Alleenstaand ouder en Gordon methode

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Alleenstaand ouder en Gordon methode

Ongelezen bericht door hmje » 03 mei 2016 19:01

Ik hoop dat ik met deze vraag op de juiste plek zit. Het is misschien een wat specifieke vraag en ik ben er erg zoekende in. Sinds een half jaar wonen mijn ex man en ik uit elkaar. De kinderen zijn tot die tijd met UP, AP en de Gordon methode opgevoed. Nu mijn ex man zijn eigen deel heeft, weet ik niet waar hij mee bezig qua opvoeding (hij sluit mij letterlijk compleet af van zijn wereld en van de kinderen als ze bij hem zijn), alleen dat mijn zl van 3,5 ineens in zijn eigen bed moet slapen, zijn speen in moet leveren en meer van die dingen die hij niet gewend is. Dit brengt het nodige aan stress met zich mee en de kinderen ontladen nogal als ze bij mij komen. Meer dan ooit situaties om vast te houden aan mijn opvoed methoden, maar hoe kan ik dat nou neerzetten met twee jonge kinderen? Zl is 3,5 en dochter 28 maanden. Heeft er iemand tips/trucs of weet iemand in omgeving Nijmegen een plek om tips en trucs op te doen? Ik zou je zeer dankbaar zijn :)

Gebruikersavatar

Topic starter
hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Alleenstaand ouder en Gordon methode

Ongelezen bericht door hmje » 03 mei 2016 19:02

Vergeten een vinkje onderin te zetten... Suf [redface]

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Alleenstaand ouder en Gordon methode

Ongelezen bericht door tante Toos » 05 mei 2016 14:02

Ik snap je vraag niet. Zoek je tips voor je ex, een cursus oid in de buurt of tips omdat je nu alleenstaand bent?
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4157
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Alleenstaand ouder en Gordon methode

Ongelezen bericht door Nynket » 06 mei 2016 21:13

Ik heb helaas geen tips voor je. Wel vraag ik me af of je in het juiste draadje hebt gepost.
Dit lijkt me eerder een vraag voor het 'baby dreumes en peuter' draadje. Wellicht dat je daar ook meer response krijgt. Maar misschien zie ik dat ook wel verkeerd hoor, ik ben geen moderator. [biggrin]
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)


Ukkie

Berichten: 233
Lid geworden op: 12 jun 2015 10:24
Hobbies: Dragen

Re: Alleenstaand ouder en Gordon methode

Ongelezen bericht door Ukkie » 17 mei 2016 12:33

Hmje, allereerst een knuffel! Je zit in een lastige situatie.
Er is een draadje voor alleenstaande ouders. Misschien kun je daar je vraag stellen?

Ik heb tijdens mijn zwangerschap een beetje research gedaan naar co-ouderschap. Wat ik daaruit concludeerde, was dat kinderen hun weg er wel in vinden. In het ene huis gelden andere regels dan in het andere huis. Als ze ouder zijn, kijken ze daar positief op terug; ze hebben verschillende perspectieven leren kennen en doen daar hun voordeel mee.

Voor jou is het nu wel extra zwaar. Je hebt zelf het nodige te verwerken en je vangt de ontlading van je kinderen op.
Misschien is het een idee om een plek te zoeken waar je zelf ook flink kunt ontladen en oefenen met aandachtig aanwezig zijn als anderen ontladen? Dan wordt het misschien minder zwaar als je kinderen weer bij jou zijn.

Pm me als je meer wil weten over ontladen in Nijmegen. ;)

Plaats reactie