Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door JudithB » 16 mar 2013 16:56

Hoi allemaal,

Onze DL van 11 mnd krijgt sinds ze 6 mnd is naast BV ook bijvoeding. We begonnen met meloen en broccoli en dat ging heel goed. In het begin vond ze alles wel lekker, maar omdat ze nog geen tandjes had en we stukjes wilden geven vielen er veel fruit en groentes af. Sinds dat ze haar tandjes heeft is ze echter alleen maar kieskeuriger geworden. Toen ze ziek werd wilde ze zelfs een tijdje alleen nog maar brood of zelfs dat niet. Nu lust ze brood (met boter, fruitstroop of pindakaas), peer, mango, appel (geschaaft). Groente moet ze helemaal niks van hebben. En zelfs het fruit dat ze wel lust hoeft ze niet altijd.

Als we het op haar tafeltje leggen dan pakt ze het op en zonder het verder een blik waardig te gunnen gaat alles zo over het randje. Echt met zo'n blik van "zo daar ben ik ook weer vanaf". Ze proeft het geeneens. Eerst was het nog wel grappig en ik moet me inhouden niet te gaan lachen maar zo leert ze nooit eten.

Als we het met een lepeltje of met de hand aanbieden gaat ze in haar ogen wrijven of houd haar handjes als afweer voor haar gezicht. Deze methodes gebruikt ze dus ook voor dingen die we weten dat ze lust. Als we dan doorzetten en wat op haar lipjes smeren voor de smaak dan is ze nog wel eens "te activeren", daarna eet ze het wel gewoon. Maar met nieuwe dingen en groentes werkt dit niet.

Herkent iemand dit gedrag? Ik zou graag zien dat ze veel smaken leert eten. Zelf ben ik ook niet zo'n heel makkelijke eter maar ik lust wel graag groente.

O, ja ook een leuk detail. Als ML iets aanbied dat ze niet of weinig van mag hebben. Zoals zijn toetje dan doet ze ineens spontaan haar mondje open "de schurk".
Laatst gewijzigd door JudithB op 20 apr 2016 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Friek » 16 mar 2013 17:45

Zou het helpen als je iets van je eigen bord dat ze wel mag/kan eten aan haar geeft? Dat ze meer het gevoel heeft echt 'mee' te eten?
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door WZK » 16 mar 2013 17:50

Ik word even 'getriggerd' door je opmerking over het toetje en eten van ml. Ik ben zelf voorstander van om alleen maar acceptabel eten in huis te hebben, dat zorgt dat wat de ukkies ook kiezen, ze altijd het goede eten. Koffie en (sporadisch) alcoholische drank voor ml of mij is daar een uitzondering op.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door WZK » 16 mar 2013 17:51

De ukkies eten dus hetzelfde als wij, weet niet of dat bij jullie ook is.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Caroline » 16 mar 2013 18:03

JudithB schreef:Eerst was het nog wel grappig en ik moet me inhouden niet te gaan lachen maar zo leert ze nooit eten.
Oh, jawel hoor. Ik ben nu aan mijn tweede gelijkaardige kind bezig (komende week 18 maanden en leeft nog voornamelijk op moedermelk), komt helemaal goed. Ze leren echt wel eten. Ik sluit me ook aan bij WZK. Mijn DS snoept ook graag mee van het toetje. Dat is meestal yoghurt oid en is wat mij betreft geen bezwaar.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Topic starter
JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door JudithB » 16 mar 2013 18:38

ML houd wel van chocolade mousse maar dat lijkt me niet zo geschikt voor DL. Van kwark, vanille vla en laatst wat slagroom mag ze wel een hapje mee proeven. Van de week bij oma ook yoghurt geprobeerd, ze deed enthousiast haar mondje open maar kreeg geloof ik niet wat ze verwachte want ze begon me een partij te huilen. Ze was helemaal van streek.

Verder krijgt ze vaak dezelfde groente als wij en dan nog is ze dus niet interesseert. Ook zelf een hapje groente en dan haar wat van hetzelfde geven wekt geen interesse. Ook aardappels, rijst en pasta is een "no go". We geven haar sinds kort sporadisch wat vlees. Dat wordt in ieder geval vaak nog wel geprobeerd, maar is nog erg wennen.

Maar hetzelfde als wij eten gaat niet altijd want dat is nog wat gekruid/gezouten of te hard of iets dergelijks. Ze heeft nog maar een paar tandjes.

Op het consultatiebureau vroegen ze vorige week weer of ze al een maaltijd eet, nou ehmmm nee dus. Ja de lunch, die wel. Dus in de avond geven we vaak maar fruit en soms weer brood.
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Caroline » 16 mar 2013 19:24

Die tandjes maken niet zoveel uit hoor. Wat voor harde dingen denk je haar niet te kunnen geven? Ik heb echt nog maar heel zelden iets anders gemaakt voor mijn kinderen, ook zonder tanden krijgen ze een boel weg (nou ja, áls ze al eens iets in hun mond stoppen [cheesygrin] ). En wij eten doorgaans best gekruid, curry's en dergelijke. Je kan groente eruit halen voordat je de kruiden toevoegt, of een handje apart houden en zonder kruiden klaarmaken. En al gauw aten ze ook de gekruide dingen mee (minus zout en pittige kruiden), mijn kinderen eten allebei het liefste een lekkere curry.

Op het cb hebben ze geen realistische ideeën over wat een kind zou moeten eten (en vaak zelfs erg ongezonde ideeën), ene oor in, andere weer uit. Zolang ze bv op verzoek krijgt, vrolijk is en goed groeit, is er niets om je zorgen over te maken. En dan nog: wat zou je eraan moeten doen? Trechtertje erin en naar binnen gieten? [dontknow] Het komt echt vanzelf. DD ging rond 1,5 wat eten, vanaf 2 jaar at ze echt noemenswaardige porties. Bij DS gaat het langer duren denk ik. Maar die heeft nu al de afmetingen die DD had met 2 jaar, dus ik maak me nergens zorgen om [wink]
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Illy

Berichten: 721
Lid geworden op: 15 jul 2012 20:14
Hobbies: dragen & voeden ;)

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Illy » 17 mar 2013 10:24

WZK schreef:Ik word even 'getriggerd' door je opmerking over het toetje en eten van ml. Ik ben zelf voorstander van om alleen maar acceptabel eten in huis te hebben, dat zorgt dat wat de ukkies ook kiezen, ze altijd het goede eten. Koffie en (sporadisch) alcoholische drank voor ml of mij is daar een uitzondering op.
Ik snap je opmerking maar hoe doe je dat met een snoepgrage ml in huis? Die wordt niet blij als ik geen chips en koekjes meer koop...
Mama van DL april '12

Gebruikersavatar

Hiranthi

Berichten: 4815
Lid geworden op: 12 apr 2010 11:10
Hobbies: Lezen, programmeren
Locatie: Enschede
Contacteer:

Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Hiranthi » 17 mar 2013 11:47

Illy schreef:
WZK schreef:Ik word even 'getriggerd' door je opmerking over het toetje en eten van ml. Ik ben zelf voorstander van om alleen maar acceptabel eten in huis te hebben, dat zorgt dat wat de ukkies ook kiezen, ze altijd het goede eten. Koffie en (sporadisch) alcoholische drank voor ml of mij is daar een uitzondering op.
Ik snap je opmerking maar hoe doe je dat met een snoepgrage ml in huis? Die wordt niet blij als ik geen chips en koekjes meer koop...
eten waar de kleine niet bij is, of gezonder gaan eten.

Mijn ml wordt ook echt niet blij als hij z'n chips & gevulde koeken niet heeft. Al weet hij ondertussen wel dat hij beter iets anders kan eten (maar doet hij vaak niet).
Ik heb hier behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd met eten (veel meer bio), maar dat ga ik hem niet afnemen. Voor zl hebben we gezondere alternatieven (goodies bijvoorbeeld).


Sent from my iPhone using Tapatalk


Thebaja

Berichten: 8739
Lid geworden op: 30 dec 2008 11:23
Hobbies: .

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Thebaja » 17 mar 2013 13:29

Volgens mij is het leeftijdsgebonden hoor. Hier gooi(d)en mijn kinderen ook rond 10 a 11 maanden hun eten over de rand. Heerlijk toch, dat je zo'n controle over iets kan uitoefenen? En ze leren heus vanzelf eten , mijn oudste 2 (bijna 8 en 9) eten inmiddels heel gevarieerd en een substantiele hoeveelheid [smile]

Gebruikersavatar

EllenA

Berichten: 550
Lid geworden op: 04 jun 2012 12:59
Hobbies: Lezen, Muziek, Zeilen

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door EllenA » 17 mar 2013 19:27

Thebaja schreef:Volgens mij is het leeftijdsgebonden hoor. Hier gooi(d)en mijn kinderen ook rond 10 a 11 maanden hun eten over de rand. Heerlijk toch, dat je zo'n controle over iets kan uitoefenen? En ze leren heus vanzelf eten , mijn oudste 2 (bijna 8 en 9) eten inmiddels heel gevarieerd en een substantiele hoeveelheid [smile]
WSS
Hier heeft ZL ook rond die tijd alleen 1 broodkorstje op een dag gegeten, terwijl hij eerder al veel meer at. Inmiddels eet hij gewoon weer lekker mee.
Mama van ZL1 12-2011 en ZL2 1-2014

Afbeelding Afbeelding

Manduca Paradise Jungle - LennyLamb Sunrise Rainbow - DIY Ringsling


newbee

Berichten: 58
Lid geworden op: 29 dec 2012 16:39
Hobbies: dragen

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door newbee » 17 mar 2013 20:14

Ik lees even mee.
Mijn dochter is van december 2011 en dus 15 maanden.
Ze blijft ook haar eten weggooien. Soms neemt ze een hapje van een appeltje, soms een stukje brood.
Meestal niets... [cry]

Wat ze vandaag gegeten heeft: half krentenbolletje, hapje appel, klein schaaltje yoghurt (lepeltje of 10). Rest wordt vastgepakt en voor evenveel weggegooid. Ze drinkt nog volop bij me, maar weegt nog geen 8 kg bij ruim 70 cm.

Ik probeer me geen zorgen te maken, maar stiekem doe ik dat steeds meer...

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door Caroline » 17 mar 2013 21:37

Dat vind ik al veel. [wink] Mijn DD was ongeveer even groot en zwaar op die leeftijd en is inmiddels een zeer gezonde bijna 5-jarige die heel gemiddeld binnen de curves valt.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love


newbee

Berichten: 58
Lid geworden op: 29 dec 2012 16:39
Hobbies: dragen

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door newbee » 17 mar 2013 21:48

Blij met je reactie Caroline.
Mijn twee oudere dochters waren beiden (iets) groter en zwaarder dan onze jongste. Zij hebben altijd wat beter gegeten (ook periodes minder hoor) en zijn nu ook gezonde kleuters. Wel onder het gemiddelde volgens cb groeilijntjes.

Cb heeft trouwens nooit 'commentaar' oid gehad, want ze volgen mooi hun eigen lijntjes!

Gebruikersavatar

Topic starter
JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Slechte eter 11mnd

Ongelezen bericht door JudithB » 18 mar 2013 07:18

De harde dingen die ik bedoelde zijn bijvoorbeeld appel (die raspen we dus), anders eet ze het niet. Maar ook groenten zoals wortel is volgens mij vrij hard. Nu probeert ze die al sinds tijden niet meer dus weet niet of het haar nu wel zou lukken. We geven haar ook wel wat ijsbergsla omdat ze daar wel geinterresseerd in was, maar daar blijft ze vaak eindeloos op kauwen.
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015

Plaats reactie