Action: duurzaamheid VS portemonnee

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 14 apr 2016 18:38

Vandaag weer in het nieuws: http://nos.nl/artikel/2099051-action-do ... mheid.html
En eigenlijk wist ik dit ook wel natuurlijk, maar ja, de portemonnee is soms een belangrijk argument.
Daarbij heeft Action gewoon ook leuke dingen die je niet overal kunt krijgen, dus ik ga toch wel geregeld.
Nu ik het artikel heb gelezen neem ik me toch voor om zo min mogelijk naar dit soort winkels te gaan, en te gaan voor eerlijk en duurzaam. Jullie?

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door ronja » 14 apr 2016 18:57

Dit geldt voor veel winkels hè, veel productie is naar lage lonen landen en dat is niet altijd even goed geregeld om het maar even voorzichtig uit te drukken.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Luna » 14 apr 2016 19:47

Tja, ik moet toegeven, ik ben schuldig... [redface] wij komen graag en vaak bij de action. Niet voor de plastic prullaria, maar vooral voor knutselspullen, kantoorartikelen, schoonmaakspullen enzo. Ik ben me er zeer van bewust dat dit allemaal lagelonenspul is. Ik denk ook geregeld dat ik misschien ook voor meer duurzaam moet gaan, maar ja, de prijs he... [redface] wij bestellen trouwens ook wel eens iets rechtstreeks in China. Ik voel me soms wel een soort van schuldig, maar dan doe ik het toch weer. Dus ehm... hier gaat onze portemonnee vaak voor duurzaamheid...
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 14 apr 2016 20:25

WGH schreef: Nu ik het artikel heb gelezen neem ik me toch voor om zo min mogelijk naar dit soort winkels te gaan, en te gaan voor eerlijk en duurzaam. Jullie?
Ik vind dit net zo een dilemma als bv kleding en biologische voeding. Idealiter zou mijn budget oneindig zijn of zou deze keuze niet gemaakt behoeven te worden omdat alles verantwoord zou zijn. Helaas een zeer beperkt budget dus alles, zoveel als binnen ons vermogen ligt.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Fingula » 14 apr 2016 21:53

Moeilijk inderdaad. Vaak kies ik voor de andere oplossing: tweedehands. En als we nieuwe dingen kopen, komen we meestal kwaliteit spul zodat het óf lang mee gaat óf na gebruik weer verkocht kan worden. Maar inderdaad, knutselspullen koop ik ook vaak bij de Action. Denk ook eigenlijk niet dat het kopen van knutselspullen bij de boekhandelaar hier op de hoek meteen ook duurzamer zou zijn. Hoe weet ik of die winkel wel/niet eerlijk is bij inkoop van de spullen? (of zie ik dit verkeerd) En gegarandeerd duurzaam tikt inderdaad wel heel snel aan. [cry]
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Pickle » 14 apr 2016 22:09

Ik probeer zoveel mogelijk duurzame keuzes te maken, zo shop ik uit principe niet bij de Primark of Ali-Expres. Maar helemaal duurzaam wordt 'm ook echt niet hier. Wat ik apart vind aan het Action bericht is wel dat de Action vaak rest-partijen verkoopt toch? Gaat het nu echt om de producten, of om de winkels zelf (stroomverbruik ed) of dat ze totaal geen inzage geven?


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door mamaMarije » 14 apr 2016 22:18

Action is veel restpartijen. Zeker de A merken.
Dan ga ik dat A merk toch echt bij de Action scoren ipv bij Bart Smit of de Etos

Gebruikersavatar

monske

Berichten: 5513
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:53
Hobbies: *
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door monske » 14 apr 2016 22:34

In het artikel staat niet dat Action niks doet aan duurzaamheid, er staat alleen dat ze niet rapporteren/publiceren wat ze doen.

Desondanks vind ik het wel heel goed dat we via de krant even weer gewezen worden op het duurzaamheidsprobleem.
In een ander draadje op het forum las ik gisteren over traktaties op peuterspeelzalen e.d.: de uitdeelcadeautjes staan ook volledig haaks op duurzaamheid. Onze school weert dit soort traktaties dan ook heel bewust.
Mama van ZL 09-2007 & DL 01-2010

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door She » 14 apr 2016 22:44

mamaMarije schreef:Action is veel restpartijen. Zeker de A merken.
Dan ga ik dat A merk toch echt bij de Action scoren ipv bij Bart Smit of de Etos
Dit dus. En ik heb nog nergens anders zo'n handige hygiënische toiletspray gevonden [razz]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Fluffy » 15 apr 2016 08:06

Interessant topic! Ik kom er praktisch nooit, alleen voor de vellen lamineer papier. Ik weet niet of het anders past in dat apparaat. Mijn sm komt er wel vaak en dan krijgen we alsnog speelgoed van de action. Zo jammer want het gaat zo snel kapot. Ik vind de knutsel spullen van de boekhandel ook gewoon beter en langer meegaan.

Inderdaad kijk ik ook altijd eerst of het tweedehands te krijgen is. Binnenkort weer koningsmarkt waar we lekker los gaan.
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Pickle » 15 apr 2016 08:18

Wat ik wel een argument voor de plaatselijke boekhandel en 'tegen' de Action vind is dat je een lokale ondernemer steunt als je bij de plaatselijke boekhandel koopt - er van uitgaande dat de plaatselijke boekhandel niet ook een landelijke keten als bijv de Bruna is natuurlijk [wink] . Maar dat staat eigenlijk los van of de Action duurzaam is of niet.

Gebruikersavatar

Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Fingula » 15 apr 2016 16:47

Pickle schreef: Maar dat staat eigenlijk los van of de Action duurzaam is of niet.
Niet helemaal denk ik. Want dan heb je de vraag of het alternatief duurzamer is. Als je kwaliteit spullen koopt ipv flutspeelgoed dan denk ik wel. Maar wat maakt bv het papier van de boekhandel om de hoek duurzamer dan die van de action? Is een lokale boekhandel automatisch duurzamer? Van de boederijwinkel ben ik wel overtuigd, maar de boekhandel?

Er staat inderdaad niet dat action niet duurzaam is, maar dat ze geen inzicht willen geven. Overigens scoort bv prenatal ook laag. Krijgt 3 uit 31 punten op rank a brand.

Edit: wel een interessante site die rank a brand. Als alternatief voor de action staat bv de H&M die 'hoog' scoort, maar ook maar 16 van de 36 punten krijgt.
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door mamaMarije » 15 apr 2016 17:07

En gaat rank a brand niet alleen over kleding?


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Pickle » 15 apr 2016 17:30

Fingula schreef:
Pickle schreef: Maar dat staat eigenlijk los van of de Action duurzaam is of niet.
Niet helemaal denk ik. Want dan heb je de vraag of het alternatief duurzamer is. Als je kwaliteit spullen koopt ipv flutspeelgoed dan denk ik wel. Maar wat maakt bv het papier van de boekhandel om de hoek duurzamer dan die van de action? Is een lokale boekhandel automatisch duurzamer? Van de boederijwinkel ben ik wel overtuigd, maar de boekhandel?

Er staat inderdaad niet dat action niet duurzaam is, maar dat ze geen inzicht willen geven. Overigens scoort bv prenatal ook laag. Krijgt 3 uit 31 punten op rank a brand.

Edit: wel een interessante site die rank a brand. Als alternatief voor de action staat bv de H&M die 'hoog' scoort, maar ook maar 16 van de 36 punten krijgt.
Maar het gaat mij dan niet om de spullen die verkocht wordt maar het ondernemerschap an sich - grote keten vs lokale winkel. Daarom dat ik aangaf dat het er los van staat :)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 15 apr 2016 17:34

Mijn grootste probleem met de action is dat alles zo goedkoop is [emoji12] . Daardoor krijg je de neiging de dingen maar te kopen 'omdat ze zo goedkoop zijn' en dat is erg on duurzaam. Dus al is de action dat op zich misschien niet, zet hij wel aan tot onduurzaam gedrag. Maar helaas ben ik weinig principieel en koop er af en toe ook wel eens wat [emoji51] .
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.

Plaats reactie