Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Marthe » 05 dec 2015 20:14

Up, om terug te kunnen vinden.
mv4


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Lindar76 » 06 dec 2015 14:55

Oooo Ik heb mochi niet beantwoord....


Yulian

Berichten: 95
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:18
Hobbies: gezondheidszorg

Re: Traditionele methoden vs. wetenschappelijke inzichten

Ongelezen bericht door Yulian » 28 sep 2016 09:58

een mooi woord voor traditionele methoden is: Bakerpraatjes.
Je krijgt ze nogal om je oren met de komst van een kind. Iedereen weet het beter, en vaak geheel tegenstrijdig.
Ook in het ziekenhuis hangt dit van rituelen en tradities aan elkaar.

Ik denk dat opvoeden en verzorgen geen harde wetenschap is, en dat de culturele bias zo groot is, dat objectief onderzoek eigenlijk niet te doen valt.
Meeste ouders zullen toch wel eens terug vallen op wat ze zelf van hun ouders en omgeving geleerd hebben, en niet hun kind slechts met wetenschappelijke publicaties in de hand opvoeden.
Gelukkig zijn kinderen erg flexibel, zolang er genoeg liefde en aandacht is, en de basisvoorwaarden voldaan zijn.

Plaats reactie