Tweedehands doek kopen waar op letten?

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
beelie7

Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2015 10:17
Hobbies: lezen kinderen

Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door beelie7 » 23 apr 2018 23:15

Misschien een gekke vraag maar ik wil graag een doek kopen van iemand via een fb groep. Maar waar moet ik op letten?
Het gaat om veel geld en ik ben er een beetje huiverig voor. Ben laatst ook al flink de boot ingegaan met een bestelling via een webshop, dus let nu wel op.
Waar letten jullie op, wat is belangrijk om te weten ook voor de waardebepaling. Ze zegt dat de doek in perfecte staat is.

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Phlox » 23 apr 2018 23:33

Halen, gaatjes, rookvrij huishouden... En de afmetingen; sommige doeken zijn onverwacht smal, andere bizar breed, en soms vallen ze wat langer of korter uit dan de standaardlengte.


Topic starter
beelie7

Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2015 10:17
Hobbies: lezen kinderen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door beelie7 » 23 apr 2018 23:36

Ze zegt perfecte staat. Ik check nog even wat jij zegt. Maar daar vertrouwen jullie dan ook gewoon op?

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Phlox » 23 apr 2018 23:41

Ik vraag soms nog even extra: 'dus geen haaltje, los draadje?'. Al zou je er eigenlijk van uit mogen gaan dat hij inderdaad in perfecte staat is, als zij dat zegt.

Verder bedacht ik nog: als iemand bij je in huis allergisch is, wil je misschien nog checken of de doek niet bij katten/honden/... geweest is?


Zilvermeeuw

Berichten: 3214
Lid geworden op: 10 jun 2014 21:15
Hobbies: al het handwerk en mijn piano

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Zilvermeeuw » 24 apr 2018 10:22

Ik vraag inderdaad specifiek naar haaltjes, kusjes, verschoven of gebroken draden en vlekken. Het is heel bijzonder wat sommige mensen als perfecte staat beschrijven. Mijn doeken zijn gebruiksvoorwerpen en dus gebeurt er heus wel eens wat mee, maar dan verkoop ik ze ook niet als zijnde in perfecte staat.
Sommige materialen zijn gevoeliger voor bepaalde mankementen dus daar zou je nog specifiek naar kunnen vragen: wol kan vervilten, linnen is gevoeliger voor permacrease (dus dat de vouwen van lang op dezelfde manier opgevouwen zijn er niet meer uitgaan), in dunne doeken verschuiven draden sneller en in doeken met een losser geweven patroon (bijvoorbeeld Diva Milano doeken en de Ellevil doeken met het Paisley patroon) trek je sneller losse haaltjes/lusjes. Succes en hopelijk veel plezier met je aankoop!
San. Ouder van J. '16 en W. '18


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Maria80 » 24 apr 2018 12:19

Het blijft altijd een gok.
Soms zeggen mensen dat iets zo is, maar dan blijkt het toch niet zo te zijn. En dan zit jij met de ellende, want terugsturen kan dan vaak niet meer. en zelf weer verkopen kan dan ook niet voor dat bedrag.
Voor mij een reden om zulke zaken niet ongezien te kopen.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Topic starter
beelie7

Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2015 10:17
Hobbies: lezen kinderen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door beelie7 » 24 apr 2018 12:30

Ja dat vind ik dus ook wel lastig. Maar nieuw vind ik geen mooie doek tot nu toe naar mijn zin.. tja dan moet ik toch wel wat.
En ik lees er zoveel over, maar vind het wat eng haha.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Violette » 24 apr 2018 13:21

De tussenweg is tweedehands kopen, maar zorgen dat je de doek op haalt ipv op laat sturen. Dan kun je de staat van het product checken voordat je het koopt. Als het dan niet naar tevredenheid is, kun je alsnog afhaken. Oo facebook zijn heel wat lokale draaggroepen, daar zou je kunnen kijken. Dan kun je gewoon gaan kijken.
Met marktplaats precies zo: het is verleidelijk om in heel NL te gaan zoeken maar uiteindelijk vind ik het veel fijner om met een zoekstraal van 10-15 km te zoeken. Dan kun je het product ophalen op de fiets, geen verzendkosten en je koopt geen kat in de zak.
Nog een alternatief is om af te spreken met de verkoper op de natuurlijk ouderschapsbeurs of een dergelijk event. Eerst kijken en dan kopen is bij duurdere dingen gewoon verstandig.
dochter 2014 en zoon 2017


Zilvermeeuw

Berichten: 3214
Lid geworden op: 10 jun 2014 21:15
Hobbies: al het handwerk en mijn piano

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Zilvermeeuw » 24 apr 2018 13:52

Maar betalen jullie dan niet met PayPal? Daar zit een kopersbescherming op, juist om dit soort redenen... Dus als je kunt aantonen dat de verkoper je misleid heeft (bijvoorbeeld omdat je doek haaltjes heeft terwijl de verkoper expliciet heeft aangegeven dat dat niet zo was) kun je je geld terug krijgen. Het is maar een klein percentage extra en ik heb er al eens gebruik van gemaakt. Dat was weliswaar een internationale aankoop dus dan is PayPal sowieso al vaker de geprefereerde betalingsmethode maar ook binnen NL kan het gewoon. En het is nog sneller dan overmaken ook...
San. Ouder van J. '16 en W. '18

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door LKG » 24 apr 2018 14:36

Ik koop ontzettend veel tweedehands. Kleding, doeken/dragers, speelgoed, naaimachines, echt vanalles.. en ik laat zonder problemen alles opsturen naar me. Ik heb voor een aankoop contact met de verkoper en laat me leiden door mijn gevoel. Ik vraag foto's, en ik check de verkopen op Google/Facebook. Het is maar zeer zeer zelden dat ik spijt heb van een aankoop.

Sowieso kan je je afvragen, hoe erg is het als de doek niet in nieuwstaat is? Maakt het uit dat er een haaltje in zit of een vlekje? Als je dat echt veel uitmaakt zou ik een nieuwe doek zoeken. Als je iets minder kritisch bent kan tweedehands kopen heel erg fijn en voordelig zijn :)

Ik heb overigens ook 1x iets verkocht waar de koper niet blij mee was en dat meldde. Ik heb dit toen teruggenomen en het geld terugbetaald. Dus ook als een doek echt niet naar wens is is het nog niet gezegd dat je alles kwijt bent, het kan best een vriendelijke verkoper zijn. Bovendien kan je de doek altijd (voor wat minder geld) weer verkopen.
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Maria80 » 24 apr 2018 18:20

SannevW schreef:
24 apr 2018 13:52
Maar betalen jullie dan niet met PayPal? Daar zit een kopersbescherming op, juist om dit soort redenen... Dus als je kunt aantonen dat de verkoper je misleid heeft (bijvoorbeeld omdat je doek haaltjes heeft terwijl de verkoper expliciet heeft aangegeven dat dat niet zo was) kun je je geld terug krijgen. Het is maar een klein percentage extra en ik heb er al eens gebruik van gemaakt. Dat was weliswaar een internationale aankoop dus dan is PayPal sowieso al vaker de geprefereerde betalingsmethode maar ook binnen NL kan het gewoon. En het is nog sneller dan overmaken ook...
Volgens mij kan dit niet bij elke verkoper. Dit komt van een Facebook groep toch?

Zelf neem ik het risico niet meer. Twee keer meegemaakt dat ik sowieso niets kreeg opgestuurd, dat risico wil ik voor grotere bedragen niet meer nemen. En ik koop echt niet veel via Marktplaats oid.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Topic starter
beelie7

Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2015 10:17
Hobbies: lezen kinderen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door beelie7 » 25 apr 2018 13:34

Hoe werkt dat dan via PayPal?
En ik las ook over aan feedbacklink op Facebook? Wat is dat dan?


Topic starter
beelie7

Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2015 10:17
Hobbies: lezen kinderen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door beelie7 » 25 apr 2018 13:35

LKG schreef:
24 apr 2018 14:36
Ik koop ontzettend veel tweedehands. Kleding, doeken/dragers, speelgoed, naaimachines, echt vanalles.. en ik laat zonder problemen alles opsturen naar me. Ik heb voor een aankoop contact met de verkoper en laat me leiden door mijn gevoel. Ik vraag foto's, en ik check de verkopen op Google/Facebook. Het is maar zeer zeer zelden dat ik spijt heb van een aankoop.

Sowieso kan je je afvragen, hoe erg is het als de doek niet in nieuwstaat is? Maakt het uit dat er een haaltje in zit of een vlekje? Als je dat echt veel uitmaakt zou ik een nieuwe doek zoeken. Als je iets minder kritisch bent kan tweedehands kopen heel erg fijn en voordelig zijn :)

Ik heb overigens ook 1x iets verkocht waar de koper niet blij mee was en dat meldde. Ik heb dit toen teruggenomen en het geld terugbetaald. Dus ook als een doek echt niet naar wens is is het nog niet gezegd dat je alles kwijt bent, het kan best een vriendelijke verkoper zijn. Bovendien kan je de doek altijd (voor wat minder geld) weer verkopen.
Ik ben meer bang dat ik de doek niet krijg. Of dat er meer haaltjes of vlekjes in zitten dan ik dacht.

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Gin » 25 apr 2018 14:16

Ik sluit me aan bij LKG.

Laatst had ik wanten voor zl gekocht maar toen kreeg ik een kek roze korte broekje opgestuurd [lol] gemeld bij de verkoper en ik geld om het naar de juiste ontvanger te sturen. En niet veel later kreeg ik de wanten, mooi opgelost.

Bij duurdere aankopen bedenk ik wel kritisch wat als ik het toch niet ontvang, durf ik het risico te nemen. Bij doeken denk ik altijd: mensen die dragen zijn goed volk [cheesygrin]
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Tweedehands doek kopen waar op letten?

Ongelezen bericht door Maria80 » 25 apr 2018 14:32

Gin schreef:
25 apr 2018 14:16
Bij doeken denk ik altijd: mensen die dragen zijn goed volk [cheesygrin]
[biggrin]
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Plaats reactie