Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 11 jan 2011 17:33

AEML schreef:
Jij hebt het ook niet gezegd!(Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd? [dontknow] ) Ik verklaar me later nader, bij meer tijd en geen kids op schoot, goed? [cheesygrin] [wink]
Eh ja...Als je iemand quote dan wek je in ieder geval de schijn dat je daar die vragen uit destilleert. Ik snap er nog steeds weinig van dus ik wacht het af.
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 11 jan 2011 17:49

Lindar76 schreef:Ik ben ook wel voor een apart topic betr. hechting. Interessant onderwerp.

.
ja ik ook wel, wil er wel meer van weten.

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 11 jan 2011 21:32

Is er inmiddels al een nieuw topic gestart? *even zoeken*
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 11 jan 2011 21:50

http://dragen-en-voeden.nl/forum/viewto ... 09#p851409" onclick="window.open(this.href);return false;
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door AEML » 11 jan 2011 21:51

Bellebeer schreef:
AEML schreef:
Jij hebt het ook niet gezegd!(Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd? [dontknow] ) Ik verklaar me later nader, bij meer tijd en geen kids op schoot, goed? [cheesygrin] [wink]
Eh ja...Als je iemand quote dan wek je in ieder geval de schijn dat je daar die vragen uit destilleert. Ik snap er nog steeds weinig van dus ik wacht het af.
Niet zo bedoeld. Mijn hersenspinsel kwam wel nav jouw zin, maar ik heb mijn vragen daar niet uit gedestilleerd.
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Gebruikersavatar

bieke

Berichten: 2900
Lid geworden op: 13 jul 2008 19:06
Locatie: Gent, Belgie

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bieke » 11 jan 2011 22:54

M.i. is de reden waarom met name UP voor veel mensen lastig is, ongeacht hun IQ (voor zover dat ertoe doet), dat conditionaliteit, voorwaardelijkheid, zo vreselijk diep in onze cultuur verankerd zit. Het als-dan-principe vind je overal terug. Het komt terug in het wetboek, het komt terug in de schoolregels, het komt terug in CAO's, het komt terug in de schriften van de hier dominerende religies, ... Onze hele cultuur is er zowat op gebaseerd. Het is lastig om daar (bewust) afstand van te nemen en omdat het is wat iedereen gewend is, is het bijna onvoorstelbaar dat het ook anders kan. Het is een kip-en-ei-verhaal.

Dat dus, wat Caroline zegt. En daarom ervaren we up ook als moeilijk en lastig. We zijn zelf op een hele conditionele manier opgevoed, onze hle cultuur en maatschappij is conditioneel. Dus onconditioneel opvoeden is logischerwijs een worsteling. Ik vecht er dagelijks mee.


Bieke
mv Elliot 28/11/05 & Finn 12/02/09.
draagconsulent Gent

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 12 jan 2011 06:41

AEML schreef:
Bellebeer schreef:destilleert.
gedestilleerd.
Wat willen jullie hier nou eigenlijk mee zeggen? Ik snap er niets van. Destilleren: door verdamping en daaropvolgende condensatie zuiveren; sterkedrank stoken.

Het is niet gewoon even een woord wat moeilijk is, nee, het heeft ook een aparte betekenis waaruit je zou kunnen opmaken dat het zeggen wil in deze context van het verhaal, "het slaat als een tang op een varken, wat heeft dat met voetballen te maken en vervolgens wil je het recht praten".

Ik weet dat dit toevallig even niets met Up of Ap te maken heeft, maar..

Niet ergens om, maar als dit soort sites al eens meer in begrijpelijke taal voor de gewone mens zou zijn. Dan zouden dus meer mensen dit normaal kunnen lezen. Het is dat ik het gewoon heel boeiend vind, maar anders was ik allang afgehaakt omdat je hier het gevoel krijgt dat je dom bent hierdoor.

Het is een belangrijke boodschap, als de taal voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk is, dan kan je meer mensen bereiken met je boodschap. Dan is het voor meer mensen ook leuk, denk ik tenminste. Waar moet ik met jullie over praten, al snap ik het onderwerp, als dit soort woorden langskomen? Voor ik het weet ben ik de draad allang kwijt. Vervolgens slaat mijn reactie ook als een tang op een varken en is het dus ook totaal onïntressant om op in te gaan. Snel klaar. Het is niet altijd even slim om te laten zien hoe slim je bent, denk ik. Tenminste niet, als je graag meer mensen wil vertellen hoe belangrijk iets is.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 12 jan 2011 10:23

suenne schreef:
AEML schreef:
Bellebeer schreef:destilleert.
gedestilleerd.
Wat willen jullie hier nou eigenlijk mee zeggen? Ik snap er niets van. Destilleren: door verdamping en daaropvolgende condensatie zuiveren; sterkedrank stoken.
[...] Het is niet altijd even slim om te laten zien hoe slim je bent, denk ik. Tenminste niet, als je graag meer mensen wil vertellen hoe belangrijk iets is.
Ik begrijp uit je reactie dat het woord 'distilleren' je stoort. Maar bedenk, verschillende mensen hebben verschillend taalgebruik. Of het nu gaat om IQ, Nl of belg, randstad of een landelijke provincie. Het is niet de bedoeling geweest denk ik van @bellebeer of @AEML om een onnodig moeilijk of onbegrijpelijk woord te gebruiken. Als iets voor jezelf een gewoon woord is, is het lastig te bedenken dat het voor een ander mss onbekend is. Zo heb ik er heel lang over gedaan om te ontdekken dat de meeste mensen het woord 'schis' niet kennen [lol] (blijkt alleen binnen onze familie gebruikt zo'n beetje [whistle] )

'destilleren' is in dit geval Beeldspraak(spreekwoord): zoals je alcohol kunt halen uit een mengsel waar naast alcohol ook veel water in zit, kan je uit een stuk tekst ook het deel halen waar je wat mee wil of kan. Je haalt uit een lap tekst een stukje tekst of een zinnetje, of een vraag.

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 12 jan 2011 11:05

Ik vind destilleren een volkomen normaal woord. Ik snap de reactie dan ook niet. Het had verder ook niets met de kern van wat ik zei te maken.
Het wordt wel een rare discussie als we nu mensen op woordgebruik gaan aanvallen. Kun je lachen met al die Nederlanders en Vlamingen.
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 12 jan 2011 11:12

Lindar76 schreef:Ik begrijp uit je reactie dat het woord 'distilleren' je stoort. Maar bedenk, verschillende mensen hebben verschillend taalgebruik. Of het nu gaat om IQ, Nl of belg, randstad of een landelijke provincie. Het is niet de bedoeling geweest denk ik van @bellebeer of @AEML om een onnodig moeilijk of onbegrijpelijk woord te gebruiken. Als iets voor jezelf een gewoon woord is, is het lastig te bedenken dat het voor een ander mss onbekend is. Zo heb ik er heel lang over gedaan om te ontdekken dat de meeste mensen het woord 'schis' niet kennen [lol] (blijkt alleen binnen onze familie gebruikt zo'n beetje [whistle] )

'destilleren' is in dit geval Beeldspraak(spreekwoord): zoals je alcohol kunt halen uit een mengsel waar naast alcohol ook veel water in zit, kan je uit een stuk tekst ook het deel halen waar je wat mee wil of kan. Je haalt uit een lap tekst een stukje tekst of een zinnetje, of een vraag.
Het woord stoort me niet, ik had alleen wat jij hier zegt dat het betekend er never nooit uit kunnen halen. Maar je hebt gelijk, als dit gewoon voor je is, dan is het onnatuurlijk om het ineens anders te doen. Van mij hoeft het trouwens ook niet anders. Alleen denk ik wel dat als je iets wil overbrengen je dat zo moet doen dat het leuk is voor anderen om het aan te nemen.

Zo merk ik met stukken dat het lastig is om ze te snappen, het gaat gewoon om het taalgebruik algemeen. Wat jij hier zegt is voor mij te volgen en te begrijpen. Het is meer dan alleen het gebruik van de moeilijke woorden. Je kunt dingen op verschillende manieren zeggen en toch hetzelfde bedoelen. Als je het zo zegt dat alleen mensen met een hoge opleiding het redelijk goed kunnen volgen, dan mis je een grote doelgroep. De meeste mensen die jij bij de supermarkt tegen komt, zullen dit waarschijnlijk minder goed kunnen volgen. Ik ben zo'n iemand die jij in de supermarkt tegen zou kunnen komen.

Als ik zou willen zou ik met mijn diploma zo de kraam in kunnen gaan, ik zou dus 1 van de schakels kunnen zijn die natuurlijk ouderschap aan kan dragen. Zolang het voor mij moeilijk te volgen is waar over gesproken wordt en dus ook minder leuk omdat je er niet zo goed een deelgenoot in kan zijn, kan ik het ook minder goed overbrengen. Dan ben ik nog iemand die gemotiveerd is, iemand die minder gemotiveerd is, laat dit langs zich heen gaan. Te moeilijk om simpel op te pakken, dus blijft er niets hangen.

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 12 jan 2011 11:14

Bellebeer schreef:Ik vind destilleren een volkomen normaal woord. Ik snap de reactie dan ook niet. Het had verder ook niets met de kern van wat ik zei te maken.
Het wordt wel een rare discussie als we nu mensen op woordgebruik gaan aanvallen. Kun je lachen met al die Nederlanders en Vlamingen.
Nee, ik bedoel het niet als aanval. Helemaal niet zelfs. Misschien is het inderdaad alleen het verschil tussen Nederlands en Vlaams, dat kan ik zo niet goed beoordelen omdat ik er te weinig van weet.

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 12 jan 2011 11:17

Ik weet niet of dit woord nu het verschil tussen Nederlandse en Vlaamse spreektaal is, maar om een voorbeeld te geven: voor dit forum had ik nooit van 'nefast' gehoord. Ik vind het helemaal niet erg iets uit te leggen, ik vind dat zelfs leuk. Dus je kunt altijd vragen wat iemand er mee bedoeld heeft. [smile]
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 12 jan 2011 11:47

Bellebeer schreef:Ik weet niet of dit woord nu het verschil tussen Nederlandse en Vlaamse spreektaal is, maar om een voorbeeld te geven: voor dit forum had ik nooit van 'nefast' gehoord. Ik vind het helemaal niet erg iets uit te leggen, ik vind dat zelfs leuk. Dus je kunt altijd vragen wat iemand er mee bedoeld heeft. [smile]
[smile]Dankje, ik zal proberen wat eerder om verduidelijking te vragen, ik hoop met jou de rest ook, want dan zijn we wel even bezig. Het is mijn eigen keuze hoor om hier te blijven lezen. Als het me te veel stoort moet ik zelf de keuze maken of het genoeg toe voegt. Tot nu toe doet het dat wel. [biggrin]

Het valt me wel op dat hoe ik schrijf andersom ook sneller als aanvallend wordt gelezen, terwijl ik het totaal niet zo bedoel. Taal is dus iets wat mee speelt in hoe dingen opgevangen worden. Misschien dat mw Blom daar wel een klein beetje haar voordeel mee heeft gedaan?

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 12 jan 2011 12:24

Ik weet niet precies hoe je dat bedoeld betreft R. Blom, maar wie weet.
Laat je niet afschrikken door moeilijk taalgebruik of al te theoretische discussies. Sommige mensen vinden dat erg leuk om de diepte in te gaan, maar volgens mij is AP op zichzelf vrij eenvoudig. Ik denk altijd: hoe wil ik behandeld worden? Nou, ik wil dus niet alleen in een bed huilen of op de gang gezet worden dus dat is makkelijk. Zo eenvoudig kan het vaak zijn.
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door She » 12 jan 2011 12:31

Mathilde-R schreef:
Bellebeer schreef:Ik weet niet of dit woord nu het verschil tussen Nederlandse en Vlaamse spreektaal is, maar om een voorbeeld te geven: voor dit forum had ik nooit van 'nefast' gehoord. Ik vind het helemaal niet erg iets uit te leggen, ik vind dat zelfs leuk. Dus je kunt altijd vragen wat iemand er mee bedoeld heeft. [smile]
[smile]Dankje, ik zal proberen wat eerder om verduidelijking te vragen, ik hoop met jou de rest ook, want dan zijn we wel even bezig. Het is mijn eigen keuze hoor om hier te blijven lezen. Als het me te veel stoort moet ik zelf de keuze maken of het genoeg toe voegt. Tot nu toe doet het dat wel. [biggrin]

Het valt me wel op dat hoe ik schrijf andersom ook sneller als aanvallend wordt gelezen, terwijl ik het totaal niet zo bedoel. Taal is dus iets wat mee speelt in hoe dingen opgevangen worden. Misschien dat mw Blom daar wel een klein beetje haar voordeel mee heeft gedaan?
Nog steeds geen idee wat "nefast" betekent en ik loop hier (op dit forum) toch al een hele tijd mee [lol]
Mathilde-R (weet jij het?), laat je niet afschrikken, iedereen zal hier indien nodig standpunten willen verduidelijken (destilleren is voor mij in dit verband ook een heel normaal woord [biggrin] ).
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Plaats reactie