Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Madelief » 09 okt 2014 21:38

'Op zoek naar het verloren geluk' van Jean Liedloff las ik toen ik zwanger was. Een interessant en ook inspirerend boek.

Maar, het heeft me ook nogal wat stress bezorgd 'in den beginne'! In het boek las ik dat babies bij de betreffende indianenstammen niet of nauwelijks huilen, als hun leven zo en zo is.

Echter! In mijn prille moederschap werd ik geconfronteerd met HUILEN! Ondanks het dragen voeden samenslapen etc. Afijn, dat kostte mij best wat stress, ik dacht: omg ik moet alles wel fout doen, maar hoe in godsnaam kan ik het goed doen???

Ik ben inmiddels wat gekalmeerd;). Maar ik vroeg mij af: hoe zien jullie dit? Hoort huilen erbij? Of zijn babies eigenlijk kalme wezentjes zijn, als ze maar in hun behoeften (welke???) voorzien zijn?
ZL (december 2013)

Gebruikersavatar

Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Mochi » 10 okt 2014 00:32

Jongen, Liedloff is leuk om te lezen, maar ze is bepaald niet het alfa en omega van AP, en weinig wetenschappelijk gefundeerd. Wat ze zegt over homoseksualiteit bijvoorbeeld, sjeu [lol]
En haar stelling over huilen, gos.

Nu goed, massa's AP-boeken. Ik ga geen reclame zitten maken, maar er zijn er die echt wél wetenschappelijke basis hebben.
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 okt 2014 13:50

ooo ja! Die opmerking over homoseksualiteit! Echt heel verschrikkelijk.

Liedloff is geweldige denkoefening, om buiten eigen kaders te gaan. Maar haar bril was wel iets roze [cool]

Huilen baby's? Ja en nee.

JA baby's huilen, in verschillende culturen allemaal ong even vaak, met huilpiek rond 6-8 weken.
NEE baby's horen niet zoveel te huilen als 'wij' hier gewend zijn, K*G geeft 2-2,5 uur per dag aan [flauwte] De belangrijkste reden voor deze discrepantie is opvoedgewoontes. Baby's horen niet alleen, horen niet zo weinig voedingen, horen niet te moeten wachten als ze iets nodig hebben. Zij horen gedragen, veel. Zij horen bij moeder te slapen 's nachts. Zij horen overdag bij moeder of medeverzorger te zijn, niet in wipper, box enz. Of iets nuanceren: beetje hoeft niet erg te zijn, afhankelijk van type kind, maar een moetje is het zeker niet. Responsiviteit, sensitief ouderschap is de biologische norm, en de culturele afwijking. Het gebrek aan medeverzorgers (allomoeders/village to raise a child) doet niet alleen kinderen te kort, ook moeders. Doordat zij er alleen voor staan voor grote stukken dag gaat de stress omhoog en daarmee het vermogen tot co-reguleren (kalmeren van baby door eigen kalme toestand) omlaag. Sensitiviteit óók, trouwens. Die blijkt hoger bij aanwezige moeder's moeder. (zal hier niet met alle moeders opgaan, gezien de non-AP erfenis in onze cultuur)
JA sommige baby's huilen vaker. Deels karakter, en dat is zinvol: 'makkelijke' baby's gaan vaker dood. Niet hier, of toch niet dat ik weet... maar bij moeilijke omstandigheden als hongersnood. De Vries ontdekte dit per ongeluk bij onderzoek ... die springende afrikaanse stam... Masai.
NEE baby's horen dus niet zoveel te huilen, er is teveel mis met het 'totaalpakket' aan zorg dat zij ontvangen. Ronald Barr kwam met die term, onderzoekt huilen bij baby's wereldwijd. Zie dus hierboven. 'what crying babies need the most, or what decreases their crying, is a care-package that's sets their world right' (Barr, uit mijn hoofd dus mss niet helemaal correct)
JA baby's in het westen huilen vaker ook bij AP, zij hebben vaker een verstoorde darmflora, door verstoorde darmflora moeder, kunstvoeding, keizersnee. Zij hebben vaker een onrustige start doordat het derde trimester vd zwangerschap óók belangrijk is, veel stress bij moeder vergroot risico op overmatig huilen (en op ADHD).

Oké ik stelde mijn blog uit vanwege waterpokken dl maar herschrijf hem hier [rolleyes]

leesvoer Our Babies Ourselves Meredith F Small
mothers and others -sarah blaffer Hrdy
gerhardt over hersenontwikkeling, Why love matters

vast nog meer.... heb ik even niet paraat.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 okt 2014 14:17

o evolutionaryparenting.com vind ik een goede site

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door She » 10 okt 2014 15:13

Ik vond Op zoek naar het verborgen geluk een behoorlijk irritant boek, waar ik niets mee kon. Waar interpretaties van gedrag gedebuteerd werden die op geen enkele wijze onderbouwd werden. Ik vind het beslist geen AP boek, er is niet erg veel responsiviteit naar die opgroeiende kinderen. Om het over de opmerkingen over seksualiteit inderdaad maar niet te hebben.

Babies huilen wel eens. Peuters ook. Volwassenen ook trouwens. Of een individu al dan niet huilt, verdriet heeft, heeft niets met AP te maken. Wel of het verdriet getoond mag worden en hoe er op gereageerd wordt [smile]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Madelief » 10 okt 2014 23:19

Interessante post Lindar, leuk ook de boekentips die ga ik lezen.

Zo n idee had ik ook al, dat de totaal package afwijkend is van wat babies (en moeders?) nodig hebben, waarvan ook vele factoren buiten onze directe invloedsfeer.
ZL (december 2013)


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Madelief » 10 okt 2014 23:31

En dat het dus werkelijk zo is dat babies in westerse cultuur meer huilen is toch wel een opmerkelijk iets, ook als ouders AP dingen doen.
ZL (december 2013)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 okt 2014 23:47

Madelief schreef:En dat het dus werkelijk zo is dat babies in westerse cultuur meer huilen is toch wel een opmerkelijk iets, ook als ouders AP dingen doen.
Er zijn gewoon meer verstoringen, ook als je AP doet kan je daar niet altijd iets aan doen. Wel zie je groot verschil bij groepen onderling, ih westen. Bij mainstream vs meeer huilen dan bij babys ve een groep lll moeders, bij veel dragen vanaf begin minder huilen dan bij minder dragen.


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Madelief » 11 okt 2014 10:17

Lindar76 schreef:
Madelief schreef:En dat het dus werkelijk zo is dat babies in westerse cultuur meer huilen is toch wel een opmerkelijk iets, ook als ouders AP dingen doen.
Er zijn gewoon meer verstoringen, ook als je AP doet kan je daar niet altijd iets aan doen. Wel zie je groot verschil bij groepen onderling, ih westen. Bij mainstream vs meeer huilen dan bij babys ve een groep lll moeders, bij veel dragen vanaf begin minder huilen dan bij minder dragen.
Is er al veel onderzoek gedaan naar het waarom? Dragen dus, darmflora, keizersnede, nog meer?
ZL (december 2013)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 okt 2014 15:16

Bedoel je specifiek AP in westerse cultuur versus andere culturen?


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Madelief » 11 okt 2014 15:27

Lindar76 schreef:Bedoel je specifiek AP in westerse cultuur versus andere culturen?
Ja ik denk het wel. Dat is wel iets wat ik me afvraag. Of er nog een stuk 'extra huilen' is hier in westerse cultuur, los van dat er ap met een kind wordt omgegaan en welke factoren daartoe bijdragen.
ZL (december 2013)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 19 okt 2014 13:58

Ik kan wel een aantal factoren noemen die hier meer voorkomen, er is naar mijn weten geen onderzoek gedaan dat westers ap vergelijkt met niet westers. Wel een onderzoek dat vs mainstream vergelijkt met vs lll


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Madelief » 19 okt 2014 21:34

Lindar76 schreef:Ik kan wel een aantal factoren noemen die hier meer voorkomen, er is naar mijn weten geen onderzoek gedaan dat westers ap vergelijkt met niet westers. Wel een onderzoek dat vs mainstream vergelijkt met vs lll
lll als in 'la leche league' als in borstvoedende mama's? Was er een significant verschil?
ZL (december 2013)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 19 okt 2014 22:31

La Leche League moeders, niet alleen bv maar ook beetje ap gelijkend moederschap. LLL heeft uitgangspunten http://www.lalecheleague.nl/over-la-lec ... angspunten" onclick="window.open(this.href);return false;


jojojooh

Berichten: 82
Lid geworden op: 01 nov 2013 09:32
Hobbies: (Hard)lopen en buiten zijn
Locatie: Geldrop-Mierlo

Op zoek naar het verloren geluk: huilen hoort niet?

Ongelezen bericht door jojojooh » 20 okt 2014 20:08

Leuke discussie, moet ik volgen. Zou het naast bv, ap, ook niet veel aan onze voeding kunnen liggen? Dat de ontwikkelrndevdarmen daar ook niet 123 goed op reageren? Omdat we in het westen veel gluten en zuivel eten terwijl de primitieve mens een veel basaler en passender dieet gebruikt?

Plaats reactie