Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Lievelien

Berichten: 1646
Lid geworden op: 10 jul 2008 15:32
Hobbies: lezen-slapen-buitenzijn
Locatie: Temse*België

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Lievelien » 18 mar 2013 07:51

ook ik heb een héle slechte eter die zeer weinig eet. ttz, ze eet graag brood (zonder beleg), pasta, aardappel, broccoli en falafel, dat eet ze in héle kleine beetjes. Verder proeft ze gewoon niets, het gaat allemaal rechtstreeks de grond op. Het is mijn derde en hoewel de andere twee ook geen geweldige eters zijn, waren ze dat wel als baby. Ik vind het dus ook best een klein beetje zorgwekkend, ben blij te lezen dat er zo nog zijn.
Onlangs zat ze wel op ML's schoot bij het eten en nam ze een wortel uit zijn bord en hapte er een paar keer van. En gisteren wilde ze ook van mijn havermout [lol]
Wat wij ook doen is, wij eten sowieso elke dag verse soep, ze krijgt een beetje in een bekertje. Het meeste gaat ernaast, maar een beetje er toch in, zo heeft ze dat toch ook alweer binnen.
mama van 3 wonderlijke elfjes: Leni (23/01/08), Emke (24/11/09) en Lotta (11/02/12)

Gebruikersavatar

bitterend

Berichten: 296
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:28
Hobbies: reizen, films kijken enzovoort
Locatie: Amsterdam

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door bitterend » 23 mar 2013 21:20

Mijn dl is 16 maanden en die eet sinds 10 maanden echt bijna niks van bijvoeding...heel soms heeft ze goede dagen waar ze een hele boterham eet en een halve banaan maar voor de rest [dontknow] ze wil ook niks proeven van het avond eten, ze kijkt ernaar en schuift haar bakje weg en wijst naar mijn borsten...
Afbeelding

Mama van R.e.b.e.c.c.a <3

Gebruikersavatar

Topic starter
JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door JudithB » 20 apr 2016 21:39

Heel lang heb ik gedacht: "het is een fase, het gaat wel weer over. Het komt vanzelf wel." Maar ondertussen maak ik mij echt zorgen en geen idee wat ik ermee aan moet. DL is ondertussen 4 jaar geworden en het eten is echt een drama gebleven. Tot 2 jaar had ze er nog redelijk wat bv bij en maakte ik mij niet zo'n zorgen over tekorten, maar ondertussen... Het ontbijt en lunch gaan nog redelijk. Al zijn er ook dagen genoeg dat ze zelfs amper brood eet en ik er met moeite een half sneetje in krijg. Vanmorgen kreeg ik zonder al te veel gedoe 1 sneetje erin en vanmiddag bij de lunch 2. Dan eet ze voor haar doen dus "goed". Het meeste fruit lust ze niet. Waar ze voorheen nog redelijk een glas vers geperste sinaasappelsap nam in het weekeinde, doet ze nu vaak moeilijk en moet ik echt pushen om het erin te krijgen. Banaan wil ze heel af en toe nog wel eens eten, maar er moet geen vreemd plekje op zitten. Appel lust ze wel, maar wil ze vaak niet als ik het aanbied. Vandaag op school is hij ook niet op gegaan. Vaak lukt het wel als we appel door ons avondeten hebben, dan snaait ze de appel stukjes tijdens het eten koken op. Want door het eten lust ze het weer niet. Van de groente lust ze alleen nog wortel die ze sinds vorig jaar eet, toen we wortel gemoestuint hadden samen en zij ze zelf mocht oogsten. Wortel eet ze ook alleen rauw. Soms eet ze nog wel een blaadje sla, maar echt niet meer dan dat. Waar ze voorheen nog wel spinazie ovenschotel at en andere schotels met groente erdoor is dat al een tijd geleden. Ze lust het niet en wil het helemaal niet proeven. Als ze het nou eens echt een kans gaf zou ze echt heel veel lusten, maar zo ver komen we dus geeneens. Heel af en toe dan wil ze dingen proeven, die dan weer niet echt een goede keuze zijn: "paprika zaadjes, peterselie" en goh die zijn niet lekker, gek he. Kale rijst en pasta eet ze wel, maar soms ook die amper. Ze eet dus niet alleen weinig gezonde dingen, maar ook weinig in hoeveelheid. Hoe ga ik haar nu meer laten eten. We zijn al begonnen met een soort van beloningsysteem, helemaal tegen mijn principes in. We scheppen van alles een heel klein schepje op en zodra ze het lekkere op heeft en daar meer van wilt, moet ze iets anders proeven. Dit lijkt helemaal niet te werken want dan eet ze gewoon niet meer, en wordt ze boos. Ik vindt het zo moeilijk. Ik hoop nog als haar kleine broer over 2 maanden gaat eten dat ze dan ook weer meer gaat eten, maar ik vrees het ergste. Ze zei steeds "als ik 4 ben" maar helaas. Ik ben nu echt wel bang dat ze tekorten gaat oplopen. Ik wil haar ook niet "belonen" met vitamine "snoepjes".

Hoe krijg ik haar weer zover dat ze iets proeft?
Het loslaten lijkt niet te werken, ze is alleen maar minder gaan eten.
Belonen met "lekker eten" werkt ook averechts
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015

Gebruikersavatar

Plukdezedag

Berichten: 407
Lid geworden op: 17 apr 2015 08:45
Hobbies: Haken

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Plukdezedag » 20 apr 2016 21:43

Hier een 6 jarige met exact hetzelfde probleem, eet niks, proeft niks... Alles geprobeerd van belonen tot boekjes, filmpjes en uitleg over vitamines en gevarieerd eten. Help niks.
Ondertussen is hij wel vaak moe en lamlendig. Ik ben soms wel eens bang dat het vitamine tekort is.

Helaas kan dus niet helpen.

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door eeyoor » 20 apr 2016 21:59

Hier hielp loslaten. Kom je eten, nee kom maar als je wel wil. Zelf op laten scheppen en loslaten.
Nu eet ze eigenlijk gewoon mee. Letten er niet meer zo op. Schept zelf tomaten saus op en als ze vraagt om te helpen help ik gewoon.
Was lastig en je moet er beide achter staan. Maar zo blij dat ze avond eet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

Topic starter
JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door JudithB » 20 apr 2016 22:05

Plukdezedag schreef:Hier een 6 jarige met exact hetzelfde probleem, eet niks, proeft niks... Alles geprobeerd van belonen tot boekjes, filmpjes en uitleg over vitamines en gevarieerd eten. Help niks.
Ondertussen is hij wel vaak moe en lamlendig. Ik ben soms wel eens bang dat het vitamine tekort is.

Helaas kan dus niet helpen.
Dat moe en lamlendig ja, daar maak ik mij dus ook zorgen over. Afgelopen winter was het echt pffff, was ook af en aan verkouden etc. Ik heb zelfs getwijfeld om naar een huisarts te gaan, maar ja wat gaan ze dan doen, bloed prikken. En daar wil ik haar liever ook nog niet aan blootstellen. (ik heb nogal prikangst)

Ze hoeft ook niet aan tafel te blijven zitten als ze klaar is, en andersom doe ik dat ook niet als zij nog een uur over haar boterham doet. En als ze gaat zitten spelen en knoeien pakken we het af. Met zelf opscheppen zitten we wel met dingen als vlees die ze wel lust. Het liefste van die zoute worst en gehaktballen, die schept ze dan allemaal wel op. Daar mag ze er liever niet te veel van. En eten we groente, vlees en aardappels is dat het enige dat ze eet....... Ik wil ook niet speciaal voor haar iets anders maken.
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 20 apr 2016 22:09

Ik lees mee..
Hier 3 jarige die wel brood en fruit eet maar 0,0 avondeten en niks van groente moet weten (ook geen snoeptomaatjes etc). Begonnen met rapley. Ging tot anderhalf jaar goed, sindsdien nooit meer avondeten op. Maar dan ook echt geen hap. Tot 2,5 jr bv gegeven, dus ik gaf het gaan eten de tijd, maar inmiddels wil ik wel heel heel heel graag dat ze iets gaat eten van groente.
Sinds kort hier regels: aan tafel tot iedereen klaar is, gezellig kletsen. Ze krijgt bordje met zelfde eten als wij, waar ze dus niks van eet. We benoemen dat ze niets anders meer te eten krijgt sowieso. (Voorheen kreeg ze uur later boterham of yoghurt ofzo.) Ze wordt nu volgende dag met reuzehonger wakker. Daardoor is ze erg chagrijnig en huilerig en driftig om niks, waardoor ontbijt ook niet bepaald gezellig meer is. Als ze eenmaal gegeten heeft knapt ze weer helemaal op. Als ik wist dat dit positief effect gaat hebben houd ik het nog wel even vol, maar [neutral] leuk is anders... Ik vraag me ook af op welke leeftijd ze gaan snappen dat bijv geen avondeten zorgt voor het nare gevoel dag erna.

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door salapio » 20 apr 2016 22:22

S eet ook niet al te best en we hebben het losgelaten. In de ochtend krijgt hij een vitaminepil en verder eet hij wat hij eet, maar wel binnen onze normen van wat we acceptabel vinden ;-).

Ik heb ook met een logopedist gesproken om dat uit te sluiten (verborgen reflux als baby, moeite met textuur en dingen om zijn hals). Zij gaf ook aan dat het ook een controle ding kan zijn/worden. Kinderen hebben echt wel door dat het frustreert, dat het dus een controlemechanisme is. Dit alleen al zou ervoor kunnen zorgen dat een kind - onbewust - nee zegt tegen bepaald voedsel. Weigeren om te proeven kan ook een soort automatisme worden.

Hij helpt wel heel graag mee met koken en we (lief, al het plantaardige dat ik aanraak sterft [rolleyes]) willen moestuin - dat vindt hij ook heerlijk.

De degeneratie is ook herkenbaar: ooit at hij banaan en dronk hij smoothies. Het enige groente/fruit dat hij binnenkrijgt zijn fruitzakjes (goodies, mango/appel) en pannenkoeken met banaan of spinazie (maar de laatste keer wilde hij ook dat niet), pompoen of wortel.... en appelmoes uit ene pot... maar dat is meer snoep dan fruit.
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


Acro

Berichten: 1270
Lid geworden op: 19 okt 2012 12:50
Hobbies: piano spelen

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Acro » 20 apr 2016 22:34

Onze dochter (3) eet ook vaak niet veel avondeten. Wij eten zelden een toetje, en omdat ze pas laat slaapt, geven we haar brood of pap en eventueel fruit voor ze naar bed gaat. Echt een vierde maaltijd dus. Hierdoor maak ik me minder zorgen of ze wel goed eet, want ze krijgt haar buik wel vol. Ook hoeft ze niet met honger in slaap te vallen.

Voorliefde voor vlees is ook herkenbaar, ik geef geen enorme hoeveelheden, maar toch wel die halve hamburger als ze daar behoefte aan heeft.

Ik was zelf een moeilijke eter en dwang hielp echt niet. Hapjes proeven wel, soms. Dat vond ik makkelijker als ik niet meer enorme honger had. Het effect van proeven merkte ik soms pas jaren later, dan was de smaak van gekookte koolrabi ofzo ineens heel vertrouwd.

Ik vond het fijn als er wel iets op tafel stond wat ik wel lustte. Dat probeer ik nu ook te doen voor mijn dochter.


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door mamarosa » 20 apr 2016 23:04

@JudithB, hoeveel weegt je dl en hoe lang is ze? Hoe ziet haar curve eruit? Is denk ik van belang, om te kijken is of er echt sprake is van ondervoeding of groeiachterstand, of dat ze op hetgeen ze eet voldoende groeit.

Onze dl eet sinds 4 maanden als een bootwerker (in januari 2 geworden). Wat zij nu gemiddeld eet op een dag:
1-3 boterhammen (zonder korst, die laat ze liggen).
1-3 stuks fruit
1 knijpfruitje
2-3 keer per week beetje yoghurt (50 ml of minder denk ik)
Tussendoor paar blokjes kaas of roziijntjes of rijstwafel of biscuitje of plakje honingkoek
Avondeten 50 gram vlees, of zoveel meer als ze wil en er over is.
Soms een eetlepel aardappel/rijst/pasta.
Groente mss twee keerper week iets van groente wat ze lust (enkel sperziebonen en rodekool eet ze goed, de rest vrijwel nihil).
Thats it. Wij vinden het heel veel.
Voorheen at ze lang alleen fruit en vlees goed, de rest heel weinig of niet. In.vlagen soms ineens wat meer.
Onze dl heeft een afbuigende curve gehad, maar trekt op bovenstaande mooi bij. Is nu 12 kg en 93 cm ongeveer. Ik vind haar niet mager of te dun, ze was daarvoor wel wat dunner.
Dus echt belangrijk om te weten of er echt meer in moet voor haar welzijn - dan zou ik dus wel naar arts/dietist gaan. Of dat er ruimte is om het los te laten.
Hier helpt dat heel goed. Dl krijgt eten als ze erom vraagt en als het etenstijd is. Ik geef haar dus wel extra vlees. En ook zoveel fruit als ze wil. Ook knijpfruit. Groente blijven we aanbieden, soms eet ze iets, vaak niet. Een bakje rauwe paprika ging er laatst ineens in tijdens t koken, toen ze filpmje zat te kijken.
Ml en ik waren notoire weinig-lusters en weinig-eters. Beiden als kind mager/dun maar wel gezond. Ik lustte vanaf 10-12 jaar veel meer, ml ook. (Geleidelijk daarvoor).
Dus loslaten als t kan en anders echt hulp inschakelen waar je vertrouwen in hebt.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door ronja » 21 apr 2016 00:07

Vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. Geen tips, hier vanalles etende kinderen. Ik vind je dochter niet echt mager voor zover ik kan zien met kleren aan, maar als je je zorgen maakt over haar groei of tekorten, dan is wat dingen laten testen wel verstandig wellicht.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door deeh » 21 apr 2016 09:40

ok, groeit ze goed? wat zijn haar lengte en gewicht?
als dat allemaal binnen de marges valt MAAK JE GEEN ZORGEN!!!


wij hadden een zeer matige eter.
even een schets, toen onze dochter 2 was, sliep ze (op niet opvang dagen) uit tot 10.00/11.00 uur, at een ontbijtje (lees: 1 boterham). speelde even, at haar lunch ( 1 boterham), met een beetje pech had ze een brunch...
deed een middagdutje, daarna een koekje en drinken en at geen hap avondeten....
dit was zeker 3x/ week op de opvang dagen ging er ook nog wat fruit in (in de ochtend)..... en 2 of 3 x per week at ze iets van het warme eten (muizeportie AVG) en een toetje. tot ze vier was. en toen ze naar school ging, kreeg ik er met heel veel moeite in de ochtend een halve boterham in. een halve.... de appel (op school) kwam ook nooit op trouwens....

we hebben ons best gedaan om het vol te houden, aanbieden maar niet pushen. als ze niet eet, eet ze niet. ik vond het wel te doen, mijn vrouw vond het soms heel moeilijk als ze weer geen hap avondeten nam.... de enige consequentie die we hadden was: geen eten = geen toetje. maar het toetje motiveerde alleen als het een ijsje was, en die eten we sporadisch...
maar toch.... op een of ander gekke manier ging ze steeds meer en beter eten. ze is nu 6 en een half en eet een hele hoop meer. o ja, nog steeds alleen maar appel, hooguit nog peer of aardbei, ander fruit eet ze niet.... maar qua groentes bijna alles.

onze tweeling eet van meet af aan goed, daar ging het veel makkelijker. die eten ook niet alles, maar wel echt veel meer en het ging veel makkelijker..... ze zijn ook allebei altijd nieuwsgierig geweest. al merk ik nu wel, bij vierjarigen dat ze kritischer worden. 'onbekend eten' gaat er vaak niet in, vooral omdat ze het niet kennen.....
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Sjoba » 21 apr 2016 12:42

Mijn zl eet ook geen avondeten. Hij proeft ook niet (hij wordt bijna drie). Ik heb het losgelaten. Ik biedt het altijd aan, maar hij wil nooit iets. Hij krijgt brood en een toetje (als we dat eten, ongeveer 1 xpw) , soms een banaan en knijpfruit. Ik geef hem wel iets anders omdat ik wil dat hij iets eet, en omdat ik het fijn vind als hij even aan tafel komt. Ik ga er van uit dat hij ooit iets gaat eten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Topic starter
JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door JudithB » 22 apr 2016 21:06

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Op het werk zijn er een paar die zeggen, o nou bij mij zou dat niet gebeuren. Hier moet van alles iets geproefd worden etc etc. Maar ja als je een kind hebt wat dat doet, ja dan is het makkelijk praten. Mijne weigert , en echt eten kan je niet afdwingen zoals ze beweerd, zeker niet met zo'n pittige dame als DL.

Ze is net 4 en is 104 cm en 15 kg. Lengte net boven gemiddeld en gewicht eronder. Dit is altijd zo geweest, ze is lang en smal, figuur van haar papa. Op het CB hebben ze altijd wel commentaar gehad. Één keer zelfs de therm ondergewicht, maar ze buigt niet af. Ik denk dat ze met ontbijt en lunch ook wel voldoende eet. Maak mij meer zorgen om de vitamines etc. Pasta met kaas zit niet zo veel in.
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Sjoba » 22 apr 2016 21:46

Ik geef een multi kauwvitamine bij :) . Die gaat er dan weer in als koek..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Plaats reactie