artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door pluimpiet » 10 apr 2017 12:31

Niet mijn intentie om knuppels in hoenderhokken te gooien, maar ik vond dit een mooi, genuanceerd en verhelderend artikel over hechting. Het maakt voor mij eens te meer duidelijk dat 'methodes' zoals dragen en voeden niet per definitie werken maar dat het vooral gaat om de manier waarop ouders omgaan met en inspelen op de behoeftes van hun kinderen.

http://www.developmentalscience.com/blo ... -you-there
dl sept '13 en dl jan '16

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Violette » 10 apr 2017 12:59

Leuke post. Het artikel is m.i. een set open deuren. De fictieve moeder in het voorbeeld die koste wat kost haar baby bij haar in bed wil hebben ipv in de cosleeper... tsja, daar kan ik dan al niks mee. Dan heb je uitgangspunt nr.1 van natuurlijk ouderschap niet begrepen: adequaat reageren op je baby. Dat er niet 1 magische methode is die je fabrieksmatig one size fits all kan uitvoeren lijkt me niet meer dan logisch? Dan ben je namelijk helemaal niet meer responsief bezig.
Punt is volgens mij dat *over het algemeen* voeden op verzoek (aan de borst) en het dichtbij houden van je kindje (gemakkelijk gemaakt door dragen, dan kom je ook nog aan volwassen bezigheden toe) handelingen zijn die jou in staat stellen om responsief te reageren op je baby.
En technieken of methoden die we op denv afraden (denk laten huilen, baby op andere kamer, voeden op strict schema) het veel moeilijker maken om responsief te reageren.

Maar om nou in paniek te raken als je merkt dat je baby lekker tukt in de cosleeper of wandelwagen of uit zichzelf een voorkeur heeft om om de 3 uur wat te drinken, dat lijkt me dan weer (typisch Amerikaans) overdreven...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door kayra2002 » 10 apr 2017 13:10

Zeker een goed artikel! Bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Nacho » 10 apr 2017 13:15

Die alinea aan het einde over hoe baby's je verliefd laten worden... Ik krijg nu al vlinders bij de gedachte straks weer zo'n kleintje in mijn armen te houden!

Ik vind het een heel uitgebreid artikel en goed genuanceerd. Wellicht iets te, want ik ben het wel eens met Violette dat er heel wat open deuren in staan. Aan de andere kant worden door (bijvoorbeeld) het cb ook heel wat deuren opengezet die wat mij betreft gesloten hadden mogen blijven. Dit artikel biedt daarvoor een mooi tegengeluid. Eigenlijk heel geruststellend: als je probeert zo lief mogelijk voor jezelf en je kindje te zijn dan komt het wel goed.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door bigou » 10 apr 2017 13:19

Violette schreef:Punt is volgens mij dat *over het algemeen* voeden op verzoek (aan de borst) en het dichtbij houden van je kindje (gemakkelijk gemaakt door dragen, dan kom je ook nog aan volwassen bezigheden toe) handelingen zijn die jou in staat stellen om responsief te reageren op je baby.
WSS Zo zie ik AP zelf ook: het responsief inspelen op behoeftes van je kind in plaats van het volgens van een of ander schema. Mensen die opvoeding zien als het toepassen van een set regels (of dat nu AP, RRR,...is) zijn denk ik sowieso niet 'ideaal' bezig.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door pluimpiet » 10 apr 2017 13:32

het is een fictief personage hè?
En toch: ik lees hier op het forum ook regelmatig berichtjes van onzekere moeders die zich schuldig voelen over flesvoeden, niet samen slapen, niet dragen... Die zou ik zo graag dit artikel onder de neus duwen: responsiviteit kan vele vormen hebben.
dl sept '13 en dl jan '16

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Violette » 10 apr 2017 13:42

Ik denk dat het probleem hem vooral zit in de onzekerheid van die moeders. Want al zouden ze niet AP nastreven, maar juist RRR of welke methode/filosofie dan ook, onzeker blijven ze. Dan voelen ze zich misschien wel schuldig dat hun baby vandaag niet genoeg de longetjes heeft getraind aka heeft liggen huilen? Het gezonde verstand is zo ver weg... Ik ben wel benieuwd waar die onzeker vandaan komt (waarom zo wijdverbreid) en vooral: hoe verminder je die onzekerheid? Misschien wel door een artikel als dit hoor, dat kan.

Persoonlijke noot: ik heb veel te veel tijd op het moment en lees wel eens wat op fb groepen over borstvoeding. Slapen ed komt daar ook voorbij. Ik moet dat niet te vaak lezen, want dan raak ik geïrriteerd ipv empathisch. Een nieuwe baby is toch ook gewoon even modderen, uitvinden wat werkt? De meeste normale dingen gaan vanzelf weer voorbij... En jouw kind doet het nooit precies zoals op borstvoeding. com wordt uitgelegd... jij bent toch ook niet de wandelende wikipedia-omschrijving van 'homo sapiens'? Maar goed, meer constructief vraag ik me dus af waarom dat relativeringsvermogen lijkt te ontbreken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door kayra2002 » 10 apr 2017 13:46

Dat snap ik dan weer wel. Ik ben zelf best zeker en rustig ed. En verre van perfectionistisch. Maar toen ik net-bevallen was van de oudste, kon ik niet helder denken hoor. Ik moest en zou alles perfect doen. En huilen als dat niet ging zoals verwacht. Ik kan me herinneren dat het voeden niet goed ging en ik zat te huilen omdat ik ervan overtuigd was dat zoon nu dood zou gaan. Zo'n baby heeft een enorme impact waardoor mensen wel vaker een tijdje niet zichzelf zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door pluimpiet » 10 apr 2017 13:51

zou dat misschien te maken hebben met dat veel mensen nogal geisoleerd leven en te weinig voorbeelden in hun omgeving hebben? Mijn beste vriendin, die uit een groot gezin komt met een uitgebreide familie, was nooit zo onzeker over haar aanpak van de opvoeding van haar 3 kinderen als ik, enig kind uit een zeer kleine familie en opgevoed zonder buren of andere directe sociale context.
dl sept '13 en dl jan '16


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Nacho » 10 apr 2017 14:03

Die onzekerheid herken ik wel. Ik ben de eerste in mijn familie en de eerste in mijn directe vriendengroep met een kind. In de media zie je alleen blije baby's en vanuit de zwangerschapscursus leerde ik veel over bevallen. Dan is de realiteit van een lijf vol hormonen en een baby zonder gebruiksaanwijzing best pittig. Ik ben een perfectionist en goed genoeg komt in mijn woordenboek niet voor. Dan is het best lastig het kaf van het koren scheiden. Je ouders hebben het zo gedaan, je schoonouders zo. De verpleegkundige in het ziekenhuis zegt dit en de kraamverzorgster thuis zegt dat. Dan komt de kraamvisite met allerlei ongevraagd advies en hoor je tegelijkertijd hoe 'goed' de baby's van de zwangerschapscursus het doen (gemeten aan hoeveelheid voedingen en doorslapen). Ten slotte wordt je baby langs de cb lat gelegd en krijg je allerlei brochures over van alles en nog wat. Achteraf vraag ik me af waarom je na de geboorte van je kindje überhaupt oren hebt, want luisteren naar al die mensen kan je beter niet doen. Ik vind het heel raar dat de algemeen geaccepteerde opinie niet overeenkomt met de wetenschap. Daardoor ben ik over mijn eigen grenzen gegaan, waar ik achteraf best spijt van heb. Ik had een artikel als dit best wel kunnen waarderen.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 10 apr 2017 14:13

Even zonder het artikel gelezen te hebben hoor (want op werk), maar als hechting toch eens zo simpel was dat je gewoon een bepaalde methode tot op de letter nauwkeurig kunt afwerken [lol] Kinderen zijn geen computers he, je kunt niet op 5 juiste knoppen duwen in de goede volgorde en dan komt het altijd goed.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 apr 2017 14:21

Ik vond het juist wel prettig de eerste te zijn met kind. Scheelde veel meningen. Ja het was voor een deel aanmodderen. Dat baby's over het algemeen niet graag alleen in een box/bed/whatever liggen had ik wel graag geweten, dan had ik daarmee meer de aanpak gevolgd zoals ik met borstvoeding deed: tiet eerst, daarna de rest. Ook als ik het niet wist. Het was zo geprobeerd [lol] dan kon ik daarna nog wel zien of er iets anders te proberen viel.

Ik ben trouwens geen klokmens, Kronos kan me gestolen worden. Dat is met een baby dan wel weer handig. Vond ik zelf dan... alleen dan inderdaad weer die adviezen rond schema's, ik werd bij de oudste wel gek van het badje dat dan zogenaamd elke dag moest, in de ochtend, maar niet net na een voeding, maar ook niet hongerig. En dan was dat gelukt, kind weer honger, slaap, f*ck boodschappen... kind in de wagen, half wakker, heen-weer-heen-weer, jajaja hij blijft slapen! [cheer] O nee poepbroek [nopompom]

Bij de tweede was dat écht relaxter. Omdat ik idd veel meer uitging van mijn eigen ding doen op relaxt tempo, kind mee en dan reageren op de signalen. Dat bad kwam wel. Of niet. Zeker niet elke dag, zeker wel na poep tot in de nek.

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door pluimpiet » 10 apr 2017 14:21

lyly schreef:Even zonder het artikel gelezen te hebben hoor (want op werk), maar als hechting toch eens zo simpel was dat je gewoon een bepaalde methode tot op de letter nauwkeurig kunt afwerken [lol] Kinderen zijn geen computers he, je kunt niet op 5 juiste knoppen duwen in de goede volgorde en dan komt het altijd goed.
ja maar veel mensen lijken toch te denken dat als je maar draagt en voedt en samenslaapt het altijd wel goed komt. Terwijl je daardoor dus ook bijvoorbeeld zo moe kunt worden dat je niet meer adequaat op de behoeftes van je kind kunt inspelen. Vanuit die optiek denk ik dus ook dat bv slaaptraining voor veel vermoeide ouders (en hun kinderen die tekort worden gedaan) echt zinvol kan zijn.
dl sept '13 en dl jan '16


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 apr 2017 14:22

pluimpiet schreef:
lyly schreef:Even zonder het artikel gelezen te hebben hoor (want op werk), maar als hechting toch eens zo simpel was dat je gewoon een bepaalde methode tot op de letter nauwkeurig kunt afwerken [lol] Kinderen zijn geen computers he, je kunt niet op 5 juiste knoppen duwen in de goede volgorde en dan komt het altijd goed.
ja maar veel mensen lijken toch te denken dat als je maar draagt en voedt en samenslaapt het altijd wel goed komt. Terwijl je daardoor dus ook bijvoorbeeld zo moe kunt worden dat je niet meer adequaat op de behoeftes van je kind kunt inspelen. Vanuit die optiek denk ik dus ook dat bv slaaptraining voor veel vermoeide ouders (en hun kinderen die tekort worden gedaan) echt zinvol kan zijn.
Dat ben ik echt niet met je eens. Is een stuk over op EvolutionaryParenting, wacht

edit hier: http://evolutionaryparenting.com/the-myth-of-warmth/

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: artikel: hechting hangt niet af van dragen en voeden

Ongelezen bericht door Violette » 10 apr 2017 14:37

Het punt is, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Als de moeder een ernstige kraambedpsychose ontwikkelt waarin ze een bedreiging voor de baby vormt (zeldzaam!), dan kan ik me voorstellen dat het voor dat gezin gezonder en veiliger is als de vader de primaire hechtingsfiguur is. Nou hebben mannen over het algemeen geen lacterende borsten, dus daar moet een oplossing gezocht worden (die er plenty en in veel vormen en maten zijn). Wat is er mis met een goede, zorgzame vader als primaire hechtingsfiguur? M.i. helemaal niks.
Meer in het algemeen, wat voor mij erg verhelderend werkte, was toen me op dit forum werd uitgelegd (en doorverwezen naar bronnen) dan het in AP draait om balans (dat wordt in het artikel overigens ook genoemd). Balans tussen jouw behoeften en die van de baby en die van andere gezinsleden. Die balans zal, simpelweg door verschillende omstandigheden en persoonlijkheden, in elk gezin iets anders liggen. Dit trok mij persoonlijk over de streep om mezelf 'AP'er noemen.
Dragen met een draagdoek heilig verklaren is onzinnig vanuit het gezichtspunt van een rolstoelgebonden moeder, of een moeder met ernstige nekklachten of weet ik veel. Dragen is een middel om een doel te bereiken: nabijheid met je kind, waardoor je in staat gesteld wordt adequaat te reageren op de signalen van het kind. Een kinderwagen als middel sluit dat doel niet uit.
Slaaptraining is net wat lastiger, omdat slaaptraining in feite het negeren van signalen van het kind is. Toch kunnen er (vrij zeldzame) omstandigheden denkbaar zijn waarin het beter is (voor ieders welzijn) om acute signalen te negeren. Ik heb geen zin om een schrijnend voorbeeld te verzinnen, maar ze zullen er vast zijn. Alleen, zeldzame schrijnende gevallen zijn niet perse een goede leidraad bij het geven van algemeen advies of vorming van een algemene visie op opvoeding.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
dochter 2014 en zoon 2017

Plaats reactie