Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Bellebeer » 09 jan 2011 11:55

Op langere termijn zal veel mensen worst wezen. Het is ongrijpbaar. So what dat een baby over 30 jaar gestrester is. Bewijs het maar eens.
Wat wel werkt is de korte termijn: laat je baby een week huilen en het slaapt. Bingo! Dat is mooi geregeld. Een fijne snelle doorstroom van cliënten=effectiever= kost minder geld. Nee, ga dan maar eens uitleggen hoe UP in elkaar zit. Zelfs hier op het forum lezen mensen 100 pagina's UP en vragen dan nog: maar geef nou eens een handgreep! Wat moet ik doen? Dus dan is zo'n Triple P een stuk handiger. Zet je kind af en toe op de gang, negeer het ongewenste gedrag en roep goed zo! als het iets doet wat jou behaagt. Dat je daar op termijn afhankelijk wordt van goedkeuring, bwah...niet interessant.

Gechargeerd, maar volgens mij redelijk dicht bij de waarheid.
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 jan 2011 20:15

Ik ben wel benieuwd wat er uit de herziene huilrichtlijn komt. Want het panel wat daarover een voorstel gaat doen, daar zit naar mijn weten i.e.g. vertegenwoordiging vanuit het NIP en SBO in.

Gebruikersavatar

bieke

Berichten: 2900
Lid geworden op: 13 jul 2008 19:06
Locatie: Gent, Belgie

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bieke » 10 jan 2011 21:56

Bellebeer schreef:Op langere termijn zal veel mensen worst wezen. Het is ongrijpbaar. So what dat een baby over 30 jaar gestrester is. Bewijs het maar eens.
Wat wel werkt is de korte termijn: laat je baby een week huilen en het slaapt. Bingo! Dat is mooi geregeld. Een fijne snelle doorstroom van cliënten=effectiever= kost minder geld. Nee, ga dan maar eens uitleggen hoe UP in elkaar zit. Zelfs hier op het forum lezen mensen 100 pagina's UP en vragen dan nog: maar geef nou eens een handgreep! Wat moet ik doen? Dus dan is zo'n Triple P een stuk handiger. Zet je kind af en toe op de gang, negeer het ongewenste gedrag en roep goed zo! als het iets doet wat jou behaagt. Dat je daar op termijn afhankelijk wordt van goedkeuring, bwah...niet interessant.

Gechargeerd, maar volgens mij redelijk dicht bij de waarheid.
Precies. Iets wat klinkt als de handleiding van een dvd-speler is toch veel aantrekkelijker dan een advies dat amper praktische tips geeft? Mensen denken graag in termen van 'als je a doet, dan gaat m'n kind b doen.' 'Als je a doet doet je kind wat het wilt' klinkt een stuk minder aanlokkelijk. [cheesygrin]

Bieke
mv Elliot 28/11/05 & Finn 12/02/09.
draagconsulent Gent

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door She » 10 jan 2011 22:24

Even wat olie op het vuur, maar ik denk echt dat een heel aantal mensen ook niet in staat zouden zijn om alle strubbelingen met kinderen op UP-wijze op te lossen. Als je toch al ziet hoe veel mensen geneigd zijn in de maatschappij met elkaar om te gaan... waarom zou je dan denken dat ze in de thuissituatie met kinderen die nu eenmaal nog niet voor rede vatbaar zijn wél empathisch en invoelend kunnen zijn? Dan is tripleP misschien nog wel het beste van 2 kwaden (namelijk harde hand versus kookboek-opvoeding). UP vergt ook discipline en bewustzijn van de effecten van je eigen gedrag en communicatie.
Neemt niet weg dat ik wel denk dat het gebodene op CB's en dergelijke een serie van mogelijkheden zou moeten zijn, en niet 1 kookboek waarin staat: zó moet het.

(hit me)
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

bieke

Berichten: 2900
Lid geworden op: 13 jul 2008 19:06
Locatie: Gent, Belgie

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door bieke » 10 jan 2011 22:35

She schreef:Even wat olie op het vuur, maar ik denk echt dat een heel aantal mensen ook niet in staat zouden zijn om alle strubbelingen met kinderen op UP-wijze op te lossen. Als je toch al ziet hoe veel mensen geneigd zijn in de maatschappij met elkaar om te gaan... waarom zou je dan denken dat ze in de thuissituatie met kinderen die nu eenmaal nog niet voor rede vatbaar zijn wél empathisch en invoelend kunnen zijn? Dan is tripleP misschien nog wel het beste van 2 kwaden (namelijk harde hand versus kookboek-opvoeding). UP vergt ook discipline en bewustzijn van de effecten van je eigen gedrag en communicatie.
Neemt niet weg dat ik wel denk dat het gebodene op CB's en dergelijke een serie van mogelijkheden zou moeten zijn, en niet 1 kookboek waarin staat: zó moet het.

(hit me)
Hm, maar het is een vicieuze cirkel natuurlijk. Hoe leer jeempatjsch denken en doen als je dat niet meekrijgt. Het vraagt een geweldige inspanning om je kinderen helemaal anders op te voeden dan je zelf werd opgevoed. Ik kan het weten.

Bieke
mv Elliot 28/11/05 & Finn 12/02/09.
draagconsulent Gent


Vanessa

Berichten: 791
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:45
Hobbies: kinderen

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Vanessa » 11 jan 2011 00:19

Bellebeer schreef:Zelfs hier op het forum lezen mensen 100 pagina's UP en vragen dan nog: maar geef nou eens een handgreep! Wat moet ik doen? Dus dan is zo'n Triple P een stuk handiger.
Ik denk dat She helemaal gelijk heeft eigenlijk.
Als geïnteresseerde en gemotiveerde mensen er na 100 blz lezen nog niks van snappen, hoe wil je dan dat die verpleegsters van K&G het even in 10 minuten uitleggen aan mensen met opvoedproblemen???
She schreef: UP vergt ook discipline en bewustzijn van de effecten van je eigen gedrag en communicatie.
En dan zitten we weer bij het IQ-probleem van Jenneken. Gelukkig is er nog het Flynn-effect.

Gebruikersavatar

Mathilde-R

Berichten: 259
Lid geworden op: 06 nov 2010 17:23
Hobbies: creatieve activiteiten
Locatie: Meijel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mathilde-R » 11 jan 2011 09:03

She schreef: Als je toch al ziet hoe veel mensen geneigd zijn in de maatschappij met elkaar om te gaan... waarom zou je dan denken dat ze in de thuissituatie met kinderen die nu eenmaal nog niet voor rede vatbaar zijn wél empathisch en invoelend kunnen zijn?
Daarom is het denk ik ook zo moeilijk. Zo met je kind om gaan is nog wel het minst moeilijk omdat het je kind is, daar hebben de meeste mensen automatisch gevoel bij. Op deze manier voorleven naar de rest van je omgeving toe, wordt al een stuk lastiger. Ik zie hier soms ook mensen op elkaar reageren dat ik denk "hun eigen visie is even ver te zoeken". Ik denk namelijk niet dat dit alleen opgaat voor het kleine kind, maar voor alle leeftijden en niet alleen voor je kinderen, maar ook voor de rest van je omgeving. Ik denk zelfs dat het een begin van een beter stukje wereld zou zijn. Maar er is inderdaad niet heel veel concreet aan, hierbij is het de bedoeling dat je zelf gaat denken.

Gebruikersavatar

Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Mochi » 11 jan 2011 09:11

Wellicht is UP een brug te ver. Maar: dragen en voeden, dat wordt toch door iedereen gedaan in traditionele samenlevingen? Ze hebben daar toch ook geen Triple-P of Rust en Regelmaat voor de dommere stamleden? (al doet het idee me wel bescheuren [cheesygrin] )

Eerlijk gezegd vind ik "zoek naar wat je kind wil, en los die nood in" niet zo stom noch moeilijk. Met handvaten zoals draagdoeken, troosten, borst geven of andere manieren kom je een eind. Hoe het dan verder gaat is wat anders. Maar tot een jaar ongeveer, kom je daarmee heel ver. Als je dat als norm neemt, zal je een hoop veiliger gehechte kinderen hebben - en ouders die op een sensibele(r) manier met hun kind omgaan. Die zullen dus mogelijk sowieso meer empathisch vermogen aan de dag leggen; én hun kinderen zijn beter gewapend tegen de persoons-negatieve invloeden van trainmethodes.
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais


Cmverhey

Berichten: 3998
Lid geworden op: 25 jul 2008 18:33
Hobbies: .
tag: Tokt in het Buitenland
Locatie: Haifa, Israel

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Cmverhey » 11 jan 2011 09:28

Mochi schreef:Eerlijk gezegd vind ik "zoek naar wat je kind wil, en los die nood in" niet zo stom noch moeilijk. Met handvaten zoals draagdoeken, troosten, borst geven of andere manieren kom je een eind. Hoe het dan verder gaat is wat anders. Maar tot een jaar ongeveer, kom je daarmee heel ver. Als je dat als norm neemt, zal je een hoop veiliger gehechte kinderen hebben - en ouders die op een sensibele(r) manier met hun kind omgaan. Die zullen dus mogelijk sowieso meer empathisch vermogen aan de dag leggen; én hun kinderen zijn beter gewapend tegen de persoons-negatieve invloeden van trainmethodes.
WSS.

Ik denk dat we niet moeten onderschatten waar mensen toe in staat zijn, mits ze worden gesterkt in hun zelfvertrouwen w.b.t. ouderschap. Blom-methodes en Triple-P enzo hebben bepaalde regels. Doe je die niet, dan ben je dus niet goed bezig met je kind. Het gaat er vanuit dat je die regels nodig hebt als ouder, omdat je het zelf niet kan. Als ouders door instanties als het CB of kraamhulpen of wat dan ook benaderd zouden op de manier die Mochi beschrijft, met daarbij als uitgangspunt: "jij kan dit, want jij bent de moeder/vader. En ja, het kan heel zwaar zijn, maar zolang je naar je kind luistert geef jij je kind het beste!"
dan denk ik dat we een heel eind verder zouden komen. Een IQ lijkt me daarmee niet veel te maken te hebben.
Caroline, moeder van Billy (31-07-2007), Sarah (09-08-2009) en Finnian (13-02-2012)

"Children do well if they can"

Gebruikersavatar

mirrie

Berichten: 1653
Lid geworden op: 04 okt 2009 17:27
Hobbies: *

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door mirrie » 11 jan 2011 10:09

Cmverhey schreef:Ik denk dat we niet moeten onderschatten waar mensen toe in staat zijn, mits ze worden gesterkt in hun zelfvertrouwen w.b.t. ouderschap. Blom-methodes en Triple-P enzo hebben bepaalde regels. Doe je die niet, dan ben je dus niet goed bezig met je kind. Het gaat er vanuit dat je die regels nodig hebt als ouder, omdat je het zelf niet kan. Als ouders door instanties als het CB of kraamhulpen of wat dan ook benaderd zouden op de manier die Mochi beschrijft, met daarbij als uitgangspunt: "jij kan dit, want jij bent de moeder/vader. En ja, het kan heel zwaar zijn, maar zolang je naar je kind luistert geef jij je kind het beste!"
dan denk ik dat we een heel eind verder zouden komen. Een IQ lijkt me daarmee niet veel te maken te hebben.
Idd. Om je gevoel te volgen heb je geen hoog IQ nodig. Het zit hem meer in andere beperkingen die mensen hebben: de beperking van de opvoeding die ze zelf hebben gehad, de beperking van de omgeving waarin ze wonen, de beperking van een psychiatrische aandoening, de beperking van de gezichtspunten van de mensen in hun omgeving (en hierbij gaat het ook om de gezichtspunten van de "professionals") etc. Het gaat m.i. meer om sociale dan om intellectuele beperkingen.
mama van meisje M. mei '09 en meisje H. juni '11

"Je teveel aanpassen is jezelf mismaken om geaccepteerd te worden. Als het lukt ben je geaccepteerd... en stuk"

Gebruikersavatar

Topic starter
hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 11 jan 2011 10:15

Cmverhey schreef:Blom-methodes en Triple-P enzo hebben bepaalde regels. Doe je die niet, dan ben je dus niet goed bezig met je kind. Het gaat er vanuit dat je die regels nodig hebt als ouder, omdat je het zelf niet kan.
Ik denk dat je daar een goed punt hebt: er wordt vanuit gegaan dat je zonder de bekende regels je kind eigenlijk niet goed kunt opvoeden. Je hebt die regels nodig, en de een hanteert ze als vanzelf, de ander heeft er een boek of cursus voor nodig. Maar de regels staan als heilige huisjes (kijk maar naar wat er gebeurt als je zegt je kind niet te belonen voor 'goed gedrag', of niet consequent te zijn - dan doe je het niet goed als opvoeder in veel ogen)
Terwijl zoals Mochi al zegt, het gros van de samenlevingen het prima redt zonder die strenge regels.

Wat ik ondertussen ook niet begrijp (en wat hier eerder in de discussie al even langskwam in de persoon van Adriaens), is dat ik overal tegenkom dat 'autoritief/democratisch ouderschap' wordt gezien als de beste manier om je kind tot een fijne volwassene op te voeden. Gebaseerd op die vier ouderschapsstijlen, in mijn ogen nogal tekortschietend maar wel algemeen geaccepteerd kennelijk. En zelfs dat wordt niet gepropageerd vanuit 'de instanties'.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 jan 2011 10:22

bieke schreef: Hm, maar het is een vicieuze cirkel natuurlijk. Hoe leer je empatjsch denken en doen als je dat niet meekrijgt. Het vraagt een geweldige inspanning om je kinderen helemaal anders op te voeden dan je zelf werd opgevoed. Ik kan het weten.
Dat was precies mijn gedachte. Ergens moet je beginnen de verandering in te zetten... 'te moeilijk' vind ik een beetje een doodlopende route.

Tegelijk denk ik dat het ook waar is wat @Mochi zegt, dat AP heel niet zo ingewikkeld is (overigens denk ik makkelijker dan UP... even geen argument hiervoor, iemand? Zelf vond ik AP een enorme versimpeling t.o.v. baby's in bed moeten leggen, maar UP blijft een worsteling).
Net als borstvoeding eigenlijk, hoe lager het IQ, hoe belangrijker het me lijkt om gewoon bv te geven. Met flesjes moet je rekenen en afmeten, in de gaten houden hoeveel er gedronken is op een dag (en niet alle flessen gaan leeg...); het lijkt míj al ingewikkeld [neutral] En met schema's moet je de tijd in de gaten kunnen houden. Ik kan me een reportage herinneren van een ouderpaar dat laagbegaafd was, alles op papieren opgehangen in de keuken... Bij bv kan je gewoon aanleggen. Drinkt het kind niet, dan niet. Teveel kan bijna niet en is niet erg.
Cmverhey schreef:Ik denk dat we niet moeten onderschatten waar mensen toe in staat zijn, mits ze worden gesterkt in hun zelfvertrouwen w.b.t. ouderschap. Blom-methodes en Triple-P enzo hebben bepaalde regels. Doe je die niet, dan ben je dus niet goed bezig met je kind. Het gaat er vanuit dat je die regels nodig hebt als ouder, omdat je het zelf niet kan. Als ouders door instanties als het CB of kraamhulpen of wat dan ook benaderd zouden op de manier die Mochi beschrijft, met daarbij als uitgangspunt: "jij kan dit, want jij bent de moeder/vader. En ja, het kan heel zwaar zijn, maar zolang je naar je kind luistert geef jij je kind het beste!"
dan denk ik dat we een heel eind verder zouden komen. Een IQ lijkt me daarmee niet veel te maken te hebben.
Ik vind dit een belangrijk punt. Strakke methodes lijken eenvoudig, en de ouder wordt gerustgesteld weggestuurd bij het cb. Maar hoe dit vervolgens verloopt, dat is vaak minder eenvoudig. Als je kind niet reageert zoals in de boekjes staat, kan je enorm onzeker worden als ouder. En aangezien de effecten van bijv. straf onderzocht zijn en idd negatief kunnen uitpakken, is het niet te ver gezocht om te denken dat ouders op langere termijn niet geholpen zijn met triple-p (of blom, of...), integendeel. Bijv. straf gaat steeds minder effect hebben, dus wat doe je dan? Harder straffen? Nog consequenter straffen? (en ouders zijn geen laboratorium, dus qua consequent zijn faal je altijd). Of alsnog overstappen op methodes van Gordon, wat veel moeilijker is ná triple-p, dan gelijk starten met Gordon.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 jan 2011 10:36

hadewich1979 schreef:Wat ik ondertussen ook niet begrijp (en wat hier eerder in de discussie al even langskwam in de persoon van Adriaens), is dat ik overal tegenkom dat 'autoritief/democratisch ouderschap' wordt gezien als de beste manier om je kind tot een fijne volwassene op te voeden. Gebaseerd op die vier ouderschapsstijlen, in mijn ogen nogal tekortschietend maar wel algemeen geaccepteerd kennelijk. En zelfs dat wordt niet gepropageerd vanuit 'de instanties'.
waarom de instanties zelfs dat niet propageren, weet ik ook niet. Dat autoritief/democratisch algemeen geaccepteerd is, snap ik wel. Als je betr. schema hanteert, komt uit onderzoek a/d als gunstigst uit de bus. Dit is een belangrijke valkuil bij 'wetenschappelijke inzichten": je maakt een schema van de werkelijkheid, en gaat vervolgens kijken welk vlak van dit schema het beste effect heeft. En verliest vervolgens uit het oog dat het schema de werkelijkheid niet is, en stelt geen vraagtekens bij de juistheid van het schema (zie blom: haar vraagstelling was ongeveer: wat werkt beter, huilen met of zonder inbakeren?)

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Caroline » 11 jan 2011 10:52

She schreef:(hit me)
Afbeelding

Ik denk dat je best een punt hebt (helaas), maar aan de andere kant kan ik me ook wel vinden in wat Mochi en Cmverhey schrijven.
M.i. is de reden waarom met name UP voor veel mensen lastig is, ongeacht hun IQ (voor zover dat ertoe doet), dat conditionaliteit, voorwaardelijkheid, zo vreselijk diep in onze cultuur verankerd zit. Het als-dan-principe vind je overal terug. Het komt terug in het wetboek, het komt terug in de schoolregels, het komt terug in CAO's, het komt terug in de schriften van de hier dominerende religies, ... Onze hele cultuur is er zowat op gebaseerd. Het is lastig om daar (bewust) afstand van te nemen en omdat het is wat iedereen gewend is, is het bijna onvoorstelbaar dat het ook anders kan. Het is een kip-en-ei-verhaal.

In sommige gevallen is het inderdaad een kwestie van het minste van 2 kwaden kiezen. Maar in een heleboel andere gevallen ontbreekt het degenen die de 'oplossingen' aan moeten dragen aan kennis van alternatieven. En soms zelfs überhaupt aan kennis tout court.
Neem de borstvoedingskennis van menig cb-medewerker (of het nou een arts of een wvp is). Hoe een borst werkt, hoe melk wordt geproduceerd, wat daar allemaal op van invloed is, hoe je de productie kan stimuleren of remmen (dus echt het puur fysieke deel ervan) is onderzocht en bekend. Dat is wetenschappelijke kennis die voorhanden is. Waarom zijn er dan nog steeds cb-medewerkers die voeden op schema aanraden, om maar iets te noemen? Dit gaat om concrete dingen die meetbaar zijn, het gaat niet om 'vage' dingen als opvoeding en de lange termijneffecten ervan, je kan er een heel simpel verhaaltje over schrijven dat zelfs een wvp met een IQ van likmevestje snapt, en toch adviseren er nog een heleboel de dingen die hún moeders ooit te horen kregen. Ik vind dat werkelijk bizar, die terughoudendheid die ik bij sommige mensen bespeur om nieuwe kennis voor waar aan te nemen. Maar het is ook niet nieuw en blijkbaar nogal typisch (westers?) menselijk gedrag, zie mijn referentie aan Copernicus en Galileo in mijn eerste post in dit topic.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door She » 11 jan 2011 11:08

Pardon, ik heb het niet over IQ gehad [dontknow]
En de rest van de lange reactie die ik net getypt heb is verdwenen [headbang]
Het gaat o.a. over hoe veel ouders hun eigen behoeften ervaren, en die voorrang verlenen boven de intrinsieke behoeften van de zuigeling zoals die binnen AP erkend worden. En dan kun je aankomen (al dan niet wetenschappelijk onderbouwd) met dat AP zo goed en gemakkelijk en fijn is, maar als ouders het gevoel hebben dat hun behoeften daarmee geschaad worden, dan zul je ze niet tot gedragsverandering aanzetten.
Ik kom er later op terug.
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Plaats reactie