Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 10 feb 2018 19:13

SillyBilly’s zijn hier nog te groot. Heb er nu van Lorelli. Die zitten beter maar ik leg wel een knoopje extra achter zl’s nek ipv alleen het klittenband want anders knoeit ie alles precies IN zn slab. Zijn ook niet zo prijzig, enige min puntje is wellicht dat de mouwen niet waterdicht zijn.

Edit: Van die mouwen hebben we hier trouwens niet echt last tot nu toe.
Laatst gewijzigd door Lientje_05 op 10 feb 2018 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 10 feb 2018 19:23

Het gaat hier trouwens steeds beter. Zowel met het aantal keer eten (ZL begint iets meer regelmaat in zijn slaapjes te krijgen) als jet ‘eten’ zelf. Er gaat nog steeds niet veel in maar sinds deze week wordt er wel een stuk enthousiaster ‘gekauwd’ op eigenlijk bijna alles wat aangeboden wordt. Ik vind het echt heel leuk om die ontwikkeling te zien :)
♡ 07/2017 ♡ 05/2019


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 10 feb 2018 19:55

Hier begin ik soms best een beetje hopeloos te worden. Alles gooit ze op de grond. Lepeltjes, eten... Vanavond denk ik dat ze drie witte bonen binnen heeft gekregen.

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 feb 2018 20:13

Knuffel voor jou hope, herkenbaar. Vraag je je ook af wanneer dat moment dan komt dat er substantieel wat ingaat? En of je niet gewoon potjes moet gaan geven? Had ik soms wel bij de oudste, maar die wilde gepureerd ook niet echt.
Ik geloof dat rapley schrijft dat ergens tussen 8/9 maanden en een jaar meestal de omslag zit naar meer eten om te eten ipv alleen maar spelen en ontdekken. In die marge zit je nog.....
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 10 feb 2018 20:14

Meteen vanaf het begin al Hope? Hier gaat alles richting grond als ze ermee klaar is, of moe is. Het kwartje is wel recent pas gevallen.

Vandaag heeft ze wel een uur aan tafel gezeten. Da's best lang met een meisje waarbij normaal de turbo en praatjes flink aanwezig zijn. Uiteindelijk haar maar van tafel gehaald omdat ze een beetje moe begon te ogen.

Vanmiddag trouwens 2 maisvingers gegeven. Die schoof ze zo naar binnen. Ze kan dus schijnbaar wel eten zonder knoeien als ze wil. :D
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 feb 2018 20:15

Leuk lientje! Wij zijn echt nog maar net begonnen, en het is vooral dat hij t fijn vindt te mogen wat wij ook hebben. Gaat eigenlijk nog niets in en deze week is hij ziek, en dus aandacht voor eten helemaal minder. Ik kijk wel uit naar wat jij schrijft :-)
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 10 feb 2018 21:59

Ja, meteen inderdaad. Iets op een lepeltje aanbieden is helemaal hopeloos, dan stopt ze haar handjes in haar mondje.

Ze at een tijdje als een bootwerker, het zal wel een fase zijn. Gelukkig drinkt ze goed de borst en heeft ze veel lol met gooien. Haha.

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 11 feb 2018 13:34

Nou, jullie moeten je ook weer niet een té romantisch beeld voor ogen halen hoor. Dat er gekauwd wordt wil zeker niet zeggen dat er ook wat in gaat dan. En al helemaal niet dat er niets de grond op gaat [lol]

Alles wat er echt in gaat is volgens mij nog steeds per ongeluk. Er worden met regelmaat ook heus wel dingen geweigerd. En daadwerkelijk ALLES gaat hier vroeg of laat de grond op. Ook als ie het lekker vindt en/of nog niet uitgegeten/uitgespeeld is.

Maar ik zie wel vooruitgang in de omgang met eten. Het echte eten om het eten reken ik voorlopig niet op. Had ook gelezen dat dat pas later komt idd. Zal echter niet ontkennen dat ik daar onzeker over ben hoor. ZL komt ook nog eens niet goed genoeg aan dus iedereen is snel met aanwijzen van (het gebrek aan) bijvoeding als oorzaak. Maar daar wil ik gewoon niet aan. Dus hier de lactatiekundige maar nog een keertje uitgenodigd. (Die het trouwens leuk vond om gevraagd te worden om te komen voor een al wat oudere baby :))
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 11 feb 2018 13:36

Overigens, het enige wat steevast een succes is tot nu toe: biefstuk [dontknow]

Daar wordt uitgebreid op gesabbeld. Ach ja, goed voor het ijzer denk ik dan maar.
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 11 feb 2018 15:34

Haha, wel makkelijk hoor lientje, om al snel te denken dat het bij een ander zoveel beter gaat, dus best fijn dat je nuanceert.
Mijn oudste kwam de eerste vier maanden niet goed aan. Daarna volgde ze haar eigen lijntje. Mijn jongste zit tot nu toe op plus 2,5 curve.....ik doe niets anders. Zolang ze zich goed ontwikkelen en je eventuele medische oorzaken/allergieën uitsluit, niet te snel zorgen maken. Goed om lk mee te laten kijken!
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 11 feb 2018 19:18

Als ze aan moet komen zal hij dat niet van groente doen, dan bevat die vette melk toch meer calorieën.

Ik kan er ook onzeker van worden hoor. Andere baby's schuiven soms hele boterhammen naar binnen en dan komt de mijne met de helft van de helft van een boterham. Ik mag niet meer vergelijken met anderen van mijn vriend. En we staan nog steeds achter het idee.

Dan kan ik ook nog onzeker worden van schoonmoeder, die haar te dik vindt. Ze zit precies op de middellijn. Dan krijg ik opmerkingen dat ik beter geen mango kan geven, want die is wel erg calorierijk. Die zou het kind het liefst op een koolhydraatarm dieet zetten zodat ze van de zomer in haar bikini past. [crazy]
♥6-17♥ ♥8-19♥


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 11 feb 2018 19:48

Ik hoor hier vooral dat ik minder bv moet geven. Maar ja, alles ligt altijd aan de bv dus ik ben niet meer onder de indruk.

Dl heeft vanavond snert gegeten. Dat vond ze lekker en ze wilde zelf het lepeltje vasthouden. Hahaha. Mijn keuken is groen nu.

Leuk hoe je verteld Lientje. En Rovi, haha die bikini!


Saszzz

Berichten: 1527
Lid geworden op: 30 sep 2015 15:17
Hobbies: tuin, dragen, muziek, creatief
Locatie: Oosten van het land

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Saszzz » 11 feb 2018 19:56

Hele boterhammen gaan er hier echt niet in hoor! Ze hou niet van brood echt. Als het eens een kwart boterham is is het veel.

Ze proeft wel echt alles... Dus ook snert. Want tsja, wat mama eet zal vast lekker zijn. En dan heb je dus een baby van 7 maand aan de snert [biggrin]

Edit: typo,...gele boterhammen eet ze ook niet ;)
Zl ' 14, Dl ' 17

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 11 feb 2018 20:54

Wilhemina schreef:
07 feb 2018 22:40
Wat doen jullie met brood? Ik heb zelf heel donker brood. Zou ik dan iets lichters moeten kopen of is dat zo’n advies van het voedingscentrum dat jullie naast je neerleggen?
Wat is dat voor advies dan?
J. Krijgt de korst van het brood dat wij eten. (die zijn zus niet opeet...). Dat is wisselend volkoren en donker brood met pitten etc.
Ik ben vooral lui in het eten geven denk ik. Hij krijgt wat voor handen is. Pas bij het cb geweest waar de arts benadrukte dat hij alles al mocht (ook zuivel en vlees enzo). Bij dochter hield ik die lijst van Kleintjes aan, maar de afgelopen jaren heb ik her en der gelezen dat die lijst toen al conservatief was ivm allergieën en de inzichten achter laat introduceren zijn achterhaald. Als je Rapley echt wil volgen, is het trouwens sowieso meer mee-eten met wat de pot schaft ipv apart iets voor je baby koken. Nou ja, mijn pragmatische inslag kan daar mooi mee overweg, J. Krijgt dus whatever wij ook eten. En ook wel gekookte groentehapjes. Vanmiddag heb ik hem een hapje (zelfgemaakte) eiersalade gevoerd. Verdere score van vandaag: Rijstwafel (dat at zus), broodkorst, prakje sperzieboon/bloemkool, appel en soepstengel. Hij is niet te houden qua eten!
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2984
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wilhemina » 11 feb 2018 21:12

Leuk dat hij zo lekker mee-eet, Violette! Dat pragmatische is precies wat mij ook aanspreekt. Ik geef wat ik eet, voor zover mogelijk. Een beschuit met hagelslag betekent dat hij niks krijgt, en bij fruit snij ik iets op vastpak-grootte of prak een stukje peer of zo (hij houdt erg van iets op een lepeltje). En een broodkorst gaat hij enthousiast te lijf maar komt er ook allemaal weer uit. Die kokhalsreflex doet het prima...

Over dat brood:
Opbouw van vezels: brood, pasta, rijst en pap
Geef in het begin stukjes lichtbruin brood, witte pasta, witte rijst en pap van rijstebloem. De darmen van je kind wennen zo rustig aan vezels in de voeding. Gaat dat goed, stap dan geleidelijk over op volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst of pap van volkorenmeel.
Maar goed, dit staat erboven over Rapley:
De Rapley-methode: wel of niet?
Met de Rapley-methode geef je je kind, in plaats van gepureerd eten, stukjes die hij zelf in zijn mond kan stoppen. Maar het is veiliger om te beginnen met geprakte hapjes en die steeds minder fijn te maken.
En ook dat je eerst pure smaken moet geven en dan pas moet mengen. Ik leg het allemaal naast me neer.
Bron
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)

Plaats reactie