Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 22 jan 2018 19:47

Het is niet zo dat hij klaar is met eten als hij gaat gooien, vaak eet hij daarna nog vrolijk door. Bij herhaaldelijk op de grond schuiven zet ik het bordje wel weg en mag hij van de tafel verder eten.
Geen bordje werkt niet meer, dan probeert hij die van ons te pakken (en die vallen wel kapot :-) ).
zl1 2017 - zl2 2021


Saszzz

Berichten: 1527
Lid geworden op: 30 sep 2015 15:17
Hobbies: tuin, dragen, muziek, creatief
Locatie: Oosten van het land

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Saszzz » 22 jan 2018 19:49

Ja, dat. Alleen blijken die van ons niet zulke gooiers.
Zl ' 14, Dl ' 17


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 jan 2018 19:54

Hier wordt met alles gegooid. Ze heeft geen bordje daarom want ik werd daar echt simpel van. Wij hadden zo'n siliconen bordje wat aan het tafelblad plakte, dat hielp wel iets.
Een smeerboel wordt het hier gegarandeerd. Met of zonder bordje.

Gooien hoort er in mijn ogen ook gewoon bij. Een baby corrigeren, hoe ziet je sm dat voor zich?

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 22 jan 2018 20:43

Karin89 schreef:
22 jan 2018 19:47

Geen bordje werkt niet meer, dan probeert hij die van ons te pakken (en die vallen wel kapot :-) ).
Dan zet je hem toch wat veder weg? Zls trip trap past aan tafel maar hij heeft zijn eigen bijbehorende tafelbladje om op te knoeien. Alles waar hij niet aan mag staat buiten bereik.

Met dl zijn we denk ik rond de 1e verjaardag begonnen met borden/ bakjes [think] toen begreep ze ook genoeg taal om haar vrij vlot met woorden te kunnen corrigeren.

Zl is wel corrigeerbaar met een duidelijk "nee" maar die bewaar ik voor de belangrijkere (gevaarlijke!) situaties.
mamma van een wicht en een batteraaf


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Aysie » 22 jan 2018 22:33

@@Karin89 volgens mij pak je het heel goed aan! Als ik het op de manier van de oma's zou doen dan was ik vanaf dat zl wakker wordt tot hij gaat slapen aan het corrigeren, ze vinden ook dat ik veelste veel toe laat. Maar zoals wichie ook zegt bewaar ik dat ook voor belangrijke situaties. Als je constant aan het corrigeren bent denk ik dat je kind je niet serieus gaat nemen of leren om situaties zelfstandig te oordelen. Als iets echt gevaarlijk of schadelijk is dan kan je dat beter zo veel mogelijk vermijden. Ik geef ook geen bord en meestal leg 1 of 2 hapjes eten op zijn bord, dan eet hij die op ipv ermee spelen.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 23 jan 2018 11:59

Corrigeren (of straffen en belonen) komen ook van het behaviorisme waar die generatie mee is doodgegooid maar waar je wel echt je bedenkingen bij kan hebben.

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 24 jan 2018 21:07

Vanmorgen bij het baby-zwemmen raakte ik aan de praat met een dame die ook gaat rapley-en. En volgens mij was een andere dame die meeluisterde er ook niet onbekend mee. Vond het fijn om het voor de verandering eens te hebben over bijvoeding met iemand die niet zn wenkbrauwen optrekt en zich net niet hardop afvraagt of ik wel helemaal lekker ben [biggrin]

Vraagje: Krijgen jullie kindjes op hun opvang adres ook eten aangeboden op deze manier? En zo ja, wat geef je dan mee? Met name in het begin? Hier heeft het kdv aangegeven dat ik wel wat mag meegeven nu we thuis ook echt begonnen zijn maar ik weet niet zo goed wat. Hij maakt er hier thuis een lekkere bende van en dat is prima want er is uitgebreid tijd om te poetsen (zowel baby als omgeving) en indien nodig vaker om te kleden (lange mouwen slabben inmiddels besteld, haha) maar daar niet natuurlijk. Alhoewel ze denk ik wel weten waar ze aan beginnen...
♡ 07/2017 ♡ 05/2019


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 24 jan 2018 22:25

Mijn baby weigert lepeltjes dus het is Rapley of niks. Wij geven op andere plaatsen dan thuis wel dingen die gewoon minder troep geven. Stuk banaan, een reep peer, dat soort dingen.


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lies2014 » 24 jan 2018 23:23

Lientje_05 schreef:
24 jan 2018 21:07
Vraagje: Krijgen jullie kindjes op hun opvang adres ook eten aangeboden op deze manier? En zo ja, wat geef je dan mee? Met name in het begin? Hier heeft het kdv aangegeven dat ik wel wat mag meegeven nu we thuis ook echt begonnen zijn maar ik weet niet zo goed wat. Hij maakt er hier thuis een lekkere bende van en dat is prima want er is uitgebreid tijd om te poetsen (zowel baby als omgeving) en indien nodig vaker om te kleden (lange mouwen slabben inmiddels besteld, haha) maar daar niet natuurlijk. Alhoewel ze denk ik wel weten waar ze aan beginnen...
Ons kdv vond het spannend (hij verslikt zich!) maar op rustige momenten wilden ze hem wel stukjes geven. Zelf gaven ze dan (gekookte) appel. Wij gaven een bakje met bijv komkommer, gele paprika, knolselderij of kort gestoomde broccoli mee, iets wat niet vlekt en geen troep geeft.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 25 jan 2018 10:00

Ons kdv gaf dl toentertijd vooral rijstewafel ... Maar ook prutjes zoals de andere kinderen... Heb wel eerst thuis goed laten oefenen voordat ik daar gezegd heb stukken te geven. Of ze het ook daadwerkelijk gedaan hebben [dontknow]

Edit: ze ging rond die tijd maar 1 dag per week dus het was ons redelijk om het even hoe ze iets binnen kreeg zolang ze maar iets binnen kreeg.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 jan 2018 11:41

Bij mijn weten gaven ze bij ons op het kdv stukken fruit aan mijn jongens. 1 leidster vond het eng, die heeft de oudste een keer ondersteboven gehouden, omdat hij stikte.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 25 jan 2018 13:27

Ik wilde eigenlijk pas iets mee geven als ie daar thuis een beetje mee uit de voeten kan. Maar goed, een klein beetje troep is niet zo'n ramp natuurlijk. En ze waren enthousiast dat we rapley-den dus ga er vanuit dat ze weten dat kokhalzen en misschien zich af en toe verslikken er bij hoort. En helemaal nu ze er zelf om vragen... Ik zal komende week eens wat gaan meegeven. Idd de wat minder vlek- en troep-gevoelige zaken maar eerst :)
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 27 jan 2018 20:01

Wanneer zijn jullie kinderen echt substantieel iets gaan eten? We zijn nu bijna 2 maanden bezig en het blijft nog bij een beetje proberen. Soms schuift er een halve tomaat naar binnen (de velletjes sloopt ze er vakkundig af), maar meestal blijft het bij 1 of 2 hapjes. De rest werkt ze weer naar buiten. Ze krijgt er in elk geval geen volle buik van zeg maar.

Afgelopen weekend was ik bij wat andere baby's en had ik wat fruit meegenomen. Een prutjesbaby van dezelfde leeftijd schoof echt hele stukken naar binnen en dan twijfel ik soms of het ooit wel goedkomt met de mijne. Ze heeft die extra hapjes nog niet nodig, dat weet ik wel, maar de onzekerheid spreekt nu een beetje.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 27 jan 2018 20:07

Die van ons is negen maanden. Daar ging in het begin zomaar een halve peer in en toen ineens besloot ze dat gooien leuker was (lepeltjes incluis) en zit ze te spelen met erwtjes.

Ik blijf maar gewoon zeggen tegen mezelf dat het tot 1 jaar gewoon ontdekken en proeven is. Bijvoeding, voor erbij. Ik vind dat ook wel moeilijk hoor maar die van mij eet ook gewoon echt niet van een lepeltje dus zou niet weten hoe ik er eten in moest krijgen.

Ik hoorde vandaag toevallig schoonzus zeggen dat ze de avondmaattijd van haar baby dagelijks een uur probeerde te voeren en het er regelmatig met lichte dwang in schoof. Dus ook bij potjes-moeders gaat het niet altijd volgens het boekje denk ik dan maar.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 27 jan 2018 20:19

Dat ze lepeltjes weigert klopt inderdaad wel. Onlangs had ze een mango tot moes geknepen, dus ik denk, schuif met de lepel nog even het sap naar binnen. Echt niet dus, ze moest ze lepel hebben en die heeft ze nog een beetje afgelikt. De rest heeft ze in haar haar gesmeerd.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Plaats reactie