Ontwikkeling tekenen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 jul 2015 14:30

Lol wicky je schrijft het lollig...Heeft hij gewoon niet zoveel interesse? Hoe oud is hij?

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Wicky » 13 jul 2015 14:58

Hij is net 4 en heeft inderdaad totaal geen interesse in wat voor knutselwerk dan ook. Op het kdv zoek ik regelmatig tevergeefs naar een knutsel met zijn naam erop en als er al een tussen hangt (af en toe forceren zijn juffen toch zachtjes dat hij eens mee doet) dan is dat meestal degene met de minste verf/plakkers/... erop [cheesygrin] . Ik maak me er geen zorgen om hoor hij kan weer andere dingen goed. En papa en ik kunnen ook niet tekenen dus ach het zit in de familie zullen we maar zeggen [whistle] . Laatste keer toen op het cb werd gevraagd of ik zl wel eens de pengreep zie gebruiken als hij een potlood vast houdt schoot ik bijna in de lach; het is al een zeldzaamheid als ik 'm überhaupt een potlood zie vasthouden op welke manier dan ook.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door ronja » 02 aug 2015 11:15

Tot mijn verbazing tekent mijn zoon van 2 jaar en 7 maanden ineens een meneer. Hij benoemde uit zichzelf gezicht, ogen, neus, mond, haren, armen, benen en voeten. Zo leuk.

Plaats zo een foto.

Foto:
Afbeelding
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Nina80 » 02 aug 2015 20:57

Leuk zeg! Duidelijk ook!

Hier dus een wielenfanaat, eer die poppetjes gaat tekenen... [grin]
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Luna » 02 aug 2015 21:02

Dl is ruim 5 en tekent altijd prinsessen met hele lange haren en hele lange jurken. Meestal is ze het zelf als prinses. Ze is er altijd wel trots op. In bet begin leken de prinsessen meer op monsters, maar ze worden steeds mooier!
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door elize80 » 02 aug 2015 21:07

Mikje schreef:Leuk draadje!
Zl maakte deze tekeningen vlak na zijn tweede verjaardag.
Een vrachtauto met takel:
Afbeelding

En een graafmachine met twee scheppen en veeeeeeeel wielen:
Afbeelding

Ik heb ook nog ergens uit die tijd een mooie tractor. De vrachtwagens en graafmachines zijn de laatste tijd wat abstracter geworden.

Hij zit nu, net 3 jaar, in de gedetailleerde stoomtreinenfase, even geen tekeningen van paraat, maar echt alles er op en er aan (zelfs een kolenwagen 'dat heet een tender, mama' [emoji1] )

Ik vroeg me af of hij ook 'poppetjes' kon tekenen, want dat doet hij nooit. Ik vroeg het hem en waarempel: een hoofd met haar, ogen, neus en mond, lichaam met armen, benen, handen, vingers, voeten en tenen kwamen er zo uit. Ik was wel verbaasd.
Wat knap!

Mijn oudste van bijna 4 kan wel poppetjes tekenen (in opdracht) maar doet het nooit. Hij tekent meestal schatkaarten. Heel veel lijnen en cirkels en 1 kruis.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

lentemama

Berichten: 2179
Lid geworden op: 21 feb 2013 20:30
Hobbies: honden, lezen, reizen
Locatie: Wassenaar

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door lentemama » 02 aug 2015 21:25

Ik vond het ook zo apart dat dl1 opeens een poppetje tekende. Zomaar uit het niets leek het. Ze was al een tijd aan het oefenen met rondjes tekenen. En toen opeens, op de verjaardagskaart voor mijn broer, een poppetje.
mama van R (4-12), C (1-15) en M (2-17)

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door ronja » 02 aug 2015 22:14

Rondjes werden hier ook al getekend. Hele vellen vol. Vind het zo grappig dat het vanzelf gaat en je ineens verrast wordt.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door mem2 » 16 aug 2015 15:36

Even een vraagje. De puntentelling bij kindertekeningen.
Ik kan er geen uitleg bij vinden behalve dat je voor elk onderdeel punt geeft. Dan is de lijst niet logisch.
Als je een punt geeft voor kledingstuk moet je dan later in lijst ook weer punt geven voor 4 kledingstukken? Of vervangen?
Telt handtasje als kledingstuk? Kroontje ook of telt dat voor haar?

Ogen e.d. komen er ook vaker in voor. Als er ogen zijn geef je punt, vervang je die punt dan later of geef je steeds punt erbij? Dan kom je toch heel snel op veel punten?

In iedere tekening zit wel iets wat de andere weer niet heeft. Dan weer wimpers/ pupil/wenkbrauwen etc. Dan weer veel kleding of 1 kledingstuk met veel details.

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door salapio » 16 aug 2015 16:08

Persoonlijk vind ik die scorelijst nogal kul [sorry]. Het is wellicht wel een voorzichtige indicatie over een eventuele voorsprong als het gaat om tekenen ...

Hier werden voor mijn verjaardag dino's getekend :)

Afbeelding

Diplodocus, oh nee Velociraptor door S van 3

Afbeelding

Dilophosaurus door T van 5 (haat tekenen, moet perfect en dat lukt zelden naar wens, nu was hij tevreden met het resultaat - vrij precies nagetekend van zijn dino-boek)

Afbeelding

Tricerathops en Dilophosaurus (maar die eet geen vlees hoor mama en zij huilt want ze is ontroerd omdat haar kleintjes geboren zijn ) door M van 7
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


mem2

Berichten: 493
Lid geworden op: 15 jul 2012 08:31
Hobbies: lezen, tekenen, wandelen, yoga

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door mem2 » 16 aug 2015 16:20

Nou dat ben ik ook wel met je eens hoor!
Zal er ook zeker geen waarde aan hechten. Was oude werkjes aan het uitzoeken en een druilerige zondag, zo vind je eens wat uit om te doen.
Oen zocht ik die lijst en dacht; dit is toch helemaal niet logisch?

Vind wel leuk om te zien, die ontwikkeling. En 2 kindjes die het erg leuk vinden om te doen dus dozenvol inmiddels. Viel me op dat de oudste met 3 zowat gedetaileerder tekende dan nu met 7. Interesse waarschijnlijk [smile]


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 16 aug 2015 19:15

Ik vind het toch een handvat, al is het denk ik niet heel precies. Je moet niet alle tekeningen ooit bij elkaar optellen (niet de elementen apart) en natuurlijk werkt het niet meer zo als je kind andere interesses heeft (zoals mijn oudste ook). Die dingen die dubbel zijn geven idd dubbele punten. En salopio Ik denk dat jouw beeld mss ook vertekend is betr wat een gemiddeld kind kan?

Maar ik ben wel heel benieuwd wat de juf zegt. Een goede kleuterjuf wil ik eens vragen wat ze ziet in de klas, en ze is ook kinder coach. Mss heeft zij ook een visie op de scorelijst.

Hier overigens weer een nieuwe fase: ogen, iris, wenkbrauwen. ... INKLEUREN! Kraskras weg ogen [lol]

Neus, neusgaten, KRAS KRAS! weg neus ....

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door salapio » 16 aug 2015 19:58

Ja dat doet S ook heel vaak. Heel frustrerend want dan wil ik zn mooie poppetje ophangen en dan kraskraskras is het verdwenen...

Misschien Lindar, maar ik heb ook een allergie voor scorelijsten ...
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)

Gebruikersavatar

Emjay

Berichten: 2781
Lid geworden op: 12 mei 2013 15:46
Hobbies: Dragen, naaien , dragers maken
Locatie: Beieren

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Emjay » 16 aug 2015 20:42

Mijn peuter van bijna 3 tekent ineens alleen maar dit. De stippen zijn regen, maar de rest...?

Afbeelding

**Tapatalk**
Zoon - Sept '12, Dochter - Okt '14, Zoon - Sept '16

*Draagconsulent * Maakt dragers * Naait kleertjes voor de lol * ex-Groningen * nu Beieren *


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Ontwikkeling tekenen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 16 aug 2015 20:50

Kinderen tekenen ook nog wel eens beweging. Een soort krabbel is dan een konijn, want die hopt. Dus wat je ziet zegt niet altijd wat over het denk proces erachter.

Plaats reactie