taalontwikkeling

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door bigou » 04 mar 2015 12:49

Appelboom schreef:Laatst drong tot me door dat ik eigenlijk nooit meer iemand hoor zeggen dat 'mama daar te weinig centjes voor heeft' of dat iets 'veel centjes kost'. Terwijl dat toen ik klein was veel tegen kinderen werd gezegd.
Misschien simpelweg omdat moeders vroeger nog bijna alles met 'echt geld' betaalden uit de huishoudknip en kinderen dus veel van die 'centjes' zagen langskomen. Nu wordt er veel gepind, online gekocht enz. en is 'betalen' een ruimer begrip geworden. [smile]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 04 mar 2015 12:51

Bij ons wordt er regelmatig wel net vingers geteld. Eerst niet overigens. Maar onze dochter heeft/had best wel wat moeite met hoeveelheidsbegrip en dat stimuleren wij dus nu ook actief visueel. En doordat we dat met onze dochter doen, zien onze twee zonen dat ook en neemt mijn zoontje van drie dat soms over.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door rietjetoet » 04 mar 2015 15:55

er is een verschil tussen tellen en aanwijzend tellen, bij dat laatste zijn vingertjes handig hulpmlddel,
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 mar 2015 17:57

rietjetoet schreef:er is een verschil tussen tellen en aanwijzend tellen, bij dat laatste zijn vingertjes handig hulpmlddel,
O grappig. Dus 123 op de vingers is anders dan in 1x zien dat er drie mammoeten op het vel staan? Of bedoel je dat de volgorde, het rijtje noemen, iets anders is dan echt *iets* tellen, en je dus echt de betekenis snapt?


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 04 mar 2015 18:48

Dat in een keer zien dat het drie olifanten zijn dat is een ontwikkeling in gestalsbegrip dat meestal er vanzelf is. Bij mijn dochter kost dat meer moeite dus vandaar dat het bij ons extra aandacht krijgt.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Sara11 » 04 mar 2015 19:26

T is weer gestopt met 'ik'...
Ik merk trouwens dat ik zelf ook regelmatig "de fout" in ga. T valt en zegt 'au!', zeg ik: 'ooo, heb je au?'
En wat ik ook doe is: 'ik vind je lief', maar dan 'mama is boos' (gebeurt gelukkig bijna nooit)(het boos worden). Als het "negatief" is, dan in de derde persoon. Dat valt me sowieso wel op, dat mensen dat doen. Of zodra het te persoonlijk wordt gaan zeggen 'dan voel je je gewoon....' ipv 'dan voel ik me gewoon...'

Ik ben gelukkig een snelle leerling, nu ik weet wat ik doe, kan ik het makkelijker veranderen.

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door rietjetoet » 04 mar 2015 23:05

Lindar76 schreef:
rietjetoet schreef:er is een verschil tussen tellen en aanwijzend tellen, bij dat laatste zijn vingertjes handig hulpmlddel,
O grappig. Dus 123 op de vingers is anders dan in 1x zien dat er drie mammoeten op het vel staan? Of bedoel je dat de volgorde, het rijtje noemen, iets anders is dan echt *iets* tellen, en je dus echt de betekenis snapt?
het is vooral: het riedeltje is van buiten leren, aanwijzend tellen is beseffen dat elk ding ook maar voor één getal staat en in een oogopslag is nog volgende stap

dochter hier kon vlug tot 20 tellen maar echt aanwijzend tellen doet ze nog niet zo heel lang en in één oogopslag kijken gaat maar tot drie of vier, daarboven moet ze aanwijzend tellen om te weten hoeveel
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 04 mar 2015 23:17

Wat rietjetoet zegt.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Appelboom

Berichten: 4946
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:21
Hobbies: klimmen, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Appelboom » 05 mar 2015 08:51

Ja! Hier zat er nog heel lang een fase tussen van wel wijzen en tellen, maar niet helemaal gelijk op gaan. Nu nog gaat haar vinger soms iets vlugger dan de getallen, zodat ze bijv. op 6 ipv 7 rozijntjes uitkomt.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 05 mar 2015 09:32

Maf want met aanwijzend tellen begint dl vaak met vijf waardoor het niet klopt, maar tot drie ziet ze het dus wel (soms)


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 05 mar 2015 20:32

Wat is eigenlijk de leeftijd dat kinderen ongeveer tegenstellingen gaan noemen? En gevoelswoorden? En dat doen ze dan vast niet allemaal tegelijk neem ik aan.

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Sara11 » 06 mar 2015 07:53

T is daar net een weekje mee begonnen. Qua gevoel weet ze alleen 'eng' (motorzaag, vrachtauto van dichtbij en de golfslag in het zwembad). Ze weet heel veel 'setjes' (warm-koud, schoon-vies etc, maar ook opa-oma etc). Ik heb niet het idee dat ze beseft wat de tegenstelling is.


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 06 mar 2015 09:31

Hoe oud is T Sara? o edit, op pc kan ik het zien, anderhalf.

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 10 mar 2015 08:36

Een vraag: gisteren gingen we bij oma en opa weg, hij gaf iedereen een kusje. Toen zei ik geef nichtje maar een kusje. En toen liep hij naar haar moeder. Op een of andere manier heeft hij dus de naam van het nichtje gekoppeld aan haar moeder, hij deed dit laatst ook al. Bij een neefje zag ik dit ook een aantal jaar terug. Hij gaf dan de mama een koekje ipv het meisje.

Is dit toeval of ook een 'normale' ontwikkeling?
ZL 02-2013 & ZL 12-2015


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 mar 2015 11:21

Ik weet het niet justme....

Heel andere fase in de taal ontwikkeling: zoon van tien: "zoooo hiervan af skaten lijkt me episch, echt ziek man."
[lol]

Plaats reactie