Het leven van je kind vereenvoudigen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 mei 2016 19:26

Ik zat op turnen en nog een tijd op jazz ballet, en op boetseren. Niet allemaal tegelijk geloof ik en ik fietste zelf. De kinderen volgen niets. Maar zou het ze graag geven als ze er om vragen. Middelste vroeg om paardrijles, dus we gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en voor een proefles ws. Maar zou ook wel graag lege tijd voor ze overhouden.

Gebruikersavatar

junipermay

Berichten: 5124
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:46

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door junipermay » 13 mei 2016 11:28

tante Toos schreef:Wat een fijn draadje. Ik ben er heel erg voor.
Maar ik leef zelf ook zo. Geen nieuws (al 15 jaar niet meer!) Heerlijk!
gewoon uit nieuwsgierigheid waarom geen nieuws? ook geen kranten? Wil je niet weten wat om de wereld om je heen gebeurd?

Hier alles gedoseerd. Als Dl 1 vraagt over de vluchtelingencrisis krijgt ze echt antwoord, en hier vroeg dl2 ook over dood etc dat zijn toch ook dingen die bij het leven horen, ik snap niet zo goed waarom je dat soort dingen bij kinderen weg zou houden.
mama van 2 meisjes, (2008) en (2011)

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Lin-da » 13 mei 2016 13:06

Tja ik doe het vast niet goed maar mij kinderen zitten op turnen, paardrijden, voetbal,scouting en toneel [rolleyes]
Ook ik volg mijn kinderen in wat ze leuk vinden en daar rolt dit uit.
Maar goed had ik geschreven toen mijn kinderen 2 en 4 waren stond ik er ook anders in.
Maar dit is wat ze willen, zeker mijn dl1 doet het " beter" zeg maar als ze een goede uitlaat klep heeft, zeker sinds dit schooljaar met een coninue rooster meer vrije tijd vind ze het heerlijk om juist structuur te hebben door de clubjes en het is een meisje die erg sociaal is , sportief,en veel behoefte heeft aan contacten..
Nu moet ik zeggen dat wij in een woonwijk wonen met daarom heen sportvelden, manege dus het meeste is op max 7 minuten fietsen dus voor mij / ons ook haalbaar.
Aan de anderenkant merk ik dat het speelgoed juist minder wordt nu ze ouder worden, ze gaan deze week ook al dagen uit school naar de recreatiemplas maar de schepjes zeefjes hoeven niet meer mee! Jongste heeft nog wel wat maar wordt ook gewoon minder.
En juist nu is het zo leuk dat ze meer meekrijgen van de wereld dus wij kijken wel naar het jounaal, praten erover, ook nieuwsbegrip, ed erg leuk juist...
maar goed een mix is denk ik voor iedereen belangrijk, als ik zie dat ze na het eten met de halve buurt verstoppertje spelen, onder de blauwe plekken zitten..... Ook dat gebeurt gewoon nog in 2016 net als in mijn jeugd in de jaren 80..
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 14 mei 2016 09:43

Responsief zijn hierin lijkt me wel belangrijk. Kinderen verschillen ook gewoon.


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Latido » 14 mei 2016 14:05

Na een week in een vakantiehuisje kan er inderdaad wel weer wat speelgoed weg van onze berg. Aan de andere kant: nu regent het dus wordt er meer binnen gespeeld en thuis gaan we niet elke dag met ze zwemmen en kan ik niet altijd met ze spelen zoals op vakantie.


Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door bigou » 14 mei 2016 19:00

Lindar76 schreef:Responsief zijn hierin lijkt me wel belangrijk. Kinderen verschillen ook gewoon.
Denk dat dat -weer eens- essentieel is [smile] Mijn oudste lijkt erg op mij qua temperament en is ook ontzettend nieuwsgierig naar alles wat er gebeurt, in de brede zin van het woord. Zij wil geen dag het jeugdjournaal missen en leest ook al stukjes in mijn dagblad mee. De jongste heeft dat wat minder, al volgt ze ook graag haar zus. Ze weet (net als ik) ook heel duidelijk waar ze geen behoefte aan heeft; nare foto's en shock-filmpjes laten we absoluut aan ons voorbijgaan.

Qua 'agenda' hetzelfde verhaal (kindvolgend). Hier geen behoefte aan teveel 'moetjes' na schooltijd. De sport op donderdagavond is momenteel genoeg. Ze vinden rommelen (schrijven, filmpjes maken, afspreken), afwisselende uitjes (bieb, museum, natuur) en struinen op straat ook heerlijk.
In deze tijd denk ik idd dat er wel sociale druk is om veel dingen met kinderen te ondernemen 'voor de ontwikkeling', al is het wel minder dan in de USA waarschijnlijk. Op zich wel goed om ervoor te waken dat het geen must wordt, maar een plezier blijft.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 16 mei 2016 00:00

Ik sluit me aan bij vals-romantisch zo te zien. 1 trui voor de winter? Daar is niks puurs, moois, waardevols aan, da's gewoon naar. Zeker zonder wasmachine.

Maar even serieus, dit lijkt me nou typisch een geschikt onderwerp voor de gouden (individueel aangepaste) middenweg. Natuurlijk moet je je kind niet elke middag naar een ander clubje slepen en verplicht achter het acht uur journaal planten, maar om nou dingen echt weg te gaan houden... Hoewel wij het speelgoed met geluidjes zoveel mogelijk bij opa en oma neerzetten [grin]

edit: goh, genuanceerde posts schrijf ik als ik eigenlijk naar bed moet he [lol]
Wat ik nog wilde zeggen: eigenlijk gaat de blogpost over een boek. En ik word zo van even snel googlen naar de schrijver van dat boek nog niet erg enthousiast. Beetje psychologie van de koude grond. Maar misschien vergis ik me en tref ik morgen een fikse koffer aan gedegen onderzoek van zijn hand aan.

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Norah » 16 mei 2016 10:09

Op dit moment bevind ik mij in een vereenvoudigde versie van mijn leven in NL; namelijk op de camping in Frankrijk. Toen ik wifi had heb ik nog even bijgelezen in dit topic, en nagedacht over de term "vals romantisch". Interessant hoe dat voor iedereen anders is, waar ik bij wegzwijmel denkt een ander "vreselijk!"
Over die trui, nee letterlijk genomen lijkt het mij ook niet fijn om maar één trui te hebben. Maar het doet me denken aan de enorme stapel kleren van mijn kinderen, waar ik soms niet eens tevreden mee ben. En dat er kinderen waren, en zijn, die het waarderen dat ze een trui hebben. En een broek, en schoenen. Het niet als vanzelfsprekend zien, zoals onze kinderen. Of die, zoals ik vroeger, enkel boos worden dat het niet binnen een week weer in de kast ligt wanneer het in de was heeft gezeten.
Dit jaar zitten we voor het eerst in een huisje op de camping ipv een tent. Omdat mijn man kamperen "vals romantisch" vindt. De tent opzetten, een eindje lopen naar de wc of douche, het koud hebben 's nachts, weinig plek, lekkage als het regent... wat is dáár romantisch aan? Ik zwijmel weg bij de aflevering van Floortje naar het Einde vd Wereld over het stel dat rondtrekt door Nieuw Zeeland, een ander zegt: die zijn gewoon gek.
En niet dat ik het dan letterlijk zo na zou willen doen (misschien ook wel), maar het inspireert me wel enorm.

Update over geen speelgoed mee op vakantie: volgende keer denk ik wel tenminste een bak Lego mee ofzo. ZL vermaakt zich toch niet zo goed met stenen, schelpen, zand en gras als ik hoopte, en is naar mijn zin te vaak hangerig. Gelukkig zijn we met 3 volwassenen die om de beurt aandacht voor hem hebben.

En uiteindelijk hoop ook ik op een gulden middenweg [angel]
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Latido » 16 mei 2016 10:19

Vorig jaar hebben wij op vakantie een doos lego gekocht. Zoon vond de speeltuin heel leuk maar de hele dag daarin spelen nu ook weer niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 16 mei 2016 11:07

Ik ben juist heel blij dat mijn zoontje niet zo tot in zijn tenen dankbaar en gelukkig is dat hij een trui heeft. Ik kan hem ondanks dat we het niet ruim hebben gehad zoveel bieden dat hij zich geen zorgen hoeft te maken dat hij het koud krijgt of honger krijgt.
Maar weer die middenweg: het is ook niet fijn als hij kleren als wegewerpartikelen ziet. Het is fijn dat hij blij is met zijn lievelingstrui [smile]


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door mamsie83 » 16 mei 2016 14:21

Volgens mij gaat het niet om blij / dankbaar zijn met / voor die ene trui. Volgens mij is het punt dat in het blog van de openingspost wordt aangehaald dat een kast vol truien niet gelukkiger maakt. Bijvoorbeeld omdat er dan zoveel keuzes zijn, dat het niet meer te overzien is.
Dit geldt niet alleen voor truien, maar ook voor speelgoed, activiteiten etc.
Ik vind dat niet vals romantisch.

Gebruikersavatar

Mamvanvier

Berichten: 10776
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:24
Hobbies: D&V
tag: Snelle Jelle
Locatie: Noord Brabant

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Mamvanvier » 16 mei 2016 19:20

Een kast vol kleren om uit te kiezen, maar toch altijd dat ene setje uit de stapel strijk trekken omdat je niet kunt wachten tot het weer in de kast ligt... [lol]

Als we op vakantie gaan (met de caravan), leg ik voor iedereen kleding in de kastjes. In de praktijk netjes afgepast op verschillende weersomstandigheden en onvoorzien. In de praktijk gaat de helft weer schoon de kast in en is de andere helft minstens 1 keer in de was geweest tijdens de vakantie.

En met speelgoed is het al niet anders.

Wij kunnen blijkbaar dus met de helft van onze spullen. En toch kan ik niet zo rigoreus ruimen, want wat als....

Aan volle agenda's doen we niet. We zijn ook zo'n gezin dat eigenlijk altijd impulsief dingen kan ondernemen en op bezoek kan. En de kinderen spelen vaak uren buiten, zonder dat ik precies weet waa ze zijn. En sportclubjes pas toen de zwemles klaar was.

Weghouden van het nieuws heb ik eigenlijk nooit bewust gedaan. Er is hier vrij groot leeftijdsverschil tussen oudste en jongste, dus jongste krijgt best veel mee.
mamvan N ('97), M ('99), L ('01) en A ('07)


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 16 mei 2016 19:53

mamsie83 schreef:Volgens mij gaat het niet om blij / dankbaar zijn met / voor die ene trui. Volgens mij is het punt dat in het blog van de openingspost wordt aangehaald dat een kast vol truien niet gelukkiger maakt. Bijvoorbeeld omdat er dan zoveel keuzes zijn, dat het niet meer te overzien is.
Dit geldt niet alleen voor truien, maar ook voor speelgoed, activiteiten etc.
Ik vind dat niet vals romantisch.
Nou, de insteek van het blog is wel om bewust -sterk- te vereenvoudigen, ze noemt als voorbeeld een kind niet naar een verjaardag laten gaan. Dus actief spullen of activiteiten versoberen. En dat soberheid nou zo fantastisch is, dat is wat ik vals romantisch vind.


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door mamsie83 » 16 mei 2016 20:01

Ik denk dat de definitie van versoberen, en wat precies sober is, ook per persoon zal verschillen.

Ik denk dat overdaad niet altijd positief hoeft te zijn. En ik denk dat het geen kwaad kan om kritisch te kijken naar spullen en activiteiten en vervolgens bewuste keuzes te maken. Zo heb ik het geïnterpreteerd :)


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 16 mei 2016 20:29

Da's zeker waar. Wij zijn ook flink aan het puinruimen hier. oh nee, dat heet tegenwoordig declutteren [cheesygrin]

Plaats reactie