Tekenen van goede hechting?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Maart2013

Berichten: 1442
Lid geworden op: 10 nov 2012 19:41
Hobbies: Dragen!

Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Maart2013 » 06 feb 2014 15:27

Ik denk dat velen van ons heel bewust bezig zijn met hechting, en dat wij zoveel mogelijk willen doen om dit in positieve zin te bevorderen. Maar nu vroeg ik me af wat de tekenen (kunnen) zijn van een goede hechting? Is daar onderzoek naar gedaan?
Of waar merk je het zelf aan?

groetjes!
Mama van K. (17-03-'13)
Tula Toddler Chloe, Didymos indio azurblau 6, Yaro RS Turtle Emerald


Contactpersoon voor Zeazoo Kids - Barefoot kinderschoenen
http://www.zeazookids.com

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Nina80 » 06 feb 2014 15:33

In de (ontwikkelings)psychologie zijn daar vrij duidelijke criteria voor, die je kunt beoordelen wanneer ouder en kind samen in een vreemde ruimte gezet worden. Tekenen van veilige hechting zijn dan o.a. dat het kind wel durft te exploreren, maar de ouder als veilige basis gebruikt om op terug te vallen. Tekenen van onveilige hechting zijn bijvoorbeeld overmatig plakken aan de ouder, of juist de ouder totaal uit het oog verliezen. De procedure staat hier vrij goed beschreven zie ik net (scheelt typewerk [wink] ).

Als het echter hebt over tekenen van (on)veilige hechting op latere leeftijd wordt het lastiger... Dan heb je het al snel over de effecten van (on)veilige gehechtheid op bijv. sociaal functioneren, cognitieve functies, omgaan met emoties etc. En dat is een stuk lastiger te karakteriseren, al zijn er natuurlijk wel veel studies op dat gebied. Maar het probleem is dan altijd causaliteit, oftewel: wat is de oorzaak? Heeft een kind problemen als gevolg van onveilige hechting? Of kon een kind zich minder hechten doordat het andere problemen had (denk bijv. aan autistische stoornissen)?
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger


Topic starter
Maart2013

Berichten: 1442
Lid geworden op: 10 nov 2012 19:41
Hobbies: Dragen!

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Maart2013 » 06 feb 2014 16:50

Heel interessant, ik ga de link even doornemen!
Mama van K. (17-03-'13)
Tula Toddler Chloe, Didymos indio azurblau 6, Yaro RS Turtle Emerald


Contactpersoon voor Zeazoo Kids - Barefoot kinderschoenen
http://www.zeazookids.com

Gebruikersavatar

Elffje

Berichten: 3242
Lid geworden op: 25 sep 2011 02:16
Hobbies: yoga, hardlopen
Locatie: Midden van Nederland

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Elffje » 06 feb 2014 16:53

Ik denk dat het als ouder zelf (bijna) onmogelijk is om vast te stellen of je kind goed gehecht is. Want de criteria die Nina beschrijft zijn voor jezelf als ouder volgens mij heel lastig vast te stellen als het om je eigen kind gaat. Dat kan je volgens mij niet goed objectief bekijken. Want wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de ouder als veilige basis hebben en overmatig aan de ouder plakken? Dat is toch als leek niet te beoordelen? En zelfs als psycholoog is dat denk ik over je eigen kind heel moeilijk te zien omdat je daar door zo'n andere bril naar kijkt dan naar een kind dat je ter observatie hebt.
ZL1 juli 2011, ZL2 dec 2013

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Nina80 » 06 feb 2014 20:02

Het is inderdaad lastig, ook voor een 'objectieve' psycholoog denk ik, want de criteria zijn niet keihard maar berusten op observatie en interpretatie.
Daarnaast zijn de uitersten die de categoriëen A en C (en zeker D) beschrijven ook echt wel uitersten, daartussen zit heel veel dat qua observeerbare symptomen niet heel erg veel van elkaar zal verschillen.
En de gedragingen die ze beschrijven variëren ook nog eens per kind per fase, bedenk ik me net. Mijn zoontje heeft sinds een paar maanden bijv. erge 'mamaplak', maar ik ga er (vooralsnog [biggrin] ) vanuit dat dat een fase is die weer overgaat. Maar als we nu die test zouden doen zou hij misschien als C-kind gecategoriseerd worden, terwijl hij op andere momenten juist heel erg zelfstandig en ondernemend is.
En dan valt me nog iets in, het ene kind heeft meer moeite met een vreemde situatie en vreemde mensen dan het andere. Dus het ene kind wordt er angstiger van dan het andere en zal dan ook meer steun bij de ouder gaan zoeken. Terwijl de ander misschien juist onverschillig overkomt.

Ik ben overigens geen ontwikkelingspsycholoog en ken dit ook alleen maar vanuit mijn studie psychologie, dus ik weet niet in hoeverre dit nu nog steeds gebruikt wordt als leiddraad, en er zullen vast ook nog andere meetinstrumenten zijn. [smile]
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger


hadas

Berichten: 935
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:20
Hobbies: Internetten, lezen en sporten
Locatie: zuid-oost friesland

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door hadas » 06 feb 2014 20:06

Ik zit hier ook erg mee. Mensen in mijn omgeving snappen niet dat ik hier zo mee zit. Maar ik vindt een veilige hechting zo belangrijk. En volgens mij is het net als wat anderen hierboven ook zeggen, voor een leek bijna onmogelijk om zoiets te beoordelen. Dan zou je volgens mij een kinderpsycholoog moeten raadplegen???
dl 08-2012 en zl 05-2014

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Nina80 » 06 feb 2014 20:50

Tja, maar wat wil je precies weten dan? [smile] Ik bedoel, je doet je best, je hebt je al verdiept in wat het ongeveer inhoudt en hoe je het bereikt (leid ik af), dat is al meer dan laten we zeggen 95% van de rest van de wereld, laat staan vroeger. En dan moet het in principe goedkomen, tenzij er andere factoren zijn die hechting bemoeilijken.

Ik bedoel, het is nu ook weer geen hogere natuurkunde... Het is een natuurlijk proces dat in het grootste deel van de gevallen gewoon goed gaat, zolang je je intuïtie en je kindje volgt. Denk ik.
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger


hadas

Berichten: 935
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:20
Hobbies: Internetten, lezen en sporten
Locatie: zuid-oost friesland

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door hadas » 06 feb 2014 21:22

Ja uiteindelijk is dat ook zo! Je moet er ergens ook op vertrouwen dat het goed gaat. Maar wat in onze situatie mee speelt is dat ik totaal niet lekker in mijn vel zit het afgelopen half jaar. Ik ben bang dat dl het ergens ongemerkt opgepikt heeft. Maar ik probeer idd "gewoon" te vertrouwen op het feit dat we ons best doen.
dl 08-2012 en zl 05-2014


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Jools » 06 feb 2014 21:44

hadas schreef:Ja uiteindelijk is dat ook zo! Je moet er ergens ook op vertrouwen dat het goed gaat. Maar wat in onze situatie mee speelt is dat ik totaal niet lekker in mijn vel zit het afgelopen half jaar. Ik ben bang dat dl het ergens ongemerkt opgepikt heeft. Maar ik probeer idd "gewoon" te vertrouwen op het feit dat we ons best doen.
Maar in hoeverre gaat dat dan gelijk ten koste van de hechting? En wellicht, als je het afgelopen halfjaar écht niet beschikbaar bent geweest voor je dochter, heeft je dochter een andere veilige hechtingspersoon die dat stukje met jou dochter voor toen gewoon heeft kunnen overnemen. Ik weet niet hoe oud je dochter is, en wat verder je situatie is, maar als ik lees dat je je er al zo bewust van bent, dan denk ik gelijk dat het dan wel goed zit :)
Ik ben een dochter van een behoorlijk depressieve moeder, en ik functioneer goed en heb voor zover ik weet geen problemen met mijn hechting.
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL


hadas

Berichten: 935
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:20
Hobbies: Internetten, lezen en sporten
Locatie: zuid-oost friesland

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door hadas » 06 feb 2014 22:08

17 maanden.

Ik was wel beschikbaar. Je merkte niks aan mij. Het is meer gevoel en regelmatig een dip (en deze vaak als ze op bed lag). Maar ze voelen dus niks aan? ZE hebben toch vaak meer door dan je denkt.
dl 08-2012 en zl 05-2014


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door WZK » 06 feb 2014 22:21

Maar als ze huilde. Was jij er dan? Als ze honger had? Voedde je haar dan (bij een van de eerste signalen)? Lag ze regelmatig tegen je aan? Maakte je regelmatig contact met haar? Etc? Ik bedoel te zeggen dat het vooral belangrijk is dat je ingespeeld hebt op haar behoeften en dit blijft doen.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


hadas

Berichten: 935
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:20
Hobbies: Internetten, lezen en sporten
Locatie: zuid-oost friesland

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door hadas » 06 feb 2014 22:26

Ja dit probeerden we wel zoveel mogelijk als we eenmaal doorhadden wat ze wilde.
dl 08-2012 en zl 05-2014


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Sahe » 06 feb 2014 22:34

Natuurlijk krijgen ze het mee als je niet lekker in je vel zit, en je misschien niet helemaal emotioneel beschikbaar bent (of je zo voelt). Maar dat heeft echt niet meteen gevolgen voor de hechting joh! Zoals WZK zegt, als jullie er voor haar geweest zijn en in haar behoeftes voorzien hebben (en dat hoef jij niet eens steeds persoonlijk geweest te zijn) dan zal er echt niet zomaar emotionele schade zijn ontstaan [grouphug]
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Pluu » 07 feb 2014 00:12

Wat mij erg is opgevallen aan ZL is dat hij als baby écht alleen maar op zijn eigen behoeftes gefocust was. Je hoort altijd zoveel mensen zeggen dat babies "intuitie" hebben, "alles haarscherp aanvoelen" en "alles wat je uitstraalt oppikken". Nou, ZL niet! Ik heb toen hij heel jong was wel oververmoeide buien gehad waar ik -eeehm, understatement- wat minder AP was dan ik zou willen. In het kader "Stop met huilen, hou je bek hou je bek hou je bek hou je bek? Ow, je wilt wééééér opgepakt worden.. ow en als ik wieg is het goed zeker.. wieg, wieg, wieg, <sarcastisch> OOOOOOW wat hebben we toch een fun, jaaaaa hoor, we wiegen weer, wiegelwiegelwiegelwieg!". Geen lieve toon, geen lieve lichaamstaal, gefrustreerde gezichtuitdrukking. En verdomd, HIJ LIET ZICH ER DOOR TROOSTEN! Want mamma pakte hem op, ondanks al mamma's gemopper, dus hij voelde zich veilig. [crazy] Hij vertrouwde me kennelijk genoeg om te denken van, het zal allemaal wel, ze is er voor me dus het is goed. Als hij dan rustig werd van mijn niet-gemeende getroost dan smolt ik ook wel weer en knuffelde hem al heel snel echt, het is niet zo dat ik dit altijd deed of de hele tijd een boze mamma was ofzo. Maar ZL reageerde dus ook op troostende handelingen als ze op dat moment niet gemeend waren.

Waaruit ik maar concludeer dat het voor de hechting van babies belangrijker is dat je er voor ze bent als ze je nodig hebben dan dat je het altijd met een glimlach doet. Ik heb ZL wél altijd op verzoek gevoed en getroost en nooit alleen laten huilen (nouja, hooguit minuten als het écht even niet uit kwam, maar geen cry-it-out methodes). Ik heb het idee dat voor een heel jong kind daden belangrijker zijn dan het gevoel dat je erbij hebt (en maar goed ook als ik overal lees dat er wel hééél veel moeders zo af en toe van oververmoeidheid hun kids achter het behang zouden willen plakken). Dus als je over het algemeen goed voor je kindje gezorgd hebt denk ik dat het wel goed zit.

Hoe je het verder merkt.. de test met kleine kinderen en de kamer uit gaan is al genoemd, hoewel daar ook kritiek op is in de wetenschappelijke wereld. Kids die gewend zijn om door grote families te worden opgevoed (in sommige culturen gebruikelijk dat niet alleen mamma de opvoeder is maar ook alle tantes en oma's) letten wat minder op de moeder dan wij in het westen verwachten, en scoren daardoor als onveilig gehecht. En er zijn veel individuele verschillen tussen kinderen, en kinderen hebben ook fases dus je zou ze meerdere keren moeten testen. Bij oudere kinderen of volwassenen: mensen met een veilige hechting hebben een positief beeld van de wereld hebt, en een positief zelfbeeld. Dus in een vragenlijst zullen ze het eens zijn met vragen als "mensen zijn over het algemeen te vertrouwen" en niet met statements als "mensen zullen je proberen te naaien als ze de kans krijgen" of "als mensen mij goed kennen vinden ze me niet aardig". Er zijn hele vragenlijsten van. Het is natuurlijk nogal wat om dit soort vragen aan je kind te gaan stellen, maar je kunt wel naar je kind kijken hoe het op situaties reageert. Voelt het kind zich overdreven snel gepest, aangevallen, wantrouwt hij of zij voortdurend andermans bedoelingen, etc, zegt het kind regelmatig dat hij of zij niets kan, slecht is, etc., dat zijn tekenen van onveilige hechting.
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

yvt

Berichten: 2309
Lid geworden op: 25 okt 2010 20:55
Hobbies: Mijn Qtie
Locatie: Amsterdam

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door yvt » 07 feb 2014 01:03

Best interessant om die criteria te lezen. Het eerste wat wel in me opkomt is dat het nogal beperkt overkomt. Het gaat alleen om de relatie ouder en kind, maar niet om de relatie van het kind tot de buitenwereld. De typen hechting komen daardoor ietwat statisch over en misschien wat negatiever over.
Qtje is van 08-2010

Plaats reactie