Girazotjes

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen


E&I

Berichten: 9589
Lid geworden op: 18 mar 2008 08:51
Hobbies: Groen, Motor, Haken/Breien
Locatie: Flevoland

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door E&I » 27 feb 2016 16:14

ronja schreef:Zijn alle girasols even dik? Ik wil er op termijn een iets kortere doek bij (heb nu een lange 7) en ik ben gek van girasols, maar ik zou ook graag een dunnere doek willen.
Nee, ze zijn niet allemaal even dik.
Als een doek goed ingedragen is, kan hij wat dikker voelen. En dan is er ook nog verschil in dikte tussen oude weving (old weave) en nieuwe weving (new weave/standard weave) en tussen verschillende types onderling.

Even uitgaand van mijn eigen doeken en ervaring met voelen op meetings:
Mijn ingedragen OW Krookus voelt even dik als NW Xela Bronze, maar een fluffier dan de niet ingedragen OW Riemu Red.
Maar de niet-ingedragen OW Riemu Red voelt ongeveer even dik als de wél ingedragen NW Symphuo en NW Tulppaani.
En ik heb op diverse meetings regelmatig verschillen gevoeld tussen dezelfde types doeken (bijv. 2 verschillende Amitola, 2 verschillende Donau, etc.), afhankelijk van 1) hoe ver is de doek ingedragen, 2) welke lichting van weven, 3) weefdraad.
barefoot vegan familie
mama & papa + ♀ dec-'07/♂ dec-'11/♂ juli-'15

Stash:TSDHerbst2-DidyIrisBT4/5-KrookusOW4-Symphuo4-Folia5-XelaBronze6-C&CHemp6-
RS'India'-RS Medley Rio-MT(imiKS)-MTByKayDeluxe-Manduca

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door ronja » 27 feb 2016 16:58

Dank je wel. Ik heb een Amitola Azarfan Yellow Weft. Geen idee of die dan dik is.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


E&I

Berichten: 9589
Lid geworden op: 18 mar 2008 08:51
Hobbies: Groen, Motor, Haken/Breien
Locatie: Flevoland

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door E&I » 29 feb 2016 08:37

ronja schreef:Dank je wel. Ik heb een Amitola Azarfan Yellow Weft. Geen idee of die dan dik is.
je kan het aantal gram per m2 uitrekenen, dan kun je inschatten of de andere doek net zo zwaar/dik is.

hoe te berekenen? zie hier en forumtopic hier
barefoot vegan familie
mama & papa + ♀ dec-'07/♂ dec-'11/♂ juli-'15

Stash:TSDHerbst2-DidyIrisBT4/5-KrookusOW4-Symphuo4-Folia5-XelaBronze6-C&CHemp6-
RS'India'-RS Medley Rio-MT(imiKS)-MTByKayDeluxe-Manduca

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door ronja » 29 feb 2016 18:48

Oké 860 gram : 5.56 x 0.67 = 230.860. Dat is dus niet eens zo heel dik. Dank je wel.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door Phlox » 04 apr 2016 00:02

Wat betekent 'double weft' eigenlijk? Ik zie dat er Diamond weaves bestaan met en zonder 'double weft', maar wat het betekent, zie ik er niet bij staan...?

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door JDee » 04 apr 2016 01:00

Dat is of de peuterdikte, of dat er een andere onderkleur is(Old weave)?
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door Phlox » 04 apr 2016 11:32

Geen idee! Bij bijna alle webshops met Girasol staat dat de doeken van Girasol geschikt zijn van baby tot en met peuter. Dat klinkt voor mij alsof er niet speciale peuterdoeken zijn, maar misschien vergis ik me...?

Gebruikersavatar

sam1982

Berichten: 2406
Lid geworden op: 05 jul 2013 17:12
Hobbies: Boeken
Locatie: 024

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door sam1982 » 04 apr 2016 12:36

Phlox schreef:Wat betekent 'double weft' eigenlijk? Ik zie dat er Diamond weaves bestaan met en zonder 'double weft', maar wat het betekent, zie ik er niet bij staan...?
Double weft is inderdaad peuterweving. Een stuk dikker dan de gewone Girasols.

Old weave (OW) is oude weving. Daarbij is de achterkant anders dan de voorkant. Ik kan straks wel even een foto opzoeken als peuter slaapt.
DL1 voorjaar 2013 | DL2 voorjaar 2015


E&I

Berichten: 9589
Lid geworden op: 18 mar 2008 08:51
Hobbies: Groen, Motor, Haken/Breien
Locatie: Flevoland

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door E&I » 05 apr 2016 14:07

sam1982 schreef:
Phlox schreef:Wat betekent 'double weft' eigenlijk? Ik zie dat er Diamond weaves bestaan met en zonder 'double weft', maar wat het betekent, zie ik er niet bij staan...?
Double weft is inderdaad peuterweving. Een stuk dikker dan de gewone Girasols.

Old weave (OW) is oude weving. Daarbij is de achterkant anders dan de voorkant. Ik kan straks wel even een foto opzoeken als peuter slaapt.
Volgens omschrijving op Ooiebeest:
"Double weft is een dikkere variant van de normale kruiskeper weving en dat merk je bij het knopen en dragen; een double weft Girasol is stugger maar ook steviger. Dit maakt double weft geweven doeken heel geschikt voor grotere kindjes."

Over vergelijk van Double Weft (Peuterweving / Thick Cross Twill ) met de "normale" weving Girasol (New Weave / Kruiskeper / Standard Cross Twill), vond ik hier een Engelstalige Review: http://www.sweetbabywraps.com/blogs/new ... hick-weave

Het verschil tussen New Weave (huidige "Standaard weving", Kruiskeper) en Old Weave (Keper weving):
Old Weave is een Keper Weving. Deze heeft duidelijk zichtbaar een "goede" kant en een "verkeerde" kant, waarbij de weefdraadkleur duidelijk zichtbaar is. Vaak je zie aan de "goede" kant duidelijk zichtbare streepjes.
Als een Old Weave goed ingedragen is voelen ze vaak super-superzacht aan en zijn ze iets meer "fluffy" of flanellerig dan een New Weave.
New Weave is de Kruiskeper weving die tegenwoordig "standaard" voor alle "gewone" girasol doeken gebruikt wordt.
Ze lijken vaak iets dunner te voelen dan de "Old weave" (keper-weving).
Laatst gewijzigd door E&I op 07 apr 2016 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
barefoot vegan familie
mama & papa + ♀ dec-'07/♂ dec-'11/♂ juli-'15

Stash:TSDHerbst2-DidyIrisBT4/5-KrookusOW4-Symphuo4-Folia5-XelaBronze6-C&CHemp6-
RS'India'-RS Medley Rio-MT(imiKS)-MTByKayDeluxe-Manduca

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door Phlox » 06 apr 2016 19:34

Wauw, wat veel info - super! Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.

De double weft is dus echt geschikt voor peuters. De standaard weving voor baby's en dreumesen / misschien lichte peuters, concludeer ik hieruit.

Maakt het qua draagkracht dan nog uit of je Diamond weave hebt of 'gewoon'? (Ik vind Diamond zo mooi. [emoji171])

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door Nina80 » 24 apr 2016 23:48

Ik meld me ook maar even als Girazotje... Wilde voor dochter van nu 3mnd graag een meer meisjesdoek dan al het groenblauw dat ik had, en kwam bij een Girasol Mamagenta uit. Helemaal blij mee, zo'n mooie kleuren en fijne zachte doek. Tijd voor meer Gira, en een nieuwe meer draagkrachtige ringsling kon er nog wel bij, dus nu ook nog een Iridescence in huis...
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 apr 2016 10:59

Ik heb een girasol donau, heel toepasselijk, want ik woon in een stad aan de donau!
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door JDee » 25 apr 2016 13:35

Phlox schreef:Wauw, wat veel info - super! Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.

De double weft is dus echt geschikt voor peuters. De standaard weving voor baby's en dreumesen / misschien lichte peuters, concludeer ik hieruit.

Maakt het qua draagkracht dan nog uit of je Diamond weave hebt of 'gewoon'? (Ik vind Diamond zo mooi. [emoji171])
nouuu.... niet mee eens. Ik vind de breedte en de flexibiliteit en de knoopbaarheid van een girasol dusdanig dat ze zeer zeker peuter*waardig zijn mits goed geknoopt in een meerlaagse knoop. Een peuter definieer ik * hier bij als een kind van boven de 12 kilo, waar uitzakken en bewegingskracht elkaars versterkende factoren zijn. Mijn Fische Hornum is ook peuterwaardig, al is die supersupersuper dun: dikte zegt zeker niet alles. Het is de combinatie van weving én patroon(!!) plus materiaal plus dikte plus gr/m2 die het hem maakt maar het staat of valt met je knooptechniek en je bui. Mijn Ankalia is 100% katoen maar die kun je bijna vouwen, boeit niks als die slordig zit want dat zakt niet uit op de een of andere manier.
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door Phlox » 25 apr 2016 14:43

Oké, dus de standaard weving kan ook voor peuters prima zijn.

Iemand nog ervaring met Diamond weave versus 'gewoon'?

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Girazotjes

Ongelezen bericht door MamaRF » 25 apr 2016 15:45

Ik vond de diamond weave zachter en soepeler dan een gewone weave, en daardoor niet heel fijn voor zwaardere kindjes. Die is hier dus niet heel lang blijven wonen.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Plaats reactie