Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Mama1984

Berichten: 2220
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:33
Hobbies: Lezen

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Mama1984 » 21 okt 2014 09:53

Goed om eens te lezen en over na te denken.
Als ik naar mezelf kijk vind ik het zo gek om te weten dat ik het in de eerste twee maanden van zl's leven helemaal deed zoals voorgeschreven (cb) en dat ik me daar zo onzeker bij voelde, alsof het niet klopte. Vanaf dat moment ben ik steeds meer gaan kijken naar zl en naar mijn eigen gevoel gaan luisteren.
Als ik dan dit soort artikelen lees, waarbij weer zo duidelijk wordt dat het allemaal een natuurlijk proces is, dan denk ik: het is allemaal zo logisch, waarom maken we het toch allemaal zo moeilijk? Dat is precies waar die tegenstrijdigheid vandaan komt.

Hierbij moet ik wel even zeggen dat zl heel graag op zn buik lag, maar die tilde 6 uur na zn geboorte al zelf zn hoofd op als ie op zn buik lag.
💙~*~💗~💙


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door leeneke » 25 okt 2014 14:57

Gaat dat moeten kruipen niet over stimuleren van hersenen door asymetrische (help, spelling) bewegingen of zo?

Een half uur buikliggen, daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Ik legde ze soms eens op de buik, maar als ze duidelijk niet tevreden waren draaide ik ze terug om. Wat een vreemd idee van het cb [sad]
Moeder van drie


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Lindar76 » 29 okt 2014 09:57

leeneke schreef:Gaat dat moeten kruipen niet over stimuleren van hersenen door asymetrische (help, spelling) bewegingen of zo?
]
Ja die heb ik wel vaker gehoord. Alleen heb ik geen informatie of dat dan een correlatie is of een oorzakelijk verband. En ik vraag me af hoe dat dan gaat in gemeenschappen waar kruipen niet zo'n algemeen voorkomend iets is. Wordt die 2zijdigheid dan gestimuleerd door klimmen, gedragen worden, enz? Of, 2e mogelijkheid, er ís helemaal geen oorzakelijk verband, en oefenen maakt niets uit.

Gebruikersavatar

Lissymar

Berichten: 3077
Lid geworden op: 18 okt 2011 19:21
Hobbies: Lezen, haken, koken.
Locatie: Dordrecht

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Lissymar » 29 okt 2014 10:52

Ik heb tijdens mijn opleiding gehoord dat kindjes die niet kunnen kruipen moeite hebben met bepaalde schrijfbewegingen (fijne motoriek).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door surfbabe » 29 okt 2014 10:55

Kruipen/tijgeren gaat om het stimuleren van de samenwerking tussen de linker en rechter hersenhelft. Net zo iets als een kruisloop (linkerbeen omhoog, rechterhand op de knie van linkerbeen en omgekeerd). Maar het schijnt niet uit te maken dat dit later is, bijvoorbeeld in een spel, ipv in de baby ontwikkeling.
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Plaats reactie