Heb jij je al aangemeld voor de Dragen en Voeden MegaMeet op 29 september 2018?
Niet te lang twijfelen en gewoon doen! Klik hier om alle informatie over het leuke Dragen en Voeden verjaardagsfeest te vinden.

De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Violette

Hobbies: koken

Re: De enige AP'er in je omgeving zijn. Hoe?

Ongelezen bericht door Violette » 14 aug 2017 13:19

Interessante invalshoek. Ik zie in mijn omgeving steeds meer AP symptomen, maar dat is inderdaad niet hetzelfde als AP opvoeden. In mijn familie bijvoorbeeld 2 gezinnen (naast ons) met een cosleeper (en 1 omdat ze het bij ons gezien hadden en zo handig was), die beide verder niet AP opvoeden. Wel ook borstvoeding, maar niet heel lang en qua benadering (veiligheid, nabijheid) niet perse ap (wat ik bijv afleid uit laten huilen bij het gaan slapen).
Ik moest gelijk denken aan het draadje dat ik opende met de stelling 'ap wordt steeds meer mainstream' (in de debathoek). Beter verwoord is dat dan "sommige praktische uitingsvormen van AP worden steeds meer mainstream." Dan denk ik vooral aan dragen en samen slapen met jonge baby's (wat overigens ook mainstream wordt geadviseerd).
dochter van voorjaar 2014 en zoon zomer 2017

elize80

Hobbies: lalala

Ongelezen bericht door elize80 » 14 aug 2017 13:21

Ja precies, zo zie ik het ook Violette.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 jongens (sept 2011 en nov 2014)

Topic starter
Hope

Hobbies: Paarden, hond en katten.

Ongelezen bericht door Hope » 14 aug 2017 18:00

Violette schreef:Interessante invalshoek. Ik zie in mijn omgeving steeds meer AP symptomen, maar dat is inderdaad niet hetzelfde als AP opvoeden. In mijn familie bijvoorbeeld 2 gezinnen (naast ons) met een cosleeper (en 1 omdat ze het bij ons gezien hadden en zo handig was), die beide verder niet AP opvoeden. Wel ook borstvoeding, maar niet heel lang en qua benadering (veiligheid, nabijheid) niet perse ap (wat ik bijv afleid uit laten huilen bij het gaan slapen).
Ik moest gelijk denken aan het draadje dat ik opende met de stelling 'ap wordt steeds meer mainstream' (in de debathoek). Beter verwoord is dat dan "sommige praktische uitingsvormen van AP worden steeds meer mainstream." Dan denk ik vooral aan dragen en samen slapen met jonge baby's (wat overigens ook mainstream wordt geadviseerd).
Ja, dat denk ik ook. Dragen, bv en co-sleepen wordt in mijn omgeving nog wel echt voor jonge baby's gezien, zeg maar tot drie maanden.
Dochter L geboren april 2017

Topic starter
Hope

Hobbies: Paarden, hond en katten.

Ongelezen bericht door Hope » 14 mei 2018 19:03

Het is bijna een jaar geleden dat ik dit draadje opende. Onze baby is een dreumes en ik verken steeds nieuwe stukken van moeder-land.
Onze omgeving begrijpt steeds minder van ons en ik steeds minder van hen. Familie accepteert ondertussen dat wij zo'n beetje alles anders doen. Soms met luidruchtige stiltes maar over het algemeen gaat het oké.

Mijn zelfvertrouwen is behoorlijk toegenomen door mijn ding te blijven doen en mensen op te zoeken die hetzelfde denken als wij. Praten met manlief is ontzettend belangrijk gebleken. We hebben het echt nodig om elkaar te ondersteunen, te mogen mopperen over hoe pittig het soms is en te bespreken waarom we dingen doen zoals we ze doen.

We krijgen toch ook wel steeds vaker te horen dat mensen respect hebben voor ons geduld en onze keuzes. Toch... We missen een village, dat voelen we echt. Maar we redden ons prima en zijn niet meer zo bezig met het gevoel dat iedereen ons raar vindt. We zien tenslotte aan onze dochter wat onze inspanningen voor haar doen.
Dochter L geboren april 2017

Plaats reactie