bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
jacQues

Berichten: 51
Lid geworden op: 01 mar 2016 02:26
Hobbies: gezelschapsspellen
Locatie: 's-Hertogenbosch

bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door jacQues » 05 jul 2017 13:16

Hallo!

Ik gebruik dagelijks de draagdoek maar heb geen verstand van de verschillende draagdoeken. Wel weet ik wat ik wil: feitelijk een lange lap stof (geen voorgeknoopte) die niet rekbaar is. Degene die ik nu heb, een Storchenwiege Anna, heb ik te leen. Nu zoek ik er nog eentje, maar vind het erg lastig te achterhalen of de desbetreffende doek wel is wat ik zoek. Zo kom ik bijvoorbeeld een Moby Wrap tegen, waarvan de verkoper claimt dat deze niet rekbaar is. Maar als ik zelf google, dan kom ik enkel rekbare varianten tegen. Is er een simpele manier om dat vooraf te weten? Bijvoorbeeld als het 100% katoen is, dan is 'ie niet rekbaar. Ik gok hier maar wat. Of nog beter, is er ergens een lijst te vinden met bekende modellen die niet-rekbare draagdoeken zijn?

Lieve groetjes,
jacQues


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 05 jul 2017 13:44

hmn, zoiets misschien? wel erg uitgebreid
hier een wat kleinere

moby is bij mijn weten alleen rekbaar.

Gebruikersavatar

Topic starter
jacQues

Berichten: 51
Lid geworden op: 01 mar 2016 02:26
Hobbies: gezelschapsspellen
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door jacQues » 05 jul 2017 14:03

lyly schreef:hmn, zoiets misschien? wel erg uitgebreid
hier een wat kleinere

moby is bij mijn weten alleen rekbaar.
Dankjewel voor je antwoord. [thumbright] Ja, die verkoper trap ik dus niet in. [wink]
Betreffende je links. De Moby bijvoorbeeld staat er niet bij en een Babylonia doek die ik ook gezien had wel het merk maar niet het model. De Storchenwiege die ik nu heb vind ik wel. Maar dan zie ik bij de details staan "Contains: cotton 100%, Made By: Storchenwiege, In Pattern: small stripe, Released: 2007, Edition: Standard, source: (dode link) en wearing: (links naar voor mij onleesbare sites)". Waaruit kan ik opmaken dat het een standaard draagdoek is die niet rekbaar is? [dontknow]


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Pickle » 05 jul 2017 15:48

De Dolcino wraps worden ook wel onder Moby's naam verkocht en zijn toch echt geweven, dus het zou kunnen...

https://mobywrap.com/products/dolcino-jacquard-wrap


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 05 jul 2017 15:51

Als je in een webwinkel van een ergonomische draagwinkel kijkt wordt je misschien beter geholpen.
Verder helpt het kijken naar de blend natuurlijk goed!
Tricot wil je niet hebben!


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 06 jul 2017 15:07

zit er in den bosch niet een draagwinkel? of was dat nou breda?
ik meen dat storchenwiege geen rekbare maakt trouwens.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 06 jul 2017 21:06

Of even hier komen vragen. [wink]

Als er een plaatje van een fwcc bij staat, dus kindje op de buik geknoopt, dan kun je zien of het een rekbare doek is. De horizontale baan zit dan namelijk aan de buitenkant, over de verticale heen.
Hier een duidelijk plaatje van 1 van de bekendste rekbare doeken: https://shop.bykay.com/en/home/8-bykay- ... ntage_pink
Al heeft bykay inmiddels ook geweven doeken, meitais en ssc's.
Bij een geweven doek ziet de fwcc er zo uit: https://shop.bykay.com/en/woven-wraps/1 ... denim.html
Rekbare doeken zijn er volgens mij meestal ook maar in 1 of 2 maten.

Er zijn ook heel veel meer geweven doeken, dan rekbare, maar dan zul je net zien, dat je op een rekbare valt. [razz]

Ik zie je over 2 weken, als ik het goed heb, dan kan ik wel meekijken, als je wil? Of wat meenemen uit onze stash om te voelen of uit te proberen?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Topic starter
jacQues

Berichten: 51
Lid geworden op: 01 mar 2016 02:26
Hobbies: gezelschapsspellen
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door jacQues » 08 jul 2017 09:03

Jeetje wat blijk het lastig om een doek te vinden. Dan vind ik er eentje, blijkt die te kort. [sad] Volgens mij heb ik heel veel mazzel gehad met die ik nu gebruik. Of de persoon van wie ik 'm leen heeft gewoon dezelfde/goede smaak. [wink]
Mama_van_T schreef:Als er een plaatje van een fwcc bij staat, dus kindje op de buik geknoopt, dan kun je zien of het een rekbare doek is. De horizontale baan zit dan namelijk aan de buitenkant, over de verticale heen.
Ahhhh, kijk, dat wist ik niet. Wat ben ik toch een n00b hiermee, al gebruik ik de doek dagelijks. Apart dat dit me nooit opgevallen is. Dankjewel!
[blij]
Mama_van_T schreef:Ik zie je over 2 weken, als ik het goed heb, dan kan ik wel meekijken, als je wil? Of wat meenemen uit onze stash om te voelen of uit te proberen?
Ja klopt. [biggrin] Dat zou super zijn. Maar suggereer je dat er bij de niet-rekbare doeken onderling ook veel verschil is dan? (behalve design en lengte)

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 08 jul 2017 09:17

Ja door materiaal, manier van weven en dichtheid (aantal gram per m2) is een doek dunner/dikker, zachter/stugger, makkelijk te onderhouden of wat kwetsbaarder enz.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 08 jul 2017 10:02

Absoluut veel verschil.
We hebben een didy gecko's, die is wat gladder. De Nona was een draak om in te dragen, maar eenmaal soepel vind ik 'em erg fijn. Beiden toch 100% katoen. Hoppediz is wat dikker daardoor vaak wat stugger. Met linnen is vaak ook wat stugger, maar met een ouder/zwaarder kindje wel draagkrachtiger. Onze Lenny Lamb kwam knuffelzacht uit de verpakking, ideale newborndoek, maar gebruik ik inmiddels niet meer.

Over Storch Anna heb ik goede dingen gehoord, zelf geen ervaring mee.

Ik gooi wel wat doeken in een koffertje voor de meet. Misschien is er in het meeting gedeelte ook wel een topic voor Den Bosch en omstreken. Wie weet kun je daar eens aanhaken en wat doekjes voelen. [smile]

Enneh, wij hebben inmiddels ruim 5 jaar draagervaring, toen T klein was wist ik dat ook allemaal niet. [wink]
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door Aukje_db » 08 jul 2017 16:57

Mama_van_T schreef:Misschien is er in het meeting gedeelte ook wel een topic voor Den Bosch en omstreken. Wie weet kun je daar eens aanhaken en wat doekjes voelen.[smile]
Het Den Bosch draadje is al tijden geleden in onbruik geraakt. Hoewel een paar dames hier af en toe nog komen. Onder de mensen waar ik contact mee heb weinig dragenden meer. ;-) Voel je vrij een nieuw draadje te starten wie weet welke mensen ook in de buurt blijken te wonen.
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: bomen/bos: hoe weet ik of een draagdoek rekbaar is?

Ongelezen bericht door eeyoor » 08 jul 2017 22:36

Wat voor maat zoek je dan?
Wij hebben nog 3 doeken liggen en wat mij betreft mag je best eens komen kijken. We hebben net een korte indio verkocht. We hebben nog een lange (8) storchenwiege liggen die weg mag. Onze linnen nepomuk en mijn northern lights mogen nog niet weg maar rrns proberen mag ook.

Wij wonen ook in db.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Plaats reactie