Tekenen van goede hechting?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Nina80 » 07 feb 2014 11:34

yvt schreef:Best interessant om die criteria te lezen. Het eerste wat wel in me opkomt is dat het nogal beperkt overkomt. Het gaat alleen om de relatie ouder en kind, maar niet om de relatie van het kind tot de buitenwereld. De typen hechting komen daardoor ietwat statisch over en misschien wat negatiever over.
De relatie van het kind tot de buitenwereld komt een beetje naar voren in het exploratiegedrag - gaat het kind op ontdekking uit in een nieuwe omgeving. Maar je hebt zeker gelijk dat deze criteria nogal beperkt en statisch zijn.

Wat troosten betreft: er is het beroemde experiment van Harlow waar aapjesbaby's konden kiezen tussen een harde, koude nepmoeder met melk, of een zachte, warme nepmoeder zonder melk. Ze kozen de warme nepmoeder. En die deed verder helemaal niks trootstends, maar dat gaf ze blijkbaar al een gevoel van veiligheid. En dat is blijkbaar belangrijker dan voedsel.

http://apecewamogo.files.wordpress.com/ ... .jpg?w=600
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger

Gebruikersavatar

jl1986

Berichten: 1500
Lid geworden op: 10 jan 2013 08:13
Hobbies: mn dochter
Locatie: Middelburg

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door jl1986 » 07 feb 2014 14:13

Interessant onderwerp! Ik denk alleen dat de kenmerken misschien wel een beetje verschillend per kind zijn? DL gaat in een nieuwe omgeving niet zomaar alleen op onderzoek uit maar is wel goed gehecht verder, ze moet altijd eerst even de kat uit de boom kijken en ff rustig bij mij zitten voor ze alleen op onderzoek uit gaat.
Dus denk niet dat dat echt perse een teken is?
Afbeelding

Mama van Felisha 18-09-2012 en Daliyah 28-01-2-15

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Nina80 » 07 feb 2014 14:34

Dat is volgens deze criteria juist een goed teken. [wink] Een kind dat zonder om te kijken alleen op avontuur uitgaat is het ene uiterste op de schaal (A), een kind dat alléén maar aan mama's been blijft hangen het andere (C).
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger

Gebruikersavatar

jl1986

Berichten: 1500
Lid geworden op: 10 jan 2013 08:13
Hobbies: mn dochter
Locatie: Middelburg

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door jl1986 » 07 feb 2014 14:39

ooh n beetje verkeerd gelezen dank denk ik [cheesygrin]
Afbeelding

Mama van Felisha 18-09-2012 en Daliyah 28-01-2-15

Gebruikersavatar

yvt

Berichten: 2309
Lid geworden op: 25 okt 2010 20:55
Hobbies: Mijn Qtie
Locatie: Amsterdam

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door yvt » 07 feb 2014 22:03

Nina80 schreef:
yvt schreef:Best interessant om die criteria te lezen. Het eerste wat wel in me opkomt is dat het nogal beperkt overkomt. Het gaat alleen om de relatie ouder en kind, maar niet om de relatie van het kind tot de buitenwereld. De typen hechting komen daardoor ietwat statisch over en misschien wat negatiever over.
De relatie van het kind tot de buitenwereld komt een beetje naar voren in het exploratiegedrag - gaat het kind op ontdekking uit in een nieuwe omgeving. Maar je hebt zeker gelijk dat deze criteria nogal beperkt en statisch zijn.[/img]
Ja ik doelde inderdaad op bijv. situaties zoals naar het kinderdagverblijf brengen of naar een oma/opa waar soms ook wel gelogeerd wordt. Dan reageert een kind anders dan wanneer je bijv. in een nieuwe speeltuin komt. Maar ik kan me ook voorstellen dat je de gedragstyperingen van het kind (het exploreren) niet per situatie moet opvatten maar moet evalueren in de algemene zin. In dat geval maakt het situationele minder uit.
Qtje is van 08-2010

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 07 feb 2014 22:26

In de strange-situation-test van Ainsworth wordt ook belang gehecht aan het gedrag van het kind als de moeder/vader/opvoeder weer terug komt. Dan zie je vrij duidelijk verschil tussen kinderen die dat niks kan schelen (ogenschijnlijk) aan de ene kant en kinderen die vastklampen/evt ook boos zijn aan de andere kant. Veilig gehechte kinderen laten zich makkelijk troosten door hun ouder en gaan weer verder met andere dingen. Ook daar dus weer die balans tussen hechtingsgedrag en exploratie.
Deze test is bij jonge kinderen tot ongeveer 1,5 bruikbaar. Daarna is het niet meer zo eenvoudig te onderzoeken.
Er is een sensitieve, responsieve opvoeder nodig om tot een goede hechting te komen. Dus je hoeft echt geen übermensch te zijn ;).
En wat pluu zegt over de vragenlijsten/ observaties. Zijn er meer psychologen hier? Gezellig!
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door LivadeBri » 23 mei 2016 13:11

Interessant om te lezen! Ik blijf het en boeiend onderwerp vinden en deel op deze plek ook graag een nieuw boek dat uitgekomen is: Alles kids van Joriene de Vos. Die ben ik aan het lezen en komt overeen met dingen die hier ook gezegd worden. Gaat volledig over hechting, google maar es... Anderen die het boek ook kennen?

Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door LivadeBri » 28 mei 2016 20:20

Hihi, ik kwam er trouwens achter dat dit draadje al ruim 2 jaar oud is [emoji28]

Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

Devia

Berichten: 2895
Lid geworden op: 14 feb 2012 23:54
Hobbies: van alles

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Devia » 14 jun 2016 20:44

Haha lol, ik zag dit draadje relatief bovenaanstaan en wilde precies het boek delen waar LivadeBri mee aankwam [lol]

Laten we het erop houden dat het gewoon echt een goed boek is [cheesygrin]
DL1'11 DL2'15


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 17 jun 2016 12:55

Die wil ik nu ook lezen. .. funds funds.

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Tekenen van goede hechting?

Ongelezen bericht door elize80 » 18 jun 2016 17:53

Nina80 schreef:In de (ontwikkelings)psychologie zijn daar vrij duidelijke criteria voor, die je kunt beoordelen wanneer ouder en kind samen in een vreemde ruimte gezet worden. Tekenen van veilige hechting zijn dan o.a. dat het kind wel durft te exploreren, maar de ouder als veilige basis gebruikt om op terug te vallen. Tekenen van onveilige hechting zijn bijvoorbeeld overmatig plakken aan de ouder, of juist de ouder totaal uit het oog verliezen. De procedure staat hier vrij goed beschreven zie ik net (scheelt typewerk [wink] ).
Bedankt voor de link, duidelijke indeling. (Oud draadje, maar toch)

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Plaats reactie