Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Norah » 07 mei 2019 12:17

@Pet Misschien nog even wachten met iets anders dan bv?
Als je toch andere voeding wil geven; wij ondersteunden ZL in het stoeltje met een kussen achter zijn rug. Ik zou als ik jouw verhaal hoor nog niet meteen vaste voeding geven. Maar zelf dikvloeibare prutjes eten is ook heel leuk, en wie weet leert hij ooit die lepel wel waarderen. Ik zette ZL dan in zijn stoeltje met een schaaltje stevige havermout, fruitprutje, yoghurt, etc. Hij likte het van zijn handjes, uit het bakje, ging de lepel gebruiken.. en had vooral veel lol.

@Olivia3 Klinkt heftig!
Het lijkt me nuttig om te achterhalen waarom het in de auto en bakfiets wèl goed gaat. Geen druk op het eetmoment? Niemand die kijkt? ...?
Bij ons speelde kijken naar ZL1 tijdens het eten een rol. Als ik er bij was gooide hij vaker dingen, hopend op reactie. Ik zette hem met zijn eten in de huiskamer, en ging dan zelf verder met koken in de keuken. Hij had dan een kliederschort aan en stond niet te dicht bij de muur, af en toe gluurde ik even om het hoekje of alles nog goed ging.
Ik hoop voor je dat deze fase van je dochter gauw voorbij is. Snap ook wel dat het voor haar heel frustrerend is als je alles net als papa en mama wil doen, maar het motorisch gewoon nog niet lukt.
Laatst gewijzigd door Norah op 07 mei 2019 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 07 mei 2019 13:18

Ooh, alweer even geleden dit draadje. Zit net even terug te lezen, leuk. Nog steeds af toe vliegende borden hier trouwens [lol]

Hier zat zl ook nog niet heel erg goed rechtop met 6 maanden maar met ondersteuning wel al een heel stuk beter. Wij deden een handdoek/kussen achter zijn rug in de kinderstoel en in het begin ook een opgerolde thee doek rond zijn middel. En dan max een kwartiertje prutsen met eten. Je kan het proberen en goed in de gaten houden of hij met steun wel zit of eigenlijk toch in zakt. En met wachten is ook niets mis hoor. De een is er eerder klaar voor dan de ander. Die zes maanden is een richtlijn en wordt eerder als een minimum gehanteerd toch?
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 07 mei 2019 13:56

Op schoot zitten kan ook, dan kun je hem zelf ondersteunen.
Er is ook een groot verschil tussen zelf gaan zitten, en met ondersteuning enige tijd rechtop kunnen blijven.
Tot een jaar is melkvoeding toch nog de hoofdvoeding, dus van een maandje langer bijna alleen bv krijgen ze niks.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Pet » 07 mei 2019 14:01

Weet ik. Hij 'moet' alleen vroeg beginnen met pindakaas en ei vanwege mogelijk allergie.
En ik wil niet dat pindakaas zn eerste hapje wordt. Dus dacht ik nu fruit en groente te geven, en bij 7 mnd pindakaas.

Nou ja, misschien eens proberen met handdoek idd.
Hij zal niet omvallen, dat ook weer niet. Denk ik. Hihi


morri

Berichten: 286
Lid geworden op: 15 dec 2014 09:19
Hobbies: paardrijden,lezen, moestuin
Locatie: Scheemda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door morri » 07 mei 2019 14:22

hier zaten beide kinderen eerst op schoot, zo zaten ze wel rechtop en steunde ik ze in het zitten.
Dochter Eva geboren op 7 september 2017 met 35.4week en was 3105gram en 46cm. drinkt nog.
Zoon Jakob geboren op 19 juni 2014 met 30.6week en was 1800gram en 41cm. 6,5 jaar bv.
Gastouder in natuurlijk ouderschap.

Gebruikersavatar

Tesja

Berichten: 1572
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:06
Hobbies: -

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Tesja » 07 mei 2019 16:52

Het kan ook heel snel gaan met dat gaan zitten. Bij 6 maanden kon dl nog niet zitten ook niet met extra doeken in de stoel. 1 week later kon ze dat wel. Nog een week later zat ze stevig in haar stoel zonder extra ondersteuning. Bij 7 maanden ging ze zelf zitten. Het hangt erg per kind af hoeveel ze ook werkelijk binnen krijgen. Dl eet meer dan haar oude zus deed, maar ik verwacht voorlopig nog niet te halen wat ze op het cb aan advies geven qua allergieën. Verbaas me ook erg over kindjes die al meerdere boterhammen eten of volledige avondmaaltijden. Dl eet vol enthousiasme maar vervolgens vind ik toch heel veel onder haar stoel in kleine stukjes.
Onze (MeerMerel & ik) kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-21)

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Malmana » 07 mei 2019 17:04

Zl eet naar onze maatstaven ook echt goed, maar zeker niet de hoeveelheden die het cb in gedachten heeft.

Ik zou wel wachten tot (met ondersteuning/op schoot) kunnen zitten. In de wipstoel is eten echt niet veilig. Eventueel zou een bumbo stoeltje nog een oplossing zijn?
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Phileine04 » 08 mei 2019 20:13

Gewoon op schoot Pet, is het veiligst.
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Zilvermeeuw

Berichten: 3215
Lid geworden op: 10 jun 2014 21:15
Hobbies: al het handwerk en mijn piano

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Zilvermeeuw » 10 mei 2019 17:06

Pet schreef:
07 mei 2019 14:01
Weet ik. Hij 'moet' alleen vroeg beginnen met pindakaas en ei vanwege mogelijk allergie.
En ik wil niet dat pindakaas zn eerste hapje wordt. Dus dacht ik nu fruit en groente te geven, en bij 7 mnd pindakaas.

Nou ja, misschien eens proberen met handdoek idd.
Hij zal niet omvallen, dat ook weer niet. Denk ik. Hihi
Ik hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik het vraag, maar wat is er mis met pindakaas als (een van de) eerste hapjes? Zeker als je er zo'n goede reden voor hebt. Pindakaas is lekker vet en bevat best wat eiwitten, wat meer lijkt op bv dan fruit, dat vooral suikers bevat of groente, wat vooral water bevat. En natuurlijk vitamine. DL is natuurlijk een paar maanden ouder dan jouw J, maar die at al heel snel graag brood met pindakaas. Daar was ik dan weer blij mee want mijn beide kindjes zijn nogal gevoelig voor verstopping. De vetten zorgen ervoor dat alle zetmeel uit het brood niet meteen erg vaste poep veroorzaakt.
De Aldi heeft pindakaas met 99,7% pinda, dat geeft je misschien een beter gevoel dan de pindakaas met extra palmolie van de Calve?
San. Ouder van J. '16 en W. '18

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Friek » 11 mei 2019 23:04

Of 100% pindakaas die tegenwoordig bij elke supermarkt vindt.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 12 mei 2019 10:55

Of als je een beetje een fatsoenlijke keukenmachine hebt zelf maken. Met wat plantaardige olie fijn draaien en in de koelkast bewaren
mamma van een wicht en een batteraaf


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Pet » 13 mei 2019 20:58

SannevW schreef:
10 mei 2019 17:06
Pet schreef:
07 mei 2019 14:01
Weet ik. Hij 'moet' alleen vroeg beginnen met pindakaas en ei vanwege mogelijk allergie.
En ik wil niet dat pindakaas zn eerste hapje wordt. Dus dacht ik nu fruit en groente te geven, en bij 7 mnd pindakaas.

Nou ja, misschien eens proberen met handdoek idd.
Hij zal niet omvallen, dat ook weer niet. Denk ik. Hihi
Ik hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik het vraag, maar wat is er mis met pindakaas als (een van de) eerste hapjes? Zeker als je er zo'n goede reden voor hebt. Pindakaas is lekker vet en bevat best wat eiwitten, wat meer lijkt op bv dan fruit, dat vooral suikers bevat of groente, wat vooral water bevat. En natuurlijk vitamine. DL is natuurlijk een paar maanden ouder dan jouw J, maar die at al heel snel graag brood met pindakaas. Daar was ik dan weer blij mee want mijn beide kindjes zijn nogal gevoelig voor verstopping. De vetten zorgen ervoor dat alle zetmeel uit het brood niet meteen erg vaste poep veroorzaakt.
De Aldi heeft pindakaas met 99,7% pinda, dat geeft je misschien een beter gevoel dan de pindakaas met extra palmolie van de Calve?


Goede post! Ik heb geen gegronde reden om pindakaas te weren als 1e hapje [lol] , goeie vraag! Was een soort onderbuikgevoel van ' begin met lichtverteerbare dingen'. Pindakaas leek me zo vet, zwaar, vol, machtig en plakkerig.
Maar goed, voorlopig kunnen we niet eens beginnen met provoceren... het moet gemengd met een potje en dan met lepel gegeven worden.
Nou.... zl haat lepels. Hij wordt als woest als hij er een ziet. Dat maakt het hapjes proberen nj erg lastig: rapley kan hij nog niet wegens niet rechtop zitten en stikken (op schoot ook paar keer geen adem meer, doodeng!) . En gevoerd worden of zelf eten met de lepel weigert hij.
Hij heeft wel interesse in speelgoed om op te kluiven en kwijlen, maar zodra het een broodkorst, wortel of avocado is, smijt hij het op de grond.
[dontknow]


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door JufT » 13 mei 2019 22:11

Kan je wat op je vingertop doen en dat laten afhappen?
Zl heeft het ook heel lang moeilijk gehad met de structuur van een lepel, van welk materiaal die ook gemaakt was. Vingers gingen dan weer prima.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 14 mei 2019 06:10

Je zou het altijd nog in een papfles kunnen aanbieden (gemengd met melk).

Maar klinkt eigenlijk alsof hij er gewoon nog niet klaar voor is.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 14 mei 2019 10:31

Bij onze lepelweigeraar werkte sabbelen op een vinger met fruitpulp, totdat hij tanden kreeg.
En uit een kopje pap drinken wilde hij wel, maar toen kon hij al zitten.
Later werkte het om hemzelf een lepel te geven en met een andere lepel re voeren.
En wat hier hielp: Toen ik had bedacht dat mm ook na de zesde maand nog hoofdvoeding mag zijn viel bij mij de druk weg enwas het vooral grappig met hem en eten te spelen en kwam er ook steeds meer naar binnen.

Plaats reactie