Effecten samen slapen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
MarjonBoaz

Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2016 20:21
Hobbies: Opvoeding
Locatie: Katwijk aan Zee

Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door MarjonBoaz » 16 jun 2016 20:52

Hallo allemaal,

Ik moet me eigenlijk eerst nog even voorstellen op het forum want ik ben een nieuweling, maar ik zit met een brandende vraag! [redface]
Ons kindje wordt bijna 4 maanden en krijgt borstvoeding. Om mij heen hoorde ik van allerlei moeders dat hun kindje al zo jong op de eigen kamer sliep 's nachts. Vaak hoor ik dat het wel gepaard gaat met huilende kindjes 's nachts die natuurlijk liever niet alleen in een bedje willen liggen. [sad] Ons kindje heeft vanaf het begin af aan 's nachts bij ons op de slaapkamer gelapen en ik overweeg nu om dat gewoon lekker te blijven doen. Althans: mijn gevoel zegt: doen! Ik wordt echter steeds aan het twifelen gebracht door mijn familie die het sterk afraden. "Je kind zal nooit meer alleen willen slapen," of "en wat nu als er een tweede komt die ook in de ouderslaapkamer zal slapen?" Of "Je went hem nu aan om bij jullie te slapen. Straks gaat hij een stapje verder en kan hij 's avonds niet in slaap komen zonder jullie nabijheid en kan je 's avonds nooit meer weg."

Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe is dat bij jullie gegaan toen je gezin zich uitbreidde? Slapen jullie gezellig met zijn allen op de kamer? Het klinkt heel gezellig als ik het zo schrijf, [razz] of lopen jullie toch ook tegen nadelen aan zoals bijv, het wakker houden van elkaar door snurken etc.?
Ik hoop gauw wat ervaringen te horen, ben heel benieuwd! [biggrin]

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door kayra2002 » 16 jun 2016 21:00

Ik moet nu aan een vriendin denken: die sliep 9 maanden met haar dochter op de kamer en was bang dat ze niet meer alleen zou kunnen slapen. Toen ging ze haar in een ledikantje naast haar bed leggen en elke avond een meter verplaatsen. Dat was tenminste het plan, want de baby bleek het helemaal prima te vinden om alleen in haar eigen kamer te slapen [emoji1].
Het kan alle kanten op joh. Als kinderen zo snel wennen aan samen slapen, kunnen ze toch ook weer wennen aan alleen slapen ooit? Dat 'wennen-argument' vind ik altijd zo raar.
Mijn ervaring: de oudste slaapt makkelijk op zijn eigen kamer, de middelste start op zijn kamer maar komt 's avonds naast me liggen en de jongste (ook 4 maanden) slaapt aan de andere kant. Dat was even wennen in de kraamweek, maar toen ik na een tijdje liggend kon voeden, sliep zoon overal doorheen.
Ik heb nooit problemen gehad met het in eigen bed leggen van de kinderen (oké, de peuter blijft daar vervolgens niet de hele nacht). Dochter van 4 maanden leg ik 's avonds in haar ledikantje of alvast in mijn bed, net hoe het uitkomt. Als ze straks kan rollen/kruipen, begint ze in haar eigen bed en haal ik haar op als ik naar bed ga of als ze de eerste keer wakker wordt.
Er zijn massa's mogelijkheden, je hoeft je in elk geval niet nu al zorgen te maken :).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door kayra2002 op 17 jun 2016 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Fingula » 17 jun 2016 07:36

Onze ervaring is juist dat hoe ouder zl is, hoe makkelijker het wennen naar een meer onafhankelijke situatie gaat. Logisch ook, want hoe ouder ze zijn hoe meer behoefte ze hebben om onafhankelijk te zijn. Je kunt een ouder kind veel beter uitleggen dat je in de buurt bent, dat je komt als ze roepen. Dat kan gewoon niet bij een kind van een paar maanden.
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 17 jun 2016 12:54

Onder de zes maanden raadt stichting wiegendood apart op een kamer slapen af.

Op lange termijn blijken samen slapende kinderen: meer vrienden, meer welzijn, minder psychische en psychiatrische klachten, te hebben. En ik vergeet volgens mij nog wat.

Engels artikel (heel uitgebreid): http://www.prrjournal.com/article/S1526 ... mobileUi=1

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door surfbabe » 17 jun 2016 13:51

We slapen samen met Dl van 4 jaar en Zl van 2 en een baby in de buik. Gaat prima, slaapt fijn. Enige nadeel is dat Dl soms wakker wordt van de wekker van Ml, maar meestal niet. Ze worden eigenlijk nooit van elkaar wakker, ook al is er iemand ziek of aan het gillen of wakker geworden. Daar slapen ze gewoon doorheen [wink]
Dl brengen we nu op bed met een verhaaltje en daarna gaan we gewoon naar beneden. Zl voed ik in slaap of we leggen hem slapend weg. Met de jaren zit daar ook verandering in.
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door suuske25 » 18 jun 2016 17:24

Mijn zl heeft 3,5 jr bv gedronken 's nachts en dus naast me gelegen. Ineens wou hij zelf bij z'n zus op de kamer gaan slapen. Tijd later sliep hij ineens de hele nacht door. Ging helemaal vanzelf, niks voor hoeven doen. Als ze 16 zijn willen ze echt niet meer naast mama liggen[WINKING FACE] Komt vanzelf goed!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door kaetje » 18 jun 2016 21:59

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Wij hebben altijd gedaan wat ons allemaal de meeste slaap oplevert. 'S nachts voeden, bij ons laten slapen, cosleeper, in ons bed, in eigen bed, bij elkaar in bed etc. Ze zijn nu vier en vijf en slapen in hun eigen bed. De oudste heeft niet lang bij ons geslapen. De jongste komt soms nog 's nachts om bij ons verder te slapen. De baby gaat straks bij ons, die krijgt helemaal geen eigen kamer eerst. Als die wel nodig blijkt te zijn is dat snel genoeg geregeld.

Bekijk gewoon wat nú het beste werkt. Als er iets veranderen moet komt dat dan wel.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16


Loesje8

Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jan 2014 18:26
Hobbies: Lezen, sporten, reizen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Loesje8 » 18 jun 2016 23:20

Wij slapen nu 2 1/2 jaar samen met dl, ik vind het heerlijk. Vantevoren had ik nooit gedacht dat zo lang te doen, maar ik vind het zo fijn. Een nare droom, pijngjes of om te voeden natuurlijk, je bent er direct bij en dat lijfje naast je, ik vind het t grootste geluk. Ik heb echt het idee dat we meer quality time samen hebben zo. In mijn omgeving slaapt niemand samen en ze vinden er misschien van alles van, maar ik laat me er echt niet door weerhouden. Ik doe gewoon wat het beste voelt voor ons en ik merk dat zij er wel bij vaart. Als ze er aan toe is om alleen te slapen, gebeurt dat vanzelf. Tot nu toe vind ik het alleen maar fijn.


Claire

Berichten: 438
Lid geworden op: 27 mar 2008 00:29

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Claire » 18 jun 2016 23:36

Hier op een gegeven moment, rond het jaar, begonnen met starten op de eigen kamer (nadat ze niet meer aan de borst in slaap vielen op het grote bed) en dan vanaf de eerste nachtvoeding weer in het grote bed. En die nachtvoeding verplaatste zich van rond middernacht naar rond 5 uur en op een gegeven moment stonden we gewoon samen op (jongste slaapt nog wel 's nachts bij ons). Als ze er om vroegen of het lieten merken waren ze altijd alsnog welkom. Nooit problemen met slapen gehad. De dames zijn hele goede slapers (oudste bijna 9), slapen uit tot 9/10 uur in het weekend, geen problemen met logeren of vakantiekampen. Helemaal goed gekomen dus. Ik zou me hier met 4 maanden niet druk om maken en doen wat het beste voelt voor jullie gezin (en niet voor de buitenstaanders).
mama van 6 [smile]


Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Fluffy » 19 jun 2016 10:11

Ach joh als ze 16 zijn, willen ze echt niet meer met jou in een bed hoor.

Mijn ervaring is dat als je wat langer op dit forum rondneust je nog wel "raardere" dingen gaat doen voor je omgeving. Wasbare luiers, bv met drie jaar, peuters dragen, bewuste voeding, zonder suiker enzo, thuisonderwijs (ok dat komt niet door dit forum). Voor je het weet bestempelen mensen je als hippie. Lol.
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017

Gebruikersavatar

Elenore

Berichten: 300
Lid geworden op: 11 okt 2014 15:17
Hobbies: dansen, lezen, spelen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Elenore » 19 jun 2016 18:53

Hoewel ik al vrij vroeg op dit forum las, dat samen slapen allerlei positieve effecten heeft, heb ik toch al snel geprobeerd om dl in haar eigen kamer te laten slapen. Ik vond dat op zich ook wel prettig - 's avonds nog even beneden kunnen zitten enzo. Tot ruim een jaar hebben we 'problemen' gehad met slapen: veel wakker worden in de nacht, regelmatig lastig in slaap komen en vroeg uit de veren. Op een gegeven moment was ik het zo zat, dat ik een matras op haar kamer heb gelegd met haar matras ernaast (dat heb ik overigens midden in de nacht gedaan en dáár sliep ze dan weer gewoon doorheen [dontknow] ). Ik heb toen een week naast haar geslapen en sindsdien slaapt ze door. Het lijkt wel alsof die periode van samen slapen haar echt heeft geholpen om het vertrouwen te krijgen dat ze langer en alleen kan slapen, omdat wij er sowieso altijd zijn.

Inmiddels (20 maanden) slaapt ze meestal van half zeven tot half vijf, daarna nog tot zes uur en dan in de late ochtend nog een dut van ongeveer 2 uur. Ik had niet verwacht dat dat ooit zou gaan gebeuren, maar ook hier is het - zoals bij iedereen - goedgekomen. Niet dat alleen en veel slapen nu het streven is, maar ik heb nu wel een vrolijke dreumes die op de momenten dat ze wakker is ook echt wakker is en niet de halve dag met knalrode wangetjes rondloopt.


RoosGroot

Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2016 10:52
Hobbies: Lezen, mode en gezelligheid!

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door RoosGroot » 09 okt 2016 15:48

Hier slaapt ze ook nog bij ons (bijna 6 maanden) en ik vind het sowieso ook gewoon heel gezellig!! Ik denk dat je zelf ook vaak het beste weet wat fijn is voor je kindje!

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7128
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Petra1985 » 09 okt 2016 16:10

Zl3 slaapt ook nog bij ons [mrgreen] Hij sliep op een gegeven moment door dus ik dacht: dan kan hij ook wel op zijn eigen kamer. Maar toen werd hij 's nachts weer wakker en ik was gauw klaar met naar zijn kamer lopen, hem troosten of hem tussen ons in leggen want dan hebben we minder ruimte en dus heb ik de co-sleeper weer naast ons bed gezet. Nu slaapt hij weer door maar ik vind het wel even goed zo. Op zijn eigen kamer komt wel weer es, veel te gemakkelijk zo [mrgreen]

Ohja, wij zitten er wel bij tot hij slaapt maar hij is 's avonds zo moe van de hele dag spelen dat hij binnen 3 minuten vertrokken is dus dat vind ik echt geen probleem. En wat anderen denken dat boeit me allang niet meer, zodra je kinderen hebt heeft iedereen overal een mening over dus volg gewoon je gevoel. Het komt écht goed. Bij mijn oudsten heb ik ook nooit moeilijk gedaan over bij ons slapen ofzo en die slapen nu gewoon elke avond door in hun eigen bed zonder dat ik erbij moet zitten tot ze in slaap vallen.
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 aug 2017 22:28

Ik wil deze graag even een upje geven.

Samen slapen... Er gaat een wereld voor ons open. Dl slaapt bij ons, ze is nu vier maanden en wij vinden dit zalig. Ml slaapt heerlijk door de voedingen heen en ik vind voeden niet intensief omdat ik mijn bed niet uit hoef.
Maar nu is ze "al" vier maanden en strooit onze omgeving met angst. Nu kunnen we best ons eigen ding doen maar we lopen wel tegen een paar praktische dingen aan.

We hebben nu een wieg tot co-sleeper gebombardeerd en dat bevalt nu erg goed maar dat past straks niet meer. Maar... Ik heb een beperking en ik kan met de wieg nog maar amper mijn bed in komen. Een ledikant als co-sleeper... Ga je dan van het voeteneinde je bed in of zo? Want dat gaat hem niet worden.
Rollende kindjes en, later, zittende, staande en lopende kindjes: hoe doe je dat? In mijn eigen bed slapen is niet veilig genoeg, in ieder geval nu niet. Heeft ook een fysieke reden ;-)

Zijn er nog goede artikelen te lezen? Die van Lindar ga ik bestuderen!


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 12 aug 2017 22:31

@Hope
Misschien een co-sleeper op peuter formaat met wieltjes? Je hebt met zijkant die je middels geleidesysteem omhoog en omlaag kunt doen. Ik zeg het veel te ingewikkeld maar kom even niet op de juiste woorden
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Plaats reactie