nieuw artikel relatie slapen en voeding (bv/fv)

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
xokkie

Berichten: 2570
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:19
Hobbies: lezen, fantasy, rpg, koken, ba

nieuw artikel relatie slapen en voeding (bv/fv)

Ongelezen bericht door xokkie » 30 jun 2015 11:03

Een vriendin stuurde mij dit artikel door over de relatie tussen slapen en voeding bij babies/jonge kinderen. Ik kan niet bij het hele artikel, maar het abstract klinkt interessant.
Many new mothers believe that their infants' diet is related to their sleep; formula milk or increased levels of solid food are often given in an attempt to promote sleep. However, the impact of these in later infancy is not understood. (...) No difference in night wakings or night feeds was found between mothers who were currently breastfeeding or formula feeding. However, infants who received more milk or solid feeds during the day were less likely to feed at night but not less likely to wake. (...) Breastfeeding has no impact on infant sleep in the second 6 months postpartum.
Ik wilde het iig even delen en wie weet dat geïnteresseerden wel toegang hebben via pubmed oid. Het is in juni 2015 gepubliceerd dus recent [smile]
trotse mama van DL1 januari '12 en DL2 september '14 en DL3 maart '17

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: nieuw artikel relatie slapen en voeding (bv/fv)

Ongelezen bericht door salapio » 30 jun 2015 11:36

Interessant! Dank voor het delen.
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: nieuw artikel relatie slapen en voeding (bv/fv)

Ongelezen bericht door Lindar76 » 19 mei 2016 18:33

Heeft evolutionary parenting hier niet een stuk over geschreven?


Yulian

Berichten: 95
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:18
Hobbies: gezondheidszorg

Re: nieuw artikel relatie slapen en voeding (bv/fv)

Ongelezen bericht door Yulian » 28 sep 2016 09:45

volgens mij kun je het artikel helemaal lezen als je op PDF klikt
http://online.liebertpub.com/doi/pdf/10 ... .2014.0153
(of is dat alleen bij mij zo omdat ik op mijn werk ben?)
het gaat over kinderen ouder dan 6 maanden, en dat het geheel normaal ze vaak 's nachts wakker worden, BV of niet.

Plaats reactie