Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van AP?)

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Bellebeer

Berichten: 7155
Lid geworden op: 02 sep 2008 13:58
Hobbies: Schrijven
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van AP?)

Ongelezen bericht door Bellebeer » 06 sep 2013 20:29

Die meta-analyse over SIDS lijkt me, gezien de commentaren, nogal gemankeerd. Daarbij kun je bijvoorbeeld McKenna's onderzoeken ernaast leggen die een beschermde werking laten zien van bed-sharing. Dus het SIDS onderwerp maar even naar bed sturen, lijkt me [wink]
Bellebeer (trotse mama van 2 jochies '04 en '09)
-------------------
KROOST
“The best way to make children good is to make them happy”. Oscar Wilde

Gebruikersavatar

meimamma

Berichten: 2542
Lid geworden op: 02 jun 2012 21:59
Hobbies: Momenteel vooral mijn dochter

Re: Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van AP?)

Ongelezen bericht door meimamma » 06 sep 2013 21:22

Ik heb het draadje waaruit deze discussie is afgesplitst niet helemaal gelezen, maar ik zou juist eerder zeggen dat samen slapen zorgt voor betere nachtrust van zowel je kindje als van de ouders. Ok, samen slapen zorgt waarschijnlijk ervoor dat kindjes niet gewend raken om alleen te gaan slapen en zullen dus moeilijker alleen in slaap vallen, omdat ze dat simpelweg niet gewend zijn en de ouders er ook geen prioriteit van maken om dat hun kindje te 'leren'. Echter, niets rustgevender dan een slapende papa en mama naast je, lijkt me [smile]

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van AP?)

Ongelezen bericht door suusje86 » 06 sep 2013 22:02

Elffje schreef:Oh ik ging ervan uit, naar aanleiding van de posts in dit draadje dat we hier doorgingen over of wel/niet samenslapen effecten heeft op hechting en daaruit voortvloeiende verschillen in het latere leven. Maar het gaat dus meer over de oorspronkelijke stelling, namelijk zorgt samen slapen voor slechter slapen? Dan is het misschien handig om de eerste post aan te passen?

In dat geval denk ik dat je door samen slapen vaker merkt dat je kind wakker wordt, het misschien niet aanwend om sneller zelf in slaap te vallen en je kind dus inderdaad 'slechter' slaapt dan als je niet samenslaapt. Of beter, als je uitgaat van wat normale slaappatronen zijn voor een baby/kind. En ik denk (wat ik in het andere draadje al gezegd had) dat er een aantal ouders zijn die door het slaapgedrag van hun kind zijn gaan samenslapen, waardoor de stelling andersom ook soms waar is, namelijk dat slechter slapen zorgt voor samen slapen.


Het laatstgenoemde iets wat ik me ook weleens heb afgevraagd, mede doordat het bij onze kinderen zo gelopen is.
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van AP?)

Ongelezen bericht door Lindar76 » 06 sep 2013 22:20

meimamma schreef:Ik heb het draadje waaruit deze discussie is afgesplitst niet helemaal gelezen, maar ik zou juist eerder zeggen dat samen slapen zorgt voor betere nachtrust van zowel je kindje als van de ouders. Ok, samen slapen zorgt waarschijnlijk ervoor dat kindjes niet gewend raken om alleen te gaan slapen en zullen dus moeilijker alleen in slaap vallen, omdat ze dat simpelweg niet gewend zijn en de ouders er ook geen prioriteit van maken om dat hun kindje te 'leren'. Echter, niets rustgevender dan een slapende papa en mama naast je, lijkt me [smile]
Daar roer je iets aan. Goed of slecht slapen wordt vaak gelinkt aan het aantal maal wakker worden, of nog sterker: het aantal maal drinken. Maar daar hangt uitgerust zijn helemaal niet zo sterk mee samen. Je maakt allemaal een aantal slaapcycli door in de slaap, tussendoor wordt je heel of half wakker. Uitgerust zijn heeft te maken met de verhouding lichte/diepere slaap, en of je alle slaapcycli helemaal vol kunt maken (en niet voortijdig gewekt wordt).
Als je door een ander gewekt wordt, dan heb je het minst last van wakker worden als je net licht sliep, itt tot diepe slaap of REM.

Je kunt dus heel goed een paar keer voeden/gevoed worden en toch meer diepe slaap pakken dan wanneer je niet/1x voedt/gevoed wordt. Sterker nog: dat blijkt het geval bij samenslapende, borstvoedingsmoeders. Moeder en baby slapen met elkaar mee, raken tegelijk in lichte slaap. Bovendien neemt de kwaliteit toe van de slaap van een bv-samenslapende moeder. (in vergelijk tot de rest van de populatie, een bv-samenslapende moeder slaapt 'beter' dan mannen, niet-moeders, niet-bv moeders).

Dus het aantal voedingen zegt al niet zoveel. Nog even los van het feit dat vaak ouders speentjes moeten gaan teruggeven, maar hey, t kind drinkt niet dus het slaapt door?! [dontknow]

Wat betreft het volmaken van een slaapcyclus heeft Nils Bergman interessant onderzoek gedaan. Bij baby's is het volmaken van een slaapcyclus nog veel belangrijker, vanwege de groei van de hersenen.
Caroline schreef:iets wat hard groeit, kan namelijk ook hard scheef groeien.
Hij meet ook glucoseniveaus. Nu blijkt het stijgen en dalen van die glucoseniveaus in het bloed gelijk op te lopen met een normale slaapcyclus van een baby: ong. 1 uur. Elk uur drinken is voor een pasgeborene de normale staat voor de glucoseniveaus, om grote schommelingen te voorkomen, even lang als een slaapcyclus.

Gebruikersavatar

Kat86

Berichten: 1115
Lid geworden op: 28 mei 2012 17:59
Hobbies: Dieren, natuur, lezen, koken
Locatie: Oosterbeek

Re: Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van AP?)

Ongelezen bericht door Kat86 » 09 sep 2013 09:35

Caroline schreef:Ik mis inderdaad ook nog wat posts. De discussie startte ruim voor mijn bijdrage [wink]
Oh sorry..is niet helemaal goed gegaan met afsplitsen zie ik..

Maar dit lijkt me een goed idee:
Caroline schreef:Ik denk dat het allemaal zo door elkaar is gaan lopen dat het weinig meer uitmaakt [wink] Gewoon een goed gesprek over (samen) slapen [biggrin]
Of hebben jullie behoefte aan een duidelijkere stelling? (voel je dan vooral vrij die te deponeren ;-))

Kat86,
Moderator debatclub


Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
Blije mama van T(2011) A(2016) en C(2019) [biggrin]

Gebruikersavatar

pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: Samen slapen (afgesplitst van'slecht' slapen gevolg van

Ongelezen bericht door pluimpiet » 10 apr 2015 13:59

lekker leesbaar artikel over waarom een kind niet gemaakt is om door te slapen en het nut van samen slapen: http://www.buzzfeed.com/patricksmith/it ... gp#4ldqpgp
dl sept '13 en dl jan '16

Plaats reactie