Effecten samen slapen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Inkie

Berichten: 1640
Lid geworden op: 12 jan 2017 10:50
Hobbies: fröbelen, spelen, zwemmen
Locatie: Wijchen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Inkie » 12 aug 2017 22:45

Wij hebben een ledikant als cosleeper en ik ga meestal via de plek van mijn vriend het bed in en soms via het voeteneind. Het enige lastige vind ik het gezeul met de dreumes bij het wisselen van kant om te drinken 's nachts. (Maar bij ons is hij dan ook degene met een beperking ;-)).
Als hij echt wakker is is hij wel wat mobieler, maar nog maar 2x uit bed gevallen... Hij snapt aardig dat hij niet over de rand van het bed kan, dus aan bedhekjes zijn we nooit begonnen.
Moeder van kruipend monstertje G (8-2015)

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door kayra2002 » 13 aug 2017 07:24

Een ledikant is 120 cm, dus je houdt nog een stuk bed over om op te zitten en in te stappen. Ik weet niet of dat voor jou genoeg is.
Over rollen ed: ik leg mijn dochter in een apart ledikantje overdag en 's avonds. Als ik zelf in bed lig, en ze wordt wakker, haal ik haar op (of vriend). Als ze naast me ligt, valt ze niet uit bed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door tante Toos » 13 aug 2017 07:55

Het duurt even voordat ze zo actief is dat ze uit bed kan komen. En je kunt vrij snel een kindje leren ergens vanaf te gaan met de voetjes eerst.
Dus het is een hele korte periode dat het spannend is als jij er niet bij bent.
Ik had een babyfoon vlak bij hem staan en op heel gevoelig. Als hij begon met draaien dan stond ik er al bij.
Zl 12-2012


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 13 aug 2017 09:27

Dank jullie wel!

We hebben een camera op de kamer dus mocht er ooit een tijd komen dat dl eerder in bed ligt dan wij (hahaha) dan kan ik nog steeds zicht houden. Maar met wat jullie zeggen valt dat spannend misschien ook wel mee. Overdag in een veilig, gesloten ledikant leggen en 's nachts in een co-sleeper is ook nog wel een optie.

Dat in bed komen gaat wel een ding worden. Stel nu dat het me niet lukt, zou je dan nog steeds voordelen hebben als dl in een eigen bed ligt, met ruimte tussen haar bed en het mijne zodat ik mijn bed in kan? Dan ligt ze nog steeds wel heel dichtbij.

Best grappig eigenlijk. We hebben ons zo druk gemaakt om die babykamer, hij moest echt op tijd helemaal af en zo...
[whistle] [whistle] [whistle]

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door tante Toos » 13 aug 2017 10:18

Tuurlijk heb je nog steeds voordelen als ze in een bedje vlak naast jullie slaapt. Vooral als dat werkt voor jou, dan heb jij er voordeel aan!

En grappig he, hoe druk je je kunt maken bij de komst van je eerste. Ik had dat met de kinderwagen. Daar ben ik maanden mee bezig geweest... langer dan ik hem uiteindelijk heb gebruikt ;)
Zl 12-2012


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 13 aug 2017 13:35

tante Toos schreef:Tuurlijk heb je nog steeds voordelen als ze in een bedje vlak naast jullie slaapt. Vooral als dat werkt voor jou, dan heb jij er voordeel aan!

En grappig he, hoe druk je je kunt maken bij de komst van je eerste. Ik had dat met de kinderwagen. Daar ben ik maanden mee bezig geweest... langer dan ik hem uiteindelijk heb gebruikt ;)
Ja, zo simpel kan het ook zijn natuurlijk. Ik zou nog steeds makkelijker op bed kunnen voeden, vang signalen eerder op en hoef niet de koude overloop over.
Ml twijfelt nog wel wat, die blijft een beetje bang voor "je komt er nooit meer vanaf". Ik begin me vooral af te vragen waarom je er vanaf zou willen als het voor iedereen in huis werkt. Omdat "het zo niet hoort?"
Ik heb echt zó geen zin om drie keer per nacht mijn bed uit te moeten!

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 13 aug 2017 13:59

Er zijn hier genoeg verhalen te lezen van kinderen die later -op eigen verzoek!- in een eigen bed en eventueel eigen kamer gingen slapen.
V sliep in de box en later ledikantje in de woonkamer als wij/ik er nog niet inlagen. Voordat ze een jaar was, wist ze al wel dat ze met de voeten eerst uit bed moest. Nu nog, voor de vorm, leggen we als ze in bed slaapt, het voedingskussen en de dekbedden opgerold om haar heen, zodat ze niet eruit rolt.
Het laatste half jaar middagdutjes deed V trouwens meestal op de bank. Daar is ze nog nooit vanaf gerold, maar daar zat ik dan ook naast.

Als de cosleeper, ook in groter formaat een probleem oplevert, kan je haar ook in het midden laten slapen. Daarbij wel ieder eigen dekbed of deken nemen en geen lossen dingen zoals kussen enzo. En geen naad van de matrassen.

Hier overigens ook genoeg commentaar gehad van anderen. Van (schoon)familie totaan onbekenden op een forum (niet voor kinderen en pedagogische opvattingen). Ik heb me er wel eens over lopen opvreten, maar daar ben ik nu klaar mee. Mijn bed, mijn kinderen, mijn manier van omgaan met.
de laatste dichtsbijzijnde die een opmerking moest geven over samen slapen, was sv. Dat ze straks op haar 18e nog bij ons in bed zou liggen. Ik zei 'Gezellig! Maar als ze dan nog nachtvoedingen nodig heeft, dan wel ja.' [mrgreen]


Het apart op een eigen kamer in eigen bedje slapen is zo'n cultureel gegeven.
Als je naar andere culturen kijkt, waar samenslapen wel de norm is, zie je echt ook geen verpeste kinderen/volwassenen die tot hun 30e 'the biddy' wensen of infantiel worden gehouden of dan nog bij hun ouders in bed slapen.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Violette » 13 aug 2017 14:00

Je komt er echt wel een keer vanaf. Voor hun 18e ;). In de praktijk ging dochter hier met 2 naar een groot bed in haar eigen kamer. Direct een groot bed, zodat wij er lekker bij kunnen liggen. En daar sliep ze dan een deel van de nacht, en een deel bij ons. Nu is ze 3 en slaapt ze steeds vaker de hele nacht in haar eigen bed. Met een van ons er vaak nog een uurtje ernaast in de vroege ochtend. Ging redelijk vanzelf allemaal. En wij groeiden er ook in mee ;).
dochter 2014 en zoon 2017


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 13 aug 2017 14:13

Hope schreef: Ml twijfelt nog wel wat, die blijft een beetje bang voor "je komt er nooit meer vanaf". Ik begin me vooral af te vragen waarom je er vanaf zou willen als het voor iedereen in huis werkt. Omdat "het zo niet hoort?"
Ik heb echt zó geen zin om drie keer per nacht mijn bed uit te moeten!
Zoals gezegd, dat proces komt vanzelf op gang. Bij de een natuurlijk eerder dan bij de ander. Onze kleuter geeft sinds kort aan, een eigen bed en kamer te willen, daar wordt nu aan gewerkt. Ik denk dat kleuter in beginsel desondanks nog bij ons zal slapen maar het verlangen is er toch enigszins.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Maria80 » 13 aug 2017 16:18

Het enige waar ik zelf wel echt tegenaan liep was een periode dat ik er zelf helemaal klaar mee was/geen zin meer in had. Maar ik vond dat ik iets wat ik zelf zo had gewild niet opeens kon stoppen/afbouwen omdat ik het niet meer zag zitten. Met mijn verstand kon ik beredeneren dat dit natuurlijk onzin is, maar mijn gevoel zei iets heel anders. Mijn kind was namelijk helemaal niet toe aan alleen slapen........
Uiteindelijk ook wel weer goed gekomen hoor.
Is er iemand die dat ook herkent?
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 13 aug 2017 16:55

Voor nu past madam nog wel in de co-sleeper op wieg formaat, daarna moeten we maar zien. Ik denk dat we in ieder geval besloten hebben dat ze bij ons blijft slapen en hoeven we niet nu al te gaan wennen op de babykamer in de ledikant (zoals werd geadviseerd).

Wat jij zegt, Maria, vraag ik me ook wel af. Wat als wij er straks eens genoeg van hebben? Maar ja, wie dan leeft, wie dan zorgt. Wel knap dat je hebt volgehouden!

@TdM: dank voor de tips. Ik was zo'n vijf maanden geleden nog een vrouw met héle andere ideeën dan nu dus er gaat een wereld voor me open. Ik vind onze eigen ontwikkeling soms best moeilijk bij te houden. Dl slaapt momenteel nooit zonder mij, ook overdag niet, dus ergens af vallen/rollen ben ik niet bang voor.


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door JufT » 13 aug 2017 18:16

VL had dat hier ook wel een beetje, en ik zag er ook tegenop om meerdere keren per nacht naar haar slaapkamer te moeten.
Wij hebben dat opgelost door af te spreken dat VL haar moest gaan halen en naar mij brengne, aangezien hij degene was die achter dat plan stond.
Na een nacht of 3 mocht ze gewoon weer in ons bed [whistle] [lol]

Op 9 maanden is ze de nacht gestart in eigen bed en kwam ze bij ons vanaf de eerste nachtvoeding, op 2 jaar ben ik nachtvoedingen gaan weigeren. Toen is ze ook stilaan gaan doorslapen, waardoor ze niet meer bij ons belandde. Nu is ze 2 jaar en 8 maanden en slaapt ze 6 van de 7 nachten in haar eigen kamer door.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 13 aug 2017 20:29

JufT schreef:VL had dat hier ook wel een beetje, en ik zag er ook tegenop om meerdere keren per nacht naar haar slaapkamer te moeten.
Wij hebben dat opgelost door af te spreken dat VL haar moest gaan halen en naar mij brengne, aangezien hij degene was die achter dat plan stond.
Na een nacht of 3 mocht ze gewoon weer in ons bed [whistle] [lol]

Op 9 maanden is ze de nacht gestart in eigen bed en kwam ze bij ons vanaf de eerste nachtvoeding, op 2 jaar ben ik nachtvoedingen gaan weigeren. Toen is ze ook stilaan gaan doorslapen, waardoor ze niet meer bij ons belandde. Nu is ze 2 jaar en 8 maanden en slaapt ze 6 van de 7 nachten in haar eigen kamer door.
Oooh, dit klinkt goed! Ik denk ook dat ml zich niet bewust is hoe vaak ik even wat doe 's nachts. Dekentje erbij of eraf, handjes vast als dl niet slaapt, voeden... Allemaal helemaal prima maar dus niet als ik daar steeds voor naar een andere kamer moet. Ik geloof namelijk ook dat ik veel later pas hoor dat er wat is en als dl eenmaal huilt, krijg haar dan maar weer eens in bed. M, moet nu meestal vragen hoe vaak ik gevoed heb, hahaha.


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Nacho » 13 aug 2017 21:21

Ik heb ook tegen ml gezegd dat er pas gescheiden geslapen wordt als er geen nachtvoedingen meer zijn. Prima als ik er eens uit moet voor een nare droom of een knuffel die uit bed gevallen is ofzo, maar niet meer zoals met zl elke nacht meerdere keren naar een andere kamer om hem nog wat te drinken te geven. Met flesjes is het sowieso natuurlijk shit met klaarmaken enzo (heb eens een vol pak nutrilon op de grond laten vallen [flauwte]) maar ook met alleen mijn borsten naar een andere ruimte zie ik niet zitten. Wat JufT zei heb ik net ook tegen ml gezegd. Hij dacht aan 6 maanden samen. Ik denk dat we dat nog wel gaan zien ;)

Gebruikersavatar

Rijtjes

Berichten: 2271
Lid geworden op: 04 mei 2012 09:19
Hobbies: lezen en muziek maken

Re: Effecten samen slapen

Ongelezen bericht door Rijtjes » 13 aug 2017 21:46

Hier hebben Dl1 en 2 in een wiegje naast me geslapen tot een maand of 3. Ik had echt geen plek voor een groter bedje. Nu heeft Dl3 een co sleeper ledikant formaat. Ideaal, maar het wiegje ging ook prima.

Wel leg ik ze in hun eigen kamertje overdag vanaf een maand of 4/5. En de avonden vanaf dat we het gevoel hebben dat dat kan. Met rollende baby zou Ik kom zou ik zelf de cosleeper niet langer aandurven zonder mij ernaast. Mijn oudste 2 rolden gelijk hele afstanden haha. Ik was tijdens de zwangerschappen het samen slapen echt zat. Dan ging Ml met de dames in hun eigen bed liggen. En bij allebei was het ineens niet meer nodig. Wel slapen ze samen op een kamer. Kruipen 's morgens ook vaak samen. Ik wil ook gewoon liever niet meer dan 1 kind bij me in bed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van N. 06-03-2012, A. 06-12-2014, L 15-07-2017 en bib begin 2021 [smile]

Opvoeden is zelf je best doen om een goed mens te zijn.

Plaats reactie