Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 30 mar 2018 07:11

Hier water in een flesje met een bredere, plattere speen en ik laat hem zin ding doen. Fles staat onder handbereik tijdens het eten of waar hij er bij kan. Af en toe een slokje melk uit mijn glas. En als hij toch in bad gaat zelf laten oefenen met een bekertje yoghurt. Dat loopt er wat langzamer uit, dus handiger.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 30 mar 2018 13:45

Hope schreef:
29 mar 2018 23:18
Wat doen jullie met drinken?
Mijn dl is nu elf maanden en iets anders dan bv krijg ik er niet in. Ik wil geen ranja en zo gaan geven. Zolang ze goed de borst drinkt, goed plast en poept is alles oké? Tot wanneer mag ze enkel bv drinken als vocht?
Volgens mij tot ongeveer een jaar enkel bv genoeg. Idd zolang ze goede plasluiers heeft (ook volle plasluier s ochtends) hoeft er niets bij.
En daarna zolang ze mag blijven drinken op verzoek ook niet meteen problemen lijkt me. Er komt ook wat vocht uit eten, maar ik zou dan wel regelmatig water gaan aanbieden, zodat ze kan leren drinken. Als ik er aan denk, zoek ik vanmiddag nog even in boek van Kleintjes wat die erover zegt.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 31 mar 2018 19:25

Wij zijn bij beiden met een jaar begonnen met water aanbieden, op de opvang kregen ze dat al wat eerder, want flesweigeren en later ook pap weigeren.
Qua vocht is bv natuurlijk altijd goed.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 31 mar 2018 20:01

Bv krijgt ze op verzoek. Vaaaaaak, haha. Helemaal prima. We doen bzc dus luiers hebben we niet, alleen in de nacht. Maar ze plast niet minder dan eerder.

Vandaag dronk ze water uit mijn dopper. Rietjes en tuitbekers ed wil ze blijkbaar minder graag dan gewoon een bekertje.

Het eten is zo leuk hè. Ik gaf mijn dl vandaag in de sporthal een hele banaan en die at ze keurig weg. Er was een meneer en die vond dat prachtig om te zien.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 apr 2018 12:56

Vraagje, tot welke leeftijd koken jullie appel?

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 12 apr 2018 15:57

Niet *bloos*. Ik snijd partjes doormidden, die vind ZL heerlijk om te kauwen/raspen langs zijn tandjes. Hij slikt nog erg weinig door, ook miet van banaan bijvoorbeeld. Mss toch maar gaan koken om harde stukjes in de keel/slokdarm te voorkomen?
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 12 apr 2018 15:59

Eerder postte ik hier over uitstellen van brood. Ondertussen krijgt ZL dat wel, vindt ie ook lekker, maar ondertussen heb ik ook weer gelezen waarom het het waard kan zijn niet teveel te geven: de groene vrouw schrijft dat je voor her verteren van tarwe het enzym amylase nodig hebt. Daar ga je pas grotere hoeveelheden van aanmaken als je kiezen doorkomen...
Mijn middenweg is dan maar om het met mate te geven. We ontbijten sowieso niet met brood, dat scheelt al.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


morri

Berichten: 286
Lid geworden op: 15 dec 2014 09:19
Hobbies: paardrijden,lezen, moestuin
Locatie: Scheemda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door morri » 12 apr 2018 18:17

hier zijn we nu 2 week begonnen met dochter en ze heeft er toch al aardig handigheid in. ook krijgt ze al wat binnen. en de poepluiers nemen ook weer toe, voornamelijk bij de oppas, want thuis is het grotendeels op potje ivm bzc
Dochter Eva geboren op 7 september 2017 met 35.4week en was 3105gram en 46cm. drinkt nog.
Zoon Jakob geboren op 19 juni 2014 met 30.6week en was 1800gram en 41cm. 6,5 jaar bv.
Gastouder in natuurlijk ouderschap.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 12 apr 2018 19:52

Wij zijn met 8 maanden ongeveer gestopt met koken. Rond de 6 maanden hebben we wel een stukje gegeven rauw, maar daar leek ze op te reageren, een uur daarna een ontroostbare krijsbui met overstrekken. Beetje laks later nog eens rauw geprobeerd en dat ging goed. Ze hapt stukjes af en vermaalt die tussen de kaken. En een deel komt er weer uit.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2985
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wilhemina » 12 apr 2018 21:03

Ik geeft mijn 8-maander wel water, omdat ik merk dat hij minder melk gaat drinken nu hij meer eet. Meestal zit hij er wat mee te klooien maar vanavond ging er opeens een halve rietjesbeker water naar binnen. Daarna dronk hij voor het slapen gaan ook gewoon 2 borsten leeg dus ik geef hem ook hierin gewoon zelf de regie. Is er een reden dat anderen langer wachten met water aanbieden? Ik drink het zelf ook graag bij het eten dus vind het onlogisch om hem dat niet te geven.

Hope, je kan haar moeilijk dwingen natuurlijk. En bv is ook vocht dus zo lang ze niks anders wil... Lekker veel calorieën, zou ik zeggen.
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 13 apr 2018 19:49

Onze baby is even oud Wilhelmina, en krijgt ook water/thee te drinken. En yoghurt te eten (hij is een groot fan van yoghurt). De reden die ik kan bedenken om ander drinken wat uit te stellen, is dat men misschien bang is dat de melkproductie terugloopt.
Ik weet van mezelf zeker dat dat geen reëele angst is, ok zit eerder ruim in de melk dan krap. Bij veel vrouwen lijkt de melkproductie ook rond 9 maanden te stabiliseren, dus ik denk dat het voor de meeste vrouwen geen reëele angst is. Tenzij je al eerder aan het afbouwen was (bewust of onbewust dmv tijd rekken tussen voedingen, voedingen beperken, weigeren in de nacht etc). Als je je kind de ruimte geeft, dan regelt het de hoeveelheid mell over het algemeen prima zelf.
Ik ben het kolven aan het afbouwen, en dat betekent dat hij op de opvang naast moedermelk ook water/yoghurt van koemelk krijgt.
dochter 2014 en zoon 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 13 apr 2018 20:15

Mijn dl drinkt ondertussen een borrelglaasje water per dag. Met vrij veel gedoe, lees, gespetter en geklieder. Ze plast goed en drinkt veeeeeel borst. Ik maak me maar geen zorgen meer.

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Boukje » 14 apr 2018 20:34

Hier ook zoiets denk ik Hope. Vandaag snapte ze ineens de rietjesbeker, dat is nog wel handig. Open beker is inderdaad veel gespetter en veel slokken nemen en ook weer uitspugen.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2985
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wilhemina » 14 apr 2018 22:27

Fijn om te lezen dat het bij jou ook zo gaat, Violette. Ik ben ook minder gaan kolven, maar omdat hij minder dronk op de opvang, niet andersom. Hij snapt de rietjesbeker! Dat scheelt een hoop geknoei.

Toch ben ik weer even onzeker of ik niet moet zorgen dat hij meer melk drinkt als ik werk, toch de vriezer leegmaken als aanvulling op wat ik niet kolf? Ik wil hem enerzijds wel vertrouwen op dat hij haalt wat hij wil, zoals ik hierboven schreef, maar tegelijkertijd weet ik hoe makkelijk alles te rekken is bij hem (behalve 's nachts...). Bij mij drinkt hij overdag wel zeker elke 3 uur.
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 14 apr 2018 22:54

Haalt hij in de nacht niet in? Als ik een keer weg ben geweest drinkt dreumes eigenlijk niks en die haalt dat dan in de nacht in waardoor ik me geen zorgen maak.

Plaats reactie