Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische thema's.
Moderator: Mod_Forum_Ouderschap
-
-
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 26 jun 2012 19:57
- Hobbies: muziek maken en lezen
- Locatie: Zaanstreek
Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische thema's.
Hi,
Ik ben sinds zaterdag gestart met de HBO Master Ecologische Pedagogiek en waarbij thema's voorbij komen en boeken waaruit ik zou willen sparren met anderen.
Ik heb gezocht op het forum bij keukentafel end, maar ik denk dat dit draadje eerder hier thuis hoort. Zo niet, dan verplaats ik hem weer.
Iemand die mee wil schrijven?
Ik ben sinds zaterdag gestart met de HBO Master Ecologische Pedagogiek en waarbij thema's voorbij komen en boeken waaruit ik zou willen sparren met anderen.
Ik heb gezocht op het forum bij keukentafel end, maar ik denk dat dit draadje eerder hier thuis hoort. Zo niet, dan verplaats ik hem weer.
Iemand die mee wil schrijven?
mama van drie: zl1 juli 2011, zl2 oktober 2013 en dl juli 2018
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische them
Interessant die ecologische pedagogiek. Komt iemand als Lotty Eldering dan ook voorbij?
Sparren vind ik leuk, weet niet of ik alles kan bijbenen/lezen/geschikt ben - ik ben docent op een lerarenopleiding. Niet perse pedagogischwetenschappelijk onderlegd, wel redelijk wat gelezen en interesse in pedagogiek.
Sparren vind ik leuk, weet niet of ik alles kan bijbenen/lezen/geschikt ben - ik ben docent op een lerarenopleiding. Niet perse pedagogischwetenschappelijk onderlegd, wel redelijk wat gelezen en interesse in pedagogiek.
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)
-
-
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 26 jun 2012 19:57
- Hobbies: muziek maken en lezen
- Locatie: Zaanstreek
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische them
Hi Salapio,
Wat leuk dat je wilt meesparren.
Wat mij nu vooral bezig houdt is het thema 'verantwoordelijkheid'.
Als opvoeder/educatie-instelling ben je wettelijke verantwoordelijk. Je hebt plichten/rechten.
Zo zijn wij plaatsvervangend verantwoordelijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid.
Maar hoe verhoudt deze verantwoordelijkheid zich tot de gedachte: 'I don't have the power to controle an other humanbeing'?.
Iets wat mij continu bezig houdt. Het enige waar ik 'echt' controle over heb is over mijn eigen handelen/reactie.
Wanneer mijn zoon of een leerling op een school iets doet, valt dat onder 'mijn' verantwoordelijkheid. En vanuit de overtuiging: 'Ik ben de volwassenen/de ouder/de leraar' voel ik dat ook meteen. Alleen wringt het ergens bij de gedachte dat ik totaal niet in een ander persoon als een soort 'marionetten' kan bedienen.
En tot wanneer loopt deze verantwoordelijkheid? Ik weet het wel volgende wet. Maar waar is het eigenaarschap van het kind/tiener/puber? Waar is de ruimte voor leren? Om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Naja.. zomaar een overpeinzing op deze dinsdagavond.
Wat leuk dat je wilt meesparren.
Wat mij nu vooral bezig houdt is het thema 'verantwoordelijkheid'.
Als opvoeder/educatie-instelling ben je wettelijke verantwoordelijk. Je hebt plichten/rechten.
Zo zijn wij plaatsvervangend verantwoordelijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid.
Maar hoe verhoudt deze verantwoordelijkheid zich tot de gedachte: 'I don't have the power to controle an other humanbeing'?.
Iets wat mij continu bezig houdt. Het enige waar ik 'echt' controle over heb is over mijn eigen handelen/reactie.
Wanneer mijn zoon of een leerling op een school iets doet, valt dat onder 'mijn' verantwoordelijkheid. En vanuit de overtuiging: 'Ik ben de volwassenen/de ouder/de leraar' voel ik dat ook meteen. Alleen wringt het ergens bij de gedachte dat ik totaal niet in een ander persoon als een soort 'marionetten' kan bedienen.
En tot wanneer loopt deze verantwoordelijkheid? Ik weet het wel volgende wet. Maar waar is het eigenaarschap van het kind/tiener/puber? Waar is de ruimte voor leren? Om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Naja.. zomaar een overpeinzing op deze dinsdagavond.
mama van drie: zl1 juli 2011, zl2 oktober 2013 en dl juli 2018
-
-
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 26 jun 2012 19:57
- Hobbies: muziek maken en lezen
- Locatie: Zaanstreek
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische them
Ben je bekend met het werk van Korczak?
Ik ben wat aan het googlen en kom zijn naam een paar keer tegen.
En wat ik lees over 'een kind is nooit je bezit' spreekt mij wel aan. Heel scherp heeft hij gezien hoe volwassenen kinderen bewust, maar meestal onbewust gebruiken als een soort verlengstuk van zichzelf. Bezitten moet je dan in twee betekenissen opvatten. Je kunt een kind domweg aan je macht onderwerpen; letterlijk dus bezitten. Maar je kan, en dat is veel subtieler, een kind ook zo psychologisch omarmen en beïnvloeden dat het geestelijk onvrij is geworden om zichzelf te zijn. (bron: http://www.korczak.nl/2004/html/pedagogiek.html)
Ik moet me er nog meer in verdiepen.. maar dacht, post het ook even.
Ik ben wat aan het googlen en kom zijn naam een paar keer tegen.
En wat ik lees over 'een kind is nooit je bezit' spreekt mij wel aan. Heel scherp heeft hij gezien hoe volwassenen kinderen bewust, maar meestal onbewust gebruiken als een soort verlengstuk van zichzelf. Bezitten moet je dan in twee betekenissen opvatten. Je kunt een kind domweg aan je macht onderwerpen; letterlijk dus bezitten. Maar je kan, en dat is veel subtieler, een kind ook zo psychologisch omarmen en beïnvloeden dat het geestelijk onvrij is geworden om zichzelf te zijn. (bron: http://www.korczak.nl/2004/html/pedagogiek.html)
Ik moet me er nog meer in verdiepen.. maar dacht, post het ook even.
mama van drie: zl1 juli 2011, zl2 oktober 2013 en dl juli 2018
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische them
Ik ben ook een mens is dan een aanrader: http://www.uitgeverijphronese.nl/?p=175
Op dit moment heb ik het te druk om inhoudelijk te sparren helaas , echt even geen ruimts in mijn hoofd. Kom er later wel graag op terug en hoop dat anderen wel gaan sparren
Op dit moment heb ik het te druk om inhoudelijk te sparren helaas , echt even geen ruimts in mijn hoofd. Kom er later wel graag op terug en hoop dat anderen wel gaan sparren
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische them
absoluut een aanrader ja!salapio schreef: ↑27 sep 2016 22:37Ik ben ook een mens is dan een aanrader: http://www.uitgeverijphronese.nl/?p=175
Op dit moment heb ik het te druk om inhoudelijk te sparren helaas , echt even geen ruimts in mijn hoofd. Kom er later wel graag op terug en hoop dat anderen wel gaan sparren
interessant thema. Midden in verhuizing dus heel actief ben ik ff niet hier, maar ik denk nog wel mee! (mijn achtergrond: Vaktherapie Beeldend HBO, schrijver voor KROOST).
Ik denk ook aan Peter Gray als bron. En het werk van Darcia Narvaez is ook bijzonder boeiend, het gaat over moraliteit maar daarmee ook over vrijheid tot zelfsturing binnen een groep. Ik zou het graag iets duidelijker uitleggen, lukt me nu ff niet. Maar ze heeft het over triune theory waarbij ook binnen groepen een moraliteit kan zijn gebaseerd op aanpassing en dwang, of een moraliteit gebaseerd op vrijheid jezelf te zijn & empathie. Opvoeding kan zich ook bewegen tussen die polen.
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische thema's.
Marianne Vanderveen-Kolkena heeft een concept geïntroduceerd over adult supremacy. Mss ook nog interessant.
-
-
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 26 jun 2012 19:57
- Hobbies: muziek maken en lezen
- Locatie: Zaanstreek
Re: Master Pedagogiek - 'spar'draadje over pedagogische thema's.
Bedankt voor de tip, ik zal me daar eens wat over gaan opzoeken!
mama van drie: zl1 juli 2011, zl2 oktober 2013 en dl juli 2018