doek zelf verslingen, maar hoe?

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
saintroyal

Berichten: 176
Lid geworden op: 30 nov 2016 19:05
Hobbies: concertjes en festivals
Locatie: veluwe

doek zelf verslingen, maar hoe?

Ongelezen bericht door saintroyal » 11 jan 2017 13:45

Ik heb hier een werkloze little frog liggen en daar wil ik graag een ringsling van maken. Hoe pak ik dit aan? Het is een maat 7,de ene helft zal een tas worden,maar van de andere helft wil ik gaan verslingen,de ringen heb ik al,maar hoelang moet een sling zijn? En hoe maak je de stof het beste aan de ringen vast? Mijn moeder is zeer bedreven met de naaimachine en gaat me hiermee helpen. Maar hoe maak je een ringsling veilig?

Alvast bedankt!


Jessie2410

Berichten: 5171
Lid geworden op: 22 okt 2012 20:32
Hobbies: .

Re: doek zelf verslingen, maar hoe?

Ongelezen bericht door Jessie2410 » 12 jan 2017 18:13

Een ringsling is vanaf de ringen tot het korte gedeelte van de punt zo'n 1.80 a 2 meter lang (beetje afhankelijk van je eigen omvang en de grootte van je kindje, je kunt simpel even testen door de doek om je heen te hangen en dan nog een redelijke punt over te houden).

het gedeelte dat door de ringen moet knip je recht af, is even lastig omdat een doek een kruiskeperbinding is en er dus niet echt een loodrechte draad loopt, vergeet hierbij natuurlijk niet de overslag, ik deed geloof ik altijd iets van 12 cm + nog iets van 4/6 cm naad.
het werkt goed om eerst even alles mooi om te strijken zodat je niet op de gok hoeft te gaan stikken, dus een vouw waar de ringen komen, dan nog een vouw voor de naad op die 4/6 cm.
doek door de ringen alles mooi vastspelden en dan zo'n 3 a 4 naden op 1 cm afstand van elkaar vanaf de naad naar boven stikken. gebruik goed garen, gutermann ofzo.

En van te voren bepalen over welke schouder je wil dragen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, is lastig zonder plaatjes, misschien is er ook wel een tutorial online.


Topic starter
saintroyal

Berichten: 176
Lid geworden op: 30 nov 2016 19:05
Hobbies: concertjes en festivals
Locatie: veluwe

Re: doek zelf verslingen, maar hoe?

Ongelezen bericht door saintroyal » 14 jan 2017 08:30

Dankjewel! Mijn moeder heeft altijd goed garen dus dat zal geen probleem zijn. We gaan het gewoon proberen.

Plaats reactie