mijn kindjes omga sinds de geboorte.

Daarentegen: Ik heb niet ontzettend veel over UP gelezen, maar hetgeen ik ken heeft me niet speciaal overtuigd...mi is het goed om ouders bewust te maken dat je met een baby de behoeftes kunt volgen en geen slaaphandleiding à la Blom/stickermethodes om zindelijk te worden etc etc nodig hebt, maar ik vind UP ook teveel een concept waar je je als ouder in zou moeten "trainen"...het voelt mij iig niet als mijn natuurlijke gedrag/ reactie op kinderbehoeftes aan.
Je bedoelt of ik achter UP sta?
Zelf geef je aan dat je de juistheid van een concept (deels?) afmeet aan hoe 'natuurlijk'het voelt. Dit is precies waarom mensen schema blijven verkondigen, ze kunnen zich werkelijk waar niet voorstellen dat hetgene waarmee ze zijn opgegroeid en dat daardoor juist voelt, niet juist is.

Ikzelf en UP: strafstoeltje enzo voelde voor mij overigens ook niet goed, of werkbaar... alleen als enige logische (want enige bekende) reactie op conflictsituaties. UP helpt me in die zin veel verder, alleen komen oplossingen voor conflictsituaties niet vanzelf. Voor mij niet, want daar ben ik niet mee opgegroeid. Dat is de worsteling.

Waarom AP dan wel automatisch goed voelde? Dat weet ik niet. Mss ten eerste omdat het verschil niet zo groot is (mijn moeder ging ook echt geen baby's laten huilen, dat is niet wat ik ken van mijn omgeving). Alleen wat normen loslaten betr. slaapplek e.d. vond ik makkelijk, doordat de uitvoering/resultaat (niet laten huilen) wel al aansloot bij mijn beleefwereld.

Maar mss is AP wel inherent makkelijker dan UP, daar zou ik graag andermans gedachten over horen. Mijn eigen idee is dat AP meer basis heeft in instinct, ook hormonaal ondersteund wordt; en UP meer nog dan AP moet vechten tegen de cultuur van straf, concurrentie, one man's loss is the other one's gain.

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 11 jan 2011 12:58

Mijn idee is dezelfde als die van Caroline: UP is lastig omdat wij bijna allemaal zelf voorwaardelijk zijn opgevoed. In plaats van rustig te kunnen terugvallen op datgene wat ik als kind geleerd heb (en van doordrenkt ben) moet ik steeds weer het wiel opnieuw uitvinden.
Maar laten we UP even buiten beschouwing dan denk ik dat AP helemaal geen brug te ver is. Ik had een heerlijke wijkverpleegster die zei: neem je kind lekker bij je, slaap er mee, voed het op verzoek. Kijk, ik was dat al van plan, maar een beetje invoelende vroedvrouw, verpleegster, dokter, kan deze boodschap best overbrengen. Zo moeilijk is dat niet, het is niet alsof de hechtingstheorie gisteren pas is uitgevonden en nooit getoetst. Nabijheid, juist in een samenleving die van onthechting aan elkaar hangt.

Hier op het forum zeggen mensen vaak: mijn kind is goed gehecht! En ik denk dan altijd: ja een kind hecht zich wel, net als die rhesus-aapjes van Harlow zich hechtten aan een ijzeren pop, maar die ouders, díe moeten hechten. We leren nu alleen maar te onthechten door de Ria Bloms en tv-nanny's, door voortvarende kraamverzorgsters die spenen en eigen bedjes propageren, door het CB die zegt dat je niet op verzoek moet voeden. Knuffelen en bij je dragen kan iedereen, daar heb je geen intelligentie voor nodig.

Ik ben er van overtuigd dat het wel kan, en het succes van dit forum bijvoorbeeld, geeft mij het idee dat het best kan. Er is nu al zo'n verschil met toen mijn oudste werd geboren en nu, dat ik goede hoop heb.
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bigou » 11 jan 2011 13:23

Lindar76 schreef:Maar mss is AP wel inherent makkelijker dan UP, daar zou ik graag andermans gedachten over horen. Mijn eigen idee is dat AP meer basis heeft in instinct, ook hormonaal ondersteund wordt
Ja in die zin bedoel ik ook dat AP natuurlijk aanvoelt:simpelweg het volgen van wat je kindje nodig heeft, geholpen door de bv hormonen etc.
Natuurlijk is dat makkelijker als je zelf een aardig progressieve opvoeding hebt gehad, maar naast je eigen opvoeding waar je door bent geinspireerd/waar je je tegen afzet etc spelen vele andere factoren natuurlijk ook een rol (huidige leefomgeving, peergroup, kennis..) in de intuitieve keuze voor een opvoedsstijl.

Ms wordt dit off topic, maar ik voel zelf niet duidelijk waarom UP dé logische; natuurlijke manier van opvoeden zou zijn. Is onvoorwaardelijkheid dan per sé de natuurlijke, ideale situatie?
Zelf stimuleert mijn liefde en enthousiasme voor mensen (waaronder mijn dochters)me ook tot het maken van complimentjes etc, waarom zou dat alleen een uiting zijn van "foute" conditionering die ik zelf heb meegekregen? Kan dit ook niet deels door hormonen worden beinvloed?
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in (uitkijken voor dresseren dmv straffen/belonen) net zoals dat er in de RRRleer van Blom ook wel waarheden zitten (belang van rituelen etc)....ik vind hetgeen ik ken van beide concepten echter te theoretisch.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 11 jan 2011 13:45

Cmverhey schreef:dan denk ik dat we een heel eind verder zouden komen. Een IQ lijkt me daarmee niet veel te maken te hebben.
Dat denk ik dus ook niet. Niet om mezelf naar beneden te halen, want het kan me helemaal geen klap schelen, ik voel me er even goed om namelijk. Mijn IQ zal misschien net het gemiddelde halen, ik ben niet hoog opgeleid en 9 van de 10 keer moet ik na zoeken wat dingen betekenen. Het lukt mij ook om voor een deel te snappen wat het belang is hiervan en hoe ik dat zou moeten aankleden. Een draagdoek is namelijk heel concreet. Iets lastiger wordt het als iemand mij gaat vragen wat ze met hun kind moeten doen als het ene het andere slaat en daar niet mee op wil houden. Ik vind het minder makkelijk om te achterhalen wat de behoefte achter bepaald gedrag is en zal wat sneller simpel reageren op wat ik zie. Zolang ik begrijp wat de kern is waarom het nodig is, zal ik me daarvoor inzetten en zelf handvaten zoeken. Je hoeft niet elke keer opnieuw een wiel uit te vinden als het al uitgevonden is.

Kom ik toch weer terug bij het punt dat ik niet begrijp dat mensen liever voor het harden gaan op een harde manier, dan het sterker maken van hun kind op een invoelende manier. Ze lijken er wel allergisch voor. Waarschijnlijk zal ik het nooit snappen.

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 11 jan 2011 13:51

Bellebeer schreef: Hier op het forum zeggen mensen vaak: mijn kind is goed gehecht!
En nu mag ik toch ook wel 1 keertje offtopic gaan? ; Is het écht zo dat als je je kindje het eerste jaar 'draagt en voedt', je kindje zich automatisch goed hecht? Volgens mij is dat geen garantie, toch?
En andersom; als je niet AP opvoedt je kindje automatisch niet goed hecht? Dat zou ook wat zijn...
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 11 jan 2011 13:55

She schreef:Pardon, ik heb het niet over IQ gehad
Wat maakt het uit, ik vind het helemaal niet erg dat het hebben van een IQ erbij wordt gehaald, mensen met een laag IQ zullen eerder geneigd zijn aan te nemen wat voor hun logisch klinkt, dat is toch niet heel raar? Het zal best iets ermee te maken hebben. Nu is dit nog heel ongrijbaar voor veel mensen, ze kijken je aan alsof ze het in china horen donderen als je hierover begint. Ik denk wel dat ontwikkeling ermee te maken heeft. Kennis, scholing ect. Dat zie ik in mijn eigen familie gebeuren. Wat ik ook zie is dat ze meestal pas gaan kijken naar oplossingen als het te laat is. Dan komen ze uit bij wat meestal als eerste aangeboden wordt en algemeen geaccepteerd is. Dat is tot nu toe vooral hulpverlening die het belonen en negeren hanteren, duidelijkheid, regelmaat enz. Het heeft dus wel te maken met kennis, want als de hulpverlening al meer geschoold zouden zijn hierover, zou je al iets van een verschuiving waar moeten kunnen nemen. Als ik hoor hoe een pedagogische opleiding in elkaar zit, dan hebben ze van deze insteek nog weinig kaas gegeten. Wat mensen niet weten, daar kan ook niet iets gaan uitbloeien tot een andere kijk.

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 11 jan 2011 14:02

Weet je wat ik zo moeilijk vind?

Dat jonge ouders (hoog of laag IQ even buiten beschouwing gelaten, gewoon iedere ouder [wink] ) niet 'gewoon' naar hun gevoel meer durven te luisteren.

Ik denk dat voor de meeste mensen AP als iets heel logisch aanvoelt. Dat je gevoelsmatig je baby wil troosten als het huilt, dat soort dingen. Toch wordt dit gevoel onderdrukt door CB en mevrouw Ria. Door die onzekerheid zet je je instinct op plaats 2, en op plaats 1 zet je de ervaringen van schoonmoeder (die ook haar gevoel niet heeft durven te volgen en geluisterd heeft naar haar schoonmoeder/doktersadviezen) en de wijkverpleegkundige. [think]

Iets makkelijkers dan AP (zeker in het eerste jaar) bestaat toch niet? Als je kindje honger heeft --> geef je baby drinken. Als je kindje huilt --> troost je baby. [doh]
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 11 jan 2011 16:24

AEML schreef:
Bellebeer schreef: Hier op het forum zeggen mensen vaak: mijn kind is goed gehecht!
En nu mag ik toch ook wel 1 keertje offtopic gaan? ; Is het écht zo dat als je je kindje het eerste jaar 'draagt en voedt', je kindje zich automatisch goed hecht? Volgens mij is dat geen garantie, toch?
En andersom; als je niet AP opvoedt je kindje automatisch niet goed hecht? Dat zou ook wat zijn...
Dit is ook een heel eigen topic waard. Hechting zit echt anders in elkaar dan veel mensen denken.

Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal snap (waarom zit er een accent op het woord 'echt'?). Volgens mij zei ik niet dat als je kinderen draagt en voedt het kind zich wel hecht, ik zeg dat kinderen in zelfs extreme gevallen zich hechten aan ouders, zelfs als dat heel slechte ouders zijn. Dit is een aardige link: http://www.stroeckenverdult.be/site/upl ... NISSEN.pdf).

En wat betreft je 2e opmerking: waar haal je dat vandaan? [dontknow] Ik heb het in ieder geval niet gezegd dus ik begrijp je vraag niet.
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 11 jan 2011 16:34

Bellebeer schreef:
AEML schreef:
Bellebeer schreef: Hier op het forum zeggen mensen vaak: mijn kind is goed gehecht!
En nu mag ik toch ook wel 1 keertje offtopic gaan? ; Is het écht zo dat als je je kindje het eerste jaar 'draagt en voedt', je kindje zich automatisch goed hecht? Volgens mij is dat geen garantie, toch?
En andersom; als je niet AP opvoedt je kindje automatisch niet goed hecht? Dat zou ook wat zijn...
Dit is ook een heel eigen topic waard. Hechting zit echt anders in elkaar dan veel mensen denken.

Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal snap (waarom zit er een accent op het woord 'echt'?). Volgens mij zei ik niet dat als je kinderen draagt en voedt het kind zich wel hecht, ik zeg dat kinderen in zelfs extreme gevallen zich hechten aan ouders, zelfs als dat heel slechte ouders zijn. Dit is een aardige link: http://www.stroeckenverdult.be/site/upl ... NISSEN.pdf).

En wat betreft je 2e opmerking: waar haal je dat vandaan? [dontknow] Ik heb het in ieder geval niet gezegd dus ik begrijp je vraag niet.
Jij hebt het ook niet gezegd!(Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd? [dontknow] ) Ik verklaar me later nader, bij meer tijd en geen kids op schoot, goed? [cheesygrin] [wink]
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 jan 2011 16:46

Ik ben ook wel voor een apart topic betr. hechting. Interessant onderwerp.

Betr. hechting, traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten:

De wetenschappelijke inzichten zijn nogal eenduidig : dat kinderen zich snel hechten aan de ouders, maar de wijze waarop afhankelijk is van de responsiviteit van de ouders:
Naarmate het kind ouder wordt, is het moeilijker om veilige hechting te bewerkstelligen. Vaak wordt het tiende levensjaar als kritiek jaar genoemd. Het niet-veilig gehecht zijn leidt tot verschillende problemen in het latere leven van kinderen, zoals leerproblemen, een laag gevoel van eigenwaarde en moeite met het aangaan van relaties. Veilige hechting wordt bevorderd door:Een sensitieve houding van de opvoeder voor de signalen van het kind (kindvolgend handelen en inleven in het kind);
Respect voor de autonomie van het kind;
Het ondersteunen en structureren bij het leren van het kind;
Bron: wiki, hechting.
(sorry voor de luie bronvermelding, er zijn vast betere bronnen... maar ik vind het wel typerend dat een middenmootmedium als wiki dit onderschrijft. )

In cijfers: 60-70% is veilig gehecht. bron: wiki
Niet al die ouders doen aan AP, dus AP is geen voorwaarde voor veilige hechting. Maar AP scoort hoog op responsiviteit, en vlgs mij kan je vrij veilig stellen dat als je in grote groepen ouders gaat kijken, responsiviteit een positieve correlatie heeft met veilige hechting. Dat is waar 'men' het wel over eens is. Dus ik vermoed dat bij ouders die zich AP noemen significant minder onveilig gehechte kinderen zijn. Er zijn natuurlijk meer factoren, en niet op alles heb je als ouder invloed; scheiding door ziekenhuisopname is berucht (maar wordt beter onderkend tegenwoordig, met bijpassende maatregelen).

Komt toch de vraag weer boven: als responsiviteit vrij unaniem als voorwaarde voor veilige hechting wordt erkend, waarom worden dan door de 'professionals' responsiviteitonderdrukkende maatregelen gepropageerd als blom en ppp?

Over hechting is nog wel meer te zeggen, er is veel nieuw onderzoek in Leiden; maar dat past mss beter in een afsplitsing.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bigou » 11 jan 2011 17:09

She schreef:[Zal ik dit stuk naar een ander topic afsplitsen?
Ja, lijkt me interessant!
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie