Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Pluu » 28 sep 2014 14:06

Ik en mijn partner hadden het er laatst over dat ZL nu oud genoeg is om heel simpele verhaaltjes te begrijpen, en dat hij het misschien wel leuk zou vinden om af en toe een verhaaltje te luisteren. Vroeger had ik ook cassettebandjes met sprookjes en verhaaltjes erop, ik vond dat altijd erg rustgevend.

Alleen: ZL hééft natuurlijk al verhaaltjes. Met beeld erbij, en het heet tv, hij heeft DVD's met kinderverhaaltjes genoeg. TV kijken proberen we juist een beetje te beperken. Lijkt ons niet gezond voor een kind om te lang achter elkaar TV te kijken, is ook slecht voor hun IQ las ik laatst.

Zouden gesproken verhaaltjes "beter" zijn voor kinderen dan tv-kijken? Of is het eigenlijk hetzelfde, dom vermaak dat best lekker is van tijd tot tijd, maar dat -net als junkfood of snoep- beperkt moet worden aangeboden? Wat denken jullie?
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Raja » 28 sep 2014 14:32

nee, er zit echt een groot verschil in.
Verhalen stimuleren de fantasie en het taalgevoel, omdat je zelf moet bedenken hoe het eruit ziet. Voorgelezen worden is denk ik nog beter, omdat er dan ook interactie is tussen jou en je kind over het verhaal. Maar ik kies zelf echt wel liever voor een verhaaltje om naar te luisteren dan voor tv.
moeder van een geweldige dochter 10-2008


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door WZK » 28 sep 2014 17:33

Ik vind er nog wel een flink verschil tussen zitten. Tv kijken is voor mijn gevoel passiever. Bij een verhaal moeten ze er zelf in gaan. Zelf de fantasie gebruiken. Taal speelt een veel grotere rol. En de opname en verwerking daarvan dus ook. Televisie heeft ook beeld, is minder talig, laat veel minder aan de fantasie over. Is vaak ook simplistischer. Nu maakt get uiteraard uit wat je ze laat kijken en wat je ze laat luisteren.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Frederique

Berichten: 3028
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:54
Locatie: Utrecht

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Frederique » 28 sep 2014 17:46

Ik las eens een artikel over verschillen tussen lezen en film/tv.

Ook ik dacht altijd dat voor lezen meer fantasie nodig is, maar het werd me duidelijk dat het meer een andere soort van fantasie is. Als je leest moet je hoe dingen eruit zien er bij verzinnen, al is ook dat soms ook uitgebreid beschreven.

Maar bij film/tv moet je bedenken waarom een personage iets doet, wat of hoe hij voelt, letten op gezichtsuitdrukkingen, hoe de ander reageert etc. Een film wordt veel sneller verteld waardoor er veel meer is weggelaten, dat moet er allemaal bij verzonnen en geïnterpreteerd worden door de kijker.

Vond ik wel verhelderend.
Ik denk dus dat beiden op hun eigen manier een verrijking voor de fantasie zijn en dat ook luisterverhalen prima als afwisseling zijn

wij hebben alleen Alfred J Kwak van H van Veen: fantàstisch, op zoek naar meer tips met zulke mooie muziek

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door bigou » 28 sep 2014 17:47

Ik denk ook dat verhaaltjes luisteren in dat opzicht toch anders is dan 'lui' tv kijken waarbij alles al voor je wordt ingevuld. Natuurlijk is zelf voorlezen interactiever etc. maar ik denk dat er niets mis is met af en toe een luisterverhaaltje als je kind daar van houdt.

edit: Wel interessant ook wat jij aangeeft Frederique! Ik denk dat het soort luisterverhalen/films dan wel van groot belang is [think] Er zit denk ik bijv. wel een groot verschil tussen een 'simpele' Disneyfilm en sommige 'creatieve' kinderfilms die ook wel worden uitgebracht en waarbij de fantasie/doordenken etc. meer wordt geprikkeld. Bij luisterverhaaltjes gelden die verschillen ook wel lijkt me...en misschien stimuleren sommige goede kinderfilms kindjes dus meer dan een 'platter' luisterverhaal? Geen algemene regel dan dus [smile]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door WZK » 28 sep 2014 18:20

Interessant Frederique wat jij aanhaalt. Sluit bij bigou aan.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 28 sep 2014 19:58

Ik ben het helemaal eens met Raja. Ik merk dat mijn meisje echt de luisterverhalen die we hebben zit na te vertellen en soms introduceert ze zichzelf in het verhaal. Dit doet ze ook met de verhalen uit boeken die wij haar voorlezen. Maar dit doet ze niet met de filmpjes die ze op youtube kijkt.

Ook is ze meestal aan het spelen als een verhaaltje aan staat en hebben we meer interactie. Wanneer filmpjes aanstaan is interactie met mij of iets anders echt minimaal.


Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Raja » 28 sep 2014 20:54

Frederique schreef:Ik las eens een artikel over verschillen tussen lezen en film/tv.

Ook ik dacht altijd dat voor lezen meer fantasie nodig is, maar het werd me duidelijk dat het meer een andere soort van fantasie is. Als je leest moet je hoe dingen eruit zien er bij verzinnen, al is ook dat soms ook uitgebreid beschreven.

Maar bij film/tv moet je bedenken waarom een personage iets doet, wat of hoe hij voelt, letten op gezichtsuitdrukkingen, hoe de ander reageert etc. Een film wordt veel sneller verteld waardoor er veel meer is weggelaten, dat moet er allemaal bij verzonnen en geïnterpreteerd worden door de kijker.

Vond ik wel verhelderend.
Ik denk dus dat beiden op hun eigen manier een verrijking voor de fantasie zijn en dat ook luisterverhalen prima als afwisseling zijn

wij hebben alleen Alfred J Kwak van H van Veen: fantàstisch, op zoek naar meer tips met zulke mooie muziek
O wat leuk, Y luistert bij het slapen gaan tegenwoordig Alfred J Kwak. Voorheen moest ik blijven tot ze slaapt, nu mag ik weg na: dat zien we wel, dat zien we wel... [biggrin]
Ik ken eigenlijk alleen Peter en de Wolf, maar dat spreekt Y tot nu toe nog niet zo aan... Dus ik ben ook wel benieuwd.

Verder: ik denk dat wat je zegt op zich wel klopt wat betreft tv of films. Ik vind tv alleen zo'n brain drainer, als het ding aan staat overdag (Y mag 's ochtends in het weekend even tv kijken) dan zorgt het ook bij mij voor dat alle energie daar naartoe gaat. Misschien is het bij beeld nog meer van belang dat het goed gemaakt is om verrijkend te kunnen zijn?
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 28 sep 2014 20:55

Nou moet ik zeggen dat mijn post hierboven gaat over wat ik observeer in het gedrag van mijn 2,5 jarige en wat ik voor haar prefereer.

Over film en televisiekijken in het algemeen: Frederique heeft het bij het rechte einde. Film en tv kijken is zeker geen passieve bezigheid, de mythe van de 'couch potato' is in de jaren 70 al ontkracht en nog vele malen sindsdien. Er zijn vele boeken geschreven over wat de kijker allemaal doet tijdens het kijken van een film of tv programma. Je moet nog steeds erg veel interpreteren uit wat je ziet, 'wat je wordt voorgeschoteld' Niet iedereen in de filmzaal ziet dezelfde film ;) bijvoorbeeld: net als bij het lezen van een boek, vul je constant betekenis in 'of maak je betekenis' bij film en tv afhankelijk van het kader waaruit je kijkt, leeftijd, culturele achtergrond, geslacht, opleiding enz maar ook uit de volgorde waarin de beelden of scènes zijn geordend (de syntaxis) en de gebruikte symboliek.
Film als taal moet je leren lezen, Westerse film en tv hebben een eigen semiotiek, die moet je kennen om het te kunnen lezen en er iets van te maken (de meeste van ons hier zijn in de westerse culturen opgegroeid en kennen deze structuren zonder ons er bewust van te zijn)

Het probleem vind ik dat er grote verschillen zijn in de kwaliteit van producties en de zorg voor het verhaal. Al helemaal wat betreft kindertelevisie! Een programma als Tractor Tom, heeft weinig van wat Frederique aanwijst als zijnde interessant en prikkelend voor de geest, een kind hoeft bar weinig in te vullen.

Ook komt het doordat kleine kinderen dit nog niet zo goed kunnen, mijn dochter van 2,5 begint nu pas voorzichtig grapjes te ontdekken of te begrijpen in een serie als Shaun the Sheep (Alweer vele malen beter dan Tractor Tom, dat is vooral plaatjes kijken, valt weinig meer van te maken dan wat er staat). Nog een voorbeeld, wat voor subtiele lichaamsreacties of signalen kan mijn dochter lezen bij de personagers uit Het Zandkasteel? Geen als je het mij vraagt. Ik denk dat daarom algemeen wordt geadviseerd kinderen onder de 2 jaar tv te onthouden (hebben we niet gedaan hoor, wel matigen we het).

Kort samengevat: ik weet dat Frederique gelijk heeft wat betreft de passiviteit van tv en film. Maar wat kleine kinderen betreft is het m.i andere koek en zijn veel van de aangeboden programma's niet bepaald verrijkend voor de verbeelding. Omdat ze gemaakt worden opdat het kind die nog niet zo goed een beeld kan lezen dat niet hoef te doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 28 sep 2014 20:56

Raja schreef:
Verder: ik denk dat wat je zegt op zich wel klopt wat betreft tv of films. Ik vind tv alleen zo'n brain drainer, als het ding aan staat overdag (Y mag 's ochtends in het weekend even tv kijken) dan zorgt het ook bij mij voor dat alle energie daar naartoe gaat. Misschien is het bij beeld nog meer van belang dat het goed gemaakt is om verrijkend te kunnen zijn?
Ja precies dus! lol
Afbeelding


Frederique

Berichten: 3028
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:54
Locatie: Utrecht

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Frederique » 28 sep 2014 22:13

goede aanvullingen


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Sjoba » 29 sep 2014 12:08

Ik merk dat mijn dl (net 4) nu eindelijk geduld begint op te brengen voor luisterverhalen, dat was tot voor kort nog niet zo. Leuke verhaaltjes die wij hebben zijn de luisterboeken van Pim & Pom en het Muizenhuis. Verhalen als Pluk (hoorspel) en Otje zijn nog te langdradig.
We kijken wel veel films, en ik heb ook weinig tegen een leuke disneyfilm, ook daar vraagt dl veel over het waarom, wat gebeurt er nou precies etc. Maar nog beter vind ik de verhalen van japanse anime. Die verhalen zijn voor ons wat absurt, en tegelijkertijd gaan ze vaak juist over het dagelijks leven, er is niet echt een kop of staart aan. Dl vindt dat echt leuke films en is ook geboeid, vraagt er veel over. Aanraders zijn bijvoorbeeld Ponyo en My neighbour totoro.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 29 sep 2014 13:40

Ah Ponyo vond ik zooo mooi!
Hier heb ik een paar keer luisterverhalen van Kikker geleend uit de bieb, het zijn korte verhalen. En ook een cd van Beestenboel, ook korte verhalen. Hier zijn ze een succes.


Tapatalk
Afbeelding


Jessie583

Berichten: 8934
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:39
Hobbies: .

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Jessie583 » 02 okt 2014 13:35

Waar halen jullie de luisterboeken/hoorspelen? Op spotify vind ik heel weinig.

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Raja » 02 okt 2014 18:37

In de bibliotheek zijn ze ook te krijgen, bij ons wel althans.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Plaats reactie