Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 02 okt 2014 19:59

ik heb ze ook van de bibliotheek, staan bij de DVD's
Afbeelding


Jessie583

Berichten: 8934
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:39
Hobbies: .

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Jessie583 » 02 okt 2014 21:04

Matoliano schreef:ik heb ze ook van de bibliotheek, staan bij de DVD's
Bij ons is het een bedroevend assortiment. [sad] Zijn bij jullie de leen luisterboeken gratis?


Topic starter
Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Pluu » 02 okt 2014 21:27

T viel toch tegen hoe slecht ZL zijn aandacht bij een verhaaltje kan houden zonder plaatjes. Vandaag voor het eerst geprobeerd sprookjes te introduceren, maar na een paar minuten interesse voor het pratende kastje wilde ZL weer spelen en stoeien.

Misschien toch iets makkelijkers zoeken om mee te beginnen dan de rattenvanger van Hamelen. Vraag me af of ZL al wel weet wat een rat is.
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Raja » 02 okt 2014 21:30

Hoe oud is je zoontje?
moeder van een geweldige dochter 10-2008


Topic starter
Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Pluu » 02 okt 2014 21:47

2-en-half. Maar bij boekjes vertelt hij nu zelf hele verhalen.
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 02 okt 2014 22:29

Jojanne schreef:
Matoliano schreef:ik heb ze ook van de bibliotheek, staan bij de DVD's
Bij ons is het een bedroevend assortiment. [sad] Zijn bij jullie de leen luisterboeken gratis?
ja die zijn gratis bij het biebabonnement van de kleine
Afbeelding

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 02 okt 2014 22:33

Pluu schreef:T viel toch tegen hoe slecht ZL zijn aandacht bij een verhaaltje kan houden zonder plaatjes. Vandaag voor het eerst geprobeerd sprookjes te introduceren, maar na een paar minuten interesse voor het pratende kastje wilde ZL weer spelen en stoeien.

Misschien toch iets makkelijkers zoeken om mee te beginnen dan de rattenvanger van Hamelen. Vraag me af of ZL al wel weet wat een rat is.
Dl gaat ook na een paar minuten gewoon spelen, ik laat het gewoon op staan en later merk ik dat ze wel degelijk heeft geluisterd (dan vertelt ze kleine dingetjes na bv) En inderdaad beginnen met iets korters? En/of een verhaal van personages die hij al kent? DL kende Kikker al toen ze verhalen van Kikker ging luisteren
Afbeelding

Gebruikersavatar

monske

Berichten: 5513
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:53
Hobbies: *
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door monske » 02 okt 2014 22:50

Of als eensoort overgang een voorgelezen verhaal met statische plaatjes op de computer? Er staat wel wat op youtube of als (bijna gratis) app.

TV kijken voor peuters/kleuters vind ik toch wel statisch hoor. t Komt vaak neer op Dora en andere tekenfilmpjes met niet echt interessante personages.
Aan de andere kant is dat misschien ook wat een peuter zoekt: DL wilde toen ze kleiner was ook liefst 5x achtereen hetzelfde nijntje verhaal horen op de ipod.
Mama van ZL 09-2007 & DL 01-2010

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door rietjetoet » 02 okt 2014 23:04

voor het latere lezen schijnt voorlezen wel van belang te zijn (of luisteren) het zich kunnen voorstellen van wat er beschreven wordt is blijkbaar redelijk nodig ;-) aldus de therapeut van mijn dochter. Bij TV krijg je er een beeld bij en moet je idd anders kijken maar blij lezen moet je het beeld zelf bedenken. Het ene is het andere niet ;-).
en mijn oudste van 6 kon vorig jaar een kort verhaal aan als het genoeg afgewisseld werd met liedjes bijvoorbeeld, Aan één stuk ging het niet
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 04 okt 2014 20:43

Ik las laatst een GGD-notitie over tv-kijken. Daar stond in dat één van de voornaamste redenen om kinderen onder de twee geen tv te laten kijken is, dat de tijd die ze voor de tv doorbrengen, niet besteed wordt aan ontwikkeling. Op de 10-11 uren op een dag dat een kind wakker is, is een half uur of uur tv kijken dus behoorlijk wat gemiste tijd om vrij te spelen.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


Topic starter
Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Pluu » 04 okt 2014 21:40

Ja, dat had ik ook gelezen, in een ander artikel trouwens. Dan denk ik, tijd die ze dreinend aan moeders' been trekkend doorbrengen besteden ze ook niet aan hun ontwikkeling. En dat is meestal de tijd dat ZL tv krijgt, als hij te moe is om iets anders te doen maar het geen bedtijd is. Als ZL heerlijk aan het spelen is dan breng ik hem echt niet op het idee dat de tv ook aan kan.

Maar als hij dan ook tevreden zou zijn met een luisterboekje dan zou dat natuurlijk een mooi alternatief zijn [biggrin].
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 nov 2014 21:04

Wij hebben dit, nog van mij vroeger:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11 ... 81f2af.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
We luisteren het eigenlijk nooit... dl1 is nogal gevoelig voor geluid. Ik vond het vroeger geweldig!

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Wicky » 07 nov 2014 11:33

Ik ontdek dit topic nu pas, interessant onderwerp.

Wat me in de oorspronkelijke vraag opvalt, en wat door anderen ook ter sprake is gebracht, is de vooronderstelling dat tv kijken slecht is. Ik geloof daar niet in. Niet per definitie althans. Ja fysiek is zl passief als hij tv kijkt. Maar ik zie dat hij tegelijkertijd van alles aan het verwerken is in zijn koppie. Dat staat zeker niet stil. Zl leert vooral door te observeren en tv is daar heel geschikt voor blijkt, hij pikt er veel van op. Een simpel voorbeeld: doordat hij het op tv heeft gezien snapt hij nu dat het handig is om met haren wassen zijn hoofd achterover te houden. Ik kon dat nog zo vaak tegen hem zeggen, uitleggen, zelf voordoen, het kwam niet aan bij hem. 1x op tv gezien en hij had het ineens door. Het op tv zien prikkelt zijn begrip schijnbaar toch op een andere manier.

Luisterboeken wil ik ook eens gaan proberen. Ik denk dat zl er thuis niet de rust voor zal hebben maar dat het in de auto bijvoorbeeld heel geschikt kan zijn. Of terwijl hij in bed ligt in periodes dat hij moeilijk in slaap kan komen en eerst een uur ligt te woelen.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje


Topic starter
Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Pluu » 07 nov 2014 11:46

ZL leert ook wel van de tv... na een paar keer sesamstraat over "licht" vs. "zwaar" is hij ineens met die woorden aan het experimenteren :). Maar wat een ander hier in dit topic ook al zei... ik zou me nooit druk maken over ZL die "te veel knutselt" of "te veel buiten speelt", ook niet als die activiteiten hem zó fascineren dat hij geen andere spelletjes meer wil doen. Maar als ZL hele dagen voor de tv zou willen hangen dan zou ik me wel zorgen maken over zijn ontwikkeling. En volgens mij is dat wel terecht, kinderen die te veel tv kijken die leren in die tijd geen andere dingen en kennelijk blijkt uit onderzoek dat dat toch wel voor een achterstand zorgt. Terwijl ik dat nog nóóit gehoord heb van kindjes die veel knutselen, dat die daardoor een achterstand zouden oplopen in hun grove motoriek, of in hun taalontwikkeling etc.

Dus tja ik denk toch wel dat tv, ondanks dat je er iets van leert, een beetje "zondigen" is. Net als ongezond eten heus wel wat nuttige voedingsstoffen bevat, en je heus niet direct ongezond wordt van een keertje lekker patat o.i.d. Maar dat het ook niet op hetzelfde niveau staat als andere (gezondere) maaltijden, dat je je toch minder zorgen hoeft te maken als je kind een maand lang een worteltjescraving heeft dan wanneer je kind een maand lang alleen chips zou willen eten.
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door bigou » 07 nov 2014 12:30

Pluu schreef: ik zou me nooit druk maken over ZL die "te veel knutselt" of "te veel buiten speelt", ook niet als die activiteiten hem zó fascineren dat hij geen andere spelletjes meer wil doen. Maar als ZL hele dagen voor de tv zou willen hangen dan zou ik me wel zorgen maken over zijn ontwikkeling. En volgens mij is dat wel terecht, kinderen die te veel tv kijken die leren in die tijd geen andere dingen en kennelijk blijkt uit onderzoek dat dat toch wel voor een achterstand zorgt. Terwijl ik dat nog nóóit gehoord heb van kindjes die veel knutselen, dat die daardoor een achterstand zouden oplopen in hun grove motoriek, of in hun taalontwikkeling etc.
WSS Dat lijkt me ook wel opgaan omdat tv toch passief vermaak is, ook al leert je kind best dingen van sesamstraat of klokhuis. Maar dan gaat het m.i. nog over kinderen van boven een jaar of 3, jonger zijn de nadelen van scherm sterker (zie tv topic)
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie