Action: duurzaamheid VS portemonnee

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Pickle » 15 apr 2016 17:39

Maar dat kan je de Action dan weer niet aanrekenen, want dat heb je zelf in de hand...

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 15 apr 2016 17:46

Klopt, hoewel het concept natuurlijk wel zo is opgezet.
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.

Gebruikersavatar

Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Fingula » 15 apr 2016 19:47

vuursteenmeisje schreef:Klopt, hoewel het concept natuurlijk wel zo is opgezet.
Maar is niet elke winkel zo opgezet? Elke winkel heeft als doel jou zo veel mogelijk te laten kopen. De Action is daar gewoon iets beter in dan andere winkels [cheesygrin]
mamaMarije schreef:En gaat rank a brand niet alleen over kleding?
Nee, staan ook vele andere winkels enzo bij (bv reisbureau)
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Violette » 15 apr 2016 20:01

Daarom vind ik het ook altijd zo wrang dat als mensen 'duurzaam' ontdekken en hun levensstijl omgooien en daar een blog over beginnen, dit heel inspirerend is in het begin maar uiteindelijk vaak uitdraait op een (web)shop of boeken die je moet kopen of ... enfin, er een bedrijf van maken. Ik vind dat zo tegenstrijdig. (Voorbeeld dat ik vandaag tegenkwam was Australische blog green Gavin (oid). NL voorbeeld vind ik eenvoudig leven van Teunie, die nu een winkel begonnen is waarin ze meuk verkoopt waarvan ze vroeger uitlegde aan de hand van consuminderen dat je dat zelf kan/niet nodig hebt.

~tapatalk~
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

poezlief

Berichten: 2907
Lid geworden op: 07 nov 2011 17:13
Hobbies: kristallen ~ zonzeelucht ~ DV

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door poezlief » 15 apr 2016 20:53

Ik kocht ooit voor mil een ijzeren hart-hang-raam-ding bij de action voor 1,50. Een week later zag ik werkelijk precies dezelfde bij een lokale ondernemer met hippe landelijke spullen voor:12(!!),95
Nou jaa
Ik ga er vanuit dat alles waar níet op staat dat het duurzaam/ eko is, het dan ook niet is. Dus ook bij de Hema en ja ook bij de plaatselijke winkeltjes en ook de supermarkt bio-dingen geloof ik niet. Wil je echt verschil maken, kun je anders inkopen, en minder maar wel beter kopen, zowel spullen als voedsel, bij winkels waar ze die garantie geven.

voor mij ook een reden om winkels als action, Lidl en Aldi te vermijden; hoe ze met hun personeel en hun chauffeurs omgaan. En idd, het concept van maar kopen en maar kopen waar ze gebruik van maken. Het zijn echt de consumenten die uiteindelijk de markt bepalen. Je ziet bijvoorbeeld in Duitsland dat bio voedsel, luiers, spullen goedkoper zijn, omdat het daar minder uitzondering is, maar'normaal' om te kopen. Dan kan het ook goedkoper, als iedereen dat massaal gaat afnemen.
mv R O S A L I E 13.12.11 & J U L I A 07.10.14 ~
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Wientje » 15 apr 2016 21:09

Ik volg even. Nu geen tijd om te lezen en goed te reageren.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Irene » 15 apr 2016 21:12

Waarom vertrouw je supermarkt-Bio niet Poezlief? Ik ga er eigenlijk vanuit dat als het biologisch mag heten, het ook biologisch is (en dan vind ik de lokale reguliere landbouw-pastinaak van de boerderijwinkel qua duurzaamheid uiteraard te prefereren boven de biologische mango van de AH, maar ik ga er wel van uit dat het keurmerk correct gegeven is zeg maar).
Ik heb overigens eenzelfde ervaring met een product dat zowel bij de Action als bij de kookwinkel hier verkocht werd, in de laatste winkel twee keer zo duur...

Ik kies met mijn aankopen het liefst voor zo duurzaam mogelijk. Tweedehands, of nieuw van goede kwaliteit zodat het lang mee gaat, liefst duurzaam geproduceerd. Maar mijn portemonnee laat volledig duurzaam leven niet toe (of toch wel, indien ik bijzonder veel concessies doe, zo veel dat ik het nu eigenlijk niet wil opbrengen). Ik kom dus ook bij bijvoorbeeld de Hema, HenM of Action.
Ik probeer sowieso zo min mogelijk te kopen, ongeacht of het wel of niet biologisch of duurzaam of fairtrade is.

Gebruikersavatar

Diana

Berichten: 3245
Lid geworden op: 29 mar 2009 20:52
Locatie: Gent

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Diana » 15 apr 2016 21:16

Ik probeer toch echt dit soort winkels te mijden, ook al hebben we een klein budget. 80% van onze inboedel is tweedehands schat ik, en met het geld dat we zo uitsparen kunnen we ecologische producten kopen. Altijd even checken: heb ik dit echt nodig? En zo ja, is het tweedehands te vinden?
Nu vind ik het ook wel eens leuk om bij de lidl in de bakken te gaan snuisteren natuurlijk en alles lokaal en bio kopen is helaas alleen voor mensen met een groot budget, dus dat is keuzes maken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar

Luus76

Berichten: 974
Lid geworden op: 18 mar 2013 17:42
Hobbies: frutselen, moes(school)tuin
tag: lekker eigenwijs!

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Luus76 » 24 apr 2016 09:37

Irene schreef:Waarom vertrouw je supermarkt-Bio niet Poezlief? Ik ga er eigenlijk vanuit dat als het biologisch mag heten, het ook biologisch is (en dan vind ik de lokale reguliere landbouw-pastinaak van de boerderijwinkel qua duurzaamheid uiteraard te prefereren boven de biologische mango van de AH, maar ik ga er wel van uit dat het keurmerk correct gegeven is zeg maar).
Als een product de naam biologisch is, moet het ook echt biologisch zijn en hebben ze het bio keurmerk. AL heb ik gehoord (via via, niet rechtstreeks en ook geen bron oid dat supermarktketens zoals AH met biovlees bijvoorbeeld wel de grens van het toelaatbare opzoekt qua bio). In de meest recente De betere wereld staat toevallig een artikel over het bio keurmerk.

En wat betreft duurzaamheid en als duurzaam bedrijf spullen proberen te verkopen. Verkondig je consuminderen, dan is het wmb niet echt geloofwaardig om dan juist spullen te verkopen (edit: net gekeken op de genoemde site: ze verkoopt wel duurzame producten!). En is het haalbaar duurzaam te zijn zónder geld te verdienen, in onze maatschappij?? Zit momenteel met hetzelfde, qua werk, maar dan in de onderwijsadviesgebeuren, en voor mij is het een idealisme. Doe het pro deo, maar tegelijkertijd zou een kleine vergoeding best fijn zijn... [wink] Maar... is je insteek in eerste instantie geld verdienen.. ? Zou nog een interessante discussie zijn (ook één die ik met mijn collega's momenteel voer: je hebt duurzaamheid vanuit idealisme en bedrijven die duurzame spullen willen verkopen omdat ze weten dat het verkoopt, vanuit commercie... (denk aan AH/Aldi met hun bioproducten). Voor veel mensen is het kopen van bio/duurzame producten bij AH/Aldi meer haalbaar dan Ekoplaza/Estafette (immers toch goedkoper). En het leidt wel tot doel meer duurzaamheid te bereiken... Wel lastig... want tegelijkertijd sponsor je wel weer Aldi/AH (die in essentie ook gewoon willen verkopen). Maar enfin... als duurzaam/bio meer gewoon wordt is ook fijner...

Ter toelichting: wanneer je praat over duurzaamheid (eigenlijk duurzame ontwikkeling) spelen de dimensies people (humane kant), profit/profecy (economische/welvaart kant) en planet (ecologische kant) een rol, in wisselwerking/samenhang met elkaar en plaats (hier en elders) en tijd (nu en in toekomst) meegenomen. De keuzes die wij maken hebben gevolgen voor mensen/wereld, elders en in de toekomst. En dat je in je keuzes de humane (bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden), economische en ecologische aspecten meeneemt, en geen van die de overhand heeft. De economische kant heeft wel een rol, maar met de ecologische en humane kanten meegenomen. Kortom: Geld verdienen kan, maar mag dus niet de hoofdmoot zijn en niet ten koste van de planeet en zijn bewoners.
Laatst gewijzigd door Luus76 op 24 apr 2016 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van een lief meiske (augustus 2010) en een lief knulletje (mei 2013)
Tula standard Ella en Tula toddler Cosmic boy

While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Action: duurzaamheid VS portemonnee

Ongelezen bericht door Luna » 24 apr 2016 10:17

Qua bio bij supermarkt. Ik heb eens een boer horen zeggen dat zijn vlees officieel geen bio is, omdat hij 1 puntje niet kon halen. Op alle andere punten scoorde hij heel hoog, behalve die ene. Bio vlees in de supermarkt scoort misschien op alle punten precies minimale benodigde. Dat weet je niet, want staat er niet bij. Het niet bio vlees van die ene boer is eigenlijk biologischer dan het bio vlees van de supermarkt. Daarom vind ik biologisch ook best lastig.

Ik doe (ook na aanleiding van dit topic) ook bij de action mijn best om geen spullen te kopen die ik niet nodig heb. Maar ik merk ook aan mezelf dat ik niet erg van het consuminderen ben [redface] misschien wel omdat we het een tijdje financieel rustig aan moesten doen, het gaat nu financieel goed met ons en dan is de verleiding om dingen te kopen omdat het kan toch groter. Maar geen zinloze plastic spullen die zo kapot zijn.

Ik zag trouwens ook digiuiltjes bij de action, voor de helft van wat ze eerst bij bijv bart smit kostten. Dl1 heeft zo'n uiltje en er wordt echt veel mee gespeeld. Dan kan de action dus wel uit en is hetzelfde merk als van de bart smit.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Plaats reactie