Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 21 mei 2018 22:09

Oh nou ik vind dat voor brood eigenlijk heel veel inspiratie, ik kan er in elk geval wel wat mee! Avocado, hoe doe je dat op brood?

Ik maak zelf ook nog wel eens komkommer spread en we hebben van zonnatura paprika spread.

Hier ook nooit meer dan een halve boterham. In de ochtend eet ze een kleine boekweit pannekoek.

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 21 mei 2018 22:10

Oh, en ei: Gekookt hier ook nog nooit een succes geweest. Ja, leuk om kapot te knijpen :) Gebakken idd ook nog niet eerder geprobeerd, gaan we ook eens doen. Wel in de vorm van pannenkoeken of 'muffins'. Die maak ik dan met ei, bloem en appel, banaan, wortel, spinazie en dat soort dingen meer.

En wat ik me ook nog bedacht: Eigenlijk best stom dat je dan bedenkt 'mijn kind kan gewoon met ons mee eten, ik ga er niet speciaal voor koken' maar dat dat dan in de praktijk betekent dat je je hele maaltijd maar aanpast [lol]
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 21 mei 2018 22:15

Avocado prak ik en smeer ik dan op brood. Vond ik zelf voordat ZL er was altijd al erg lekker! :)
Komkommer- en paprikaspread klinkt ook goed!

Edit: De gedachte dat het niet (goed) genoeg is qua beleg komt misschien ook door die sluimerende onzekerheid over de hoeveelheid die gegeten wordt bedenk ik me nu.
♡ 07/2017 ♡ 05/2019


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 21 mei 2018 22:24

Hahaha Lientje, dat aanpassen!
Zo zouden wij laatst spaghetti eten. Ml en ik kijken naar elkaar, naar dl en zeggen tegelijk: ze is gisteren in bad geweest...
Echt, de tranen over onze wangen.

Hoeveelheden vind ik ook moeilijk. Zeker als ik hoor wat fleskinderen eten. Poe! Dat krijg ik er amper in een week in.
Het lijkt soms ook wel een wedstrijd tussen moeders heb ik het idee. De baby die het meest vast voedsel heeft gegeten heeft de beste moeder of zo. Raar is dat eigenlijk.

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 22 mei 2018 00:01

Hope schreef:
21 mei 2018 22:24
Hahaha Lientje, dat aanpassen!
Zo zouden wij laatst spaghetti eten. Ml en ik kijken naar elkaar, naar dl en zeggen tegelijk: ze is gisteren in bad geweest...
Echt, de tranen over onze wangen.

Hoeveelheden vind ik ook moeilijk. Zeker als ik hoor wat fleskinderen eten. Poe! Dat krijg ik er amper in een week in.
Het lijkt soms ook wel een wedstrijd tussen moeders heb ik het idee. De baby die het meest vast voedsel heeft gegeten heeft de beste moeder of zo. Raar is dat eigenlijk.
Vergeet niet dat fleskinderen heel schematisch drinken.
Daar prop je dus schematisch een maaltijd tussen en je bouwt de melk gemakkelijker af en dus vaste voedsel uit.
Echt, vergelijk niet met fleskids, want dat is niet te vergelijken.

En daarbij; kindjes bepalen het toch grotendeels zelf wel.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 22 mei 2018 01:24

MissSnickje91 schreef:
21 mei 2018 12:19
Wat doen jullie met vlees?
Zl eet nu twee a drie dagen per week met ons mee.
Hij vind het fantastisch!
Maar wat kan ik wel en wat niet geven?
Hier zo'n beetje hetzelfde als bij Violette (muv tofu; dat lust alleen ik). Ik geef zo'n beetje alle diersoorten die wij ook eten. Kleinsnijden is hier een must wegens een gebrek aan kiezen. V van 4 heeft wel kiezen, maar die houdt er overigens ook van dat ik het vlees kleinsnij voor haar. Kruiden en specerijen kunnen ze ook goed hebben. Wat niet zo goed valt, zijn hele pittige dingen. Ik ben ook terughoudend met hele bewerkte dingen. Af en toe kan best, maar echt wel met mate. Hele zoute dingen, zoals spek, liever niet of echt per ongeluk een klein stukje.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 22 mei 2018 01:28

Over de hoeveelheden: het is echt heel erg kind-afhankelijk. Met V had ik zo'n beetje hetzelfde als mn voorgangers. L en vooral F hebben eten als hobby en knagen de oren van mn hoofd. Ik ben met 7/8 maanden zo eens af en toe een pot Olvarit gaan introduceren, omdat ze boos werden aan tafel. Wel honger en vanalles mee willen eten, maar het motorisch met handen en (weinig) tanden nog niet kunnen. Oefening baart kunst, dus dat potje voor af en toe is nu nog minder vaak geworden.
En het is ook niet dat ik weinig voed ofzo. L zou in de nacht graag iedere 45 min aan de tiet kunnen hangen, dat vindt tie lekker.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 22 mei 2018 07:19

Wat nog meer op brood kan; philadelhpia naturel. De lijn van de Kleine Keuken en Blue Band voor kleintjes. Wij hebben nu aardbei-bietjesspread, die likt ze eerst van de boterham af. Het is niet superlang houdbaar, dus wij kopen maar één potje tegelijk. Knijpfruit kan ook, kleinere verpakking, maar moet wel binnen 48u op.
In restaurants vragen we vaak een boterham met roomboter, dat hebben ze overal wel.

Het CB* vond dat ze inderdaad wel iets meer binnen kon krijgen, maar in vergelijking met prutjes al veel meer variatie binnenkrijgt. Het schijnt vanzelf goed te komen. Maakt wel dat ik soms ook onzeker ben over hoeveelheden. Maar sinds ze aan het bunkeren is geslagen weet ik wel dat ze het kan, dus vind ik het minder erg als er dan een avond maar 2 hapjes in gaan.
Ze lijkt nu wel door te hebben dat ze vol raakt van eten. Accepteerde ze bij honger eerst alleen maar melk, gisteren zaten we in de auto en ging ze ook akkoord met een broodkorst.

Soms heb ik het idee dat als het CB toegeeft dat het goed gaat, het wel HEEL goed moet gaan, ook al is ons CB heel relaxed en staan ze open voor veel.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 mei 2018 10:06

MissSnickje91 schreef:
22 mei 2018 00:01
Hope schreef:
21 mei 2018 22:24
Hahaha Lientje, dat aanpassen!
Zo zouden wij laatst spaghetti eten. Ml en ik kijken naar elkaar, naar dl en zeggen tegelijk: ze is gisteren in bad geweest...
Echt, de tranen over onze wangen.

Hoeveelheden vind ik ook moeilijk. Zeker als ik hoor wat fleskinderen eten. Poe! Dat krijg ik er amper in een week in.
Het lijkt soms ook wel een wedstrijd tussen moeders heb ik het idee. De baby die het meest vast voedsel heeft gegeten heeft de beste moeder of zo. Raar is dat eigenlijk.
Vergeet niet dat fleskinderen heel schematisch drinken.
Daar prop je dus schematisch een maaltijd tussen en je bouwt de melk gemakkelijker af en dus vaste voedsel uit.
Echt, vergelijk niet met fleskids, want dat is niet te vergelijken.

En daarbij; kindjes bepalen het toch grotendeels zelf wel.
Dat jouw medische jochie heel schematisch drinkt, wil niet zeggen dat alle kindjes op de fles dat doen. Ook die worden steeds vaker gevoed op verzoek. Maar er is wel een maximale hoeveelheid en dat heb je bij bv niet.
Daarnaast is dit forum wel echt een subcultuur. Alle kinderen in mijn omgeving krijgen de fles en dus ook veel meer vast voedsel omdat die flessen (moeten) worden afgebouwd. Als je het dan met andere moeders of zelfs het CB hebt over vaste voeding dan wordt daar dus vergeleken met flessen kinderen en dan wijken de hoeveelheden vaak erg af.

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 22 mei 2018 10:31

Hope schreef:
22 mei 2018 10:06
MissSnickje91 schreef:
22 mei 2018 00:01
Hope schreef:
21 mei 2018 22:24
Hahaha Lientje, dat aanpassen!
Zo zouden wij laatst spaghetti eten. Ml en ik kijken naar elkaar, naar dl en zeggen tegelijk: ze is gisteren in bad geweest...
Echt, de tranen over onze wangen.

Hoeveelheden vind ik ook moeilijk. Zeker als ik hoor wat fleskinderen eten. Poe! Dat krijg ik er amper in een week in.
Het lijkt soms ook wel een wedstrijd tussen moeders heb ik het idee. De baby die het meest vast voedsel heeft gegeten heeft de beste moeder of zo. Raar is dat eigenlijk.
Vergeet niet dat fleskinderen heel schematisch drinken.
Daar prop je dus schematisch een maaltijd tussen en je bouwt de melk gemakkelijker af en dus vaste voedsel uit.
Echt, vergelijk niet met fleskids, want dat is niet te vergelijken.

En daarbij; kindjes bepalen het toch grotendeels zelf wel.
Dat jouw medische jochie heel schematisch drinkt, wil niet zeggen dat alle kindjes op de fles dat doen. Ook die worden steeds vaker gevoed op verzoek. Maar er is wel een maximale hoeveelheid en dat heb je bij bv niet.
Daarnaast is dit forum wel echt een subcultuur. Alle kinderen in mijn omgeving krijgen de fles en dus ook veel meer vast voedsel omdat die flessen (moeten) worden afgebouwd. Als je het dan met andere moeders of zelfs het CB hebt over vaste voeding dan wordt daar dus vergeleken met flessen kinderen en dan wijken de hoeveelheden vaak erg af.
Sorry, we bedoelen hetzelfde. Ik omschreef het niet duidelijk genoeg.
Ik bedoel te zeggen dat er bij flessenkinderen al heel snel stapsgewijs, op basis van hun leeftijd, afgebouwd word met flessen.
Het kind word dan zo'n beetje gedwongen meer vast voedsel te eten, want er word honger gekweekt.
Ik merk dat heel erg aan mijn nichtje.
Het CB vond dat ze meer moest eten, dus de middag fles moest er maar af. Dan kreeg ze wel honger voor de warme hap.

Mijn medische jochie trekt zich niets aan van schema's.
Wij voeden op verzoek, niet op de klok.

Sorry als het verkeerd overkwam.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 22 mei 2018 10:33

En @Hope :
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat jullie het heel goed doen.
Soit wat het CB daarvan vind. [jump]
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 22 mei 2018 10:54

Tip: kids smeerkaas bevat nog steeds flink veel zout. Phipadelphia of andere smeerbare roomkaas is een gezondere, zoutarmere keuze. :)
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 mei 2018 12:24

MissSnickje91 schreef:
22 mei 2018 10:33
En @Hope :
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat jullie het heel goed doen.
Soit wat het CB daarvan vind. [jump]
Jullie ook!

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 22 mei 2018 13:22

Lientje_05 schreef:
21 mei 2018 22:15
Avocado prak ik en smeer ik dan op brood. Vond ik zelf voordat ZL er was altijd al erg lekker! :)
Komkommer- en paprikaspread klinkt ook goed!

Edit: De gedachte dat het niet (goed) genoeg is qua beleg komt misschien ook door die sluimerende onzekerheid over de hoeveelheid die gegeten wordt bedenk ik me nu.
Ik vond de verschillende broodbeleg opties die je opnoemt in elk geval niet karig! Eerder heel gevarieerd en behoorlijk luxe. Hier is bestaat de variatie uit pindakaas en zuivelspread. En soms hummus.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 22 mei 2018 13:25

TruusdeMier schreef:
22 mei 2018 01:24
MissSnickje91 schreef:
21 mei 2018 12:19
Wat doen jullie met vlees?
Zl eet nu twee a drie dagen per week met ons mee.
Hij vind het fantastisch!
Maar wat kan ik wel en wat niet geven?
Hier zo'n beetje hetzelfde als bij Violette (muv tofu; dat lust alleen ik). Ik geef zo'n beetje alle diersoorten die wij ook eten. Kleinsnijden is hier een must wegens een gebrek aan kiezen. V van 4 heeft wel kiezen, maar die houdt er overigens ook van dat ik het vlees kleinsnij voor haar. Kruiden en specerijen kunnen ze ook goed hebben. Wat niet zo goed valt, zijn hele pittige dingen. Ik ben ook terughoudend met hele bewerkte dingen. Af en toe kan best, maar echt wel met mate. Hele zoute dingen, zoals spek, liever niet of echt per ongeluk een klein stukje.
Ja dit dus. Incl vlees snijden voor de kleuter 😀. Zout is de reden dat we nog geen kaas geven en dingen als smeerkaas/spekjes ook niet. En terughoudend zijn met gedroogde worst en ook kant en klare (bewerkte) dingen zoals pizza.
dochter 2014 en zoon 2017

Plaats reactie