Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 17 nov 2014 20:05

9????? Goh....


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door mamavanvier » 18 nov 2014 20:47

wij kijken via uitzending gemist, dus kan uit een beperkt aantal selecteren. Maar dan nog zitten er regelmatig dingen in die ik best heftig vind voor een mannetje van 5...
9 jaar? Nee,dat wist ik ook niet...


lenagroot

Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jan 2015 09:38
Hobbies: lezen, koken

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door lenagroot » 30 mar 2015 15:25

TV kijken doe ik samen met de dreumes. Dan vertel ik er vaak ook dingen bij of herhaal ik woorden. Niet te veel van voorstellen hoor, Dora en Dribbel dvdtjes heb ik het over.

Voorlezen doen we hier meer dan tv kijken maar als je als ouder mee kijkt en er zelf interactie in brengt dan leert een kind ook van tv kijken. Op tv kunnen begrippen zoals voor, achter, hoog, laag etc. wel lekker inzichtelijk zijn. Meer dan in een prentenboek. Ik weet alleen niet of een jong kind deze begrippen er in zijn eentje ook al uit kan halen. Met wat gezellig samen kijken wel hoop ik. [wink]


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door jlnda » 31 mar 2015 23:10

River schreef:Ik kwam nog niet zo lang geleden dit filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=v2SdEpHjrjw
Interessant filmpje, maar wat ik me nu afvraag wat het bij kids ouder dan 2/3 jr doet.

Overigens ken ik ook wel verhalen van ouders die de hele dag met hun kinderen bezig zijn en die t dan saai op school vinden...vond ik eigenlijk wel vergelijkbaar in n bepaalde manier...
Tis ook maar net wat je van school verwacht, en zou school ook niet meer de aandacht vast moeten houden door boeiender en sneller onderwijs te geven ipv slow talk ( even zwart wit gesteld ...)

Maar goed, nu weer meer ontopic: verhaal luisteren vraagt natuurlijk veel meer auditieve vaardigheden dan tv kijken. Je kunt tv kijken zonder geluid bv en toch t verhaal volgen. Weet je nog die luistertoetsen vroeger op de middelbare school??? Vreselijk voor n beelddenker!


Superboo

Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2014 05:56
Hobbies: koken, bakken, schrijven

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Superboo » 13 sep 2015 12:24

Is het een idee om hem te laten luisteren en een vel papier en kleurtjes te geven? Hij kan dan het verhaaltje tekenen (of print zo strip layout uit) of na het verhaal natekenen.

Plaats reactie