Culturele bias van onderzoek

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
Contacteer:

Culturele bias van onderzoek

Ongelezen bericht door noek » 24 apr 2015 08:10

Interessant stuk van Asha ten Broeke over de culturele vertekening van psychologisch onderzoek: http://ashatenbroeke.nl/2015/04/21/een- ... ders-naar/
Het idee over ontwikkeling van kinderen is vooral gebaseerd op kinderen uit witte, rijke, hoogopgeleide gezinnen, kijk je breder valt het plaatje vaak heel anders uit.
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.

Gebruikersavatar

marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: Culturele bias van onderzoek

Ongelezen bericht door marina » 24 apr 2015 09:42

Interessant!

Tapatalk
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)

Gebruikersavatar

meimamma

Berichten: 2542
Lid geworden op: 02 jun 2012 21:59
Hobbies: Momenteel vooral mijn dochter

Re: Culturele bias van onderzoek

Ongelezen bericht door meimamma » 09 mei 2015 21:28

Dit maakt discussies over psychologisch of sociologisch onderzoek ook zo lastig! Het is veel minder zwart-wit dan bijvoorbeeld natuurkundig onderzoek.

Ook bij psychologische tests bij bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken speelt dit soms. Dan zijn het bijvoorbeeld Amerikaanse testen en vullen Nederlanders deze veel te 'bescheiden' in. Meestal wordt er ook gecorrigeerd voor man-vrouw verschillen, maar eerlijk gezegd heb ik daar dan ook weer moeite mee, want ik ben bijvoorbeeld een vrouw met vrij mannelijke denkbeelden en ik scoor dus met dezelfde antwoorden anders dan een mannelijke collega (heb ik een keer ondervonden bij een oefentest toen ik aio was).

Gebruikersavatar

Murfje

Berichten: 1185
Lid geworden op: 01 okt 2012 15:10
Hobbies: Gaming
Locatie: Pijnacker

Re: Culturele bias van onderzoek

Ongelezen bericht door Murfje » 28 aug 2015 13:23

Heel waardevol artikel.
Toevallig is ook dat ik vandaag een artikel heb gelezen waarin wordt besproken dat borstvoeding statistieken, onderzoek en advies vaak is gefocussed op blanke ouders en kinderen. Als je in deze groep gaat kijken zie je bijvoorbeeld regelmatig dat als de ouders bv en kv combineren, een tijdje later geen bv meer gegeven wordt. Conclusie is dat de kv zooit met de bv productie, waardoor deze faalt. Echter, in USA blijkt dat andere etnische groepen (hispanic, african-american, aziatisch) heel vaak wel combineren, en veel meer en langer bv geven dan blanke mensen. Kv is voor hun niet 'het begin van het einde'. Theorie is nu dat wanneer blanke mensen tegen bv problemen aanlopen, ze vaak eerst proberen te combineren, en dat bv een tijdje erna stopt vanwege diezelfde problemen. Dus kv was niet de veroorzaker, maar een bijzaak.

Wil trouwens niet zeggen dat combineren altijd probleemloos is. Maar er zijn duidelijke tekenen dat het niet de 'slippery slope of doom' is die ons vaker voorgeschetst is.

En het is zoiezo ook al langer bekend dat ook zaken als psychologische problemen en ziektes compleet anders kunnen zijn en een andere impact kunnen hebben voor mensen van andere achtergronden. Zo bleek dat westerse psychologen soms erg weinig konden uitrichten in rampgebieden. Hoe mensen daar ermee omgingen en het verwerkten was gewoon compleet anders.
Moeder van Joshua (5-12-2012)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Culturele bias van onderzoek

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 mei 2016 16:04

Voeden andere culturen niet veel beter op verzoek? Dat de troostborst minder een taboe is? Dat dempt de effecten van bijvoeden nl.

Plaats reactie